Den emissionsfria och hållbara sjöfarten – hur kan sjöfartsforskningen bidra? Monica Lundh Sjöingenjör, PhD Biträdande föreståndare Lighthouse 2.0.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Positive Footprint Housing Ett föredöme inom hållbart boende
Advertisements

Hållbar utveckling är kanske mänsklighetens största utmaning.
Nu formas Sveriges innovationsstrategi Statssekreterare Catharina Håkansson Boman SISP Innovationsriksdag Kalmar 10 maj 2011 Ny innovationsstrategi och.
Aktuellt på EU-nivå Vitboken om den europeiska transportpolitiken ”Färdplan för ett gemensamt europeiskt transportområde – ett konkurrenskraftigt och resurseffektivt.
Vilka är RISE? RISE Research Institutes of Sweden är en grupp industriforsknings- institut som med forskningsexcellens och framsynthet skapar nytta och.
Välkommen till Kastaloss.nu!
Hållbart samhällsbyggande i världsklass
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
FÖRENINGEN Svenskt Flyg Konferens Arlanda 15 november 2011 Regionala flygplatsers betydelse för tillväxt.
Västsvenskt nätverk för hållbar utveckling Västsvensk samverkan för Miljöteknik - Workshop om utvecklingen i Västsverige efter valet.
Kort om miljön och vår konsumtion
EU 2020 strategin •Bakgrund –Den ekonomiska krisen har raderat bort flera års ekonomisk och social utveckling. –Samtidigt rör sig världen snabbt framåt.
Allmänningens dilemma
Rymdstyrelsens strategi med fokus på 2011 – 2015 Olle Norberg Generaldirektör Svensk rymdverksamhet i ett europeiskt perspektiv © Rymdstyrelsen
FoI Byggnadsverk – Trafikverket, SBU, SP m fl
Svensk konsumtion och global miljöpåverkan Hur fortsätter arbetet ?
Internationellt föredöme inom hållbart boende och bostadsbyggande Positive Footprint Housing.
GMV - Göteborgs MiljöVetenskapliga centrum Göteborgs miljövetenskapliga centrum, GMV Centre for Environment and Sustainability, GMV Göteborg 31 maj 2007.
[Byt ut Avfall Sverige mot egna organisationen alternativt svensk avfallshantering där så är lämpligt.]
SAMARBETE MED BRASILIEN Vetenskap utan gränser Josefin Peterson.
Om Lotteriinepektionen - ramen 40 anställda i Strängnäs Cirka 60 externa inspektörer, bland dem 30 anonyma. Total budget 2014– 48,2 miljoner kronor Max.
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Sustainable City Hyllie - Framtidens stad redan idag
Tekniska Verken och Linköpings universitet som regional motor för en hållbar utveckling
Varför bibliometri? Skälet till detta seminarium
Strategiskt Beslutsunderlag
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
Umeå universitet Umeå universitet satsar på kreativa miljöer för studier och arbete. Här finns attraktiva utbildningar, världsledande forskning och utmärkta.
Mervärden av internationellt samarbete Vär(l)den i Västerbotten 24 januari 2013 Lisa Hörnström Senior Research Fellow Nordregio.
Människan eller naturen i centrum?.  Syftet med rapporten är att klargöra avsikten med de nationella miljökvalitetsmålen och belysa möjligheterna och.
Västsvenska paketet.
Västra Götalandsregionens handlingsprogram för energi
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
Harry Robertsson, Teknisk Direktör, Stena Rederi AB
Energikällor.
Skörda frukterna! Socialfondens växthus för kompetensutveckling.
Svaveldirektivet Monika Przedpelska Öström Näringsdepartementet
Grönt ledarskap och transporter Carl-Arne Pedersen, ordförande EMC.
Sjöfart på de inre vattenvägarna = Inland Waterways Transport (IWT) Typiska EU-klassade inlandsfartyg Sjöfartsforum. Regelverket IWW Bertil.
Rebecka Lettevall Prorektor, Södertörns högskola
Västra Götalands maritima strategi
Hållbart!. …måste vi ta ansvar för det viktigaste vi har. För att skapa en bättre vardag för de många människorna…
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Kortfattat om KTH.
Fördjupad utvärdering 2015 Fokusområde Hållbar konsumtion
Hakuna Mat Framtidens mat är på väg!. Vad ska jag berätta?  Kort om oss  Köttproduktionens inverkan på miljön  Den oväntade lösningen  Smakprov och.
Åsa Fex Svenningsen Institutionen för Neurovetenskap.
Ulrika Palme, Hållbara urbana VA-system Ulrika Palme Miljösystemanalys, Energi & Miljö Chalmers tekniska högskola.
GoINN är en kraftfull satsning från Chalmers och Göteborgs universitet för att bygga samverkande innovationssystem. Projektet genomförs tillsammans.
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
Tema: Hållbar utveckling
Västra Götalands maritima strategi – bakgrund, syfte, mål, åtgärder, tidplan Regionstyrelsen Anders Carlberg, Näringslivsenheten.
? FORSKNINGUTBILDNINGSAMVERKAN HÅLLBAR UTVECKLING.
Respect Hållbarhet och klimat Otto During Mirja Harryson.
Örebroregionen - Indiens brofäste till Skandinavien Tisdag
Tjäna pengar & Rädda världen Tjäna pengar och rädda världen! Om nya former av entreprenörskap med fokus på samhällsnytta. Erika Augustinsson 26 februari.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
Hur mår Halland? Sofia Frising miljömålssamordnare
En förnyare av forskning och utbildning Linköpings universitet Tilläggsbilder forskning.
Västra Götalandsregionens nya handlingsprogram
Din produktion- vårt bränsle Kent Högberg. AkkaFRAKT är… …en transport- och logistikkoncern som levererar tjänster inom områdena entreprenad, jordbruk,
Infogad sidfot, datum och sidnummer syns bara i utskrift (infoga genom fliken Infoga -> Sidhuvud/sidfot) Innovationer uppstår ofta i samverkan – vi vill.
Av: Sanna Andersson Vet du att.. I SVERIGE SLÄNGS DET ÖVER TON, FULLT ÄTBAR MAT I SKOLORNA VARJE ÅR DETTA MOTSVARAR VAD 2000 ELEFANTER VÄGER TILSAMMANS.

