KSSS övergripande strategi

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Innehåll Bakgrund Nya Visby BBK Övergripande mål Nyheter i Visby BBK
Advertisements

LinkedIn som en tjänst för nätverksbildande Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Med dig! Vi delar våra kunders engagemang för samhällsutveckling
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Vision MISSION VÄRDEGRUND
Hammarö GK 2012.
Ver 1.0 Välkommen till Från kurs – klubb Planering – Rekrytering – Kurs Bosön Kursledare Thomas Larsson.
Post Girots Vänner PGV Verksamhetsplan 2014.
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Välkomna 1. SH Ekonomi Resultat 2010 Sysse Hardenby Distriktskassör
Vår Vision (version ). Vårt uppdrag Golfklubben skall ge medlemmar och gäster i alla åldrar och med skilda förutsättningar och ambitioner möjlighet.
 Erbjuder alla orienterare tävlingsarrangemang med hög kvalité  Erbjuder klubbens alla medlemmar utvecklande, roliga och väl arrangerade träningar under.
 Tullinge SK Verksamhetsidé Värdegrund Vision. Tullinge SK, Verksamhetsidé Tullinge SK erbjuder aktiviteter inom orientering, mountainbike och längdskidåkning.
Oaxens BK; Vision och långsiktig utveckling. Förslag, styrelsen dec 2010.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Vad är ett varumärke? Mer än bara en logotype!
Områdesutveckling Torpa
VERKSAMHETSPLAN Verksamhetsplan UPPDRAG / SYFTE 2.VERKSAMHETSINRIKTNING Vision Mål 3.ORGANISATION 4.AKTIVITETER Autosport International,
Mer flygsport till fler! Riksidrottsförbundet har av regeringen fått 500 miljoner kronor för satsningar på idrottens barn- och ungdomsverksamhet i det.
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
Nästa steg för Luleå Simsällskap  Föreningen har gjort en 3-årig verksamhetsplanering för kommande utveckling  Definierat mål och krav för.
1 Kendoförbundet Årsmöte Agenda Utfall 2010 Budget 2011 Verksamhetsutfall och verksamhetsplaner.
VISION 2008/ 2009 Alpina sektionen Alpin skidåkning för gemensam utveckling och framgång, med bredd och elit i symbios. 1.
Så hänger det ihop VISION VÄRDERINGAR MÅLBILDER
Så hänger det ihop VISION VÄRDERINGAR MÅLBILDER
Talangprogrammet Antal aktiva med dokumenterad medaljkapacitet i sommaridrotter inför respektive år Finns det ett samband mellan pengar och idrottsliga.
Konferens och evenemang KTH / Universitetsförvaltningen / Avdelningen för kommunikation och internationella relationer.
1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.
Akademin och samhälle Ett universitet - Fyra samverkanskontor.
TENNISCENTER STOCKHOLM SWEDEN. ” Behovet att kunna skapa en utvecklande träningsmiljö för våra duktiga ungdomar är påtaglig annars riskerar ett helt kulturarv.
Bjurholms Golfklubb Den medlemsstyrda golfklubben Långsiktig strategi Kampanjer.
Upptaktsträff Inför sommaren Agenda Inledning Presentation av styrelse, tränare, kansli, föräldragrupp och ungdomsgrupp Hemsidan Träning/Tävlingar.
Simidrott för alla SSS Vision SSS verkar för simidrott och hälsa för alla genom att; Simidrott ska vara det självklara valet av idrott, där.
Utvecklingskonferens Eskilstuna september 2013 Redovisning - föreningsenkät.
Utvecklingsarbete! Om vi drar åt samma håll har vi chans att nå målet! Är alla överens åt vilket håll vi ska?
 Sedan 1956  200 st aktiva spelare i 14 lag  en förening för både pojkar och flickor Ludvika Handbollsförening.
KAPPSEGLINGS- SEKTIONEN  Kappseglingssektionen vill sporra kvinnor att kappsegla och få kappseglingsrutin.  Vi vill stimulera till ett ökat intresse.
Qviding ungdom 2009 Ungdomsutskottet. Vi skall bli bäst i Sverige på att utveckla & utbilda våra ledare, tränare och spelare. Vision Qvidings ungdomsutskott.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Lyckeby BTK Vision/Mål/Aktiviteter
SÅ GÖR VI EN VERKSAMHETPLAN- UTIFRÅN SPF SENIORERNAS MÅL OCH RIKTLINJER 2.
KIA Klubbens Inre Arbete. Ny DG! Fick vi in alla anmälningar? Zonen … ? Protokoll med kopia till … Jag trodde det skulle bli trevligt … ? Vad ska vi hitta.
Verksamhetsplan Värdegrund Jönköpings Läns Skol Idrottsförbund skall stå för glädje, gemenskap och demokrati där alla skolidrottsföreningar.
Föräldramöte SMÅ IF Fotboll Agenda; Era åsikter om bra och dåligt med SMÅ IF Fotboll Presentation SMÅ IF Fotbolls styrelse Styrelsens uppgifter Framtiden.
IF Friskis&Svettis Kalmar Verksamhetsplan
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Verksamhetsplan 2009.
på personer i behov av hjälp
V I S I O N Bättre, Starkare och Roligare Sigtuna IF Fotboll
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Korta noteringar från borden
Beasts vision 2020 Stabil ungdomsverksamhet med ungdomslag från 9 – 17år A-lag i toppen av Division 1/Superettan eller spelande i Superserien. Anställd.
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Här kommer vi att titta lite på hur vi vill arrangera JSM i framtiden, då vi har upptäckt att det är väldigt få klubbar som är intresserade av att ta sig.
Målstyrning Kungälvs Brukshundklubb
Föräldrar möte – Lag XX 2017 –xx-xx.
Kommunikationspolicy för MASK
Pojkar Footer Text 9/18/2018.
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Lysekils HK Föräldramöte
Medlemmar, ledare, kansli och styrelse Våren 2017
Förbättra klubbkvalitet
Lysekils HK Föräldramöte
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Föräldramöte F VÄLKOMNA.
IF Friskis&Svettis Kalmar
Presentationens avskrift:

