Harriet Borg Unander Leg psykolog

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Om människosyn och etik
Etik och moral Vad innebär det?.
Liten begreppsgenomgång
Hur vet vi vad som är rätt/fel?
Geriatrisk vårdfilosofi om geriatrik, värdegrund och vårdfilosofi
Demensvård utifrån palliativ vårdfilosofi
Etik Hur ska vi vara mot varandra?
Disposition - Hållbar utveckling
Bemötande och etik inom vården
Aktör / Struktur.
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Mänskliga Rättigheter - i möte med människan
Konsten att leda sig själv
Enhet Politik på människans och naturens villkor
Franska Revolutionen Med Elin och Filippa.
Vad bör en hälsopedagog kunna?
Torka alltid tårar med handen. - om ett gott bemötande.
Etik- Modet att välja!.
Den etiska plattformen för prioriteringar inom svensk sjukvård
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
1 Örebro Utbildningsdag UFPo.
Ta ställning och handla!
Fitnesskultur i ur och skur Birgitta J Huuva Ordförande samverkansgruppen för Hälsofrämjande sjukvård ÖLL.
Vård- och äldreförvaltningen Vår gemensamma värdegrund
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Olika teorier och religiösa perspektiv
Anders Hummel, Nolhagaskolan, Alingsås –
Etik och moral.
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
Etik Moral Filosofi.
Etik Religionskunskap, åk 9.
Värdegrunden Copyright Niklas Josefsson.
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Centraletiska begrepp 2 Centraletiska begrepp 3 Konfliktbeteenden 4
ETIK - MORAL.
OLIKA FORMER AV ETIK.
RÄTT eller FEL? GOTT eller ONT?
Bemötandets etik Erik Blennberger Institutet för organisations- och arbetslivsetik Ersta Sköndal högskola.
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Religionskunskap A 50p.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Värdegrund och yrkesetiska aspekter
Bör staten styra skolan?
Franska Revolutionen Med Elin och Filippa.
Etik.
Ideologier.
Etik och ledarskap.
MÅLGRUPP Ensamkommande asyksökande ungdomar – väntar på beslut Ensamkommande ungdomar som fått uppehållstillstånd Står utanför arbetsmarknaden Vill ha.
Del 1 Medicinens och omvårdnadens etik
Moral och Etik Moraliska frågor berör frågor om vad som är rätt och fel/orätt, ont och gott. Andra vanliga begrepp som använd är bör, plikt och rättvisa.
Etik, personlighet och bemötande Erik Blennberger Institutet för organisations- och arbetslivsetik Ersta Sköndal högskola.
Jenny Långström Jämställdhetsutvecklare Tel: Mobil:
Identitet & livsfrågor Etik och moral. Identitet & livsfrågor Begreppen etik (fr. grekiskans ethos = sed) och moral (av latinets moralis = det som rör.
+ Etiska begrepp. + Etik och moral I valet om vad som är rätt eller fel visar vi vår moral Rätten till abort Dödsstraff Donera sina organ Ska man förlåta.
I dagligt tal är etik och moral samma sak. En livskompass som hjälper oss att orientera oss i den etiska terrängen dvs verkligheten.
Vestlin Vår värdegrund Vi utgår ifrån följande tankar och begrepp Alla människors lika värde Värdigt åldrande Respekt, självbestämmande, integritet,
Etik – vad är det? Grundläggande problem och modeller med utgångspunkt i Inledning till etiken.
Vad vägleder eller hjälper dig när du ska avgöra vad som är rätt eller fel? ETISKA REGLER/MODELLER; PLIKT- eller REGELETIKEN, KONSEKVENSETIKEN, SINNELAGSETIKEN.
Olika teorier och religiösa perspektiv
Livsåskådningar - hur människor beskriver och tolkar livet
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Sociologi Introduktion.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Heby kommuns kvalitetspolicy
Etik och moral.
Så bemöter vi varandra - och alla andra
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Utveckling och lärande
Presentationens avskrift:

Harriet Borg Unander Leg psykolog Människosyn och etik Harriet Borg Unander Leg psykolog

Etik och moral Etik – ”av grekiskans ethiko´s, som har att göra med karaktären, moralisk, sedlig”. Moral – ”av latinets mora´lis, som rör sederna” (Nationalencyklopedin)

Professionellt förhållningssätt Professionell hållning innebär en ständig strävan att i yrkesutövandet styras av det som – på kort och lång sikt – gagnar den hjälpsökande, inte de egna behoven, känslorna och impulserna.

