Skolkulturer Bengt-Åke Gustafsson.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Handlednings-samtal Utforska – klargöra samband mellan tanke
Advertisements

Religionens återkomst och potential i ett mångkulturellt Sverige.
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Förskolan i fokus Malmö 15 oktober
Härnöstudier.
Aktör / Struktur.
LinCS – The Linnaeus Centre for Research on Learning, Interaction and Mediated Communication in Contemporary Society Att studera lärande, tänkande och.
Konstruktivism Aktörers identiteter och intressen kan inte tas för givet. Kan vara olika vid olika tillfällen. Immateriella fenomen, te x identitet, språk,
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Lorraine Monroe, lärare skolledare och utbildare
Sektionen för Ekonomi och Teknik
SET Social Emotionell Träning
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Organisationskultur, makt och konflikt
Angelika Sjöstedt Landén, genusvetenskap
Metod i teori & praktik Daniel Nylén. Historik Stradis (1979) SSADM (1981) SSM (1966)RUP (1998) Ethics (1985) Agile (2001)
Människan – x:et i skapelsens ekvation Människan är genetiskt relativt oprogrammerad i jämförelse med andra arter. Människan är genetiskt relativt oprogrammerad.
Några av antropologins karaktärsdrag
VANLIGA FALLGROPAR VID IMPLEMENTERING
Dagens dikt Idag är det måndag. Vi sitter i Hörsal 4. Det är februari.
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
 SLIM-forskarskolan – språk och lärande i mångfaldsperspektiv  Ingår i lärarlyftet, en satsning på fortbildning och forskarutbildning för lärare.  Licenciatexamen.
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
”Om vi bara hade fler svenskar” - Om skolpolitik, etnicitet och segregation bland ungdomar med migrationsbakgrund i svenska storstäder Sociologiska institutionen.
Ta ställning och handla!
Projekt. Det körs liksom projekt överallt, det slösas med pengar men vad leder de egentligen till?
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Möten med akademins värld Staffan Andersson Uppsala universitet.
UPPGIFT: På din skola har ni bestämt- du fått i uppdrag- att stärka/utveckla den lokala lärkulturen på skolan. Vilka skall engageras? Vilka berörs? Och.
Modul 7 Kulturell medvetenhet
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Moria: Tidig feminism.
En heldag om hälsa, lärande och prevention i skolan. Katrineholm 10 nov Aktuell forskning visar att elever som trivs och fungerar väl i skolan löper.
Prevention i befolkning Diagnos Recidiv/generalisering Avlida i cancer Försämring Frisk Leva med cancer Symtom hos individ Frisk.
LÄRANDETS PARADOX FÖRÄNDRING INDI VID SAM FUND KONTINUITET
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Moria: Tidig feminism.
Organisationsteori MÅL, STRATEGI OCH EFFEKTIVITET
Urbana Social-Ekologiska System
 Who frågar efter en persons (eller personers) identitet (vem dem är).  Who is he?  Who are they?  Who is coming?
SKOLANS KULTUR & LEDARSKAP
GIP Gotland Interactive Park Culture and Business.
1-1 Copyright © 2009 Pearson Education, Inc. Publishing as Pearson Addison-Wesley 1-1 Programmering 7.5 hp Programmering är... creativ, fascinerande, roligt,
SKOLKULTUR & LEDARSKAP
Hur agerar man för att delta i SiS programmet? Exemplet Universitets TV Vetenskap i samhället VR Vinnova 6 okt 2009.
Ola Henricsson Muntligt berättande i undervisningen.
BENGT-ÅKE GUSTAFSSON Fil dr. Bildspel om värdegrund B-Å Gustafsson © Bengt-Åke Gustafsson.
SKOLKULTUR OCH SYMBOLISKT LEDARSKAP BENGT-ÅKE GUSTAFSSON Om organisationskulturens möjligheter och utmaningar.
SKOLKULTUR OCH SYMBOLISKT LEDARSKAP BENGT-ÅKE GUSTAFSSON.
Kapitel 7 Kulturgeografi. Kulturers komponenter Kulturella egenheter (traits) – Objekt, tro, attityder, språk Kulturella grupper (complex) – Universella.
1 KIF:s AFF Black Knights Värderingar
UNESCOS MÅL FÖR HÅLLBAR UTVECKLING & UTBILDNING 2030 Kristiina Volmari, Utbildningsstyrelsen 18 januari 2016.
Skolledardagen Platsen var Birger Jarl i Stockholm Jag var där och Eva-Lis Sirén Men även Ann-Marie Begler, GD Skolinspektionen Hennes råd till.
Types of Business Consulting Services Cornerstoneorg.com.
SKOLLEDARSKAP OCH SKOLANS KULTUR
Tennis as they see it Research on attitudes to tennis of junior tennis players through gender perspective.
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Planering i matematikundervisning
Teorier och Principer bakom ”good practice” vid livsstilsförändring
My role model.
Action Learning.
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Ekspertutvalget om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner Oslo 5 april 2018 Hvorfor er gutter overrepresentert i spesialundervisningen? Bengt Persson.
The director of education and Research-Based Education
Vi gör det möjligt för unga att genom sina passioner förändra världen
en rft-upplyst funktionell analys
Presentationens avskrift:

Skolkulturer Bengt-Åke Gustafsson

CENTRALA FRÅGOR VAD MENAS MED ORGANISATIONSKULTUR? VARFÖR BRY SIG OM KULTUREN? (DEN STRATEGISKA FRÅGAN- OM STYRNING OCH MÖJLIGHET TILL SKOLUTVECKLING-VERKSAMHETSUTVECKLING) OLIKA KULTURER I OLIKA KONTEXTER/VERKSAMHETER KAN DU SOM LEDARE PÅVERKA KULTUREN ELLER ÄR DU KULTURENS ”FÅNGE”? 5. FINNS ”RÄTT OCH FEL” KULTUR? KULTURENS BETYDELSE FÖR VERKSAMHETENS RESULTAT VAR ”BOR” KULTUREN? HUR MANIFESTERAS KULTUR? 9. FÖRSÖK ATT PÅVERKA KULTURER

Dimensions of national cultures (Hofstede) Power distance index (PDI): Individualism (IDV) vs. collectivism: ” . Uncertainty avoidance index (UAI): Masculinity (MAS), vs. Femininity: Long-term orientation (LTO),. Indulgence versus restraint (IVR): The extent to which members of a society try to control their desires and impulses. Whereas indulgent societies have a tendency to allow relatively free gratification of basic and natural human desires related to enjoying life and having fun, restrained societies have a conviction that such gratification needs to be curbed and regulated by strict norms.

Organisationens kultur (-er)

STRUKTURELLA FAKTORER O M V Ä R L D/KONTEXT STRUKTURELLA FAKTORER JURIDIK MÅL- OCH RESULTAT KULTURELLA FAKTORER VÄRDE-SYSTEM TOLKNINGAR KÄNSLOR PERCEPTION …………………. LEDAR-SKAPET OUTPUT INPUT PROCESSER: MOTIVATION PERCEPTION BESLUT LÄRANDE FEEDBACK

KULTUR – EN SUBTIL KRAFT ”….det liksom sitter i väggarna” !

THE PRINCIPAL'S ROLE IN SHAPING SCHOOL CULTURE School culture is that intangible "feel" of a school, the unspoken understanding of "how things are done around here." You can sense it as you approach the building. You can almost smell and taste it as you walk through the doors. You can see it in the pictures on the walls or hear it in the chatter in the halls. School culture reflects the values, beliefs and traditions of the school community, which underlie the relations among students, parents, teachers and principals. ------------------------------------------------ U.S. DEPARTMENT OF EDUCATION OFFICE OF EDUCATIONAL RESEARCH AND IMPROVEMENT RESEARCH IN BRIEF March 1990

Kultur = Ett sammanhållet system av värde och mening ”Osynligt occuperad” Oftast är vi omedvetna om vår egen kulturs influenser. Vi märker detta först när vi hamnar utanför (t ex resor, byte av arbetsplats) ”….det liksom sitter i väggarna”

STRUKTURELLA FAKTORER O M V Ä R L D/KONTEXT FEE STRUKTURELLA FAKTORER LAGSTIFTNING HIERARKI STRATEGI KULTUR OUTPUT LEDAR-SKAPET INPUT PROCESSER: MOTIVATION PERCEPTION BESLUT LÄRANDE FEEDBACK

