Nytt från Socialstyrelsen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Advertisements

Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Stöd för analys och förbättring
Sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre
Socialstyrelsens tillsyn
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Socialstyrelsens nationella riktlinjer för god vård och omsorg
Verksamhetschefsdagar Geriatrik Lejondal 22 mars 2013 Gert Alaby Samordnare.
Hygiensjuksköterska på SMI
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
Uppsala Kompetensutvecklingsdagar MAS
Certifieringssystem för kvalitetsregister
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
Presentation av satsningen på Kommunförbundet Skåne Region Skåne Christer Neleryd.
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Ehälsokommitténs diskussionspromemoria ”Nästa fas i e-hälsoarbetet”
Säkrare vård och omsorg
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
Ramverk för patientmedverkan
Två stora regeringsuppdrag till Socialstyrelsen:
Tillsammans för världens säkraste vård
Generaldirektör Överdirektör Stf GD
Nytt från Socialstyrelsen Kommundirektörsföreningens vårkonferens 5 mars 2009 Lars-Erik Holm.
Anhörigstödets verksamhet Nacka kommun
Medicinskt Kunskapscentrum Samarbete inom området Kunskapsstyrning SLL /Gotland Susanna Lagersten tf bitr avd.chef Medicinskt Kunskapscentrum.
Normering, tillsyn, kunskap
Socialdepartementet Regeringens satsning på de mest sjuka äldre.
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
Vårdskador inom somatisk slutenvård (Sjukhusvård utom psykiatri) 4:e nationella konferensen om patientsäkerhet
Ledning och styrning av sjukskrivningsprocessen
Säker vård och omsorg – en prioriterad fråga
Regeringsuppdraget Länsstyrelsernas tillsyn: Granskning av handläggning och dokumentation Granskning av anmälningar Särskild tillsyn av alla HVB Tillsyn.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Patientens syn på öppenhet i kvalitetsregister Pelle Johansson Hjärt- och Lungsjukas Riksförbund.
1 SÄKER VÅRD i Skåne Tema: Läkemedel. 2 Läkemedel bakom många vårdskador Nästan en tiondel av alla vårddygn under ett år ägnas åt skador som uppstått.
Kunskapsstyrning?. Kunskapsstyrning Regeringens uppdrag (2011) att utveckla modellen för God vård. Uppdraget innehöll tre delar: Utveckla en nationell.
Korta fakta om IVO IVO lyder under Socialdepartementet Verksamheten finansieras genom anslag och den årliga budgeten är cirka 650 miljoner kronor IVO har.
Socialstyrelsens arbete på äldreområdet Lars-Erik Holm SPF-konferens, Stockholm, 25 april 2012.
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
KOSTPOLICY VUXENNÄMNDEN I ESKILSTUNA KOMMUN ANTAGEN AV VUXENNÄMNDEN
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Kunskapsstyrning Region Kronoberg - Att alltid ge patienten bästa möjliga vård baserad på bästa tillgängliga kunskap.
Socialdepartementet En samlad strategi för ANDT- politiken Maria Renström Ämnesråd och gruppledare ANDT och Socialtjänst Socialdepartementet.
Kunskapsstyrning. NPR Depression och ångest (under etablering) NPR Barn och ungdom (under etablering) NPR Diabetes Värd Sydöstra NPR Astma och KOL Värd.
Öppna jämförelser inom socialtjänsten 2016 Äldreomsorg inklusive kommunal hälso- och sjukvård
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
1 Verksamhetsplan Verksamhetsplanering Verksamhetsidé Värdegrund Vision SWOT-analys Strategier Mål Handlingsplaner Uppföljning Varför finns vi?
Öppna jämförelser inom socialtjänsten 2016 Krisberedskap
stöd för uppföljning och förbättring
Hur kan jag värdera min enhets säkerhet?
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre eller som stödjer en.
Material för socialtjänsten
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Regionalt utvecklingsarbete EBP inom verksamhetsområdet stöd till individer med funktionsnedsättning
Öppna jämförelser inom socialtjänsten 2016 Äldreomsorg inklusive kommunal hälso- och sjukvård
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
PARTNERSKAP FÖR STÖD TILL
SKL:s uppdrag Intressebevakning och omvärldsanalys
Presentationens avskrift:

