Bygg strukturen Skapa en kunddatabas på företagsnivå

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Material för projektarbetet
Advertisements

Samband mellan stress och kommunikation
Ncg | sweden om | navigator beslutstödsportalen Oskar Kristiansen
Projektet och syftet med upphandlingen 1. 2 GIS är ett av flera verktyg för stöd i och utveckling av den kommunala verksamheten.
Varför är det viktigt att mäta?
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Sellmasters affärsidé Vår affärsidé är att öka företagens försäljning och lönsamhet genom att veckovis coacha och träna säljare och säljkårer med tips.
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Työelämävalmiuksia | Yrittäjyyskasvatusta | Oman talouden hallintaa Affärsidé Affärsidé Personal PersonalRådgivare.
Hans Juhlin Affärssystem Nydalavägen Vetlanda
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
GRÖNA SIDAN UPP, TRÄFF , Kjell Persson.
En upplevelse *
Anders Månson David Danielsson
Mobil Marknadsföring & Kundklubbar Ivar Uttergård Marknadschef
En bransch med många ansikten….
Modellen
#3 Processtänkandet - den säkra vägen till framgångsrik CRM.
Att arbeta praktiskt.
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
En introduktion till SEB Way
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Centrala innehåll och kunskapskrav
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Repetition och tillbakablick
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Processorienterat förbättringsarbete
Lärcentrum som infrastruktur för vuxnas lärande
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
En resa från 2010 till 2013 Feelgood FHV och SDF Fosie (Malmö Stad) 2010: -Fokus på efterhjälpande individ -Traditionellt samarbete -Kund/leverantör förhållande.
Leveraging the business Till slut kräver tillväxt att man rör sig från det tidigare affärsområdet. Denna strategi kan innebära risk. För att undvika en.
Processer som används för att skaffa och behålla lojalare kunder!
Affärsidé - företagets vägvisare
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Mattis Bergquist
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Valideringsprocessen
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Att tillsammans påverka!
Kommunstyrelsens styrkort 2009 Antagen i KS DNR
Bakgrund&läge idag: Missförstånd, förvirring, dåliga FFU, ÖP……. Svårigheter att ställa relevanta och uppföljningsbara krav Starkt fokus på djurskyddskrav.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Organisation / företag:
Välkommen till fördjupning IT
Marknadsförarens yrkesroll
Workshop Fyrbodal. 2 Agenda Presentationsrunda Genomgång frågeställningar Enas om slutsats per frågeställning Avslutning, reflektioner.
1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
Grupp 11. Reflektion av ABB-caset -Bra att avsätta resurser för samtal och därigenom skapa tillit genom kontinuerlig dialog om brister, utveckling etc.
SKAPAD AV. Trygghemma med digital teknik - går det att samordna? - Svar: Kort sikt, nej- Lång sikt, ja.
Intern/extern kommunikation
Teknik och lärande samt Lärande och teknik. Interaktion Teknik och lärande Användarmöjligheter Pedagogiken bygger på tekniken Lärande och teknik Vad händer.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Centralt avtal med lokala möjligheter, pass 1 Avtalsutbildning 2015
Annika Kraft Biträdande utbildningschef Michael Rystad
L E D A R S K P International Aluminium Casting Sweden AB s produktionssystem Ständiga förbättringar 1 Prioritering Säkerhet/Miljö Kvalitet Leverans Ekonomi.
Hänger du med i den Digitala Affärsutvecklingen? Fredrik Runnquist Radar Open Text.
Framtidskartläggning
ACD 3 Bligård & Simonsen ACD 3 (Aktivitetscentrerad design) Lars-Ola Bligård & Eva Simonsen
Coaching.
En workshop framtagen av Scillani Information AB
Regionalt cancercentrum Sydöst - platsbesök 30 september 2014
Kommunikationsprocesser
Presentation av affärsplan
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Presentation av affärsplan
Välkomna till workshop ENERGITJÄNSTEUTVECKLING
Företagets namn Affärsplan.
Företagets intressenter
Presentationens avskrift:

#8 Vad måste du göra, för att utveckla rätt teknik och organisation för relationsmarknadsföring?

