Eriksons utvecklingsteori

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Spelarutbildningsplan Östergötlands FF
Men det här är väl ingenting nytt?
Radical Collaboration - självkännedom, problemlösning och samarbete
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del B)
©BLIND 2006.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Vad gör livet så värdefullt?
Föräldramöte 12 september 2011
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
TUMLARENS FRITIDS TEL  MORGONFRITIDS KL –  STÄNGNINGSAVDELNING: BADSTRANDEN – TEL  MÄRK KLÄDER OCH SE.
Livsberättelsens betydelse i palliativ vård Ingrid Underskog
Fritidsverksamheten på Södermalms skola
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Från KARMA till NÅD “När man bestämmer sig för att åstadkomma det som är av ett kreativt inflytande – då är inte längre det väsendet under lagen av orsak.
Konsten att leda sig själv
Det viktiga mötet Ingrid Mattiasson.
Barns psykosociala utveckling
I början fanns GUD.
Hälsovecka på Olaus Petriskolan Arbetslag B 2009
VAD ÄR HÄLSA/STRESS?.
Fritidshem.. är det viktigt ?. Planera Följa upp Utveckla Vetenskap och beprövad erfarenhet.
Utvecklingspsykologi
Mental träning Mål & Motivation
Föräldrar - Idrottsföräldrar.
- samhällsfaktorer, faktorer i närmiljö, kultur, etnicitet, kön.
Johan Cullberg – kris och utveckling
Utvecklingspsykologi
”Om vi bara hade fler svenskar” - Om skolpolitik, etnicitet och segregation bland ungdomar med migrationsbakgrund i svenska storstäder Sociologiska institutionen.
HaschAvvänjningsProgram
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Kan vi sluta skjutsa våra barn?
Hantera en kronisk sjukdom
Vad vet ni om Freud?.
Vad behöver min tonåring av mig?
Etik Moral Filosofi.
Ledarskap.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Elevaktiva utvecklingssamtal
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Behandlas varsamt! Spädbarn är otroligt starka men samtidigt mycket sköra Centrala Barnhälsovårdsenheten Göteborg Lena Holmberg.
Förebygga Tersen 1. Förebygga är bättre än ”ta hand om”! Sociologen Aaron Antonovsky flyttade fokus från externa faktorer som orsak till ohälsa till individens.
Bara Bra Möten Ekot Surahammar
Viktiga teoretiker för den psykosociala utvecklingen
Psykodynamiskt perspektiv
PLIKTBARN LUSTBARN.
Sjuka barn – vad behöver barn och föräldrar?
Föräldramöte den 21:e mars 2013 Klubblokalen, Engvallen 18:00-19:30
Placera siffrorna i rutorna så att summorna i kanten stämmer
Identitet Vad formar oss till oss?.
Det -3 delade föräldraskapet
Ge och ta konstruktiv, förstärkande och utvecklande feedback
GRUPPUTVECKLING & INDIVIDUTVECKLING
Lässtrategier. 1. Före läsningen- strategier 1.1 Sätt upp mål med läsningen.
Barn och stress.
KONFLIKTER.
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Om att hitta sig själv som tonårsförälder Cronhjelmsskolan den Jan-Erik Nyberg, präst, familjerådgivare, sexualterapeut Familjerådgivningsbyrån.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Kommunikation - Tecken och signaler som hela tiden måste tolkas
Psykologins historiska framväxt
Freud och det psykodynamiska perspektivet
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
NOLLTOLERANS I UPPLAND
Presentationens avskrift:

Eriksons utvecklingsteori Bli den man är – vad är personlighet? Psykologi 2a

Eriksons utvecklingsteori Erik Homburger Erikson (1902-1994) Konstruerade en teori om människans utveckling Grundade sin teori på Freuds psykodynamiska teori, egna studier av barn i två indianstammar samt montessorimetodik

Eriksons utvecklingsteori Människan utvecklas hela livet Utvecklingen delas in i 8 olika perioder Spädbarn 0-1,5 år Småbarn 1,5-3 år Förskoleåldern 3-5 år Skolbarn 6-12 år Tonår 13-18 år Yngre vuxenålder 19-30 år Medelåldern 30-50 år Ålderdomen 50 år och uppåt

Eriksons utvecklingsteori Varje period innehåller en konflikt/kris som antingen får en positiv eller negativ lösning Om utfallet blir positivt kommer personen utveckla viktiga positiva egenskaper Exempel: förskoleåldern (3-5 år) innehåller konflikten initiativförmåga kontra skuldkänslor. Omgivningen kan antingen stärka barnets initiativförmåga eller hålla tillbaka den och ge barnet skuldkänslor

Förskoleåldern (3-5 år) Jag vet vad vi kan göra! Vi tar morfars båt och leker pirater Omgivningen låter barnet vara kreativt och använda sin fantasi Barnet utvecklar en känsla av meningsfullhet: ”Jag har en plats i världen. Det finns en mening med att jag finns till och med det jag gör” Initiativförmåga Skuldkänslor Barnet blir passivt, undertrycker sin nyfikenhet Omgivningen kritiserar barnets planer och tycker att barnet tjatar

Eriksons utvecklingsteori Spädbarn (0-1,5 år): tillit - misstro Småbarn (1,5-3 år): självständighet – tvivel på den egna förmågan Förskoleåldern (3-5 år): initiativförmåga - skuldkänslor Skolbarn (6-12) år: arbetsflit – känslor av underlägsenhet Tonår (13-18 år): identitet - rollförvirring Yngre vuxenålder (19-30 år): närhet - isolering Medelåldern (30-50 år): produktivitet - stagnation Ålderdomen (50 år och uppåt): integritet – förtvivlan och bitterhet

Nu ska ni arbeta med Eriksons teori… Dela in i grupper (5 personer/grupp) Gör övningen ”Vad händer i utvecklingen” Gör övningen ”Tio råd till föräldrar”