Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Vägen till det goda livet Kommunvis förberedelse inför skapandet av delregional genomförandeplan.
Skola och arbetsliv i samverkan
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Carina Bergqvist Torvallaskolan
ENA Samverkan skola och samhälle, lokalt och regionalt
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
ANOVA ökad tillväxt och entreprenörskap
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Från idé till verklighet!
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
Samordningsförbundet. Förstudie Arena Projektperiod 1 febr – 31 dec 2014 Projektledare; Päivi Johansson.
Regionalt kompetensforum Utmaningen. Regionalt Kompetensforum Syfte Regionalt kompetensforum ska verka för att säkerställa kompetensförsörjningen i regionen.
Syfte ”FramtidsFrön inspirerar pedagoger och annan
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
G A S Tillgången till och utformningen av den gymnasiala utbildningen är en strategisk fråga som har betydelse för både tillväxtfrågor.
Centrum mot våld Förstudie Bakgrund Länsstyrelsen har ett regeringsuppdrag att stödja samordningen i länet av insatser mot våld i nära relation.
Kompetensforum 2011 Utvärdering Svar 88 personer svarade varav 56% kvinnor Få ungdomar har svarat 68 % av de svarande kom från Västernorrlands län 24%
Syfte: skapa och stärka relationen med tidigare studenter för ömsesidigt utbyte För att bl a kunna: få reda på.
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Självständighet Företagsamhet Lust att lära Introduktion - den röda tråden Kommunledning Finansinspektionen Förebild Ämnesintegration Privatekonomi…….
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Arbetsplats Värmland Anna Knutsson, projektledare
Kvalitetsutveckling av studie- och yrkesvägledningen.
3.3 Vägen till entreprenörskap entreprenörskapundervisning Hur kan elever stöttas till att utveckla idéer och tro på sig själva? Hur kan kunskaperna om.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Vård- och omsorgs-(college)
Kompetensförsörjningsstrategi södra Småland
Folkbildning som del av energi- och klimatstrategi.
PRAO Praktisk arbetslivsorientering Datum x/x – x/x.
Styrning och ledning av Nackas vuxenutbildning – diskussionsunderlag
Fyra vinnare ARBETSLIVET SKOLAN KOMMUNEN ELEVEN Fyra vinnare ARBETSLIVET Kompetens Rekrytering Generationsväxling Nya företag SKOLAN Arbetssätt KOMMUNEN.
Kvalitetshöjning Renodlat vägledningsuppdrag för syv Renodlat vägledningsuppdrag för syv Lokala samordnare Lokala samordnare Lokala samverkansgrupper.
Tankar från kompetensförsörjningsprojektet
Samverkan skola-näringsliv. Syfte: ge eleverna insyn i framtida arbetsmiljöer ge eleverna insikter i yrkesval och utbildningsval höja motivationen och.
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer High Tensile Steel Frame Tältprojektet Proj.ledare Bengt Löfgren Övriga Formens Hus med Johan Karlsson.
Entreprenörskap Initiativ Problemlösning Samarbetsförmåga Handling
Yhmyndigheten.se Lanseringskonferens valideringsinfo.se.
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer -Vindkrafttillverkning och service i Triple Steelix regionen – Nätverket för vindbruk -Kjell Grundström.
Övergång skola - och sen?. Ny nordisk definition dövblindhet Dövblindhet är ett särskilt funktionshinder. Dövblindhet är en kombination av funktionsnedsättningarna.
Förslag till regional handlingsplan för Socialfonden i Västsverige 26/ Strukturfondspartnerskapet.
GYMNASIAL LÄRLINGSUTBILDNING - nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv Teknikcollege Östergötland
Västervik Företagandet i Västervik skall vara Enkelt-Roligt-Lönsamt Roger Psajd 2010.
Mörbylånga kommun Styrkort 2015
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Barn och ungas rättigheter BRÅ
Vad är Hälsokällan? Uppdrag – att främja barn och ungdomars hälsa Arbetar i Fyrbodals Kommunalförbund i fjorton kommuner samt Lilla Edet Tre verksamhetsområden.
Elin Ståhl Johansson och Ulla Lindström
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
De sex kommunerna i Sundsvallsregionen Hudiksvall Härnösand Nordanstig Sundsvall Timrå Ånge Tillsammans är vi nära invånare i regionen. Medlemmar.
Entreprenöriellt lärande Låta eleverna släppa fram sina eldsjälar.
Intervjumetod: Fältperiod: Målgrupp: Antal respondenter:
ENTRIS – Entreprenörskap i skolan Skolan ska förbereda barn och unga för jobb som ännu inte existerar, för att lösa problem som vi ännu inte känner till,
1. 2 Smart TillväxtHållbar TillväxtTillväxt för alla Innovation « Innovationsunionen » Koldioxidsnål ekonomi « Ett resurseffektiv Europa » Nya jobb «
Kompetens i samverkan. Utlysning - "Kompetensutveckling för att stärka särskilt utsatta företag, organisationer och geografiska platser i region Övre.
Winnet Sverige, en nationell aktör som räknas! Winnet Skånes- 20 års jubileum 5 december, 2014 Britt-Marie S Torstensson Ordförande, Winnet Sverige
Europeiska socialfonden: EU-medel + nationella anslag:270 milj kr Projektens medfinansiering:161 milj kr...ett verktyg för att finansiera EU-strategin...
MIA-Mobilisering Inför Arbete Riktad utlysning till Samordningsförbunden Stockholms län – totalt 100 MKR - Vad betyder detta? Utlysningen har tre syften:
Jämställd och jämlik hälsa för ett hållbart Gävleborg
Kompetensförsörjning i Skåne
Tolv kommuner i fyra län samverkar
Förändringsteori Utlysning 2017/00484 breddad rekrytering för arbete
Aktuella utlysningar “En jämställd och inkluderande arbetsmarknad”
Bild av esf-projektets tänkta process och målgrupp
Samordningsförbundet
- Översikt Socialfondsprogrammet ESF16feb/ E Ramel
Nuvab Näringslivsprogram
Nationell satsning för att långsiktigt stärka och utveckla yrkesutbildningen i landet Syfte: Underlätta introduktion och etablering på arbetsmarknaden.
Arbetsgång Yrkesmässa Leksand
Presentationens avskrift:

Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer Projektnamn: Ny process skola – företag Projektledare: Anette Sandström Deltagande aktörer: Hedemora kommuns utbildningsförvaltning Hedemora Näringsliv Politiker Näringsliv och offentlig sektor Utbyte med andra kommuner

Bakgrund/syfte med projektet Dalarna står som första län i landet inför det stora generationsskiftet och Hedemora är en av de första kommunerna i länet som står inför den stora utmaningen att få ekvationen att gå ihop. Pensionsavgångarna är stora och det finns ett tydligt glapp mellan den kompetens som efterfrågas och den utbildning och motivation som den nya generationen har. Samtidigt har vi en starkt könssegregerad arbetsmarknad och de yrkeskategorier där det kommer att saknas mest folk är de som är de mest könssegregerade. Företagen ser den framtida kompetensförsörjningen och samverkan mellan näringsliv och skola som en viktig fråga att jobba med. Därför har man i Hedemora satsat på att stärka samarbetet mellan skola och näringsliv genom att tillsätta en samordnare med detta uppdrag. Syfte Att skapa bra förutsättningar för hållbar tillväxt i regionen genom en utökad rekryteringsbas. Att ge varje elev möjlighet att inhämta kunskaper och erfarenheter om dagens och morgondagens arbetsliv. Att skapa en bättre balans när det gäller ungdomars yrkesval så att arbetslivets behov av kompetens arbetskraft säkras.

Mål, genomförande och tidplan Utveckla, fördjupa och förbättra förutsättningarna för ett nära och långsiktigt samarbete mellan skolan, närsamhället och arbetslivet i Hedemora kommun. Bygga broar mellan skola och arbetsliv. Bredda och öka elevernas kunskap och egna erfarenheter av studie- och yrkesmöjligheter. Att stimulera till pedagogiska metoder som främjar elevernas nyfikenhet, kreativitet, problemlösningsförmåga, initiativförmåga och att ta eget ansvar. Att ge eleverna en bättre förståelse för hur dagens och morgondagens arbetsliv ser ut. Att skapa en handlingsplan/aktivitetsplan för yrkes- och arbetslivsorientering, prao, studiebesök och APU i samverkan med arbetslivet. Genomförande Att ge arbetslivet vad de frågar efter: ett genomtänkt och strukturerat upplägg som tydligt visar vad som ska göras och av vem och när, och som underlättar för arbetsgivaren att delta i samverkansarbetet skola – arbetsliv. Ta fram en handlingsplan, för samverkan mellan skolan och arbetslivet. Att skapa nya mötesplatser för skolledare, lärare och representanter från arbetslivet och därmed öka kontaktytorna mellan skolan och det lokala näringslivet. Tidplan Projekttid, 2010-01-01 till 2011-09-30.

Projektbudget och personella resurser Totalt 500.000, varav Triple Steelix 250.000 och Hedemora kommun, Utbildningsförvaltningen 250.000

Projektets betydelse för organisationens utveckling Kontakterna mellan elever i grundskolan och det lokala arbetslivet generellt kommer att förbättras genom att gemensamma styrkort utarbetas för arbetet skola – arbetsliv år F – 9. Förbättrad PRAO-verksamhet. Nätverk med pedagoger från förskola till gymnasiet skapar samsyn om hur arbetet med skola-arbetslivsfrågor ska bedrivas. Tillsättningen av en samordnare har generellt underlättat och förbättrat kontakterna skola – arbetsliv. Entreprenörskap och jämställdhet, utbildning av lärarna på grundskolan. Uppdraget att utveckla arbetsformerna för entreprenöriellt lärande i grundskolan. ( En lärandeform i vilken eleverna i samspel mellan skola och näringsliv får arbeta med verklighetsförankrade uppgifter.) Utveckling av SYO-verksamheten. Jämställdhetsperspektivet ska genomsyra verksamheten vilket är särskilt viktigt inför studie- och yrkesval.

Övrigt, ev bilder Riksrekryterande Bergarbetarutbildning på Martin Koch-gymnasiet i Hedemora, i samverkan med Boliden Mineral AB. Inrättandet av Lokala programråd för gymnasie- skolans Industriprogram och Tekniska program. Förstudie gällande ansökan om Teknikcollege för Martin Koch-gymnasiet i Hedemora. Anette Sandström, Samordnare Skola – Arbetsliv anette.sandstrom@fc.hedemora.se 070 – 329 04 16