Eriksons utvecklingsteori Bli den man är – vad är personlighet? Psykologi 2a
Eriksons utvecklingsteori Erik Homburger Erikson (1902-1994) Konstruerade en teori om människans utveckling Grundade sin teori på Freuds psykodynamiska teori, egna studier av barn i två indianstammar samt montessorimetodik
Eriksons utvecklingsteori Människan utvecklas hela livet Utvecklingen delas in i 8 olika perioder Spädbarn 0-1,5 år Småbarn 1,5-3 år Förskoleåldern 3-5 år Skolbarn 6-12 år Tonår 13-18 år Yngre vuxenålder 19-30 år Medelåldern 30-50 år Ålderdomen 50 år och uppåt
Eriksons utvecklingsteori Varje period innehåller en konflikt/kris som antingen får en positiv eller negativ lösning Om utfallet blir positivt kommer personen utveckla viktiga positiva egenskaper Exempel: förskoleåldern (3-5 år) innehåller konflikten initiativförmåga kontra skuldkänslor. Omgivningen kan antingen stärka barnets initiativförmåga eller hålla tillbaka den och ge barnet skuldkänslor
Förskoleåldern (3-5 år) Jag vet vad vi kan göra! Vi tar morfars båt och leker pirater Omgivningen låter barnet vara kreativt och använda sin fantasi Barnet utvecklar en känsla av meningsfullhet: ”Jag har en plats i världen. Det finns en mening med att jag finns till och med det jag gör” Initiativförmåga Skuldkänslor Barnet blir passivt, undertrycker sin nyfikenhet Omgivningen kritiserar barnets planer och tycker att barnet tjatar
Eriksons utvecklingsteori Spädbarn (0-1,5 år): tillit - misstro Småbarn (1,5-3 år): självständighet – tvivel på den egna förmågan Förskoleåldern (3-5 år): initiativförmåga - skuldkänslor Skolbarn (6-12) år: arbetsflit – känslor av underlägsenhet Tonår (13-18 år): identitet - rollförvirring Yngre vuxenålder (19-30 år): närhet - isolering Medelåldern (30-50 år): produktivitet - stagnation Ålderdomen (50 år och uppåt): integritet – förtvivlan och bitterhet
Nu ska ni arbeta med Eriksons teori… Dela in i grupper (5 personer/grupp) Gör övningen ”Vad händer i utvecklingen” Gör övningen ”Tio råd till föräldrar”