Bättre tillgänglighet till Barnlogopedi Ett Genombrottsprojekt 2006 och dess implementering i verksamheten Enheten för Barnlogopedi Drottning Silvias barn-

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Uppföljning av återbesök inom planerad specialiserad vård modell för registrering, uppföljning och redovisning till den nationella väntetidsdatabasen.
Advertisements

Bättre mat och hälsa för äldre
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Vårdprevention- ett långsiktigt förbättringsarbete
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Införande av Meliors läkemedelsmodul för slutenvård på
Förändrad teamrond på Geriatriska kliniken
Mottagningen för logopedi och foniatri SU/Sahlgrenska
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Snart slutsnarkat i Göteborg ?
Vårdgaranti och tillgänglighet i Region Skåne
Urologmottagningen i ständig förbättring
Så vill vi ha det i Norrbotten Likvärdig vård i länet oavsett bostadsort – Enhetliga bedömningar & prioriteringar – Enhetliga rutiner & utrustning Nöjda.
Balanserat Styrkort 2010 Syncentralen Göteborg Synverksamheten
Välkommen till Ledardagen!
Fördröjt återbesök efter tumör i ett öga
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Introduktion till FYRA STEG FÖR BÄTTRE ARBETSMILJÖ – 4-stegsmetoden
Genombrottsmetoden.
Genombrottsmetoden.
Vad ska vi göra /vilka aktiviteter ska vi göra här och nu för att förbättra strokevården och rehabiliteringen ? Piteå, Älvsbyn, Arvidsjaur, Arjeplog kommun.
Mål- och resultatstyrning
Ramverk för patientmedverkan
Ökad närvaro i gymnasieskolan Birger Sjöberggymnasiet
Utvärdering av projekt- att mäta hur förväntningar uppfylls?
Detta är God Vård.
KOMMUNIKATIONSPLAN – Psynk – skarpt läge 2014
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Att tillsammans påverka!
Psykiatri Vård- och stödsamordningsprojektet Psykiatrin i Dalarna
Kvalitetsarbete med internetbehandling i reguljär vård Viktor Kaldo, leg psykolog, Docent Utvecklingsansvarig Psykiatri Sydväst.
Analys av genomförda förändringar Därför lyckades samarbetet mellan Sahlgrenska och Chalmers Ing-Marie Bergbrant, Hud- och könssjukvård, Sahlgrenska Universitetssjukhus,
Tillgänglighet sommaren 2011 Vårdgarantin Lagstadgade tidsgränserna 0,7,90,90 dagar Kömiljarden kronor fördelas minst 70 procent av patienterna.
Projekt Kortare Väntetider - mål Tillgänglighet till vård och behandling ska följa regionens vårdgarantier Patienterna ska erhålla överenskommen tid för.
Det finns inga modeller Tillåt olikheter och frihet under ansvar.
U t v e c k l i n g s c e n t r u m BRA MOTTAGNING - ett utvecklingsprogram med fokus på tillgänglighet och vårdmiljö.
Det ständiga förbättringsarbete
Stroke/TIAprocessen                                                                      
1 EVENTUELL VINJETT Södertälje kommun basfakta invånare Traditionell arbetarstad Stora arbetsgivare är - Scania - Astra - kommunen.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
Produktionsplanering en viktig
Detta är God Vård
Hälsoval Skåne: Vårdgivaren ska på individnivå arbeta med hälsofrämjande och sjukdoms- förebyggande insatser, såväl primär- som sekundärpreventiva, ge.
Regionledningen CVPA/SR Konflikteffekter och tillgänglighet.
Standardiserade vårdförlopp
Ledningssystem på 60 minuter
Nationell satsning för kortare väntetider i cancervården
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Höftprojekt i Sundsvall Varför blev det så här? Thomas Blomberg
Patientens fokus utifrån TILLGÄNGLIGHET KVALITET DELAKTIGHET Ekonomi Rätt vård i rätt tid Vårdgarantin Befolkningens hälsa Bemötande Patientsäkerhet Kliniska.
COPD6-mätning sparar tid
Bättre omhändertagande av patienter med psykisk ohälsa
Ramverk för patientmedverkan
Direkt-Access en lyckad process
Nästa steg utifrån vad vi lärt: Nytt PGSA eller implementering.
BasKraft - ökar förmågan att skapa resultat tillsammans
Left hand side is the P (Plan) Right hand side is DSA (Do Study Act)
HbA1c <50 efter kost beh
Transportprojekt hemvården Uppsala
Webbtidbokning för patientens och vårdens bästa
[Förbättringsprojekt]
Förbättringsområde Effektiv mottagning – rätt patient till rätt vårdgivare vid Bankeryds vårdcentral.
Ändrat arbetssätt gav tillgänglighet till psykosociala-enheten
Vård- och behandlingsgarantin - en del av patientlagen
Vuxenpsykiatriska mottagningen 1 & 2 Köping
Urologmottagningen i ständig förbättring
Presentationens avskrift:

Bättre tillgänglighet till Barnlogopedi Ett Genombrottsprojekt 2006 och dess implementering i verksamheten Enheten för Barnlogopedi Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus

Utgångsläge november 2005 Vi klarar inte vårdgarantin – väntetider upp till två år Efterfrågan överstiger tillgången Växande köer till behandling trots kökortningsinsatser

Tidigare förbättringar räcker inte Rätt patient – tydliga remisskriterier Effektiv remisshantering Gemensam väntelista för nybesök Öppet arbetsklimat som gynnar samarbete

Genombrottsprojekt februari - augusti 2006 Syfte: Öka tillgängligheten till mottagningen för att uppfylla vårdgarantin för nya patienter och hålla planerade tider för återbesök

Genomförande Analys av våra hinder Brainstorming – förbättringsidéer Förbättringsidéer prövas i liten skala All personal involveras i projektet Lyckade förändringar införs i verksamheten

Hinder Ojämn arbetsbelastning Anhopning av återbesök Långa köer till vissa logopeder Omständliga bokningsrutiner

Vi tar kontroll över vår inre efterfrågan Sprider återbesöken Återbesök i tid genom omfördelning till annan resurs Frikoppling patient – logoped Gemensam väntelista

Vi effektiviserar bokningsrutiner Spärrade tider: Patienterna kan omboka tider direkt i receptionen utan att logoped kontaktas Outnyttjade reservtider fylls från väntelista

Kategorisering av patienter Ett nytt sätt att kategorisera patienterna ger oprioriterade patienter snabbare tillträde Lättbedömning: Avskalad rutin för undersökning och uppföljning av patienter med enkla och entydiga störningar

Resultat augusti 2006 Vi är på rätt väg Tillgängligheten har ökat men mycket återstår Prioriterade nybesök Oprioriterade nybesök Återbesök i tid

Trycket lättar hösten 2006 Med ökade resurser arbetar vi successivt bort hela vår ryggsäck Vi utvärderar våra återbesök och säkerställer att de är värdeskapande Vi är observanta på tidiga symtom på köbildning – och åtgärdar dem

Målet är nått i januari % nybesök inom vårdgarantin 100 % återbesök i planerad tid

Vi vilar inte Vi fortsätter att pröva nya förbättringsidéer och inför lyckade förändringar efter hand Nybesök med dubbel resurs ger snabbare tillträde för patienter med komplex problematik

Förändring lönar sig Kreativa medarbetare med tilltro till den egna förmågan att förbättra sin situation