Björn Hasselgren, PhD 2014-12-08 Remissammanställning Bokriskommittén.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Några utgångspunkter  Bostadsförsörjningen är ett gemensamt ansvar mellan stat och kommun  Staten ger ekonomiska och rättsliga förutsättningar, kommunen.
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
Positive Footprint Housing Ett föredöme inom hållbart boende
Kommentarer om energieffektiviseringsdirektivet
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Framtidens detaljplaner Vad görs för att möta kraven?
Hinder och förutsättningar för bostadproduktion på gruvorter
Finska intentionsavtal – något för Sverige?
Enhetschef Fastighetsutveckling
Självförvaltning Bollnäs kommuns skolplan
Hur kan stat och kommun främja utvecklingen av bostäder för äldre?
Hur ska bostadskrisen lösas?
Internationellt föredöme inom hållbart boende och bostadsbyggande Positive Footprint Housing.
Så kan bristen på studentbostäder minska !
Kortversion av BOSTADSPOLITISK STRATEGI
Regional växtvärk och växande utmaningar Dags för nya lösningar och strukturer Björn Hasselgren, 5 juli 2013, Almedalen Arkitektur och samhällsbyggnad.
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
TOBINSKATTEN Ett medel söker sitt mål Finansutskottet Klas Eklund
Från utspridd till samlad myndighetsutövning i transportsektorn
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Länets kommuner i samverkan
Näringsdepartementet Pilotlän för grön utveckling Regional workshop 28 maj 2013 Fredrik von Malmborg, Näringsdepartementet.
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
Tillväxtfrågor på SKL Entreprenörsregionen 1 december 2011
Granskning av regeringens budget Anna Kinberg Batra
Den nya allmännyttan – förhoppningar, farhågor och kunskapsbehov på nationell nivå Jörgen Mark-Nielsen.
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Vad vill vi uppnå? Hållbar stadsutveckling Insynsrådet 22 maj 2014 Anette Persson
Vänsterpartiet Halmstad halmstad.vansterpartiet.se Halmstad – Inte till salu! Bostadspolitik för Halmstads kommun Motion om.
Får jag lov?… Om remissvaren till PBL-kommitténs slutbetänkande
ÅRJÄNGS KOMMUN Välkomna till Fokusgrupp i Projektet CREARE VIVERE finansierat av Europeiska Socialfonden.
INNEHÅLL Vad är en biotopdatabas? Varför behövs den? Vad gör projektet idag och vad är målet?
Globalt, t ex Google Earth EU, INSPIRE Nationellt, Geodatrådet och Geodataprojektet Regionalt, t ex Geodatacenter Skåne Lokalt, kommunalt Infrastrukturer.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Klas Eklund 8 december Dåligt fungerande bostadsmarknad Bostadsbrist Stor brist på hyresrätter Svårt komma in på marknaden Blockerade flyttkedjor.
Stockholms- regionens utMAningar
De sysselsättningspolitiska reformerna Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
Fördjupad utvärdering 2015 Fokusområde Hållbar konsumtion
Den svenska bostadspolitiken. Statlig fastighetsskatt eller kommunal fastighetsavgift? Hyresregleringen Inför valet 2010: vad tycker partierna?
Nationell taxa PM den 6 november Varför ändra? Patienterna Saknas öppen kvalitetsredovisning, stödjer inte vårdkedjan, stödjer inte teamarbete EU-rätten.
Miljömålen – regional dialog Amanda Palmstierna miljömålsamordnare.
Att lära sig att analysera
Hur arbetar Västra Götaland med uppföljning och utvärdering Presentation inom lärprojektet uppföljning av regional tillväxt (Reglab) Göteborg 12 april.
1 Strategier för minskad klimatpåverkan - framtidsbilder för markanvändning på landsbygden Rebecka Milestad, Åsa Svenfelt & Kalle Dreborg.
Näringsdepartementet. Sveriges syn på KOMs förslag till EU:s långtidsbudget (1) Förslaget är alltför högt Innebär en kraftig ökning av utgifterna – flera.
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Lokala miljömål och nationellt stöd Kerstin Blom Bokliden, Sveriges Kommuner och Landsting Nobelmötet 2013.
PPP och andra finansieringsformer Transportforum 2013 Linköping 9 januari, session 4 Björn Hasselgren Arkitektur och samhällsbyggnad.
Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan 1 Den nationella kulturpolitiken - samspel mellan stat, regioner och kommuner Calle Nathanson.
Sociala investeringar – ett nytt synsätt? Stefan Ackerby SKL.
Framställning från partierna Hösten 1996 gjorde (S), (C), (Fp), (V) och (Kd) i Västsverige en framställning till regeringen om att få genomföra en försöksverksamhet.
Västra Götalandsregionens nya handlingsprogram
Länsstyrelsen roll och uppdrag
UPPDRAGet Höghastighetsjärnvägar Åtgärder i storstäderna
Socialt blandat boende
VÄLKOMNA Klimatsamverkan Skånes Fossilfrihet på väg – i Skåne! Johannes Elamzon Social hållbarhet
Förväntningar på Stockholmsregionens ekonomiska tillväxt April 2004 Fastighetsägarna.
Regeringens 22 punktsprogram Forskarnas 2 punktsprogram
Bostadspolitiska alternativ
Bostadsbristen. Bostadsbristen Den historiska skulden Källa SCB.
Infrastruktur Marks kommun
Kraftsamling för ökat bostadsbyggande
Pilotlän för grön utveckling
Bostadsplaneringen i Västerås
Sammanfattande slutsatser
Risk- och sårbarhetsanalyser
Rapport: Utvärdering av primärvårdens organisation i egen regi
Omställningen av hälso- och sjukvården
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
Presentationens avskrift:

Björn Hasselgren, PhD Remissammanställning Bokriskommittén

Organisationer som svarat - Trafikverket - Rikspolisstyrelsen - Transportstyrelsen - Jordbruksverket - Statens Fastighetsverk - Sveriges Byggindustrier - EM Einar Mattsson - Riksbyggen -Fastighetsägarna Sverige -KTH -Chalmers -Lunds Universitet -Formas -KSL Stockholms Län -Stockholms Läns Landsting -Sveriges kommuner och landsting -Region Skåne

Övergripande Positiva (helhetsbedömningen nämns av flera) KTH, Lunds Universitet, Riksbyggen (delvis), Fastighetsägarna, Sveriges Byggindustrier, Trafikverket (inom sitt område), Sveriges Kommuner och Landsting (hänvisar till sitt programarbete), SLL (helhetsbedömning, viktigt öka rörligheten), Region Skåne Delvis negativa eller med andra förslag Riksbyggen, Fastighetsägarna, KSL Stockholms Län, Chalmers (en för ensidig fokusering på ekonomi, därtill flera negativa effekter av förslagen av fördelningskaraktär)

Hur avreglera/omreglera? Större försiktighet i övergången (5% per år) - Fastighetsägarna – ta hänsyn till lokalt söktryck - EM – långsammare anpassning till marknadshyra - Riksbyggen – skulle ge för stora prisuppgångar, använd bruksvärdesystemet bättre, som i Malmö/Göteborg även i Stockholm Bostadsbidrag - Riksbyggen - behovet större och mer långsiktigt än kommittén anger

Skatter Generellt – flertalet som kommenterar tillstyrker förslaget om en bred översyn av fastighetsbeskattningen så att rörlighet gynnas -Riksbyggen instämmer i att hyresrätter bör ha samma skattesituation som ägda bostäder -Ökad rörlighet betonas som centralt av flera En tillfällig fastighetsskatt på äldre bostadshus för att finansiera övergångsvis bostadsbidrag -Fastighetsägarna ser problematiken men avstyrker skatt – andra medel får sökas -EM menar att en ev skatt bör omfatta samtliga fastigheter

Social housing Riksbyggen – internationella erfarenheter visar att social housing kommer att behövas om man omreglerar hyressättningen, går inte att komma från EM – ”microsocial housing”, minst en lägenhet per hundra förvaltade lägenheter SKL – har uppmanat regeringen att framställa till EU att kommuner bör ges rätt subventionera sina allmännyttiga bostadsföretag så att de kan bli ett verktyg i bostadsförsörjningen

Planering och regler för byggande KSL Stockholms Län, Region Skåne och SKL menar att kommunerna inte är problemet, de överdriver inte planeringen och byggbar mark finns i tillräcklig utsträckning Kommitténs förslag kan riskera att göra den kommunala planeringen än svårare. Trögheter i systemet ligger (också) på statlig nivå (lst, skatter) och i byggsektorn, som har (för) höga avkastningskrav Förslag om att minska kommunernas planmonopol behöver noga utvärderas

Planering och regler för byggande Flertalet instämmer i att planeringen på regional nivå kan behöva stärkas samtidigt som den kommunala planeringen och regleringen görs enklare. Det gäller även recepten för ökat bostadsbyggande där flertalet instämmer i stort. Flera påpekar att många av frågorna utretts. Förbättrad samplanering av bostäder och infrastruktur framhålls som viktigt av Trafikverket, Jordbruksverket (även på landsbygd!) och av Transportstyrelsen. Sveriges Byggindustrier vänder sig mot att brister skulle finnas i byggsektorn, som driver kostnad. Sektorn arbetar med dessa frågor.

Övrigt Frågor om korruption och kartellbildning kunde belysts mer – Rikspolisstyrelsen Vilka erfarenheter som finns i forskningen, och vilka nya forskningsuppgifter förslagen och analysen genererar, borde belysts mer – Formas Generellt borde landsbygdens bostadsmarknad belysts mer ingående – Jordbruksverket Konsekvensanalysen kunde utvecklats – KTH Effekter på andra delmarknader på fastighetsmarknaden av förslagen borde analyseras – Statens Fastighetsverk Kulturella aspekter och påverkan på segregationen är två frågor som borde belysts mer. Fler styrmedel efterlyses för att nå målen. Marknaden klarar inte detta - Chalmers

En sammanfattning Remissinstanserna ger ett brett stöd för en helhetslösning på problemen på bostadsmarknaden  En reform behöver omfatta åtgärder som både ger ökat byggande och bättre användning av befintliga bostäder  Enklare regler för byggande, översyn av skattesystemet och en reformering av hyressättningssystemet behöver ingå  Sociala konsekvenser av reformerna måste följas noga och stödåtgärder för svaga hushåll behövs under omställningen

Björn Hasselgren, PhD KTH/Bokriskommittén