Barns medieanvändande som grund för fritidshemmets undervisning Sociala medier och lärande Ämnesdidaktisk konferens in fritidspedagogik, 2012- 02-10 Sylvi.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

DIGITALA MEDIER I #ALMEDALEN Maj Innehåll  Digitala medier – grunderna  Digitalt PR-arbete  Digitala medier i Almedalen.
• Religionsvetare/Filosof • Forskare inom cyberreligion • Föreläsare/Debattör (etik.blogspot.com) • Distansstrategiskt ansvarig – Högskolan Dalarna Jan.
Nu formas Sveriges innovationsstrategi Statssekreterare Catharina Håkansson Boman SISP Innovationsriksdag Kalmar 10 maj 2011 Ny innovationsstrategi och.
Folkhälsa och funktionshinderspolitiken - hälsa på lika villkor
Föräldrautbildning Schysst på nätet
Vs..
Att arbeta med forskningscirklar Ett projekt vid Uppsala universitet Kerstin Rydbeck, Institutionen för ABM Mia Carlberg, Universitetsbiblioteket
Staten och det civila samhällets organisationer
Exempel utifrån ett antal målområden
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
Att bygga nätverk genom sociala medier
Lärande nätverk och innovativ kompetensutveckling
Sociala medier Maria Holm
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
En guide till SKLs Millenniemålsprojekt (2015)
Fakta om social media i sverige Sammanställt av Hans Kullin, Juni 2011.
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Ung kommunikation Drivkraft för förändring eller fritid för likasinnade? Lennart Axelsson, Växjö universitet.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Telia Header: Relation Internal/Identier/File name
Näringsdepartementet Attraktions kraft Sverige - världens bästa land att vistas, verka och växa i.
VART SKA VI…?.
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
E-Smart våren 2008 Välkomna!. PROGRAM e-utvecklarna inleder Jan Hylén –om lärresurser och trender Paus Samling i seminariegrupp.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Framtida modell för informationsutbyte Anders Berghman.
Uppsatsförslag Åsa-Karin Engstrand, docent Företagsekonomi
bubblormellan process och resultat Reflektioner och erfarenheter från regionalt projekt Kajsa Petersson, Pirjo Elovaara,
1.
Nya förutsättningar för lärande
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Alkoholen, jag och samhället Per Blanck Varför dricker en del alkohol? Festmarkör Socialt smörjmedel Gott Förväntas göra det Stämningshöjande Ångestdämpande.
Barn i stan Kritiska punkter för barns delaktighet i planeringen
How to learn a Second Language?
Läroplansnätverk förskola
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Läroplansträff fritidshem
The first serviceorganization in the world Service above self
( )
Läroplansträff fritidshem
Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
Mångfald i närnatur - deltagande planering? Per Hillbur Teknik och samhälle Malmö högskola.
nationellT kommunikationskoncept presumtiva studenter 2015
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Områdesmöte Vårterminen Agenda Del 1: Status upphandling och tidsplan Områdesmöte Grundidé Diskussion Del 2: Arbete i resp. grupp.
18-21 augusti 2004 Sociala media för statistik Hur kan nationella statistikbyråer utnyttja sociala medier för intern och extern kommunikation? Omvärldsbevakning.
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
RUS- Internat Kilsbergen Fokus år 2011 Strategimallar – enkätsvar (kartläggning av målområdena) Sätta en grund för organisationen/rollerna – möten.
Vem litar du på? Om sociala medier och sociala nätverk Dataträff hos SeniorNet Södermalm 28 april 2010 Anita Rissler SeniorNet Lidingö.
Regionförbundet i Kalmar Län
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Ung kommunikation Högskolan i Kalmar –––– Växjö universitet –––– Blekinge Tekniska Högskola i samarbete.
De byggde internet i Sverige Internet i Sverige 2003 – 2009 Cirka 35 intervjupersoner.
Sociala medier för pedagoger och elever. Läroplan ” Eleverna ska också kunna orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb.
Kommunikation Leif Marklund. Vilka tjänster och vilken teknik stödjer er kommunikation?
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Framtidskompetenser Ditt namn här börja här:
Demokrati Representativ demokrati – rösträtt, val som höjdpunkt. Deliberativ demokrati – kommunikativa processer, kollektiv beslutfattning.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Vad och hur? Betydelsen av studentcentrerad inlärning vid förmedling av professionsutbildning på distans Nina Albrecht och Erika Olofsson Skog och trä/LNU.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Riktlinjer sociala kanaler 2018
Presentationens avskrift:

Barns medieanvändande som grund för fritidshemmets undervisning Sociala medier och lärande Ämnesdidaktisk konferens in fritidspedagogik, Sylvi Vigmo, Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Möjligheter… INNEHÅLL: BARNET SOM MOTTAGARE KONTAKT: BARNET SOM DELTAGARE AKTIVITETER: BARNET SOM AKTÖR UNDERVISNING, LITERACY, LÄRANDE LÄROMEDELDELAT INTRESSE MED ANDRA LÄRANDE, SJÄLV ELLER I GRUPP DELTAGANDE OCH SAMHÄLLSENGAGE MANG GLOBAL INFORMATION UTBYTE - INTRESSEGRUPPER KONKRETA FORMER FÖR SAMHÄLLSENGAGE MANG SKAPANDE, UTTRYCKA SIG MÅNGFALD – RESURSER UPPMANING/INSPI RATION TILL SKAPANDE, DELTAGANDE SKAPANDE AV INNEHÅLL IDENTITET, SOCIALA NÄTVERK RÅD (T EX HÄLSA, SEX ETC SOCIALT NÄTVERKANDE, DELA MED ANDRA FORMULERA SIG, UTVECKLA SIN IDENTITET Livingstone & Haddon, 2010

Risker… INNEHÅLL: BARNET SOM MOTTAGARE KONTAKT: BARNET SOM DELTAGARE AKTIVITETER: BARNET SOM AKTÖR KOMMERSIELLAREKLAM, SPAM, SPONSRING ”TRACKING”/STÖLD AV PERSONDATA SPEL, OLAGLIG NEDLADDNING, ”HACKING” AGGRESSIVAVÅLDSSKILDRINGAR, HATFYLLT INNEHÅLL MOBBAD, TRAKASSERAD, ”STALKED” MOBBA ELLER TRAKASSERA ANDRA SEXUELLAPORNOGRAFISKT/S EXUELLT INNEHÅLL MÖTE MED OKÄNDA ONLINE ”FÖRFÖRELSE” (GROOMING) SKAPA/LÄGGA UT PORNOGRAFISKT INNEHÅLL VÄRDERINGSMÄSS GA RASISM, DISKRIMINERANDE INFORMATION/RÅD /DROGER SJÄLVSKADA, OÖNSKAD ÖVERTALNING RÅDGIVNING, T EX SJÄLVMORD, SJÄLVSVÄLT

SOCIALA MEDIER? VARFÖR? Webb 1.0 – Webb 2.0 utveckling av teknikens infrastruktur ökad tillgänglighet: Internet & bredband utveckling av användarvänlighet Navigera Samarbeta Kommunicera NYA ARENOR!

Dela skapa och byta Manipulera, redigera, kombinera Kommunikation – dialog nya arenor Spel och virtuella världar (second life) Sociala nätverk (medlem) Bloggande (en slags journal/dagbok Wikis & andra ytor för samarbete (skapa, editera, länka) Prenumerera – håll dig uppdaterad & informerad Twittra (eng. kvittra), mikroblogg, 140 tecken

KOMPETENSER Experimentera, leka, problemlösning Identitet/er Simulering Skapa meningsfulla sammanhang, remix ”Multitasking”, byte av fokus Gå bortom sin kapacitet Kollektivt kunskapande – gemensamt mål

VÄRDERA, kritiskt granska NAVIGERA i informationsrika miljöer NÄTVERKA – syntetisera, sprida, kommunicera FÖRHANDLA - möta andra/s perspektiv VISUALISERA, tolka, skapa, uttrycka idéer

Nya arenor… 2 miljoner svenskar per månad 1,2 miljoner svenskar i mobilen/dag 50% ungdomar får sin profil kapad (facerape), Källa: Kairos Future 2011

SOCIALA MEDIER – VARJE DAG 35% i åldrar 9-79 en vanlig dag (Nordicom, 2011) 91% av svenska journalister i sitt arbete (GU, 2011) 60% arbetande i kommuner, landsting och regioner (SKL 2010) 50% ungdomar har en profil på ett socialt nätverk (EU Kids online)

Bottom-up Meningsfull interaktion Meningsfullt deltagande Vem bidrar? Mindre intressant Ok att inte bidra Annat mål Skapar spänning Vem äger? Vem är författare? Bedömning Resultat Free-riding & fusk? ORGANISERAD UTBILDNING

Teknikens infrastruktur utvecklades Ökad tillgänglighet Internet & bredband Användargränssnitt – mer utvecklat mer användarvänligt navigera samarbeta kommunicera VARFÖR WEBB 2.0?

EU Kids Online

UNESCOs summering – informations- och media literacy 5 grundläggande kompetenser ”the five Cs” Comprehension Critical thinking Creativity Cross-cultural awareness Citizenship Focus ”on learners’ capabilities as critical receivers and producers of information in all media”. (p7) ”Teacher Training Curricula For Media and Information Literacy”, Report of the International Expert Group Meeting UNESCO House, Paris, Drafted by Penny Moore.

SKOLA FORMELLT ORGANISERAT PRIVAT – INDIVIDUELLT FYSISKT

Hybrida digitala miljöer Gränslöst

DILEMMAN… UTMANINGAR…

“Vi behöver tänka om – tänka nytt om vad som är meningsfullt när det gäller att läsa och att skriva.” Kress, G. (2003). Literacy in the Media Age. Routledge. London

Tänka om – tänka nytt? Stora förväntningar (igen?) Individens möjligheter (här och nu, precis som JAG vill ha det ”informellt lärande” Utmanar existerande strukturer Kunskapsbyggande - kollektivt

21st Century Skills and Competences for New Millennium Learners in OECD Countries