KSSS övergripande strategi 2013-2017 Staffan Salén Ordförande

Vår vision KSSS ska vara ledande inom seglingssporten samt erbjuda en aktiv social gemenskap för medlemmarna. KSSS styrelse har arbetat fram en strategi för sällskapet för de kommande fem åren. Visionen är oförändrad att; ”KSSS ska vara ledande inom seglingssporten samt erbjuda en aktiv social gemenskap för medlemmarna”.

KSSS övergripande mål 2013-2017 Medel för att uppnå målen Mätning av målen

Ha Sveriges bästa seglingsutbildning Utveckla våra arenor till Sveriges bästa för segling och båtliv Förbättra vår kommunikation 1 4 6 2 3 5 Den strategiska planen har delats in i sex olika områden där även mål och medel definierats. En sammanfattning av dessa följer nedan. Den kompletta planen kommer att återfinnas på KSSS hemsida www.ksss.se Öka klubbkänslan Vara Sveriges bästa kappseglingsarrangör Fler deltagare

Ha Sveriges bästa seglingsutbildning 1 Våra läger och träningsverksamhet skall hålla högsta standard. Bra läger leder till återväxt av nya seglare. Bra träningsverksamhet skapar förutsättningar för klubben att ha seglare som presterar på högsta nationella och internationella nivå. 1. Ha Sveriges bästa seglingsutbildning Våra läger och träningsverksamhet skall hålla högsta standard. Bra läger leder till återväxt av nya seglare. Bra träningsverksamhet skapar förutsättningar för klubben att ha seglare som presterar på högsta nationella och internationella nivå.

1 Exempel på medel för att uppnå målen Rekrytera in fler nya seglare till tränings-verksamheten. KSSS-Akademi för att få seglarna att komma vidare efter jollestadiet. Förstärka vår Elitsatsning med fokus på OS 2016. Exempel på medel för att uppnå målen: Rekrytera in fler nya seglare till träningsverksamheten. KSSS-Akademi för att få seglarna att komma vidare efter jollestadiet. Förstärka vår Elitsatsning med fokus på OS 2016.

Mätning av mål 1 Att vara den mest framgångsrika klubben nationellt och en av de framgångsrikaste internationellt mätt i antal medaljer på mästerskap. Ha fått igång seglargymnasium eller likvärdigt upplägg före VT 2014. Ha 50 procent av de svenska seglarna i OS i Rio 2016. Minst 300 personer i träning vid utgång av säsongen 2017. Mätning av mål: Minst 300 personer i träning vid utgång av säsongen 2017. Ha fått igång seglargymnasium eller likvärdigt upplägg före VT 2014. Att vara den mest framgångsrika klubben nationellt och en av de framgångsrikaste internationellt mätt i antal medaljer på mästerskap.. Ha 50 procent av de svenska seglarna i OS i Rio 2016.