Produktion, handel och transport
samverkan för hållbar stadsutveckling
Näringslivets arbete för miljömål och Agenda 2030
Industrigruppen Svenska Isbrytare
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

Den emissionsfria och hållbara sjöfarten – hur kan sjöfartsforskningen bidra? Monica Lundh Sjöingenjör, PhD Biträdande föreståndare Lighthouse 2.0

Agenda Lite allmänt resonemang kring sjöfarten Vilka utmaningar står sjöfarten inför och vilka är de uppsatta målen? Hur ser den svenska sjöfartsforskningen ut idag? Hur skall vi hantera utmaningarna för att nå målen? Sammanfattning

Behöver Sverige sjöfarten? Sverig har EUs längsta kuststräcka och betydande inre vattenvägar Ungefär 90 procent av de 200 miljoner ton gods som importeras och exporteras varje år fraktas via fartyg Trots att mer än 90 procent av världshandeln transporteras till havs, står sjöfarten bara för knappt tre procent av de globala utsläppen av koldioxid

Svensk sjöfartskompetens Göteborgs hamn är Skandinaviens och Sveriges största hamn I Göteborg finns också världens största färjerederi På en liten västkustö, Donsö, finns en koncentration av produkt- och kemikalietankfartyg I Stockholm finns några av världens mest moderna kryssningsfärjor och världens första LNG-drivna (flytande naturgas) färja I Stockholm finns också ett av världens största biltransportrederier

Sjöfartens utmaningar Sveriges Redareförening har antagit EU:s nollvision om en sjöfart utan negativ påverkan i luft och vatten 2050

Svavelkontrollområde (SECA) SECA-områden tillåter regelverket en svavelhalt på 1,00 viktprocent i det bränsle som används ombord. 2015 – Skärpning av krav inom SECA till 0,10 procent svavel 2025 – Senaste år för skärpning av kraven globalt till 0,50 % svavel

Vidgning av “nollvisionen” Ökad välfärd Ökad tillväxt Ökade sjötransporter Minskad miljöpåverkan, minskat antal olyckor och minskad energikonsumption

Sjöfartsforskning M Lundh “A life on the Ocean Wave” (2010) Doktorsavhandling Chalmers

