Fackförbundet för oss som valt att arbeta på statens och medborgarnas uppdrag Varumärke Ett namn, term, tecken, symbol, design eller en kombination av.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ett projekt som leder Ulricehamns kommun in i en lärande organisation - en organisation som är flexibel, tar till vara erfarenheter och utvecklas i takt.
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Skola och arbetsliv i samverkan
Allt kommunicerar om konsten att nå rätt målgrupp med rätt budskap.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Förhandling MBL Och Samverkan.
Kvalitet och utvärdering Några reflektioner bakåt och framåt
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Bilden av oss – ett enat ansikte utåt Dialogforum våren 2010.
Välkommen till Kreation Reklambyrå.
Biblioteken i Norrbotten.
Historiebruk.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Hur tänka och göra som processtödjare
Branding Strategimöte den 3 maj , 2010.
Branschorganisationernas Framtid Bengt Larsson. Vision En branschorganisation för alla företag och individer som arbetar med undersökningar och analys.
Leveraging the business Till slut kräver tillväxt att man rör sig från det tidigare affärsområdet. Denna strategi kan innebära risk. För att undvika en.
Lokal Pedagogisk Planering
Grafisk profil.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Utvärdering av processmognad
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Kap 6: Marknadsstrategier
Kommunikatören.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Att tillsammans påverka!
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Värderingar En värdering är egentligen ingenting annat än en personlig uppfattning om hur bra eller dåligt någonting är eller om vad som är rätt eller.
Din kompetens – vår möjlighet. Övergripande visionärt mål Målet är att hos landstinget som arbetsgivare höja kunskapen om personer med funktionsnedsättning.
Profilering: Identifiering av föreningens verksamhet och profil 1. Verksamhetsbeskrivning - Syfte - Målsättning, målgrupp - Tjänster, metoder, modeller.
Biblioteken i Norrbotten.
Svenska Livräddningssällskapet Strategisk översyn 2014.
Balanced Scorecard Processen steg för steg
LFA Steg 1: OMVÄRLDSANALYS
Medlemskapets värde Ett förbundsgemensamt initiativ av medlemsförbunden och TCO Bakgrundsinformation använd vid TCO-rådsmöten hösten 2007.
Informatören ”Att förmedla information till olika grupper i samhället. Beslutsfattare,allmänhet och myndighet.
Introduktion till varumärken Introduktion till varumärken.
Utvecklingsarbete! Om vi drar åt samma håll har vi chans att nå målet! Är alla överens åt vilket håll vi ska?
En avfallshantering i världsklass Avfall Sveriges satsning på export av produkter och tjänster inom avfallssektorn.
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Varumärket SPF, Sveriges Pensionärsförbund. Varumärket är allt vi gör Varumärket är inte samma sak som en logotype, grafisk profil, slogan Varumärket.
Varumärket yrkeshögskolan – vårt gemensamma åtagande
Medlemsmodellen SPF 26 november Om Medlemsutveckling Vi jobbar med förhållningssätt, metoder och strategier för att öka er förmåga att rekrytera,
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 18 november 2013.
SÅ GÖR VI EN VERKSAMHETPLAN- UTIFRÅN SPF SENIORERNAS MÅL OCH RIKTLINJER 2.
Produktens olika delar
Lönekriterier – ett stöd till chefer. Varför lönekriterier?  Att ha tydliga lönekriterier är en förutsättning i samband med lönesättning.  Kriterierna.
1 KIF:s AFF Black Knights Värderingar
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Coaching.
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
Grafisk profil.
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Heby kommuns kvalitetspolicy
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Grafisk profil.
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Ekonomistyrning - styra mot ekonomiska mål
Vad betyder Social Kompetens
Förbättra klubbkvalitet
Gnosjö kommuns styrmodell
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Presentationens avskrift:

Fackförbundet för oss som valt att arbeta på statens och medborgarnas uppdrag Varumärke Ett namn, term, tecken, symbol, design eller en kombination av dessa för att känneteckna produkter/tjänster hos intressenter i syfte att skapa mervärde och differentiera organisationen från andra likartade. Bakgrund Första varumärket under senare delen av 1800-talet och härstammar från England och USA. Massproduktion, masskommunikation och massdistribution ökade utbudet av varor. Införandet av självbetjäningsbutiker anses vara den avgörande faktorn för varumärkesutveckling. Fram till 80-talets mitt var det, till övervägande del, varuförmedlande organisationer som insåg värdet med denna profilering. Även tjänstesektor som ideella organisationer har insett betydelsen av ett inarbetat varumärke. Man vill ”sälja” sin idé eller övertygelse. Internationella som nationella lagstiftningar legitimierat värdet av ett varumärke för både producenter som konsumenter. SUPPORT AB

