Språk Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt.
Vi vill skapa nyfikenhet och upptäckarglädje i språket! Genom att få leka in språket i ett meningsfullt sammanhang. I lustfyllda former får de möjlighet att upptäcka vad de har för nytta av ett rikt språk.
Det betyder för oss att barnen blir erbjudna stimulans i att Samtala Lyssna och förstå instruktioner, humor och ironi. Kunna uttala alla ljud. Bli språkligt medveten.
Läsa Skriva
Hur gör vi? Lek Undersökande förhållningssätt Instruerar med både tal, skrift och bild Lyssnarmiljö Läser sagor, berättelser, roliga historier och gåtor. Tyst läsning Talutrymme Kartläggning i fonologisk medvetenhet Strukturerad språkstimulans Talpedagog och svenska-A-lärare Mungymnastik
Lekskrivning Kopiering Dikteringar Övningar på datorn Mentorsprat och utvecklingssamtal Frivilliga läxor Eget val Arbetsböcker, arbetsblad Filmer Biblioteksbesök Skolresa till Sagostigen
Barnen skuttar iväg över ängen. De är nyfikna på allt som finns att upptäcka. De vet att ingenting är omöjligt, för de har med sig sin tro på att jag kan. Ingenting är svårt utan bara ovant.
Länkar vi kan titta på tillsammans Språkutveckling Bornholms modellen Källförteckning Bilder hämtade från ClipArt Ljud från multimedia byrån