Läroplansträff 2014-11-25 Välkomna!.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
BFL Piloter och rektorer 27/8 De 5 nyckelstrategierna
Kap 4 Dylan Williams - Att ta fram belägg för elevernas prestationer
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Pedagogiskt ledarskap
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Läroplansträff Välkomna!.
Lokal pedagogisk planering
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
EFTER ATT HA LÄST ERA ARBETEN Orsak, lösning, analys.
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff förskolan
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Läroplansträff Välkomna.
Läroplansträff Välkomna.
Uppföljning av lärares arbete i klassrummet
Nätverk No/Tk 25/ Välkomna!.
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Föräldraråd
Föräldraråd
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Läroplansnätverk förskola
Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Läroplansträff fritidshem
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.
Läroplansträff Välkomna!.
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
Läroplansträff fritidshem
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Nätverk kursplanepiloter
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Uppföljning och utvärdering
Läroplansnätverk förskolan
Läroplansträff Välkomna!.
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Läroplansnätverk förskola 27/ Välkomna!. Dagordning Återblick från förra träffens arbete med språklig begreppsförståelse Kort genomgång av dagens.
pedagogisk dokumentation
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Bedömning för lärande = Ett förhållningssätt
Läroplansträff Välkomna.
Annika Kraft Biträdande utbildningschef Michael Rystad
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Lära för livet!.
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

Läroplansträff 2014-11-25 Välkomna!

Dagordning Återblick förra träffen Gruppredovisning analys av resultat 10 min/grupp Timperleys häfte, kort genomgång - Gruppdiskussion Kort genomgång nästa litteratur - Utmanande undervisning i klassrummet Planering rektor + piloter

Återblick Återblick träff 141014 Analys av resultat 10 forskningsbaserade principer för lärares professionsutveckling Presentation av analysmodell Skillnad mellan uppföljning och utvärdering Analys av kunskapsresultat Planering rektor + piloter

Uppgift Titta på er skolas resultat enligt SIRIS 2014. Välj ut något område som ni ska analysera lite djupare enligt Håkanssons modell Börja fundera hur ni ska samla in resultat i er utvärdering Gör analysen hemma mellan träffarna Vid nästa träff ska varje skola redovisa sin analys under ca 10 min

Slutsatser kring analys Hur kändes det att analysera resultat enligt en särskild metod? Vilka svårigheter finns i analysarbete? Hur går ni vidare utifrån er nyvunna kunskaper?

Helen Timperley Princip 1 Lärares professionsutveckling måste utgå från elevernas behov av utveckling Behoven avgörs genom att identifiera läroplansmålen och hur väl eleverna lyckas i förhållande till dem

Helen Timperley Princip 2 Kunskaper och förmågor måste utvecklas på ett meningsfullt sätt i förhållande till deras specifika undervisningskontext Vad behöver vi som lärare lära oss för att på ett bättre sätt överbrygga gapen mellan vad de kan och vad de borde kunna enligt läroplanen?

Helen Timperley Princip 3 Integrera teori och praktik Lärares förförståelse präglar de beslut som fattas om den undervisning som bedrivs med eleverna.

Helen Timperley Princip 4 Bedömning som bas för professionell utvärdering Lärare måste klargöra vad eleverna redan kan och vet, och hur man ska bygga vidare på den kunskapen på ett djupt och meningsfullt sätt

Helen Timperley Princip 5 Erbjuda flertalet tillfällen för lärare att lära sig och praktisera sina nya kunskaper och färdigheter i en miljö som präglas av tillit och utmaning

Helen Timperley Princip 6 Ta utgångspunkt i lärarnas rådande antaganden om undervisning och utgå ifrån dem. Nya teorier och utgångspunkter måste förstås och accepteras av lärarna för att ny praktik ska uppstå i klassrummen

Helen Timperley Princip 7 Kollegialt lärande Lärare måste få många tillfällen att bearbeta och utveckla nya lärdomar tillsammans med sina kollegor

Helen Timperley Princip 8 Ta hjälp av kunnig expertis för att underlätta konstruktiv utveckling av lärares professionella kompetens.

Helen Timperley Princip 9 Skolledarnas aktiva deltagande i processen Skolledare måste ordna fortlöpande tillfällen för kollegialt lärande på sina skolor Skolledare måste också ge lärare incitament för att prova nyvunna kunskaper i undervisningen

Helen Timperley Princip 10 Behåll kraften i utvecklingsarbetet Det tar tid och kraft att förändra lärares undervisning i klassrummet på ett framgångsrikt och varaktigt sätt Lärare måste få goda självreglerande färdigheter för att bedöma sin egen undervisning

Gruppdiskussion Vilka av principer är bra utvecklade i vårt arbete med lärandeuppdraget? På våra träffar? När ni träffas med era kollegor på skolan? Vilka principer behöver vi utveckla vidare? På vilket sätt skulle detta kunna ske? Tid 40 min

Utmanande undervisning Börja att läsa sidan 16-17 Återkoppling Ansträngning Utmaning Reflektion Självkänsla Nottingham, J (2013) Utmanande undervisning i klassrummet

Kärnan i boken Återkoppling – information om en bestämd uppgift som hjälper eleverna att närma sig lärandemålen Ansträngning – hur mycket de anstränger sig är ofta produkten av hur högt de värderar lärandemålen multiplicerat med nivå på deras förväntningar att nå målen Utmana – hjälp eleverna att övervinna svårigheterna. Förstärker alla andra faktorer

Kärnan i boken Reflektion – att undervisa om reflektion är att hjälpa barn att utveckla begreppsmässig förmåga, omdöme och praktisk visdom Självkänsla – Utvecklar självförtroende, egenvärde och personliga resurser

Uppgift till nästa träff Läs sidan 21-65 i Utmanande undervisning i klassrummet Skriv ned fem intressanta reflektioner utifrån det ni läst som vi ska bearbeta i grupper nästa gång vi träffas. Nästa träff 12/2 9.00-16.00 Träff 2 är den 17/4 9.00-16.00

Planering rektor + piloter Hur ska ni gå vidare med dagens kunskaper och innehåll till era kollegor på skolan?