Vara Sveriges bästa kappseglingsarrangör 2 Kartan för kappseglingsarrangemang förändras ständigt och där måste vi som klubb vara i framkant. Vi måste bejaka nya format och klasser som exempelvis cuper, flerskrov och shorthanded-segling samtidigt som vi slår vakt om de redan etablerade seglingsklasserna. En förutsättning för att nå målet är också tävlingsledare och funktionärer av högsta klass. 2. Vara Sveriges bästa kappseglingsarrangör Kartan för kappseglingsarrangemang förändras ständigt och där måste vi som klubb vara i framkant. Vi måste bejaka nya format och klasser som exempelvis cuper, flerskrov och shorthanded-segling samtidigt som vi slår vakt om de redan etablerade seglingsklasserna. En förutsättning för att nå målet är också tävlingsledare och funktionärer av högsta klass.

2 Exempel på medel för att uppnå målen Etablera en efterföljare till Sandhamnsregattan /Sandhamn Race Week år 2014. Ligga i bräschen för regattarapportering till exempel genom TracTrac, liverapportering osv. Utbilda nya duktiga tävlingsledare och funktionärer. Öka antalet shorthandedseglingar Exempel på medel för att uppnå målen: Utbilda nya duktiga tävlingsledare och funktionärer Ligga i bräschen för regattarapportering till exempel genom TracTrac, liverapportering osv. Etablera en efterföljare till Sandhamnsregattan/Sandhamn Race Week år 2014. Etablera oss som arrangör inom shorthandedsegling.

Mätning av mål 2 Ha minst ett stort internationellt arrangemang per år. Erhålla SSF-priset ”årets arrangör” minst en gång under perioden. Öka antalet deltagare med 10 procent per år sett över alla kappseglingar Kvalitetsmätning/ kundnöjdhet 4,5 av 5. Ordna minst en shorthanded-segling per år Mätning av mål: Öka antalet deltagare med 10 procent per år sett över alla kappseglingar. Ingen enskild kappsegling skall minska antalet deltagare. Kvalitetsmätning/kundnöjdhet 4,5 av 5. Erhålla SSF-priset ”årets arrangör” minst en gång under perioden. Ha minst ett stort internationellt arrangemang per år. Ordna minst en shorthanded-segling per år

Utveckla våra arenor till Sveriges bästa för segling och båtliv 3 Saltsjöbaden, Sandhamn, Lökholmen, Ranängen och Långholmen. Vi har några av Sveriges bästa arenor för segling. Vi skall utveckla dem så att de blir ännu mer inbjudande och ändamålsenliga. 3. Utveckla våra arenor till Sveriges bästa för segling och båtliv Saltsjöbaden, Sandhamn, Lökholmen, Ranängen och Långholmen. Vi har några av Sveriges bästa arenor för segling. Vi skall utveckla dem så att de blir ännu mer inbjudande och ändamålsenliga.  

3 Exempel på medel för att uppnå målen Skapa bättre förutsättningar för träningen i Saltsjöbaden och gör miljön mer inbjudande för medlemmarna. Telegrafholmsprojektets genomförande skapar förutsättningar för ytterligare investeringar. Permanent etablering i Ranängen. Utveckla våra hamnar för ökad lönsamhet. Exempel på medel för att uppnå målen: Telegrafholmsprojektets genomförande skapar förutsättningar för ytterligare investeringar inte minst i Sandhamn/Lökholmen. Skapa bättre förutsättningar för träningen i Saltsjöbaden och gör miljön mer inbjudande för medlemmarna. Få på plats ett nytt hus i Ranängen. Utveckla våra hamnar för ökad lönsamhet.

3 Mätning av mål Slutföra Telegrafholms-projektet. Ta fram en prioriteringsplan mellan tänkta investeringar Servicehus Sandhamn Klubbhus Ranängen Mätning av mål: Ta fram en prioriteringsplan mellan tänkta investeringar. Klubbhus Ranängen. Servicehus Sandhamn. Slutföra Telegrafholmsprojektet.  

Öka klubbkänslan 4 KSSS verksamhet bygger på frivillighet och ideella insatser. Drivkraften i detta är att man har kul tillsammans, ofta i den gruppering/subkultur där man har sina kamrater. Dessa grupperingar skall vi uppmuntra och odla. Vi skall också slå vakt om vår historia som ger oss god anledning att vara stolta över Sällskapet vilket i sin tur höjer klubbkänslan. 4. Öka klubbkänslan KSSS verksamhet bygger på frivillighet och ideella insatser. Drivkraften i detta är att man har kul tillsammans, ofta i den gruppering/subkultur där man har sina kamrater. Dessa grupperingar skall vi uppmuntra och odla. Vi skall också slå vakt om vår historia som ger oss god anledning att vara stolta över Sällskapet vilket i sin tur höjer klubbkänslan.

4 Exempel på medel för att uppnå målen Forma våra arenor till trevliga och naturliga mötes-platser för medlemmarna. Slå vakt om vår historia. Odla våra subkulturer. Exempel på medel för att uppnå målen: Kartlägg och odla våra subkulturer. Forma våra arenor så att de också blir trevliga och naturliga mötesplatser för medlemmarna. Slå vakt om vår historia. Tillsätta ett Historieutskott och bli bättre på att marknadsföra våra historiska bedrifter.

4 Mätning av mål Minst ett nytt socialt arrangemang varje år. Sätta av en budgetpott för social samvaro i våra ”subkulturer”. Övergripande ”kundnöjdhet” 4 av 5. Mätning av målen: Minst ett nytt socialt arrangemang varje år. Sätta av en budgetpott för social samvaro i våra ”subkulturer”. Övergripande ”kundnöjdhet” 4,0 av 5.

Förbättra vår kommunikation 5 Vi har mycket att berätta. Hur gör vi det bäst i dagens medialandskap där tryckt media ersatts av elektronisk och fasta och rörliga bilder på ett ögonblick kan tillgängligöras? Här skall vi som Sveriges ledande seglingssällskap gå i täten. 5. Förbättra vår kommunikation Vi har mycket att berätta. Hur gör vi det bäst i dagens medialandskap där tryckt media ersatts av elektronisk och fasta och rörliga bilder på ett ögonblick kan tillgängligöras? Här skall vi som Sveriges ledande seglingssällskap gå i täten.

5 Exempel på medel för att uppnå målen Bli bättre på att synas i media genom att utnyttja evenemang som tex ÅF, AC mm. Modernisera årsboken men slå vakt om traditionen Att öka aktiviteten på vår hemsida, till exempel genom bloggar. Profilera våra elitseglare. Exempel på medel för att uppnå målen: Bli bättre på att synas i media genom att utnyttja evenemang som tex ÅF, AC mm. Profilera våra eliteseglare. Att öka aktiviteten på vår hemsida, till exempel genom bloggar. Modernisera årsboken utan att förgripa sig på det historiska arvet.

5 Mätning av mål Minst 5 bloggare på hemsidan Samtliga trycksaker skall bära sina egna kostnader. Tredubbla besöksantalet på hemsidan under perioden. Få fart på Appen Mätning av målen: Tredubbla besöksantalet på hemsidan under perioden. Samtliga trycksaker skall bära sina egna kostnader. Minst fem bloggare på hemsidan. Få fart på Appen under 2013.

Fler deltagare 6 Ett mått på framgång är att fler vill vara en del av KSSS och våra verksamhet. Ett exempel på detta är att medlemsantalet ökar, ett annat att ha fler deltagare på tex kappseglingar och läger. Fler deltagare visar att vi gör saker rätt och leder också till en förbättrad ekonomi. 6. Fler deltagare Ett mått på framgång är att fler vill vara en del av KSSS och våra verksamhet. Ett exempel på detta är att medlemsantalet ökar, ett annat att ha fler deltagare på tex kappseglingar och läger. Fler deltagare visar att vi gör saker rätt och leder också till en förbättrad ekonomi.

6 Exempel på medel för att uppnå målen Marknadsföring av våra tävlingar både nationellt och internationellt. Marknadsföra medlemskapet och dess fördelar. Rekrytering av seglare i skolor. Utveckla ÅFOR till en ”Vasaloppsvecka”. Exempel på medel för att uppnå målen: Marknadsföra medlemskapet och dess fördelar. Marknadsföring av våra tävlingar både nationellt och internationellt. Utveckla ÅFOR till en ”Vasaloppsvecka”. Rekrytering av seglare i skolor.

6 Mätning av mål Öka antalet medlemmar till 6.500 år 2017. Mer än 300 personer i träning. Över 400 båtar i ÅFOR. Minst 40 företag i Network år 2017. Mätning av målen: Öka antalet medlemmar till 6 500 år 2017. Mer än 300 personer i träning. Över 400 båtar i ÅFOR. Minst 40 företag i Network år 2017

Sammanfattning Strategin syftar till att föra oss mot Visionen och förstärka vår position som ett ledande Seglingsällskap. Presentationen innehåller exempel på medel och mål. Den kompletta planen återfinns på hemsidan www.ksss.se Har du tankar eller synpunkter eller känner att du kan bidra? Hör av dig till styrelse eller kansli!