En partsgemensam överenskommelse i Uppsala utifrån avsikterna i HÖK 05

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Processkarta över en övergripande löneöversynsprocess
Samordnad vårdplanering - SVPL Gemensam rutin för Västra Götaland
Vårdförbundet avdelning Västra Götaland
Genomförandet av rådets direktiv 2002/15/EG i svensk lagstiftning.
UPPDRAGSDIALOGEN Dialog med chefen – ett sätt att få kontroll över arbetstiden och arbetsinnehållet 1.
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Centrala innehåll och kunskapskrav
En presentation av projektet
Högskoleförberedelse
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
HÖK 07 Medlemsmöte HÖK 07.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Hej och välkomna!.
Lokal Pedagogisk Planering
Lärarnas Samverkansråd 1. Avtalsperiod: 25 månader (1/ – 30/4 2012) 2. Löneöversyn med garanterat utfall om 3,5 % 2010 utgörs det garanterade utfallet.
Elevens Val § SKOLLAGEN SÄGER:
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
Föräldraråd
Skolinspektionen Kvalitetsgranskning av svenskundervisning för invandrare i Falkenbergs kommun.
FAS 05 FÖRNYELSE- ARBETSMILJÖ- SAMVERKAN.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Arbetstidskollen 2014/2015.
Christian Olsson, projektchef Emma Anderberg, förstelärare
Lönerevision i Regeringskansliet
Aktiviteter och upplevelser
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Arbetsordning, LTH.
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Hur kan vi förstå begreppet?
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Ger bästa möjliga förutsättningar för barns livslånga lärande. ALLA BARN i Sundvalls kommun har rätt att få tillgång till en välplanerad pedagogisk verksamhet.
Centralt avtal med lokala möjligheter, pass 1 Avtalsutbildning 2015
Nämndplan 2015.
Förbered din uppdragsdialog!
Förskollärares uppdrag
KOSTPOLICY VUXENNÄMNDEN I ESKILSTUNA KOMMUN ANTAGEN AV VUXENNÄMNDEN
Hälsa- och arbetsmiljö PU 17 februari Agenda Aktuellt om sjukfrånvaro Guide Hälsa och Arbetsmiljö Information om AFS 2015: 4 om organisatorisk och.
Välkomna till medlemskväll om arbetstid Thomas Norberg Regionombudsman, Lärarförbundet Carina Bergqvist Regionombudsman,
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Ett fungerande schema förutsätter att uppdrag och arbetsgivarens förväntningar är kända ger utrymme för alla arbetsuppgifter inom avtalad arbetstidsram.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Begreppet undervisning Utbildning: Den verksamhet inom vilken undervisning sker utifrån bestämda mål Undervisning: Sådana målstyrda processer som under.
Anställningsavtal Uppdragskontrakt. Arbetstimmar Arbetstimmar heltid 100% 1799 totalt per år varav: 439 h förtroendetid 1360 h reglerad tid 104 kompetensutveckling.
Avtal om lokala omställningsmedel
Om arbetssituationen i den svenska skolan Johan Haeffner
Kvalitet i särskilt boende
Vuxennämnden i eskilstuna kommun
HÖK –
Vad är studiero? Eleverna kan ägna sig åt de planerade aktiviteterna
Bilaga 1 sektor EEVF Främjande arbete lå 2017/2018
Heby kommuns kvalitetspolicy
Bilaga 1 sektor Fordon och transport
Utveckla lönebildningen
Begäran om arbetsmiljöåtgärd LR´s begäran – maj 2012 Utbildningsförvaltningens svar - augusti 2012 LR vidare till AV – hösten 2012 AV´s beslut om föreläggande.
Begreppet undervisning
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Ett inspirationsmaterial inför samtalet mellan chef och medarbetare.
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Nyheter i skollagen från och med
Personen från Skolverket
NY CHEF I KULTURSKOLAN Jalle Lorensson Marie Wall Almquist.
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

En partsgemensam överenskommelse i Uppsala utifrån avsikterna i HÖK 05 Lärares arbetstid En partsgemensam överenskommelse i Uppsala utifrån avsikterna i HÖK 05

Reglerad tid: 1360 timmar(LR:s partsbilaga) Reglerad tid är den tid som arbetsgivaren kan reglera till tid, plats och innehåll Reglerad tid är inte lika med arbetsplatsförlagd tid. Begreppet finns inte i HÖK. Parterna ska överenskomma om var arbetet ska utföras. Reglerad tid är ordinarie arbetstid. Denna ska vara definierad för att arbetstagare ska kunna hävda övertid

Lärares arbetstid AB 05 och Bilaga M och dess tillämpning i Uppsala kommun Fördelning av arbetsuppgifter ska diskuteras i följande ordning: Uppdraget Alla arbetsuppgifter Prioriteringar Mål/Kvalitet Tidsåtgång Arbetstiden för den enskilda läraren Årsarbetstid - är i genomsnitt på 1767 timmar - arbetsinnehållet anpassas till lärares olika förutsättningar A - dagar -194 dagar

Utifrån verksamhetens uppdrag organiseras arbetet så att Syftet med det partsgemensamma arbetet kring lärares arbetstid är att varje lärare ska ha ett individuellt arbetstidsschema för den reglerade arbetstiden. Utifrån verksamhetens uppdrag organiseras arbetet så att fokus i lärarnas arbete ligger på det pedagogiska arbetet eleverna ska nå målen enligt läroplanens direktiv

Detta innebär för det skolgemensamma arbetet: att skolorna arbetar med att förtydliga skolans gemensamma mål och måluppfyllelse. att skolorna tar fram de specifika uppdragen för lärarna utifrån läroplanen och andra uppdragsbeskrivningar. att skolorna synliggör vilka arbetsuppgifter som leder till uppfyllande av mål.

Detta innebär vidare: att arbetsuppgifterna identifieras och planeras både för grupper och individer. att prioriteringar görs mellan arbetsuppgifter utifrån kvalitets- och arbetsmiljöaspekter. att arbetsuppgifterna ryms inom den reglerade arbetstiden.

I dialogen mellan rektor och varje lärare tar rektor ansvarar för att hänsyn tas till individens förutsättningar att utföra arbetet med bibehållen hälsa. att bevaka att arbetet läggs ut jämnt över året. att ovanstående dokumenteras i ett individuellt arbetstidsschema för den reglerade arbetstiden. att dialogen sker med ambitionen att den är slutförd och fastställd av parterna före läsårets slut.

Parterna på Linje 2 kommer att bevaka och kvalitetssäkra processen genom kontinuerliga avstämningar.