2015-01-15 Att ha någon som bryr sig En FoU-studie om framgångsfaktorer i arbetet mot skolfrånvaro PUFF-enheten, Elin Lundin.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Nulägesanalys genom frågor

Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Säljutbildning Öppen utbildning Vt 2010 Utbildare: Johan Skogström Plats: Consensus Utvärderingen.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
Barnanpassad utredning
Patientenkät sommaren -13
Kamratstödjar konferens 5/ Dagen startade för kamratstödjarna när de anlände till Munkedals folkets hus. Kamratstödjarna blev incheckade och fick.
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Ledarutveckling över gränserna 2012/2013
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Vi vill sända denna lilla saga som en extra tanke till julen
Utvärderingens resultat. Både förutsättningar och individuella aspekter har betydelse för hållbarhet • Förutsättningar i form av: • krav i arbetet • relation.
Högtidstal Retorik.
Skolklimat i Ekerö skolor Trender Inflytande och delaktighet.
Träff med fritidsgårdar i Örebro län
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
SET Social Emotionell Träning
- Konsten att ge feed-back
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Social investeringsfond Norrköpings kommun
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
SkolPlus Skol- Positivt Lärande Utifrån Samarbete.
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Bertil Almgren.
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Känner du igen denna logotyp? 1.Ja 2.Nej 3.Kanske?
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Flickors psykiska ohälsa
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Bromma.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Målgrupp Barn och ungdomar i åldern 7 – 16 år i grundskola och grundsärskola. Låg Skolnärvaro Två delar i uppdraget -Tidiga insatser -”Problematisk skolfrånvaro”
Ökad skolnärvaro- vårt förbättringsområde
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Vilket stöd kan IPS-modellen erbjuda
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
SIM TEAM.
Skolmiljö inflytande, stöd från lärare, mobbingförebyggande Skoljämförelser, 2012 (Ekebyhovsskolan åk 7, finns inte representerade. Ej heller Birkaskolan.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
SKOP Föräldrar- Västra skolan, alla årskurser 1 Rapport till Vara kommun om Undersökning bland föräldrar i skolorna 2010 SKOP:s arkivnummer: S21APR10 Föräldrar.
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Tema: Vänskap och relationer Att känna sig trygg och att trivas på förskolan är en grundläggande rättighet. Hur kan man som förälder hjälpa sitt barn.
MAKTLEKAR.
Intervjumetod: Fältperiod: Målgrupp: Antal respondenter:
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Socialpsykologi.
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
1 Att upptäcka våld mot barn - om rutinfrågor inom elevhälsan Karin Blomgren Tematisk rådgivare/Sakkunnig Rädda barnen.
Resultatsammanställning Västernorrland Skolpresidiet Lars Thorin.
Brukarenkät 2010 Till redovisningen:
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
Presentation av tjänst
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

2015-01-15 Att ha någon som bryr sig En FoU-studie om framgångsfaktorer i arbetet mot skolfrånvaro PUFF-enheten, Elin Lundin

Bakgrund Studien är gjord på uppdrag av sociala investeringsfonden i samverkan med utbildningskontoret, socialkontoret och PUFF-enheten.

Studiens syfte är att… Belysa framgångsfaktorer för en ökad skolnärvaro utifrån ett individperspektiv Undersöka projektet ”Alla barn i skolans” betydelse för några elevers återvändande till skolan efter en tid av frånvaro

Projektet ”Alla barn i skolan” i korthet Övergripande syfte Att med skolplikten som utgångspunkt arbeta med elever med oroande skolfrånvaro. Ökad närvaro ska ge bättre skolresultat som på sikt ska motverka utanförskap. Syfte individnivå ”att minska utanförskap, en ökad självkänsla hos barnen, färre skolmisslyckanden, ökad måluppfyllelse och därmed ökad sannolikhet för fortsatta studier efter grundskolan”. Målgrupp Barn i åldern 7-16 i Norrköpings kommunala grundskolor. Resultat Andelen elever med skolfrånvaro som klarar skolmålen har ökat. Den totala ogiltiga frånvaron i kommunens grundskolor har minskat. Totalt sätt har dock skolresultaten i årskurs 9 försämrats i kommunen.

