Organisation och beteende

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

En kortguide till arbetsmarknaden
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Att bygga målstyrt Underhåll
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Värdegrund 1.
Det lyckliga (hälsosamma, och meningsfulla) arbetet
Företagsekonomi 1 Centralt innehåll
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Ledarskap och arbetsliv
Vuxna barn som vårdar och hjälper sjuka föräldrar
Kommunen, en attraktiv arbetsgivare
OL108A Distanskurs samhällsentreprenörskap Glokala Folkhögskolan
Veronika Wiktorsson, Vetlanda kommun Ronny Örnros, Hultsfreds kommun
Gruppteorier Från jag till vi!
Organisationskultur, makt och konflikt
Betydelsen av sociala jämförelser för anställdas stress och hälsa Tomas Berglund Sociologiska institutionen Göteborgs universitet.
Hjärta eller hjärna? Susanne Håkansson Karriärvägledare
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Att få rätt saker att hända
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
De fem viktigaste fackliga frågeområdena var Anställningstrygghet 2.Löner 3.Skydd mot inkomstförlust 4.Arbetsmiljö 5.Jämställdhet.
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Behovsanpassat ledarskap
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Karin Mattsson Weijber Föreläsningsbilder Stora ledardagen 2009.
Ledarskap.
Strängnäs GK Damer 14 april Hej! Hej! Mår ni bra?
SALUTOGENT LEDARSKAP.
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Motivation, delaktighet och tillhörighet av personuppgifter till organisationen FOXPOPULI “ Social entrepreneurship for social change”, Nordplus adult.
Att tala lön med sin chef
Det interna förtroendet - om samspelet mellan politiker och verksamhet Seminarium 1:F i Nätverkskonferensen 2006 Stig Nyman.
Anställningsintervjun
Medarbetarundersökning 2012
Trondheim 2-4 maj 2011 Annika Malm. Formidling kräver rätt förutsättningar Historiskt i Sverige Målstyrda resultat Väletablerade och evidensbaserade metoder.
Ett aktivt medarbetarskap
Personalpolitisk inriktning
Ledarskap och organisation HT14-VT15 Mia Jönsson
Hälsofrämjande arbetsplats
Medarbetarundersökning
Finansiell samordning
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå LÄROPLANEN 2016 VERKSAMHETSKULTUREN I FÖRÄNDRING REKTORSEMINARIET I EVOIS
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Västerås stad Medarbetarundersökning 2007 Konsult och service Västerås stad:Anneli Jansson Synovate Sweden:Christer Siwertz Anna Fransas Projektnummer:S
Välkommen! Nya Regionens hus I Göteborg. Aktivitetsbaserad arbetsplats.
Sverige tillsammans - seminarium arbetsmarknad Gävle Johan Tegnhed MO Södra Norrland.
Suhf:s arbetsgivardag – om lönesamtal Bakgrund Lönesättande samtal huvudregeln – uh- sektorn har ett undantag.
Genomförd av CMA Research AB Medarbetarundersökning 2014 Oktober 2014 Ängelholms kommun.
Olika HRM modeller Det finns fyra olika modeller HRM med skillnader dem emellan. Shulerskolan, en teori om beteendevetenskaplig förändring Warwickskolan,
LEDARSKAP OCH FÖRÄNDRING
Förändringsarbete Bo Ahrenfelt
SUHF:s & UK-ämbetes Rektorsprogram 1 - Ledningsgrupper
Arbetsgivare för framtiden – statens kompetens utvecklar samhället
Olika HRM modeller Det finns fyra olika modeller HRM med skillnader dem emellan. Shulerskolan, en teori om beteendevetenskaplig förändring Warwickskolan,
Olika HRM modeller Det finns fyra olika modeller HRM med skillnader dem emellan. Shulerskolan, en teori om beteendevetenskaplig förändring Warwickskolan,
SWOT-analys av affärsområde grundskola
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
HR-perspektivet den tidiga Human Relationsrörelsens forskning
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Min psykosociala Arbetsmiljö
Din lön och din utveckling
Kommunikationsprocesser
Medarbetarundersökning 2018
Föreläsning 3 Situationsanpassat ledarskap
Medarbetar- och chefsenkäten 2018
Presentationens avskrift:

Organisation och beteende Individ och Organisation / Ledarskap i organisationen

Individ och organisation – Kapitel 7 Inledning Rekrytering av personal Förutsättningar för att motivera medarbetare Instrument för att motivera medarbetare Hur man får behålla de bästa medarbetarna Sammanfattning

Individ och organisation – Kapitel 7 80% av västvärldens arbetskraft arbetar med ”tjänsteproduktion” 20 % arbetar med producerande arbetsuppgifter I övriga världen omvänt

Individ och organisation – Kapitel 7 ”Individen är organisationens viktigaste resurser” Vidareutbildning som bekostas av arbetsgivaren Det ställs nya krav på arbetarna i dag Folk byter oftare jobb idag än tidigare

Individ och organisation – Kapitel 7 Rekrytering Att rekrytera ”rätt” personer Att motivera medarbetarna till hög prestation Att motivera till positivt socialt beteende Att få uppskattade medarbetare att stanna

