Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
KANDIDATUPPSATS.
Advertisements

Gymnasiearbetet p..
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
reliabilitet vid bedömning av vetenskapliga uppsatser
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Självständigt arbete 15 högskolepoäng på Statistik III
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
Högskoleförberedelse
Viktorija Kalonaityte
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
EXAMENSARBETE I FÖRETAGSEKONOMI vt 2014
Peter Gustavsson IEI/Företagsekonomi Torsdag 5 december 2013 kl (ca) Lokal: A2 Examensarbete - Information inför kurs 722A35/722A36/722A42 VT 2014.
Examensarbete för civilekonomexamen vid Linköpings universitet
Peter Gustavsson IEI/Företagsekonomi torsdag 7 okt 2011 kl (ca) Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2012.
Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2011
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht Här idag: Presentation kursen, deltagare, lärare Introduktion av kursen: Kursplan, litteraturlista, momentschema.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Vetenskaplighet En gissning blir inte vetenskap för att den råkar visa sig vara sann. Vetenskap handlar om att ge tillräckligt goda /rimliga skäl för att.
HALMSTAD UNIVERSITY LEKTION 8 SAMMANFATTNING. MÅL - Helhetsbild av verksamhetsstyrning - Dess aktuella relevans - Tips och dåd inför tentamen.
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Huvudområde offentlig förvaltning
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Seminarieboken Kapitel 2 – Att tänka på redan vid starten
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
EXAMENSARBETSKONFERENS Examensarbetet är det enskilt viktigaste arbete som studenterna gör. Som ett försök att lyfta själva redovisandet till en högre.
Läroplansträff Välkomna!.
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Hur blir man klok på universitetet?
Hantering av examensarbeten
STUDIETEKNIK INOM SOCIOLOGI
Teoretisk referensram
PA1201 Projektarbete 100 p.
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
EXAMENSSTADGAN [ES] Utveckling och studentrespons Monica Nerdrum.
Om skrivande av uppsats
Kandidatuppsats Redovisning HT 2014
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
ITP – IT för Personligt Arbete VT 2006 Lisa Brouwers
732G32 Kandidatuppsats, 15 hp (732G03)
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Introduktion NTH 001 Teoretiska och historiska perspektiv på naturvetenskap Christopher Kullenberg 1.
1 L U N D U N I V E R S I T Y Examensarbete 19/ Civilingenjörsprogrammen för bioteknik och kemiteknik.
V E N T I L E R I N G 5 juni Försvar av examensarbetet och opposition
Formellt, skarpt och snyggt
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Att skriva en projektplan Wibke Jonas VT 2016 Fri efter Cecilia Eriksson Linsmeier Fredrik von Wowern 2014.
EXAMENSARBETE DEGREE PROJECT 15 HP Byggingenjörsprogrammet och Affärsutvecklingsprogrammet.
Läkarprogrammet, Uppsala universitet Ht-2015 Självständigt Arbete (SSA) - en översikt.
Att försvara sina teser. En uppsats ventileras. En disputation mellan respondent och opponent 1. Resp ges möjlighet att korrigera och komplettera. 2.
KANDIDATUPPSATS VT16 Kursansvarig: Linda Wänström 1.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
ISEX Individuella studieperioder och examensarbete.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
Urban Carlén Fil. Dr. Tillämpad IT/Lektor Pedagogik
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
I uppgiften examineras följande mål:
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
Kursansvarig: Annika Tillander (Isak Hietala Höst 2016)
Examensarbete för högskoleingenjörsexamen i maskinteknik (MSGC17) 22
Studentcentrerad examination av laborativt arbete i kemi
Magisteruppsats 30hp Masteruppsats 30hp Examensarbete 30hp
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Kognitionsvetenskaplig metod 729A94 Kursansvarig: Agneta Gulz
Seminarium 4: Att redovisa sina resultat och kommentera andras LT200X Examensarbete inom teknik och lärande, avancerad nivå 30,0 hp Helena Lennholm
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Presentationens avskrift:

Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad Kandidatuppsats i informatik 2015 Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad

Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad Roller och ansvar Studenten ska självständigt genomföra ett examensarbete; författa och försvara en kandidatuppsats Studenten tar fullt ansvar för sina beslut i uppsatsarbetet (t ex gällande urvalsprinciper, val datainsamlingstekniker eller hur kritik från handledare eller opponenters ska hanteras) Handledarna ska stödja studenterna i arbetet med att självständigt författa och försvara en kandidatuppsats I anslutning till de obligatoriska seminarierna ska hand-ledarna ta initiativ till och erbjuda studenten handledning Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad

Grupphandledning i seminarieform Handledning sker i form av grupphandledning inspirerad av det akademiska seminariet.1 Samtliga deltagare läser de texter som ska behandlas, diskuterar dem kritiskt och ger feedback som kan leda till reella förbättringar i respektive text Handledare och studenter diskuterar tillsammans litteratur, problem, angreppssätt, uppsatsarbetets generiska ut-maningar och svårigheter, etc. Grupphandledning i seminarieform ger handledarna möjlighet att efter behov ge formativa ”mini-föreläsningar” som adresserar principiella eller generella frågeställningar 1) Individuell handledning kan ges i slutet av uppsatsprocessen Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad

Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad Examination 1(2) Studenterna genomför uppsatsarbetet i par eller enskilt Vid examinationen introducerar och försvarar studenten sin uppsats (eller den uppsats hon varit med och författat) Om en uppsats författats av två personer åtskiljs de i tid eller rum under examinationen och examineras var för sig (minst två lärare, dvs en examinator och en medbedömare, är närvarande) Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad

Examination 2(2) Individuell examination ex. schema 2012 Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad

Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad Examinatorsrollen I uppsatsen ska examinator, med stöd av uppsatta kriterier, kunna utläsa uppfyllelse av examensmålen Examinator ansvarar för slutseminariet, granskar samtliga examensarbeten Examinator identifierar “lägstaribban” så att ett arbete som ges betyget G har tillräckligt god kvalitet Examinator arbetar i par och betygsätter examinerade studenter Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad

Lärandemål och betygskriterier Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad

Uppsatsprocessen (ex.) Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad

Anvisningar till studenter vid uppstart I informatik lägger vi betoning på “undersökning” – studenter gör och redovisar goda undersökningar Tänk på uppsatsen som en noggrann redovisning av en undersökning där ni är tydliga med varför ni gjorde studien, hur ni valde att genomföra er studie och vad ni kom fram till. Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad

Anvisningar till studenter vid uppstart Examensarbetet (uppsatsen) ska visa att ni som informatik-studenter självständigt kan: behandla ett väl avgränsat problem inom informatikämnet. göra (och se konsekvenser av) val gällande t ex teoretisk referensram och metod. skapa något som ger mer, eller större behållning, än att bara läsa texterna ni refererar till. Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad

Obligatoriska seminarier Uppsatsprocessen innehåller fyra obligatoriska seminarier (kontrollpunkter) med opponent och försvar av manuskript Problem och syfte (sem.1) Metod (sem.2) Resultat och analys (sem.3) Slutseminarium (Peer-review under processen – alla studenter i en handledar-grupp skickar alltid sina texter till alla, alla läser alltid allas texter) Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad

Uppsatsprocess - aktiviteter Brainstorming inför seminarium 1 (obl.) – Till detta tillfälle ska studenterna ta med idéer, intresseformuleringar, potentiella undersöknings-frågor samt förslår lämplig/matchande litteratur. Vi diskuterar frågetyper (Vad, Hur, Varför, Vilka, etc.), frågors relevans och grund, samt möjliga svars-modeller. Vi sätter vidare föreslagna frågeställningar i relation till problembilder och syften. Q & A – Vid behov genomförs frågestunder då studenterna ges möjlighet att fråga eller diskutera vad de vill om sina uppsatser. Handledare och övriga studenter besvarar om möjligt de frågor som ställs. Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad

Uppsatsprocess – aktiviteter Pre-sem – studenterna läser varandras texter till sem.2 respektive 3 och hjälps åt att (med tips, uppslag, råd, osv.) lyfta varandras texter. Vi analyserar vilken kritik en opponent kan ha skäl att framföra mot respektive uppsatstext, samt diskuterar rollen som opponent respektive försvarare av manuskript, hur det är lämpligt att agera som opponent respektive respondent, vad som är lämpligt att ta upp som opponent mm. Debriefing – efter sem. 2-3 träffas handledare och studenter för att diskutera kritiken som framfördes vid seminariet. Studenterna summerar upp (1-2 A4) och redovisar kritiken från opponent, handledare eller publik, och redogör för hur de väljer att hantera kritiken. (Det skall framgå om studenter valt att inte agera på kritik, och i så fall varför!) Vi diskuterar gemensamt hur studenterna lämpligen går vidare. Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad