SET och Sex och samlevnad? Hur gör man? Vad gör man? Vad kan man göra?
Effektiva program (FHI) Bygger på teori om risk- och skyddsfaktorer Är anpassade till svenska förhållanden Innehåller utbildning till de som leder programmen Strukturerade med stigande svårighetsgrad Tränar sociala förmågor Är program som inkludera lärarens beteende och elevers beteende Regelbundenhet Föräldraengagemang
Margareta Forsberg Ungdomars sexuella hälsa Socialstyrelsen
Sex och samlevnadsundervisning Effektiva program: Struktur Skolan den centrala arenan Olika aktörer i samverkan Utgå från lokala förutsättningar Bred ansats Uthållighet över tid Tillräcklig omfattning Behandling olika ämnen i en logisk ordning Utbildning och intresse hos personal Fullfölja lagd planering Stöd från relevanta myndigheter Övervinna eventuellt motstånd
Utgå från definierade hälsomål Basera insatser på teoretisk kunskap Bygga på ungdomars egna önskemål Fokusera beteende Utveckla gruppnormer mot oskyddat sex Tydligt formulerat budskap Begränsa antal budskap Innehåll
Kommunikation Trygg social miljö Aktiv och involverande pedagogik Öppen kommunikation Medvetenhet om hur olika budskap kommuniceras Skapa trovärdiga och tillitsfulla relationer Kinderberg, T (1997) Undervisningens möjligheter att förändra elevernas tänkande inom området aids och sex. Avhandling. Lund studies in education 2. Lund: Lund University Press
Förändring i människors sexuella mönster? Ja – en förändring och försvagning av ”Det romantiska kärlekskomplexet Heteronormativitet och Kärleksideologi
”Att vara homosexuell är inget onormalt” Åldersgrupp år 1989 instämmer ca 30 % av killarna 2007 instämmer ca 65 % av killarna 1989 instämmer 55 – 60 % av tjejerna 2007 instämmer ca 90 % av tjejerna
Tecken på upplösning av kärleksideologin Okey med samlag utan att vara kär Många kan tänka sig att ha sex med någon man inte känner så väl KK odramatiskt Antal livstidsparterns ökar Samlag ”första kvällen” ökar
Fianne Petersson