Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Advertisements

Bengt Drath Högskolan i Skövde Stöpenskolan i Skövde kommun
En förskola att förundras i!
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Läroplan för förskolan (Reviderad 2010)
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Mattebanor År 5-6. Affären Skanna priset för 5 päron. Skanna priset för 4 lime. 5 päron kostar lika mycket som 4 lime och 1 guldpaket. Hur mycket kostar.
Föräldramöte 12 september 2011
Matematik med föräldrar
Närvaro!!.
Systematiskt kvalitetsarbete 2012/2013
Möta utmaningar………………
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Mattebanor År 2-3.
Innehåll ikväll Allmän information i skolstarten (10 min)
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Pedagogisk dokumentation
Hur tänka och göra som processtödjare
En reviderad läroplan för förskolan
Pedagogiskt ledarskap
The big 5 1.
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Mattebana i Holmedal.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna.
Nya utvecklingssamtal
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Ett temainriktat arbetssätt
Varför nio träbitar? Barnens funderingar - Jag ska tänka - Tavlan (whiteboard) Tror ni den fastnar där, undrar Annika. Annika provar och den trillar ner.
Förändringarna av förskolans läroplan och den nya skollagen
Läroplan för förskolan Victoria Blom Solna 5 maj 2011
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Välkommen till Skogsduvans föräldramöte!
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Läroplansnätverk förskola
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
Kunskapskrav och matriser
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
URsmart Innehåll och tankar Attila Szabo Utbildningsförvaltningen Stockholms stad Digitala akademin 12 maj.
 Catharina  Elisabet  Evalena  Jennie  Ulrika.
Matematikutveckling i Olofströms kommun Mikael Gustafsson & Camilla Stridh ”Ett nätverk att räkna med!”
Utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga
pedagogisk dokumentation
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
NE.se Ale Kommuns avtal. Syn på kunskap  Hämta information  Söka svar  Lita på fakta.
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
* Smileprojektet är ett konkret stöd i implementeringsarbetet med de nya läroplanerna. * När projekttiden är slut har vi utvecklat metoder.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
1 Lärande för hållbar utveckling inom NTA Gerd Bergman, utvecklingschef
Lustfylld och meningsfull matematik i förskolan
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Föräldramöte Välkomna!.
Computational thinking progression F-9
Funktionell kvalitet- måluppfyllelse
Ale Kommuns avtal NE.se.
ÄMNESHJUL MATEMATIK ÅK 3
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren

Start av projektet år 2000 Nämnaren till alla skolor åk1 - Gy 1-2 Nämnarenkonsulenter 4 träffar/år i anslutning till Nämnarens utgivning Träffarna med fokus på 1-2 artiklar i Nämnaren Tillbaka till skolan – sprida till kolleger Nästa träff återkoppling – ny Nämnaren

Projektets mål och syfte att lärare får en kontinuerlig kompetensutveckling i matematikdidaktik genom Nämnaren - att elever ges ökad möjlighet till måluppfyllelse och lust att lära - att få till stånd fortlöpande diskussioner om matematikundervisning på skolorna - att lärare får möjlighet att diskutera innehåll i Nämnaren och pröva aktiviteter i den egna verksamheten - att lärare får möjlighet att reflektera över sin verksamhet i relation till Nämnareninnehållet - att lärare får skriva om sitt arbete

Förskolan – vill ni vara med? Lyfta matematiken i förskolan Nätverk? Artiklar riktade mot förskolan Självklart! Inköp av Nämnaren till alla förskolor Mattepusslet

1-2 Förskollärare/förskolechef NCM Nämnarens redaktion Matematikutvecklarna 1-2 Förskollärare/förskolechef ca 30 st i Skellefteå Upptagnings området Upptagnings området Upptagnings området Upptagnings området Upptagnings området Upptagnings området

Strävans mål Syfte Lpfö -98, reviderad 2010 Matematik Utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring Utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar Utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp Utvecklar sin matematiska förmåga att föra och följa resonemang Grundskolan Lgr 11 Matematik Formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder Använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp Välja och använda matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter Föra och följa matematiska resonemang Använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser

Önskemål: En tipsbank för Skellefteås förskolor ”Lärandet i matematik går inte till så att barn lär sig en färdighet i taget och därefter går vidare till nästa steg. Processen är mera som ett pussel, som barnet sakta lägger.” -Camilla Björklund, ”Vi föds matematiska”, Magasin 360 (Skolporten), nr 2, 2012 Mattepusslet

Rubriker i Mattepusslet ”Utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring.” Rev.Lpfö -98 Sortering Mönster Form Mätning Mängd, antal, ordning och talbegrepp Rumsuppfattning, läge Tid, förändring