Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Rektor /förskolechef Att jobba som ledare i en mål och resultatstyrd verksamhet - korstrycket mellan stat, kommun och medborgare Rektorsprogrammet Fagerudd.
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Pedagogiskt ledarskap i praktiken för rektorer/förskolechefer
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Redskap för rättvis och likvärdig bedömning
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Utvecklingsdagar för rektorer och förskolechefer Storhogna 5-6/9
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
En reviderad läroplan för förskolan
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Pedagogiskt ledarskap
Undervisningens kvalitet är nyckeln till förbättrade kunskapsresultat
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Systematiskt kvalitetsarbete
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Hej och välkomna!.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Den individuella utvecklingsplanen
Utvärdering av processmognad
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Årsrapport Vad har vi gjort? Utveckling och perspektiv på Våga Visas metod. Goda exempel från utvärderingen.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna!.
/X Regelbunden tillsyn höstterminen 2009 Skolinspektionen bedömer att det kvalitetsarbete som bedrivs har en god struktur och är kopplat till.
Stöd för analys av självvärdering
Välkommen till Braås skola
Ny skollag – reviderad läroplan för förskolan
Förskoleklassen Torpshammar
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Rektors ledarskap - En granskning av hur rektor leder skolans arbete mot högre måluppfyllelse.
Uppföljning och utvärdering
Bättre skola Södra Berget Sundsvall Lars Thorin
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Förskolans pedagogiska uppdrag. Förskolorna klarar inte sitt pedagogiska uppdrag fullt ut  Alla pedagoger har inte tagit till sig målen som handlar om.
Hur kan vi förstå begreppet?
Bedömning - Skolan har ett kunskapsuppdrag som bedömningen ska relateras till - Kunskapssynen uttrycks i styrdokumenten – läroplanen, Lgr 11.
Nämndplan 2015.
Ansvar gentemot vem/vilka?
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Strategier för kvalitet och praktiskt arbete som ger resultat Åsa Bergenheim Karlstads universitet.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Begreppet undervisning Utbildning: Den verksamhet inom vilken undervisning sker utifrån bestämda mål Undervisning: Sådana målstyrda processer som under.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Varför just ämnet fysik?
Varannan i mål - En kvalitetsgranskning av gymnasieskolors förmåga att få alla elever att fullfölja sin utbildning Skolinspektionens dag 2009.
Begreppet undervisning
Tidigare granskningar
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Garanterad undervisningstid i gymnasieskolan
Presentationens avskrift:

Systematisk kvalitetsarbete med kunskapsuppföljning - Skolinspektionens bild av hur det ser ut

Vilka brister finns? Skolorna är för individfokuserade istället för att se eleverna i ett 1-9 perspektiv Sällan åtgärder på grupp och skolnivå utan det är ofta eleven det är fel på Brister i dokumentation så analysresultat går förlorade. Känsligt att koppla resultat till enskilda lärarinsatser. Det kan störa trivsel och arbetsro på arbetsplatserna

Vilka brister finns? Rektor och lärare har en orealistiskt positiv bild av sin egen verksamhet och de samlade kunskapsresultaten på skolan Rektors ansvar. Uppföljning, utvärdering och åtgärdsarbete är väldigt splittrat. Rektorerna upplever att de gör det medan lärarna ger en annan bild

Viktiga utgångspunkter Rektorer/förskolechefer och lärare måste känna till de kvalitativa målen som eleverna/barnen ska jobba mot. Alla nivåer måste ha kännedom om de mål som finns i läroplaner och kursplaner Hur sker vardagsarbetet på skolor och förskolor? Vilka resultat når vi och hur vet vi det? Varför ser kunskapsresultaten ut som de gör? (Orsaker, framgångsfaktorer och brister) Hur ska vi arbeta vidare? (Åtgärder och utvecklingsinsatser)

Framgångsrika skolor Presterar bättre kunskapsresultat än skolor i allmänhet inom samma socio-ekonomiska områden Har rektorer som tydligt fokuserar på kunskapsresultat, har höga förväntningar på eleverna och som ständigt följer upp och utvärderar skolans kunskapsresultat med avseende på undervisningskvalité Orsaken till dåliga kunskapsresultat läggs inte på eleverna

Vad behöver vi då utveckla skolnivå? Vi behöver bli duktigare på att förstå och tolka de kvalitativa förmågorna och kunskapskraven i läroplanerna. Hur ska vi annars veta vad vi ska träna på och vad som ska bedömas? Vi behöver bli duktigare på att kartlägga elevernas kunskapsresultat Vi behöver utveckla vår analytiska förmåga och jämföra resultaten med den undervisning som bedrivs Vi måste bli modigare att utmana befintliga strukturer i organisation, undervisning och bedömning Vi måste våga förändra organisation, gruppindelningar, undervisningssätt, bedömningssituationer, sätt att ge stöd när vi ser att vi inte når de resultat som förväntas