Att arbeta vetenskapligt

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
KANDIDATUPPSATS.
Seminarieuppgift i Teknik i Intensivvård och Kirurgi-kursen
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Seminarieboken Kapitel 3 – Uppsatsens olika delar
Vetenskaplig Metod.
Mål och betygskriterier
Rapportskrivning – rep.
Examensarbete • Planering •Planeringsrapport •Genomförande •Ett utfört arbete •Skriftlig rapport •Opponering •Muntlig •Skriftlig dokumentation.
Formellt, skarpt och snyggt
Inlärningsmiljö för att öka motivation
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
Kurstillfälle 5 och 6 i MFM310
Svenska p Svenska p.
Att skriva PM Att skriva ett PM eller en uppsats
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
En övning i att analysera ett tal
Introduktion fallstudie ATHF01 Ht Gatradhus i Landskrona, Elding och Oscarson.
Vetenskaplighet En gissning blir inte vetenskap för att den råkar visa sig vara sann. Vetenskap handlar om att ge tillräckligt goda /rimliga skäl för att.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Argumenterande text.
Kandidatuppsats i Statistik F3
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Metodkurs 21 februari 2008 Björn Thuresson MDI-gruppen
Teoretisk referensram
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
En guide för arbeten i SO
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Grupparbete Nr 4 Grupp 1 Grupp 2 Grupp 3 Grupp 4 Grupp 5 Grupp 6
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Om skrivande av uppsats
Dystopia I litteraturen en skildring av ett inhumant, oftast totalitärt framtida samhälle. (Nationalencyklopedin) An imaginary place where people live.
Introduktion NTH 001 Teoretiska och historiska perspektiv på naturvetenskap Christopher Kullenberg 1.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
Läsåret Ria Heilä-Ylikallio
Om problem och syften Jonas Gustafsson Lärarhögskolan i Stockholm.
Krav på vetenskaplig tolkning
Att försvara sina teser. En uppsats ventileras. En disputation mellan respondent och opponent 1. Resp ges möjlighet att korrigera och komplettera. 2.
Välkommen! Hanna Sepp Albina Brunosson Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap.
VETENSKAPLIGT SKRIVANDE SSA 220/230 MAGISTER/MASTERUPPSATS I SVENSKA SOM ANDRASPRÅK JULIA PRENTICE.
Examensarbete Byggledare, intag Schema  V 47 – måndag den 16 nov, kl  V 48 – måndag den 23 nov, kl  V 49 – måndag.
Teknisk rapport Fråga? Bakgrund = Vad, varför, åt vem Experimentellt = hur, mätning, test, analys, simulering Resultat = vad hände, hur blev det Slutsats.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
Välkommen! Hanna Sepp Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap genom.
UPPSATSPLAN HUR GÖR MAN EN SÅDAN?. UPPSATSPLAN Nytt steg i processen, PM godkänt PM är början på planen Handledartilldelning Samarbete med handledare.
Hur trovärdiga är ungas nyhetflöden?
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
Att göra en vetenskaplig undersökning Bollnäs Folkhögskola – Svenska 3
Resonerande text Använd din elevbok!
Kritiskt förhållningssätt
Introduktionsblocket SSA HT-17 Vetenskapligt skrivande
Magisteruppsats 30hp Masteruppsats 30hp Examensarbete 30hp
Bli säker på utredande PM
Ett samarbetsprojekt mellan
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Presentationens avskrift:

Att arbeta vetenskapligt Jonas Moll Doktorand MDI-gruppen, CSC jomol@kth.se

Examensarbetstider En individuell kurs på 30hp – ett halvår! Men, vad är det egentligen ni ska göra? Planering, genomförande och avrapportering av ett vetenskapligt arbete

Den klassiska arbetsgången Formulera en frågeställning eller hypotes Samla in och studera tidigare publicerad forskning Formulera teoribakgrunden För (oftast) en testplan Metod, försökspersoner, procedur,… Rekrytera försökspersoner

Arbetsgång, forts. Genomför studien och skriv emellanåt Alltför många skriver bara i slutet  Sammanställ och analysera data Formulera slutsatser Skriv exjobbsrapport Inte alltför sällan får man erbjudandet att skriva en vetenskaplig artikel Lysande ifall man vill studera på högre nivå sedan!

En normal rapportstruktur Titelsida Abstract Innehållsförteckning Inledning Problemformuleringar/avgränsningar Teoretisk bakgrund Metod/Analys/Resultat Diskussion Referenslista Appendix

Arbeta med ämne/frågeställning Vad bör man ställa för krav på ett bra ämne? Avgränsat Av vikt för målgruppen Potential för ny kunskap Något som engagerar er!

Frågeställningen Vad är ett vetenskaplig problem och hur bör det formuleras? Frågeställning Hypotesprövning Får man ändra under arbetets gång?

Vetenskaplig korrekthet Fakta som inte är uppenbara bör styrkas Fakta hämtade från källor måste följas av referens Relatera det du gör/skriver till litteraturen Skilj på dina egna och andras uppgifter Skilj på fakta och tolkningar av fakta

Vetenskaplig korrekthet, forts. Skilj på vad du gjort själv och det andra har gjort Beskriv inte bara hur du har kommit fram till något utan även hur du nått dit Var självkritisk!

Vetenskaplig stil Vetenskapligt korrekt Saklig men ej onödigt formell Fackspråklig men ej svårbegriplig Resonerande och reflekterande Språkligt korrekt Personlig men ej subjektiv

Att formulera en teoretisk bakgrund Fokusera på huvudområdena i frågeställningen Ex: Hur skapar man ett haptiskt gränssnitt som stimulerar till ökat samarbete mellan synskadade och seende barn i grupparbete? Börja med det mer generella och gå sedan djupare in på detaljer och specifika studier Brukar kallas trattmetoden

Vetenskaplig metod Hypotetisk deduktion Kvantitativa/kvalitativa metoder Empiri – testa!

Vetenskapliga resultat Viktigt: Metoden ska alltid redovisas så att andra kan avgöra om den är relevant för frågan eller inte Måste vara verifierbara och upprepningsbara Relation till tidigare forskning

Vetenskaplig argumentation Logiska/retoriska argument Hänvisa till det andra kommit fram till Använda resultat från egna studier Var självkritisk Vetenskaplig argument bygger alltid på godtagen trovärdighet i överenskomna metoder och granskad forskning Vad är godtagen trovärdighet?

Usel vetenskap bygger på… Argument från brist på kunskap Argument från majoriteten Sammanblandning av orsaker Argument från medkänsla Argument från irrelevant auktoritet Argument från omotiverad generalisering Långsökta argument

Några avslutande tips Var noggrann – beskriv alla moment Ha tålamod – orka srkiva Var tydlig – kan det missuppfattas eller missförstås? Var öppen och lyhörd Var kreativ när det gäller att finna information