Kraven på en professionell hjälpare Kunskap Självkännedom Empati

Etik - tre centrala frågor Hur uppfattar vi människors värde? Vad gör en handling/regel/praxis rätt? Vilket ansvar har jag (i en viss roll) och hur ska jag vara?

Hur uppfattar vi människors värde? Människovärdeprincipen "Alla människor har lika värde och samma rätt oberoende av personliga egenskaper och funktioner i samhället". (Källa SOU 1995:5, s. 115) …högt, lika, obetingat/givet och överordnat djurens värde

Hur uppfattar vi människors värde? (forts.) Ur FNs deklaration om de mänskliga rättigheterna. Artikel 1. ”Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter. De har utrustats med förnuft och samvete och bör handla gentemot varandra i en anda av gemenskap.”

Hur uppfattar vi människors värde? (forts.) Ur Regeringsformen (RF 1 kap, 2§) ”Den offentliga makten ska utföras med respekt för alla människors lika värde och för den enskilda människans frihet och värdighet.”

2. Vad gör en handling/regel/ praxis rätt? Sinnelagsetik Att den har sin grund i goda intentioner. Situationsetik Att den stämmer med min/vår moraliska intuition i en viss konkret situation. Pliktetik Att den bygger på giltiga principer och normer. Konsekvensetik Att den sannolikt ger de bästa konsekvenserna.

Konsekvenser för vilka? För alla berörda – största möjliga antal! Främst för personer som är i eller riskera en särskilt utsatt situation!

3. Vilket ansvar har jag (i en viss roll) och hur ska jag vara? Ur akademikerförbundet SSRs etiska kod för socialarbetare. Etiska personegenskaper för socialarbetare. Personegenskaper med en etisk dimension.

Etiska personegenskaper för socialarbetare. Mod/civilkurage Rättskänsla Balanserat omdöme Empati – lyhördhet Vidsynthet och tolerans Integritet Respektfull, jämlik och vänlig hållning till andra

Personegenskaper med en etisk dimension. Ansvarstagande Kritisk självinsikt Kreativitet Samförståndsvilja och samarbetsförmåga Självständighet Saklighet och tydlighet Social kompetens Noggrannhet Humor

Etik, pedagogik, estetik Bemötande Etik, pedagogik, estetik

Vi är fyllda av… Stereotypa åsikter och fördomar. Förväntningar – självuppfyllande profetior. Attityder – handlingar, bemötande.

Allt sämre bemötande? Pessimistisk – optimistisk tolkning? Hårdnande samhällsklimat och ökad likgiltighet! Vänligare, mer avspänd och jämlik inställning! Vilken tolkning gör jag utifrån hur jag själv har blivit eller blir bemött? Vilken tolkning ger mitt eget bemötande – professionellt och privat – skäl för?

Bemötande – olika aspekter. Pedago-giska aspekter Estetiska aspekter Etiska aspekter Person-bemötande Organisa-tions-bemötande

Grundprinciper - innebörd Humanitet, generositet, barmhärtiget Solidaritet Mänskliga rättigheter Nyckelord för den andre Medmänniska- vår nästa Samhörig, förbunden, kamrat, vän Människa, medborgare Bemötande Vänlighet, empati Jämlikhet, vänskaplighet,sympati Respekt, artighet, lyhördhet

Förslag till grundinställning och bemötanderepertoar Respekt - artighet, hänsyn, saklighet och tydlighet Vänlighet och generositet Empati Jämlikhet (även om relationen är asymmetrisk) Bejakelse och tillit Stöd och uppmuntran Kritik och konfrontation (med bevarad respekt) ”Humor och lätthet”