Språk Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Norrbacka språkutvecklingsgrupp
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
En dag på Skogsgrinden…
Norrbacka språkgrupp Träff Anna Kaya.
Barnanpassad utredning
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Komplement Bornholmsmodell för förskolan
Att skriva sig till läsning
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Språkstimulering – javisst, men varför?
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
speciallärare specialpedagog pedagogisk kartläggning
Det flippade klassrummet? Kungsholmens gymnasium 15 aug 2012 Katarina Lycken Rüter.
Mobilen Redskapsmänniskan? Våra redskap och verktyg fungerar som förlängningar av våra sinnen och låter oss göra sådant som kroppen inte klarar av.
Mål och betygskriterier
Välkomna 28/
Hur använder vi Internet ?. • till att få kontakt med andra.
SET Social Emotionell Träning
Förskoleklassen på Södermalms skola
Språkgruppen S:t Olofsskolan.
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
SVENSKA.
Stimulansbidrag Tidiga insatser Boo Gårds skola Förskola och skola Malin Rinman.
Askersunds kommun
Aktivt lyssnade.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Läroplansnätverk förskola
Språklig medvetenhet.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Rudbeck - en utvecklingsresa
Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan skall lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling.
Hur vill vi svara? Stefan Johansson Svara på frågor – webb, papper, telefon Webb 4 Ja, gärna. 9 Det funkar. 3 Nej eller Helst inte Papper 1 Ja gärna.
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Välkomna till klass 3!.
IKT och lärplatta i förskolan
Retorik- Konsten att tala
Motivationen att lära sig svenska
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Autism och Asbergers Syndrom
Jag och min iPad Praktiska exempel från ett elev- och lärarperspektiv
Mobila Skolteamet Sjöbo
Välkomna på föräldramöte 20/
Exempel på skriftligt omdöme
Välkommen Föräldramöte 1c
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Upphovsrättslagen Personuppgiftslagen Offentlighets- och sekretesslagen.
Nationer, ideologier och folkmord genom
Bedömning av text Innehåll Texten är lätt att följa och förstå. Innehållet stämmer med uppgiften och följer instruktionerna. Längden på texten är tillräcklig.
IKT – spaning Bjälbo förskola 2014
Wittingmetoden - en läs- och skrivinlärningsmetod
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Ola Henricsson Muntligt berättande i undervisningen.
Mini och den magiska stenen Sid. JT 6-9 För att kunna läsa måste man inte bara kunna ljuda ihop bokstäverna, man måste även förstå det man läser.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Hur kan eleverna få stöd för att utveckla sin läskompetens.
Lära för livet!.
Trivselregler P07-Furulund
Vad vi behöver när vi kunskapar
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Språk Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola kan använda tal och skrift på ett rikt och nyanserat sätt.

Vi vill skapa nyfikenhet och upptäckarglädje i språket! Genom att få leka in språket i ett meningsfullt sammanhang. I lustfyllda former får de möjlighet att upptäcka vad de har för nytta av ett rikt språk.

Det betyder för oss att barnen blir erbjudna stimulans i att Samtala Lyssna och förstå instruktioner, humor och ironi. Kunna uttala alla ljud. Bli språkligt medveten.

Läsa Skriva

Hur gör vi? Lek Undersökande förhållningssätt Instruerar med både tal, skrift och bild Lyssnarmiljö Läser sagor, berättelser, roliga historier och gåtor. Tyst läsning Talutrymme Kartläggning i fonologisk medvetenhet Strukturerad språkstimulans Talpedagog och svenska-A-lärare Mungymnastik

Lekskrivning Kopiering Dikteringar Övningar på datorn Mentorsprat och utvecklingssamtal Frivilliga läxor Eget val Arbetsböcker, arbetsblad Filmer Biblioteksbesök Skolresa till Sagostigen

Barnen skuttar iväg över ängen. De är nyfikna på allt som finns att upptäcka. De vet att ingenting är omöjligt, för de har med sig sin tro på att jag kan. Ingenting är svårt utan bara ovant.

Länkar vi kan titta på tillsammans Språkutveckling Bornholms modellen Källförteckning Bilder hämtade från ClipArt Ljud från multimedia byrån