Rapportens tre delar Intervjuer med elever Tidigare studier Fyra kommuners verksamheter

Metod Intervjustudie: sex elever som omfattats av Alla barn i skolan och har förbättrat sin skolnärvaro. Litteraturstudier: tidigare studier ur individperspektiv som handlar om betydelsen av relationer, delaktighet och motivation. Dokumentstudie: Granskning av rapporter från Skolverket och interna grunddokument såsom riktlinjer, uppföljningar och utvärderingar som rör Uddevalla, Eskilstuna, Enköping och Uppsala kommun. Telefonintervjuer med tjänstemän inom respektive kommun.

De intervjuade eleverna 5 flickor och 1 pojke i åldrarna 14 till 17. Skolfrånvaro under högstadiet. Olika former av skolfrånvaro: Hemma från skolan helt och hållet, var i skolan ibland, eller var i skolan, men inte på lektionerna. Orsakerna till skolfrånvaron: inte mått bra, inte har trivts i skolan, inte kommit överens med vissa lärare och/eller att de saknat motivation till skolarbetet. Har som mest haft problematisk skolfrånvaro i ett år innan de fått insats från Alla barn i skolan. Samtliga intervjuade elever har sedan de fått stöd från Alla barn i skolan förbättrat sin närvaro. Några har eller har haft kontakt med Barn – och ungdomspsykiatrin (BUP) och en utav dem har också kontakt med socialtjänsten.

Resultat intervjuer: Relationer ”Vissa stunder så kände jag att jag inte hade någon att liksom prata med och så fort jag pratade med [processtödjare] så kändes det liksom som att någon förstod mig, lyssnade på vad jag hade att säga och hur jag mådde. Så det är ju bra [skratt], liksom, att ha någon att prata med.”

Resultat intervjuer: Relationer ”Det är liksom en vuxen människa, så då känner man sig liksom mer trygg och man känner sig mindre ensam i situationen. Och sen var det liksom såhär, det var inte jättesträngt och hårt. Så det kändes ändå som att man hade henne på sin sida. Och typ såhär, ja men ha någon som bryr sig liksom.”

Resultat intervjuer: Relationer ”När jag träffade dem så, de var jättetrevliga, så ändrade jag inställning rätt så fort. […] de ville verkligen hjälpa mig till 100 procent i skolan och allt det där. Så liksom, det kändes bra, gjorde det. […] De gjorde allt för att hjälpa mig.”

Resultat intervjuer: Relationer ”För att, alltså det, hon var ändå förstående när jag kanske sa att ”ja men jag var inte i skolan någonting förra veckan”, typ. Å då, det var aldrig såhär, man fick ju aldrig typ skäll, eller nått sånt. Så hon var ganska såhär förstående, typ.”

Resultat intervjuer: Delaktighet ”Det var ju på mina villkor, eller vad man ska säga. Så jag fick ju bestämma om de skulle höra av sig till skolan och allt det där, liksom. Om jag ville plugga med dem [processtödjarna] och det fick ju ja säga nej till. […] Vi resonerade väl tillsammans om vad som är bäst för mig.”

Intervjuer med elever: Motivation Fyra motivationshöjande faktorer Ny skola Krav Positiv feedback och uppmuntran Insikter

Positiv feedback och uppmuntran ” Jag tyckte att det lite, alltså, kul och skönt och gå dit [Alla barn i skolan] för det var väldigt, jag vet inte om man ska säga, annorlunda. […] För folket, alltså de som jobbar där är ju inte direkt som lärarna på skolan. [...] De har ju lite annat sätt att motivera på, eller vad man ska säga. Det är ju mer, som att det där med mycket frånvaro, att om man inte är någonting i skolan så tycker de att det är skitbra om man är en dag. Eller två dagar. Och så får man massa beröm för det, istället för ”nej men [eleven] är bara en eller två dagar i skolan, det är ju skitdåligt när [eleven] ska vara fem”. […] det blir lite mer att man känner att man vill, ja, försöka lite mer, man får lite mer hopp.”