Bygg strukturen Skapa en kunddatabas på företagsnivå För in alla relationer med företaget För in alla kundmöten (interaktion) vi har haft och resultatet av dem Samla in fakta om kunderna som vi ej får via interaktioner bl a enkäter

Etablera relationen mellan företaget och deras kunder Utveckla program för hur dialogernas skall skötas Utveckla känslan av att du är och vill vara partner Gör det lätt för kunden att ta kontakt och berätta om sina behov och önskemål

Utveckla dialogerna med dina värdekunder Kreera en interaktiv konversation med varje kund Se till att all kommunikation blir relevant för kunden Respektera om kunden ej vill lämna ifrån sig vissa uppgifter

Maximera värdet av dina relationer med dina kunder Utveckla olika lösningar fär att öka mer- och korsförsäljning Utveckla speciella program för att stärka lojaliteten bland de mest lönsamma kunderna via personliga kontakterDM/TM och internet Försök att finna en värdegemenskap så att det känns som en stor förlust att lämna er som leverantör

utveckling och implementering av framgångsrik CRM. 7-stegsmetoden för utveckling och implementering av framgångsrik CRM.

Steg 1. Workshop. Diagnostisera organisationens nuvarande CRM-nivå. Introduktion av begreppet CRM för nyckelpersoner i organisationen, centralt och lokalt Workshop Nuvarande situation Process- kartläggning Info,Kommu- nikation Piloter Belöning Organisation Implemen- tering

Steg 2. Nuvarande situation. Kartlägg kundernas köpprocesser för aktuell produkt och/eller tjänst Mät företagets nuvarande LTV och vilka faktorer som driver den Workshop Nuvarande situation Process- kartläggning Info,Kommu- nikation Piloter Belöning Organisation Implemen- tering

Steg 3. Process kartläggning. Kartlägg nuvarande fördelning av marknadsförings- och säljbudgeten ur ett CRM perspektiv Identifiera nuvarande kundprocesser Utveckla och lägg till kundprocesser för att skaffa, behålla, utveckla och återvinna lojala och lönsamma kunder Workshop Nuvarande situation Process- kartläggning Info,Kommu- nikation Piloter Belöning Organisation Implemen- tering

Steg 4. Information och kommunikation. Ange vilken information som krävs för att driva och utveckla processerna Utveckla de processtyrda kunddialogerna (kundservice-, intäkts- och relationsprocesserna) för maximal LTV Workshop Nuvarande situation Process- kartläggning Info,Kommu- nikation Piloter Belöning Organisation Implemen- tering

Steg 5. Piloter. Testa framtagna processer Kommunikation Teknik Organisation Utveckla mätmetoder för att följa förändringsarbetets utveckling Workshop Nuvarande situation Process- kartläggning Info,Kommu- nikation Piloter Mätmetoder Belöning Organisation Implemen- tering

Steg 6. Belöning och organisation. Ta fram ett belöningssystem, som som driver kunderna mot ett ökat LTV Utveckla en organisation, som stödjer de önskade kundprocesserna Workshop Nuvarande situation Process- kartläggning Info,Kommu- nikation Piloter Belöning Organisation Implemen- tering

Steg 7. Implementering. Implementera testade processer Kontinuerlig förbättring av kundprocesserna Workshop Nuvarande situation Process- kartläggning Info,Kommu- nikation Piloter Belöning Organisation Implemen- tering

Hur utvecklar vi det strategiska CRM-tänkandet. Beprövad metod för utveckling och implementering av framgångsrik CRM: Utbilda organisationen, så att de ser marknadsföring ur ett kundperspektiv - från transaktioner till relationer. Skapa en naturlig tvärkontakt mellan produktägare, marknadsföring, försäljning , IT och ekonomi till fördel för kunden och hela organisationen. Utveckla en processorienterad syn på alla kundkontakter. Alla måste förstå sin roll i processerna och hur de kan påverka resultatet. Sjustegsprogrammet skapar förutsättningar för att lyckas.