Individ och organisation – Kapitel 7 Rekrytering Ett omväxlande och intressant jobb Bra arbetsmiljö Goda utvecklingsmöjligheter God lön

Individ och organisation – Kapitel 7 Behovsteorier Maslow’s behovstrappa McClelland’s kontinuum

Individ och organisation – Kapitel 7 Maslows Behovstrappa

Individ och organisation – Kapitel 7 McClelland http://faculty.css.edu/dswenson/web/LEAD/McClelland.html

Individ och organisation – Kapitel 7 Förväntans teorin Först en stark önskan till belöning Måste tro att det finns ett samband mellan insats och belöning Måste tro att resultatet faktiskt leder till den önskade belöning

Individ och organisation – Kapitel 7 Herzbergs tvåfaktorsteori Incitamentsystemet Hackman och Oldhams motivationsmodell

Individ och organisation – Kapitel 7 Herzbergs tvåfaktorsteori Motivationsfaktorer Prestation Erkännande Själva arbetet Ansvar Avancemang Hygienfaktorer Arbetsförhållanden Lön Ledning Företagspolicy och styrning Mellanmänskliga relationer

Individ och organisation – Kapitel 7 ”Folket vill stoppa statens bonusar” ” AMF-skandalen – dag för dag: …sammanlagt 7,7 miljoner kronor i bonusar…” ” Teliachefer utan bonus får lönelyft: En lönehöjning med 30 procent ska kompensera Telialedningens förlorade bonusar. ”

Individ och organisation – Kapitel 7 Bikupa Varför ha bonussystem? Skillnad att ha system på kort och lång sikt? Individ eller grupp? Management Control Systems - Merchant & Van der Stede (2003)

Individ och organisation – Kapitel 7 Incitamentsystemet – att påverka framtida beteenden, genom att belöna historiska prestationer Vem belönas? Individer Grupper System Vad belönas? Beteendekriterier Resultatkriterier Blandsystem Vilket slags? Verkliga Symboliska

Individ och organisation – Kapitel 7 Hackman & Oldhams motivationsmodell Slå upp sida 276 Tre kritiska tillstånd Arbetet upplevs som meningsfullt Upplevt ansvar för resultat Faktisk kunskap om resultaten av det man gör Fem egenskaper som behöver finnas för att kunna skapa de tre ovannämnda ”Moderatorer”

Individ och organisation – Kapitel 7 Arbetsutformning & belöningssystem  kan skapa ökad motivation. Med ökad motivation kommer inte självklart ökat resultat (Hertzberg kritiker) Verkligheten kan vara mer komplext ty socialt liv utanför organisationen  skillnader mellan anställda  hur utforma arbetssituationen?

Ledarskap i organisation – Kapitel 12 Vad är ledarskap? Gemensam definition. Tre olika aspekter i boken.

Ledarskap i organisation – Kapitel 12 Olika typer av ledare. Styrande ledarskap Transformativt ledarskap Stödjande ledarskap Karismatiskt ledarskap Transaktionellt ledarskap Delegerande ledarskap

Ledarskap i organisation – Kapitel 12 Olika roller. Interpersonella roller Galjonsfigur Anförare Förbindelselänk

Ledarskap i organisation – Kapitel 12 Informationsroller Övervakare Informationsförmedlare Talesman

Ledarskap i organisation – Kapitel 12 Beslutsroller Entreprenör Krislösare Resursförmedlare Förhandlare

Ledarskap i organisation – Kapitel 12 Institutionellt/ Värdebaserat Ledarskap Bakgrund Gemensam Värdegrund 4 Ledarskaps Funktioner Utforma Vision och Mål Institutionalisera Mål Försvara Institutionell Integritet Bemästra Interna Konflikter Begrepp Förtroende

Ledarskap i organisation – Kapitel 12 Makt och Ledarskap Maktbaser Bytesmakt Tvångsmakt Strukturmakt Auktoritet Kompletterande Maktbaser Normativ Makt Övertalning Kritik- nästa slide

Ledarskap i organisation – Kapitel 12 Hur viktig är Ledarfunktionen egentligen? Substitut Egenskaper hos medarbetare Egenskaper hos uppgiften Egenskaper hos organisationer Exempel- Maskinbyråkratier, organisationer med högutbildade, och projektorienterade och innovativa organisationer

Ledarskap i organisation – Kapitel 12 Kvinnligt och manligt ledarskap Fördomar Förväntningar Situation och uppgift

Ledarskap i organisation – Kapitel 12 Situationsanpassat ledarskap (Hersey & Blanchards) Den anställdes mognad Stödjande eller styrande ledarskap

Ledarskap i organisation – Kapitel 12 Ledarskap i team Ökat kunskapsbehov – komplementär kompetens Kunskapsspridning och ökad förståelse

Ledarskap i organisation – Kapitel 12 Vad Betyder Ledarskap För Hur Organisationen Fungerar? Påverkar Ledarskap Organisationens Förhållanden? Ja Nej Påverkar Ledarskap Effektivitet i jämförelse med andra förhållanden i och utanför Organisationen? Avslutning