Nytt från Socialstyrelsen Lars-Erik Holm

Socialstyrelsens styrning De långsiktiga prioriteringarna är beroende av yttre faktorer, särskilt utfallet av olika aktuella utredningar: - Ansvarskommittén - Styrutredningen - Utredningen om den sociala tillsynen - Patientsäkerhetsutredningen - Smittskyddsutredningen

Viktiga verksamhetsområden Kunskapsproduktion Normering genom föreskrifter och allmänna råd Nationella riktlinjer Tillsyn Öppna jämförelser av processer, resultat och kostnader Övr. myndighetsuppgifter

Dödlighet efter sjukhusvårdad hjärtinfarkt (kvinnor)

Områden för nationella riktlinjer Astma och KOL Bröst-, kolorektal-, lung- och prostatacancer Demens Depression och ångestsjukdomar Diabetes Hjärtsjukdomar Påverkan på levnadsvanor Missbruk och beroende Rörelseorganens sjukdomar Stroke Psykosociala insatser för personer med schizofreni

Patientsäkerhet Ett av våra viktigaste uppdrag Det övergripande säkerhetsarbetet stärks genom att - kunskapsinsamling - normering genom föreskrifter och allmänna råd - nationella riktlinjer - tillsyn - vårdskademätningar - öppna jämförelser av processer, resultat och kostnader

Socialstyrelsens vårdskademätning 9 % av patienterna drabbas av vårdskador Nästan var tionde av dessa fick bestående men eller funktionsnedsättning Hos 3 % bidrog vårdskadan till att patienten avled Vårdskador var vanligast i åldersgruppen 65+ En vårdskada medförde i genomsnitt 6 extra vårddygn Totalt drygt 105 000 vårdskador och 630 000 extra vårddygn per år!

Nationell uppföljning Socialstyrelsens strategi för oberoende nationell utvärdering och uppföljning God vård och god kvalitet i socialtjänsten Ledningssystem för kvalitet och patient/brukarsäkerhet Nationell informationsstruktur Nationellt fackspråk Nationella datakällor Statistik Nationella indikatorer Nationell uppföljning och öppna jämförelser Nationella riktlinjer och prioriteringar Föreskrifter, allmänna råd Krav på uppföljning och analys på lokal/regional nivå Krav på lokal/regional styrning och systematiskt förbättringsarbete

Lägesrapporter Socialstyrelsen ska årligen redovisa tillståndet och utvecklingen inom hälso- och sjukvården vad gäller stöd och service till personer med funktionshinder inom äldreomsorg och äldrevård inom individ- och familjeomsorgen av skyddet mot spridning av allvarlig smitta.  

Lägesrapporter Socialstyrelsen ska årligen bedöma tillgången och efterfrågan på personal inom hälso- och sjukvården och tandvården redovisa effekterna av det nordiska beredskapssamarbetet. analysera orsakerna bakom utvecklingen av läkemedels-försäljningen, bedöma kostnadsutvecklingen för läke-medelsförmånerna under kommande år och vilka faktorer som påverkar denna. med berörda sektorsmyndigheter, analysera vilka åtgärder som kan behöva genomföras för att i ett tidigt skede begränsa spridningen av en pandemi.

Fördjupade rapporter Socialstyrelsen ska vart fjärde år lämna en hälso- och sjukvårdsrapport (2009) en folkhälsorapport (2009) en rapport om sociala förhållanden (2010) en rapport om utvecklingen avseende hälsorisker i miljön och miljörelaterad ohälsa (2009).

Socialstyrelsens uppdrag Socialstyrelsen ska bli en handlingskraftig och tydlig myndighet som med kompetens och integritet i sitt agerande inger respekt hos omvärlden. Vi ska bli tydligare mot våra uppdragsgivare mot våra intressenter mot varandra (internt)

Tydliggör styrningen Tydliggöra uppdraget instruktionen ekonomistyrningen regleringsbrevet

Tydliggör styrningen Verksamhetsutveckling organisationen värdegrunden ledningssystem SOSFS

Interna prioriteringar för 2009 Värdegrund, vision och övergripande mål Socialstyrelsens interna styrning Integrerat ledningssystem Effekter av Socialstyrelsens verksamhet