Varumärkesuppbyggnad steg för steg Fackförbundet för oss som valt att arbeta på statens och medborgarnas uppdrag Varumärkesuppbyggnad steg för steg Varumärkesanalys Organisationsidentitet Brand Management Varumärkesplattform Imageundersökning Underhåll/utveckling SUPPORT AB

Fackförbundet för oss som valt att arbeta på statens och medborgarnas uppdrag Varumärkesanalys Börjar med en genomgående analys av nuläget gällande den egna organisationen och dess omvärld Syftet är att ”lära känna sig själv” gällande både styrkor som svagheter. Utgångspunkt bör vara med fokusering ”utifrån” och medlemmarnas syn på organisationen. Vilken uppfattning har man om organisationen externt som internt. Involvera olika delar/nivåer av organisationen. Utgå från de egna styrkor man har och som responderar mot intressenterna. Utifrån analysens utfall arbeta vidare med organisationens samsyn om vad man ska arbeta med, vad man vill åstadkomma och hur man vill uppfattas. En fördel kan vara att ”personifiera” organisationen i arbetet mot det framtida varumärket. Påbörja visionsarbetet och kommunicera dessa internt inom organisationen. Säkerställ att organisationen delar uppfattningen om vision, mission och kärnvärden och att innebörden är tydlig för alla. SUPPORT AB

Organisationsidentitet Fackförbundet för oss som valt att arbeta på statens och medborgarnas uppdrag Organisationsidentitet Organisationer kan bestämma hur deras varumärke ska se ut, dess form, färger och det budskap man vill förmedla. Det är dock först när det blir synligt för omvärlden som märket blir en representation för organisationen. Syftet är att klargöra för alla intressenter vilka värderingar och vilken tro organisationen har och hur det eftersträvar att uppnå dessa. Identitet = den sammansatta personligheten för en organisation vilket har sitt ursprung från dess kultur, historia, ledningsstil, strategier, rykte, image, trovärdighet och beteende hos anställda och representanter för organisationen. Dessa aspekter bildar stommen för organisationens vidare anpassning De synliga aspekterna, av ovan nämnda attribut, är de som oftast granskas av omvärlden och bildar deras uppfattning om varumärket. Identitet är ett sätt att differentiera en organisation från andra likartade. Kontrollpunkt kan vara att regelbundet under processen analysera om medlemmar kan identifiera sig i själva organisationen, och hur organisationen själv vill styra sin identitet mot medlemmarna. Organisationsstrukturen måste vara flexibel och kunna anpassas efter marknadens önskemål och behov Utgångspunkten är den egna organisationen och utifrån denna skapas organisationens vision, mission och kärnvärden. Därmed stadgas organisationsidentiteten från ett inifrån- och ut perspektiv SUPPORT AB

Fackförbundet för oss som valt att arbeta på statens och medborgarnas uppdrag Framgångsrik Brand Management handlar i grunden om skickligheten att utveckla ett system i organisationen som stöd till varumärket. Positionera varumärket på strategisk nivå i organisationen vilket ökar kontrollen och samtliga i ledningen blir engagerade i dessa aktiviteter. Varumärket måste betraktas som en av organisationens främsta tillgångar. Krävs av en organisation att man har en tydlig strategisk vision, och att organisationskulturen och dess upplevda image sammanfaller för att ett pålitligt varumärke ska kunna byggas. Medvetande om att ett varumärke i sig inte har något värde innan organisationens intressenter börjar identifiera sig med denna. Ord / handlingar och exponering av varumärket och sättet detta görs på skapar värdetillväxt. Finns en uppfattning om att ”neonskylten på husväggen” är vårt varumärke vilket är en sanning med modifikation. SUPPORT AB

Fackförbundet för oss som valt att arbeta på statens och medborgarnas uppdrag Brand Management Arbetet med att skapa ett värdefullt varumärke kräver att organisationen anpassas och förändras gällande struktur, företagsklimat och kompetensnivå. Alla aktiviteter som hänger ihop med varumärket och som organisationens intressenter kommer i kontakt med skapar varumärkets värde. Varumärket existerar horisontellt och/eller holistiskt inom organisationen. Organisationen måste se på varumärket med en 360 graders syn där man ser till hur ledning, anställda och externa intressenter uppfattar varumärket. Samtliga inom organisationen har del i utvecklingen av varumärket. En samstämmig helhetssyn är en förutsättning för att en homogen bild ska återspeglas till intressenterna. Kan ses som ett ”förkroppsligande” av den relation som råder inom organisationen. Grunden för att en utåtriktad profilering ska fungera optimalt avgörs av den interna utvecklingen ”Högsta chefen” måste vara ytterst ansvarig och lika med Brand Manager. SUPPORT AB

