Det professionella samtalet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Stadsledningskontoret Medborgarundersökning 2013 Norrmalm.
Advertisements

Att förstå anonymiteten (översättning från
Att identifiera och utveckla ledare
Ett gott liv i ett livskraftigt län
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del B)
En Dag i Ramadan Ramadan
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Idrottslärare om astma
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Romersk skulptur Exempel Förutsättningar Kännetecken
Vad innebär val av vårdenhet?
Interkulturell kommunikation i sjukvården Utländska läkare i Sverige (Intercultural communication in health care- Non-Swedish physicians in Sweden) Nataliya.
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Konsten att leda sig själv
Webbkollen hemma Följ upp förbättringsåtgärder för att säkra en trygg utskrivning Intervjustödet Webbkollen hemma kan användas vid uppföljning av åtgärder.
Inloggning till Landstinget Kronoberg via Citrix
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Att samtala med ungdomar om tobak
Vård i rimlig tid Region Skåne Lund
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Kapitel 3 November 2008/Leif Carlsson Kontakter med vården Liv & hälsa i Örebro län år 2000, 2004 och 2008 Liv & hälsa 2008 Liv & hälsa 2000, 2004 och.
Hälsa på samhällsnivå Hur vill du jobba med kapitel 7.
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
Torka alltid tårar med handen. - om ett gott bemötande.
V ersion Dialogseminarium – Patientens väg i vården Välkommen!
Tillbaka till början… Ur ansökan: Huvudproblemet, som projektet ska bidra till att lösa, kan sammanfattas i att det inom organisationerna finns okunskap.
Elevhälsovården Rikskonferens 14 sept 2009
INFÖR NATIONELLA PROVET
Gymnasieskolan år 2 Brott och utsatthet för brott 2008 BILD 1 Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Grundskolan år 9 Brott och utsatthet för brott 2008 BILD 1 Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Aktivt lyssnade.
15 x 25 meter. Skriv banenavn Skriv designet af Skriv dato MÅL sväng vänster 6 sväng höger 5 runt 7 Vänster runt hund höger runt.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Fakta om undersökningen
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015 Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015.
1 Anneli Juhlin FP
BjH 8 mars BjH 8 mars
Täckningsgrad Dec 2014 – jan 2014 Täckningsgrad Dec 2014 – jan 2014.
Luleå Luleå eLäkekonst Hur kan IT förändra vården? Nils Schönström Center för eHälsa i samverkan Luleå.
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Projektledare Jan-Erik Wounsch Ambulanscentrum NU-sjukvården
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
1177 – ett av Sveriges viktigaste nummer Nina Håkansson Enheten för vårdkommunikation, Region Skåne Lund
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Musslan … för dig som har en närstående som dricker för mycket alkohol, tar droger eller mår psykiskt dåligt.
BVForum - en genomgång för revisorer Sören Thuresson.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
När infaller Julafton och hur ofta?
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Monica Zetterman Landsmöte myelom 27 augusti 2016
Arbetssättet i telefonrådgivning
Presentationens avskrift:

Det professionella samtalet Triage – Telefonrådgivning

Lena Runius Leg. sjuksköterska/distriktssköterska Telefonsjuksköterska på Sjukvårdsupplysningen Jämtland 1982-1999 Enhetschef Sjukvårdsupplysningen Jämtland 2000-2003 Projektet Vårdråd per telefon (uppdrag av Sveriges Kommuner och Landsting och Socialdepartementet) 2003- TRIHS- styrelsemedlem i föreningen för telefonrådgivning 2005-

Föredragets innehåll Förutsättningar organisation, roll Värdegrund – förhållningssätt - kort film Mandat samtalets faser – samtalsprocessen Samtalsmetodik -övning Lyssna på inspelat samtal

Profession i telefonrådgivning – triage Vårdande bedömning – medicinskt - mänskligt Egen mottagning Använder hela min erfarenhet och kunskap i samtalet Muntlig undersökning