Fartygsolyckor

Akademins utmaningar

Kunskapstriangeln Grund- forskning Tillämpad forskning Sjöfarts-näringen

Vilka aktörer finns? Chalmers SSPA KTH Linnè univarsitetet Göteborgs universitet Universitetet I Uppsala Universitetet I Lund Mittuniversitetet m fl … m fl … m fl …

Chalmers Institutionen för sjöfart och marin teknik Sjöfart och marin teknik bedriver forskning och utveckling för konstruktion, framdrivning och navigering av fartyg Vi utbildar sjökaptener, sjöingenjörer, naval architects och landbaserad personal inom sjöfartsnäringen Institutionen finns på Campus Lindholmen Här har vi ett av Sveriges mest omfattande simulatorcentrum för marina transporter och navigering.

Några exempel… Vid institutionen för sjöfart och marin teknik finns två avdelningar Maritima operationer Här bedrivs forskning inom bl a miljöområdet, ”Maritime Human Factors” och nautik Marin design Här bedrivs forskning inom bl a hydrodynamik och marina strukturer

SSPA Internationellt konsultföretag och forskningsinstitut Etablerat 1940 – idag inte statligt finansierat Ägare Chalmers Stiftelse, är oberoende & non-profit Drygt 110 anställda

Några exempel… Bro mellan affärsverksamhet - forskning, tester - beräkningar, nya tekniker - existerande Leds av forskning, innovation och utvecklingsbehov Levererar opartisk expertis, råd och tjänster till näring och samhälle Fokusområden Reducerade emissioner från fartyg Energieffektiv sjöfart Maritim säkerhet Ca 60 europeiska forskningsprojekt sen -97

88x38m 260 m lång 12m hög 18

Linné universitetet Sjöfartshögskolan Utbildar sjökaptener, sjöingenjörer Bedriver forskning inom det maritima fältet Här finns ett av Sveriges mest omfattande simulatorcentrum för marina transporter och navigering.

Studier i den operativa verksamheten Några exempel… Sjöfartsvetenskap Studier i den operativa verksamheten Förutsättningar Regler Ekonomi Fartygstyp Fartområde Konsekvenser i verksamheten i miljön i samhället Organisation Människa Teknik För hållbar sjöfart

KTH Vid Institutionen för farkost och flygteknik utbildas skeppsbyggare Den marintekniska forskningen och utbildningen av skeppsbyggare vid KTH drivs främst av forskargruppen KTH Marina system vid Institutionen för farkost och flygteknik Andra forskargrupper som också bidrar till utbildningen är KTH lättkonstruktioner En stor del av forskningen vid KTH Marina system kan beskrivas som tillämpad

2050 Hur kan vi kraftsamla?

Initiativ från Chalmers 2006 Syftet var att stärka forskningmiljön på Institutionen för sjöfart och marin teknik Sveriges redareförening satsade 100 miljoner SEK över en tioårsperiod Delat mellan Chalmers och Handelshögskolan / GU Detta genererade Professorer, Universitetslektorer, Post Docs och Doktorander Innebar starten för forskargrupper inom miljö och “Maritime Human Factors” Simulatorer

Denna satsning genererade mera pengar! “Spin off” Denna satsning genererade mera pengar! 500 miljoner

2.0 Lighthouse 2.0 är ett initiativ som syftar till att nationellt kraftsamla svensk sjöfartsforskning med syfte att nå de uppsatta miljömålen, både kort- så väl som långsiktigt De aktörer som finns i Sverige med avseende på sjöfartsforskning har bjudits in till de diskussioner som kommer att ligga tilll grund för ett framtida Lighthouse 2.0 Diskussionerna är pågående

“Zero Vision Tool”

Sammanfattning Balans mellan grund- och tillämpad forskning Forsknings-infrastuktur Tydlig integrering mellan forskning och undervisning

Slutligen då… Catharina Elmsäter-Svärd …”att just forskningen kopplat till sjöfart nu också får ett specifikt belopp anslaget till den. Nu säkrar vi upp att vi också kan jobba med forskning och utveckling på sjöfarten och här är Sverige fortsatt ledande!” (http://bambuser.com/v/4250582 ca 19:30)

Tack för uppmärksamheten! Frågor?