Insikt ”Jag vill väldigt gärna klara av det här året och gå ut med bra betyg så att jag kan komma in i gymnasiet och fortsätta med något som jag vill bli i framtiden och det är det. Jag vill komma in i gymnasiet och plugga så att jag kan bli nått, till nått jag vill bli.”

Relationer Delaktighet Motivation

Alla barn i skolan De intervjuade eleverna är generellt mycket positiva till det stöd de har fått från Alla barn i skolan. Stöd att komma tillbaka till skolan från en extern resurs, som inte själv är anställd av skolan. En trygghet att kunna höra av sig till personal i Alla barn i skolan. Mår mycket bättre Positiva, eleverna ser fram emot framtiden Bättre självkänsla

Forts. Alla barn i skolan Samtliga intervjuade elever har ökat sin närvaro Fått fungerande rutiner Enligt eleverna har även föräldrarna fått stöd Intervjuade elever upplever en skillnad i hur mycket uppmärksamhet vuxna ägnar dem

Tidigare studier Relationer Delaktighet Motivation Barn med problematiska hemförhållanden Delaktighet Att skapa delaktighet Motivation Att skapa förutsättningar för motivation Barn med neuropsykiatriska diagnoser

God relation Delaktighet Motivation Fungerande skolgång Positivt bemötande/ Uppmuntran Förtroende God relation Någon som lyssnar Delaktighet Meningsfullhet Tillit till den egna kompetensen/ självförtroende Motivation Fungerande skolgång

Fyra kommuner Uddevalla Eskilstuna Enköping Uppsala

Organisatorisk nivå Skol/team-nivå Individnivå Samverkan mellan skola och socialtjänst Rutiner för närvaroregistrering En positiv relation till eleven Samverkan med BUP Kontinuerlig uppföljning och analys av frånvaro Ett gott samarbete med familjen Tydligt definierat uppdrag Öka kunskapen om tecken på problematisk skolfrånvaro Aldrig ge upp I tidig ålder uppmärksamma elevers särskilda behov Tydlighet, fullfölja överenskommelser Erbjuda eleven stöd mot skolfrånvaro i ett tidigt skede Vara förebilder Tvärprofession i teamen Uppmuntran, synliggöra elevens framsteg Att teamen får regelbunden handledning Ringa och väcka eleven Nära samarbete mellan frånvaroteam och rektorer Följa eleven till skolan Samtyckesblankett möjliggör samarbete mellan skola, socialtjänst och familj Undervisningstid i separat miljö Socialtjänst bibehåller kontakt med familjen även efter att eleven återvänt till skolan Liten grupp och/eller trygg vuxen underlättar återinskolningen

Varför är denna kunskap viktig? Elev- /brukarperspektivet och tidigare studier möjliggör att framtida beslut kan fattas på bästa tillgängliga kunskap. För att Alla barn i skolan även i fortsättningen ska kunna hjälpa och stötta elever med problematisk skolfrånvaro. För att skolpersonal ska kunna förebygga, identifiera och hantera tidiga varningstecken på sådant som riskerar att utvecklas till problematisk skolfrånvaro. För att kunna hjälpa barn att må bra och skapa förutsättningar för en gynnsam utveckling. För att barns demokratiska rätt till utbildning ska tillgodoses.

Diskussionsfrågor Hur reagerar du på resultaten? Hur kan du använda denna kunskap utifrån din roll? Hur skulle du behöva förändra ditt arbete utifrån denna kunskap?