Tro.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Livsåskådning och religion
Advertisements

TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Att träna Läsförståelse
Kulturell och ideologisk jämförelse
Föräldramöte 12 september 2011
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Musik & kommunikation 50p.
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
SET Social Emotionell Träning
Att analysera samhällsfrågor
Lokal pedagogisk planering
Samma fast olika eller olika fast samma?
Sagor, myter, legender & sägner
De tre monoteistiska världsreligionerna:
Varför tror människor.
Olika typer av sagor.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Ett arbetsområde om poesi
Vad är religion?.
Ta ställning och handla!
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Dessa bilder vill vi ha som ett bildspel, vi vill bara ha ett bildspel, som är stort. Där vi i nuläget har de 4 småbilderna. Ta bort det lilla bildspelet.
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
Kunskapskrav och matriser
Id Hk NO HOMO SAPIENS MÄNNISKAN SO Bd En Sv Ma.
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Svenska/historia/religion
Nöjda brukare? Ingalill Stefansson Mikael Vallström.
Hinduism, buddhism, taoism, shinto, zen. Etik och moral
Argumenterande text.
KEPS att lära sig ur flera perspektiv
Symboler, heliga böcker, Gudar
Vad är identitet?.
Värdemigrationsprocesser i teorin – en resa i tid och rum Av Lise-Lotte Gustafsson & Olof Franck 1 december 2008 Sverige i Europa, Europa i världen Interkulturell.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Religionskunskap A 50p.
Religionskunskap Lektion 1.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Vetenskap & Religion.
Bedömning av skönlitterär läsförståelse
Debattartikel.
Identitet Vad formar oss till oss?.
Form Hurdant är det? Funktion Hur fungerar det? Orsak Varför är det som det är? Förändring Hur förändras det? Samband Hur är det i samband med annat? Perspektiv.
ANTIKEN NÄR? Ca 800 f.kr- 500 e.kr VAD? Gamla Grekland och Romarrikets historia VARFÖR? Demokrati Vetenskap Filosofi Teater Litteratur Byggnadskonst.
Väckelserörelsen i Sverige på 1800-talet
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
+ Etiska begrepp. + Etik och moral I valet om vad som är rätt eller fel visar vi vår moral Rätten till abort Dödsstraff Donera sina organ Ska man förlåta.
Världsreligioner Centrala tankegångar & jämförelse - Del 1
Religionskunskap Att undersöka tro.
JUDENDOM.
Livsåskådningar - hur människor beskriver och tolkar livet
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
En bild talar också ett språk, men bilder som inte har ett tydligt symbolspråk kan vara svåra att tyda – som avsändaren vill – om man inte hjälper läsaren.
Hinduismen.
Sociologi Introduktion.
. a, som betyder "utan", och gnosticism eller gnosis, "kunskap, vetande"). Agnosticismen brukar numera ofta användas som beteckning för uppfattningen.
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Hållbar utveckling.
Religion.
Individ och Identitet.
Religionskunskap Lektion 2.
Lässtrategi Titta på rubrik och bilder.
4. IDEOLOGI Idéer och tankar om hur samhället
Presentationens avskrift:

Tro

Syfte Att undersöka vilken roll religioner kan spela i samhället Att träna och reflektera över livsfrågor och frågor om identitet (religion och jag?) Analysera hur religioner påverkar och påverkas av vårt samhälle

Varför ska vi undersöka människors tro? http://sv.padlet.com/saralindstrom/varfortro

Läs texten Du hittar texten inläst på Fronter - 7/8/9:ans rum - Arkiv - Genomgångar - Myt Religion

Religionskunskap i skolan Vi behöver förstå varandra Vi behöver förstå vart vi är på väg Vi behöver förstå varifrån vi kommer

Religionsfrihet Vi får tro vad vi vill Inte överallt i världen

Varför tror människor? http://sv.padlet.com/saralindstrom/manniskorstro

Det finns många svar... Skapar en känsla av trygghet och samhörighet ger en inre styrka i svåra situationer men också ett “språk” med vilket man kan prata om sådan som inte riktigt kan förklaras med förnuft

Religionskunskap - att undersöka människors tro Centrala tankegångar Handlingar Tolkningar Religion och samhälle

Myter Religiösa svar på svåra frågor Handlar nästan alltid om gudar Berättats muntligt Skapelsemyter

Arbetsuppgift 1 Fyll i stödmallen: Myt - Religion. Du kan hämta den på troochveta.se Lämna in på Fronter - 7/8/9:ans rum - Arkiv - Tro och veta - Inlämning - Stödmall Myt Religion

Arbetsuppgift 2 - Kan idrotten vara en religion? Uppgiften finns inläst på Fronter - 7/8/9:ans rum - Arkiv - Tro och veta - Arbetsuppgifter - Idrott Religion? Lämna in på Fronter - 7/8/9:ans rum - Arkiv - Tro och veta - Inlämning - Idrott Religion?

Arbetsuppgift 3 (om du hinner) Uppgiften finns inläst på Fronter - 7/8/9:ans rum - Arkiv - Tro och veta - Arbetsuppgifter - Grekiska myter