Kultur omvandlas efter en tid till struktur som håller oss – mer eller mindre- fångade, inlåsta och vad värre är .. Vi är inte medvetna om denna inlåsning…. Tex språket blir till DISKURSER som styr våra tolkningar och meningsbyggnader Kulturella handlingar omvandlas till ritualer Som vi relativt omedvetet ”bara gör”

Kulturen – en jättekraft ! Påverkar- ofta oreflekterat….. *Tolkningar och meningar *Perceptioner *Känslor *Handlingsmönster

KULTURDEFINITIONER

CONTEXT FRAMES VALUES NORMS

KULTUR * KONTEXT för TOLKNINGSMÖNSTER (”TEXTURE”) SEENDE (PERCEPTIONSMÖNSTER) KUNSKAP (KOGNITIVA MÖNSTER) KÄNSLOR (EMOTIONELLA MÖNSTER)

Kultur: A context for interpretation and sense-making A framework for meaning-creation All based upon systems of values & norms

OLIKA KULTURER- OLIKA INRIKTNING OCH”INNEHÅLL” BASERADE PÅ OLIKA VÄRDESYSTEM IKEAS KULTUR BODY-SHOPS KULTUR POLITISKA PARTIERS KULTURER FÖRVALTNINGARS KULTURER KOMMUNAL FÖRSKOLAS KULTUR KOMMUNALT GYMNASIUM (TEX KATEDRALSKOLANS KULTUR) PRO CIVITAS SKOLKULTUR

Olika skolor/förskolor- olika kulturer

KULTUREN SITTER I VÄGGARNA TVÅNGSKULTUR KARRIÄRKULTUR KUNSKAPSKULTUR

ASPEKTER AV SKOLKULTUREN Histora, tradition (Katedralskola, ”anti-plugg-skola”) Externa faktorer- det omgivande samhället (brukssamhälle på landsbygd, innerstadsskola i stad) Föräldrarnas utbildningsbakgrund Lärarnas ”kåranda” och Rektors position här Elevernas ”anda” (stämning, klimat, ”esteter vs tekniker”

RÄTT KULTUR? RÄTTA VÄRDEN & VÄRDERINGAR?

Toxic School Cultures (KULTURER SOM STYR I FEL RIKTNING) The research literature on turning around failing schools, for example, has provided ample evidence pointing to the urgency of transforming toxic school culture and making schools a safe and orderly place for learning from the outset (Goldstein, 1988; Zimmerman, 1991; Shelley & Jones, 1993; Mirvis, Ayas, & Roth, 2003; Murphy & Meyers, 2008; Bryk et al., 2010).

POSITIVE SCHOOL CULTURES

KULTURENS KÄRNA: Gemensamma VÄRDEN Sammanlänkade till en bärande ”BERÄTTELSE”

AVGÖRANDE ÄR JU SJÄLVFALLET … VART VILL NI KOMMA MED ER KULTUR OCH DET VÄRDESYSTEM SOM DOMINERAR? NI MÅSTE ALLTSÅ FÖRST BESTÄMMA VISIONEN MÅLEN

HAR NI INGEN DRIVANDE VISION KAN NI JU HA VILKA VÄRDEN SOM HELST….

EXEMPEL

NETFLIX VALUES JUDGMENT COMMUNICATION IMPACT CURIOSITY INNOVATION COURAGE PASSION HONESTY SELFLESSNESS

IKEA: EN BERÄTTELSE BYGGD KRING VÄRDEN ….

KULTURANALYS ”REDSKAP” FÖR KULTURUTVECKLING

TRE AVGÖRANDE ”ARENOR” FÖR KULTURUTVECKLING SPRÅKET HANDLINGAR MATERIALITET

SKOLANS KULTUR-VÄRDEN KULTURMODELL SKOLANS KULTUR-VÄRDEN SPRÅKLIGA UTTRYCK: METAFORER RETORIK BERÄTTELSER UTTRYCK I HANDLINGAR: VARDAGENS HANDLINGAR ”RITUALER” DRAMATISERINGAR MATERIELLA UTTRYCK - ARKITEKTUR UTRUSTNINGSNIVÅ KLÄDSEL

KULTURMODELL DAGENS SITUATION DOMINERANDE VÄRDEN SPRÅKLIGA UTTRYCK: METAFORER RETORIK BERÄTTELSER UTTRYCK I HANDLINGAR: VARDAGENS HANDLINGAR ”RITUALER” DRAMATISERINGAR MATERIELLA UTTRYCK - ARKITEKTUR UTRUSTNINGSNIVÅ KLÄDSEL

