Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
Start av projektet år 2000 Nämnaren till alla skolor åk1 - Gy 1-2 Nämnarenkonsulenter 4 träffar/år i anslutning till Nämnarens utgivning Träffarna med fokus på 1-2 artiklar i Nämnaren Tillbaka till skolan – sprida till kolleger Nästa träff återkoppling – ny Nämnaren
Projektets mål och syfte att lärare får en kontinuerlig kompetensutveckling i matematikdidaktik genom Nämnaren - att elever ges ökad möjlighet till måluppfyllelse och lust att lära - att få till stånd fortlöpande diskussioner om matematikundervisning på skolorna - att lärare får möjlighet att diskutera innehåll i Nämnaren och pröva aktiviteter i den egna verksamheten - att lärare får möjlighet att reflektera över sin verksamhet i relation till Nämnareninnehållet - att lärare får skriva om sitt arbete
Förskolan – vill ni vara med? Lyfta matematiken i förskolan Nätverk? Artiklar riktade mot förskolan Självklart! Inköp av Nämnaren till alla förskolor Mattepusslet
1-2 Förskollärare/förskolechef NCM Nämnarens redaktion Matematikutvecklarna 1-2 Förskollärare/förskolechef ca 30 st i Skellefteå Upptagnings området Upptagnings området Upptagnings området Upptagnings området Upptagnings området Upptagnings området
Strävans mål Syfte Lpfö -98, reviderad 2010 Matematik Utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring Utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar Utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp Utvecklar sin matematiska förmåga att föra och följa resonemang Grundskolan Lgr 11 Matematik Formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och metoder Använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp Välja och använda matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter Föra och följa matematiska resonemang Använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser
Önskemål: En tipsbank för Skellefteås förskolor ”Lärandet i matematik går inte till så att barn lär sig en färdighet i taget och därefter går vidare till nästa steg. Processen är mera som ett pussel, som barnet sakta lägger.” -Camilla Björklund, ”Vi föds matematiska”, Magasin 360 (Skolporten), nr 2, 2012 Mattepusslet
Rubriker i Mattepusslet ”Utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring.” Rev.Lpfö -98 Sortering Mönster Form Mätning Mängd, antal, ordning och talbegrepp Rumsuppfattning, läge Tid, förändring