Mål i regleringsbrevet Målstyrning Instruktion Mål i regleringsbrevet Övergripande mål GD:s prioriteringar Avdelningsmål Verksamhet

Integrerat ledningssystem Ta fram ett integrerat ledningssystem för kvalitet, arbetsmiljö, informationssäkerhet och miljö Verksamhetsstyrningen ska vara processinriktad Processmodellen skapar förutsättningar för att förbättra kvalitet - hjälper intressenterna att betrakta verksamheten utifrån - synliggör helheten i verksamheten och hur delarna tillsammans skapar värde för intressenterna

Integrerat ledningssystem Ambitionen är att inom några år ska certifiera ledningssystemet enligt internationella standarder Certifiering är ett kvitto på att Socialstyrelsen ställer minst lika höga krav på sin egen verksamhet som på hälso- och sjukvården och socialtjänsten

Effekter av verksamheten Förbättra uppföljning och utvärdering av effekterna av olika insatser (tillsyn, föreskrifter och allmänna råd, nationella riktlinjer, kunskapsöversikter m.m.) Bättre kunskap om effekterna är en förutsättning för att kunna utveckla verksamheten, prioritera och besluta om den framtida inriktningen

Externa prioriteringar för 2009 Utveckla Socialstyrelsens webbplats Modernisera SOSFS Satsa på öppna jämförelser och indikatorutveckling Satsa på patientsäkerhet Minska ojämlikheten i hälsa, vård och socialtjänst Vård och omsorg om äldre

Patientsäkerhet Satsning på patientsäkerhet med kunskapsuppbyggnad och granskning/tillsyn: bättre återföring av resultatet av tillsynen utveckla metoder för att mäta säkerhetskulturen utveckla sjukvårdens egenkontroll (regeringsuppdrag) fortsätta utveckla händelsedatabasen nationell tillsyn av patientsäkerhetsarbetet

Minska ojämlikheten i hälsa, vård och socialtjänst Vi ska i all verksamhet, där det är möjligt och relevant, bidra till att minska ojämlikheten i olika avseenden Förbättra möjligheterna att beskriva och följa verksamheternas insatser ur ett jämlikhetsperspektiv Avd ska beskriva hur arbetet för att minska ojämlikheten beaktas i de olika verksamheterna

Vård och omsorg om äldre Tydliggöra vilka krav på kvalitet och säkerhet som vi kan och bör ställa på verksamheterna Analysera i vilken utsträckning våra verktyg och mandat är tillräckliga för att tydliggöra och få genomslag för krav på kvalitet och säkerhet För detta krävs en solid kunskapsbas att grunda kvalitetskraven på

Vårt värdegrundsarbete Omvärldens bild Hur vi uppfattas idag och hur vi vill uppfattas imorgon Vår egen bild Vad vi är och vad vi vill vara Värdegrund ”Säkerhet – Kvalitet – Kunskap” Medarbetarpolicy Hur värdegrunden omsätts i det vardagliga arbetet Visuell identitet Logotyp och grafisk profil

Socialstyrelsens organisation 2009 GD ÖD Insynsråd GD-stab Administrativ avd Kommunikations-avd Rättsliga rådet IMS styrelse Epidemiologiskt centrum Socialtjänst-avdelningen Hälso- och sjukvårds-avdelningen Tillsyns-avdelningen Riksjukvårds-namnden IMS UPP NU Donationsrådets kansli Donations-rådet ST-rådet Hiv-rådet

Socialstyrelsens organisation 2010 Mål En ny organisation utgående från vårt uppdrag, och där hälso- och sjukvård och socialtjänst integreras så långt som det är rimligt och möjligt.

Register, statistik och uppföljning Normgivning och kunskaps-styrning Socialstyrelsens organisation 2010 GD ÖD Insynsråd Administrativ avd GD-stab Kommunikations-avd Register, statistik och uppföljning Kunskapsstöd Normgivning och kunskaps-styrning Operativ tillsyn Målgrupp 1 x Målgrupp 2 x Målgrupp 3 x

God hälsa, vård och omsorg Tillsyn Analys och kunskapsstöd Normgivning och kunskapsstyrning Register, statistik och uppföljning