SET och Sex och samlevnad? Hur gör man? Vad gör man? Vad kan man göra?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Advertisements

Leg sjukgymnast, medicine doktor
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
CLAVIS Delaktighet i samhället SKL Varför CLAVIS? 2007 års översyn av insatser visade tydligt att brukare i Halmstad tyckte att det viktigaste.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Om risk- och skyddsfaktorer
Aktiva möten, metoder för lärande seminarier och konferenser
Maria Bergström Socionom och sakkunnig RFSU
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
SET Social Emotionell Träning
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Länsresultat.
Planering.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
DROPOUTS Det behöver inte vara så. σ Sigma Variation Stigma t-esta.
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Samordnad individuell plan
Hur blev det så här? Anders Thorstensson, Hälso- och sjukvårdskansliet Borås ( )
Självständighet Företagsamhet Lust att lära Introduktion - den röda tråden Kommunledning Finansinspektionen Förebild Ämnesintegration Privatekonomi…….
Att införa nya arbetssätt……. …… och att upprättahålla det nya!
Tillgänglighets- uppdraget
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Elevhälsan - nyckeln till goda resultat
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Egenskaper som värderas högt och som anses som viktiga av samhället: social kompetens: samarbetsförmåga, fungera tillsammans med.
Självständighet RättigheterMångfald Resurs Självständighet Rättigheter Mångfald Resurs Självständighet RättigheterMångfald Resurs Självständighet Rättigheter.
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Områdesutveckling Torpa
HLT Hälsa Lärande Trygghet.
Funktionshinder i tiden 1-2 april, Stockholm Samling för social hållbarhet – åtgärder för jämlik hälsa i Västra Götaland.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kyrkskolans fritidshem
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Uppfattningar om antibiotikaförskrivning bland sjukhusläkare I Björkman, J Berg, M Röing, M Erntell, C Stålsby Lundborg.
Skillnader i hälsa bland barn och unga i Uppsala län – vad vet vi? Carin Östling, Regionförbundet Uppsala län och Henrik Andréasson, Landstinget i Uppsala.
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
VUXENVUXEN DIDAKTIK DEFINITIONER Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Undervisning ”De åtgärder och arrangemang med vilkas hjälp man skapar.
Sinnesstimulering En (livs)viktig del i vardagen Birgitta Råstander, Pedagog Ina Gilbertsson, Arbetsterapeut.
MED SKOLAN SOM HÄLSOFRÄMJANDE ARENA
Landskrona Per-Arne Ström Finansinspektionen
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Ungdomsenkät 2008 Elevundersökning i grundskolans år 9 och gymnasiets år 2.
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Elevdemokrati.
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Elevdemokrati i praktiken
Elin Ståhl Johansson och Ulla Lindström
Sexuell Hälsa Bakgrund 1.Antal fall av klamydia ökar (mest i åldern ) 2.Unga människor har fler partners 3.Unga reser mer 4.Otillräcklig användning.
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Miljöundervisningens traditioner Ph.D Per Sund, Member of The Institute for Research in Education and Sustainable Development, IRESD Uppsala.
Unga vuxna (18-24 år) Finansinspektionens studier och SCB data : Unga vuxna har begränsad egen ekonomi och erfarenhet.
Aktiva möten, metoder för lärande seminarier och konferenser
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Autism och Asbergers Syndrom
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
Att jobba språkutvecklande
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
1 Att upptäcka våld mot barn - om rutinfrågor inom elevhälsan Karin Blomgren Tematisk rådgivare/Sakkunnig Rädda barnen.
Presentation Vård och omsorgscollege
BasKraft - ökar förmågan att skapa resultat tillsammans
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
Språk och kommunikation Skapande och estetiska uttrycksformer
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Ungdomsenkäten Om mig hälsa och livsstil bland ungdomar i Östergötland
Från Motstånd till Framgång på gymnasieskolans introduktionsprogram
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

SET och Sex och samlevnad? Hur gör man? Vad gör man? Vad kan man göra?

Effektiva program (FHI) Bygger på teori om risk- och skyddsfaktorer Är anpassade till svenska förhållanden Innehåller utbildning till de som leder programmen Strukturerade med stigande svårighetsgrad Tränar sociala förmågor Är program som inkludera lärarens beteende och elevers beteende Regelbundenhet Föräldraengagemang

Margareta Forsberg Ungdomars sexuella hälsa Socialstyrelsen

Sex och samlevnadsundervisning Effektiva program: Struktur Skolan den centrala arenan Olika aktörer i samverkan Utgå från lokala förutsättningar Bred ansats Uthållighet över tid Tillräcklig omfattning Behandling olika ämnen i en logisk ordning Utbildning och intresse hos personal Fullfölja lagd planering Stöd från relevanta myndigheter Övervinna eventuellt motstånd

Utgå från definierade hälsomål Basera insatser på teoretisk kunskap Bygga på ungdomars egna önskemål Fokusera beteende Utveckla gruppnormer mot oskyddat sex Tydligt formulerat budskap Begränsa antal budskap Innehåll

Kommunikation Trygg social miljö Aktiv och involverande pedagogik Öppen kommunikation Medvetenhet om hur olika budskap kommuniceras Skapa trovärdiga och tillitsfulla relationer Kinderberg, T (1997) Undervisningens möjligheter att förändra elevernas tänkande inom området aids och sex. Avhandling. Lund studies in education 2. Lund: Lund University Press

Förändring i människors sexuella mönster? Ja – en förändring och försvagning av ”Det romantiska kärlekskomplexet Heteronormativitet och Kärleksideologi

”Att vara homosexuell är inget onormalt” Åldersgrupp år 1989 instämmer ca 30 % av killarna 2007 instämmer ca 65 % av killarna 1989 instämmer 55 – 60 % av tjejerna 2007 instämmer ca 90 % av tjejerna

Tecken på upplösning av kärleksideologin  Okey med samlag utan att vara kär  Många kan tänka sig att ha sex med någon man inte känner så väl  KK odramatiskt  Antal livstidsparterns ökar  Samlag ”första kvällen” ökar

Fianne Petersson