Kännetecknande för ett starkt varumärke är: Fackförbundet för oss som valt att arbeta på statens och medborgarnas uppdrag Kännetecknande för ett starkt varumärke är: Medlemmarna associerar direkt detta till väsentliga egenskaper, fördelar och värden. Medlemmarna visar förtroende och lojalitet för varumärket. Fler ”ambassadörer” marknadsför organisationen. Högre attraktionskraft mot nuvarande som framtida medarbetare. Upplevelse av mervärde både gällande medlemskap som anställning. Stabilare (ökande ?) medlemsstock Massmedialt större intresse Högre attraktionskraft som ev. allianspartner. Organisationen har en flexiblare struktur och anpassar sig fort efter marknadens önskemål och krav. SUPPORT AB

Hur vill ni att varumärket ST ska uppfattas ? Fackförbundet för oss som valt att arbeta på statens och medborgarnas uppdrag Hur vill ni att varumärket ST ska uppfattas ? Enligt förbundsledningen förslag till Kongress 03 ska Fackförbundet ST uppfattas som: Attraktivt/öppenhet Kompetent Tydlighet Visionärt Solidariskt Värdestyrt Samarbete Intressegemenskap SUPPORT AB

Varumärkes uppbyggnad i organisationen Varumärkeskapital Fackförbundet för oss som valt att arbeta på statens och medborgarnas uppdrag VARUMÄRKESPLATTFORM Produktattribut Märkesidentitet Kärnvärde Varumärkes uppbyggnad i organisationen Varumärkeskapital Positionering Marknadskommunikation Intern märkeslojalitet SUPPORT AB

Strategisk varumärkesplattform Fackförbundet för oss som valt att arbeta på statens och medborgarnas uppdrag Strategisk varumärkesplattform Produktattribut Beroende på medlemmens individuella engagemang kan uppfattningen om det konkreta produktattributet variera. Kronan på verket med medlemskap lär avgöras av den tid och engagemang medlemmen lägger ner. Ombudsmän och ST Direkt kan ses som säkerhetsventiler för merparten av de fackligt anslutna. Märkesidentitet Förmedla vilka ”unika” mervärden ett varumärke står för. Blir allt viktigare och syftar till att förmedla en emotionell koppling/mervärde till organisationen. Kärn- värden är oftast av avgörande betydelse. Kärnvärden Representerar de grundläggande ”byggstenarna” för den nuvarande och framtida positioneringen och marknadskommunikationen av dessa. Fackliga tryggheten lär vara huvudsaklig anledning till medlemskap. Hur ska ST uppfattas av intressenterna ? Positionering Avser en aktivitet varigenom en organisation försöker att befästa en specifik position på marknaden. Syfte är att ge upphov till märkeskännedom, märkes- associationer och märkeslojalitet. Inget ST arbetar aktivt med. Man arbetar i första hand med positionering genom medlemmarna. Marknadskommunikation Ett viktigt verktyg för att informera, övertyga och påminna intressenterna om märkesproduktens intentioner och fördelar. Sker oftast på medlemmens initiativ då denne är i behov av information, tjänster och rådgivning. Intern märkeslojalitet Uttryck för åtaganden som märkesinnehavare har mot enskilt varumärke. Om intressenterna ska förbli märkeslojala krävs att märkesinnehavaren också är lojal. SUPPORT AB

Starkaste varumärken detaljhandeln Prissättning Världens starkaste varumärken 1.                                                        Lika som bär eller ? Ett av världens äldsta varumärken SUPPORT AB

                   Fackförbundet för oss som valt att arbeta på statens och medborgarnas uppdrag Slogans och logotyper 1. ”Irriterande bra priser” 2. ”För att du älskar det goda” 3. ”Ingenting är omöjligt” 4. ”Gör det goda godare” 5. ”Connecting People” 6. ”Party, Party” 7. ”I´m lovin it” 8. ”The company that brings you small bills” 9. ”Because you’r worth it” 10. ”The best a man can get” SUPPORT AB

Logotyper SUPPORT AB