Organisation Är din verksamhet organiserad för triage ? Mottagningsrum Schemalagt Resurser Högre medicinsk kompetens

Sjuksköterskans roll Vårdcentralen/akutmottagning - en organisationen som man ringer till för att få hjälp av en läkare med sina problem, läkaren är verksamhetens medicinska expert Centrala Sjukvårdsrådgivningen - en organisation som befolkningen ringer till för att få sjuksköterskans råd och bedömning, hon är verksamhetens medicinska expert

Rollen Att ha en tydlig roll inom dig Att ha en tydlig roll inför den hjälpsökande

Värdegrund och förhållningssätt Värdering ger svar på: Vad är gott och eftersträvansvärt Förhållningssätt: Det som ligger till grund för vårt handlande Det som driver oss för att uppnå det som är gott och eftersträvansvärt

Värdegrund – det goda samtalet Empati Respekt Trovärdighet Det sjunger i hjärtat …..

Förhållningssätt - det goda samtalet Genuint intresse Viljan att förstå – aktivt lyssnande Respekt Det sjunger i hjärtat …..

Professionell telefonsjuksköterska Inre kompetensen Empati Självkännedom Kunskap Förhållningssätet Respekt Genuint intresse Viljan att förstå – aktivt lyssnande

Solidaritets- och behovsprincipen ”Det är min rättighet att komma till en läkare” ”Man kan aldrig neka någon vård” Vilket svar kan du ge?

Hälso-och sjukvårdslagen Lagen säger att ”varje patient som vänder sig till hälso- och sjukvården skall, om det inte är uppenbart onödigt, snarast ges en medicinsk bedömning av sitt hälsotillstånd”

Medicinsk bedömning "Den medicinska bedömningen som avses görs ofta av en läkare, men kan många gånger göras av annan hälso- och sjukvårdspersonal, i första hand en sjuksköterska. Bedömningen kan ibland göras per telefon” Jan Sahlins bok Kommentar till Hälso- och sjukvårdslagen sjätte upplagan (Nordstedts Juridik AB) sid. 67

Orsaker bakom samtalet Okunskap Rädsla, oro Förnekande Mindre tolerans

Rädsla Då är det ditt fel att mitt barn dör i natt ….

Att sitta på sin egen axel Lyssna på dina känslor Lyssna på dina fördomar Lyssna in patientens känslor

Gå in i korridorren Analysera Öppna Lyssna Motivation Bedöma Avsluta Åtgärd Avsluta

Samtalets olika faser Analysera Bedöma Öppna Lyssna Motivera Åtgärd Avsluta

Bemötande Människor blir inte till av sig själva, det är i mötet med andra människor vi blir formade ( K.E. Logstrup)

Svårhanterliga samtal Arbeta underifrån Sätt ord på vad som händer Våga sätta ord på vad du känner Våga nämna svåra känslor

Samtalets olika faser Analysera Bedöma Öppna Lyssna Motivera Åtgärd Avsluta

Öppna upp Öppna dörren – välkomnande empatisk nyfiken intresserad kompetent Stänga dörren – mota bort irriterad motvilja arrogant trött frustrerad

Den hjälpsökandes process Låter hon kompetent Låter hon säker Känns hon trygg Finns det något motstånd

Empatisk Lyssnande Fokuserad Kompetent Okoncentrerad Ointresserad Talande tystnad… Empatisk Lyssnande Fokuserad Kompetent Okoncentrerad Ointresserad Arrogant Irriterad

Mänskligt - medicinskt - lyssnande Symtomljud Läsa bakom orden Känslor Lyssna kritiskt

Tre F:en Föreställningar Farhågor Förväntningar

Samtalets olika faser Analysera Bedöma Öppna Lyssna Motivera Åtgärd Avsluta

Föreningen TRIHS Telefon Rådgivning Inom Hälso-och sjukvård www. trihs Föreningen TRIHS Telefon Rådgivning Inom Hälso-och sjukvård www.trihs.se lena.runius@skl.se