KULTURMODELL MORGONDAGENS KULTUR VÄRDEN SOM BÖR DOMINERA SPRÅKLIGA UTTRYCK: METAFORER RETORIK BERÄTTELSER UTTRYCK I HANDLINGAR: VARDAGENS HANDLINGAR ”RITUALER” DRAMATISERINGAR MATERIELLA UTTRYCK - ARKITEKTUR UTRUSTNINGSNIVÅ KLÄDSEL

KULTURENS VÄRDEN TRÄDER FRAM I SPRÅKLIGA FORMER SPRÅK, VÄRDE OCH MENING: KULTURENS VÄRDEN TRÄDER FRAM I SPRÅKLIGA FORMER

METAFORENS MAKT OLIKA KULTURER – OLIKA METAFORER METAFORERNAS BETYDELSE OLIKA KULTURER – OLIKA METAFORER

UTBILDNING .. EN ”RESA”…

BERÄTTELSERNA … AVGÖRANDE MENINGSBÄRARE GRUNDEN FÖR DIN OCH FÖR VERKSAMHETENS IDENTITET (SJÄL) BERÄTTELSER BINDER IHOP DELAR TILL HELHETER …

Du är ingen förrän du har ”a story to tell” (I Dinesen/K Blixen) ”Du är din berättelse”.. ( Clarence Craaford) Du är ingen förrän du har ”a story to tell” (I Dinesen/K Blixen)

HANDLINGAR : …..SOM BÄR FRAM UNDERHÅLLER OCH SYNLIGGÖR KULTURENS UNDERLIGGANDE VÄRDEN

OLIKA TYPER AV HANDLINGAR Vardagshandlingar (oreflekterade, tex att i vissa kulturer hälsar man varmt på varandra, en, två tre kyssar på kinden, i andra hälsar man knappast. I en del kulturer tar inte män kvinnan i hand) RITUALER: symboliskt kondenserade handlingar- särskilt meningsladdade . T ex Lundsbergs elever ber bön innan maten, går aldrig ut ur ett rummet med ryggen vänd mot läraren-kamraterna) Dramatiserande handlingar som tydliggör vissa värden ( Lucia-firandet, Riksdagens öppnande, skolårets öppnande, avslutningen)

DRAMATISERA !

MATERIELLA YTTRINGAR AV KULTUREN ”The Poetry of Place” (G Bachelard) Genius Loci (spirit of the place)

Byggnader har en speciell atmosfär, anda, känsla, själ …. Problem: i många fall är inte Ledare medvetna om detta Inte med och påverkar byggnationen

Arenor för kulturanalys Sammanfattning Arenor för kulturanalys SPRÅKLIGA UTTRYCK: METAFORER RETORIK BERÄTTELSER UTTRYCK I HANDLINGAR: VARDAGENS HANDLINGAR ”RITUALER” DRAMATISERINGAR MATERIELLA UTTRYCK - ARKITEKTUR UTRUSTNINGSNIVÅ KLÄDSEL

Kulturförändring (Alvesson-Sveningsson 2014) Nya rekryterings- och urvalsprocedurer så att människor som stöder den önskade kulturen anställs. Vissa måste kanske sluta. Nya former av socialisations- och utbildningsprogram som synliggör nya värden och värderingar System för prestationsbedömning-belöning där kulturellt ”korrekta” beteenden belönas och felaktighet ”bestraffas”. Befordra ”rätt” människor (”rätt värderingar”) Värdeanalysens betydelse. Vilka värden är det som verkligen dominerar i vår verksamhet. * Berättelsernas betydelse. Vilka berättelser dominerar? Ledarskap som förstår kulturens betydelse och som klarar av att ”iscensätta” (Mise en scène)

Uppgift att börja med……

VILKA KULTURELLA VÄRDEN ÄR SÄRSKILT FRAMTRÄDANDE PÅ DIN SKOLA/FÖRSKOLA? Bland elever? Bland personal? VILKEN BERÄTTELSE ÄR DET SOM BÄR FRAM DIN SKOLAS/FÖRSKOLAS KULTUR? Innebär detta att ni har en kultur som ger stöd för goda skolresultat? Eller har ni en kultur som hämmar möjligheten att uppnå goda verksamhetsresultat?