Läslyftet 2015-2018 -det senaste nuläget.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
2-årigt samverkansprojekt
Advertisements

Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Skola och arbetsliv i samverkan
Legitimationskrav Rekrytering
Dolda kunskaper avslutande möte
Naturvetenskaps- och tekniksatsningen. Syftet med uppdraget Att under åren planera och genomföra systematiska utvecklingsinsatser inom ämnesområdena.
Varför fokus på nyanlända just nu
Skoljuridik för lärare
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Att välja till gymnasieskolan ………är en process som pågår……
VART SKA VI…?.
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
Borlänge 13 maj 2014.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Utgångspunkter Skollagen Karriärförslag 2013 Forskningsprop 2013
17 december Dolda kunskaper 17 december
Språkgruppen S:t Olofsskolan.
Förskolelyftet Förskolans potential har inte utnyttjats fullt ut. Ett lekfullt lärande i förskolan kan bidra till att fler lyckas i skolan. Fortbildningen.
1) Pedagogiskt/didaktiskt spår SpårUppdrag, beslutas av rektor och/eller förvaltning Kvalifikationskrav Pedagogiskt/didaktiskt spår - utveckla kunskap.
 Vikande resultat i matematik hos svenska elever  Undervisningen präglas av allt för mycket individuellt arbete  Eleverna erbjuds inte möjlighet att.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Lärarlyftet II Haparanda Lärarlyftet Lärarlyftet LärarfortbildningenVALForskarskolor.
Karriär för lärare i Stockholms stad
Matematiklyftet - didaktisk fortbildning för alla matematiklärare - Anders Palm Projektledare Tel: 08 – E-post:
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Så här går det till att söka gymnasieprogram i Dexter
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
Föräldraråd
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Välkomna till information och samtal kring Introduktionsperioden
Uppdrag att genomföra integrationsinsatser inom skolväsendet - ”Nyanländas lärande” Uppdragets olika delar: - kartläggnings- och bedömningsmaterial 18,5.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff fritidshem
Skolutveckling via digitala medier
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
BFL Bedömning för lärande
”I en alltmer mångkulturell skola måste alla lärare ha kompetens att undervisa två- och flerspråkiga elever och veta vad det innebär att lära på ett andraspråk.”
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Distansundervisning för elever bosatta i Sverige.
PEABSKOLAN På gamla F10 i Ängelholm: Peab Park
STABILA OFFENTLIGA FINANSER
1 Laholms kommun Skolundersökning 2015 Vårdnadshavare/Föräldrar Katthults förskola 17 respondenter - svarsfrekvens 61% April 2015.
Nämndplan 2015.
Ansvar gentemot vem/vilka?
Riktlinjer för nyanlända Barn- och utbildningsförvaltningen
Matematiklyftet
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
Förstelärare, principer från vt Vilken enhet som ska få möjlighet att utse ny förstelärare beslutas av Produktionsdirektör Fördelning per enhet.
Lärarlönelyftet Rev Politiskt beslut om statsbidrag för höjda lärarlöner Utfärdad 11 februari 2016, SFS 2016:100 1.
… Vi är människokopior från samma fabriker Med normer och principer som ingen begriper Lyssnar efter ljud men allting bara piper Mitt hjärta pulserar tomma.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
Söka skola 2017 Bättre processbeskrivning kommer om någon vecka att publiceras på webben.
Lite statistik och några förslag
Skolutveckling tillsammans, Topp
Med undervisningsskicklighet i centrum ett ramverk för lärares och rektorers professionella utveckling (SOU 2018:17) Förslag om bland annat: Professionsprogram.
Karriär för lärare Nuläge Anställningsvillkor Roll o Ansvar
Särskilt begåvade och högpresterande elever
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Personen från Skolverket
Vad är och hur når vi en inkluderande arbetsmiljö på APL platsen?
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Läslyftet 2015-2018 -det senaste nuläget

Läslyftet Kollegialt lärande för elevers läsande och skrivande Information till skolenheter & huvudmän går ut 141204 Ansökan 2015-01-23 Utprövning sker på 29 skolenheter runt om i Sverige

Vad är läslyftet? Ett regeringsuppdrag En fortbildningsmodell för lärares lärande Didaktiskt stödmaterial finns på Läs- & skrivportalen Processledare- kommunövergripande språkutvecklare, svensklärare, minst 4 år som lärare- mer information kommer i januari Stöd till rektorer och huvudmän Handledarutbildning

Handledaren som huvudmannen utser ska: Vara legitimerad lärare eller förskollärare Ha minst fyra års erfarenhet av undervisning Ha behörighet att undervisa i svenska eller svenska som andraspråk, eller på annat sätt ha tillägnat sig goda kunskaper i språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt Ha strävan att utifrån aktuell forskning inom områden med relevans för undervisningen medvetet och systematiskt utveckla elevens lärarande, och Ha visat intresse för att utveckla undervisningen tillsammans med andra lärare

Ett något begränsat antal handledare under 2015/2016 Om alla väljer att ha handledare fullt ut innebär budgeten 240 handledare mot ca 290 kommuner och huvudmän 2015/2016 Geografisk spridning på 8 regioner + små huvudmän och koncerner med skolor i fler än en region (10 kvotgrupper) Utökning 2016/17 och 2017/18

Statsbidraget Möjlighet att söka statsbidrag- materialet kan dock användas oavsett. Risk!- när statsbidraget är slut tar arbetet slut- kräver långsiktighet och diskussion kring budget och satsningar Statsbidraget ger handledare möjlighet till nedsättning i tid- något som många förstelärare som kan vara aktuella för uppdraget redan har Statsbidrag på antingen 10% eller 20%- möjlighet att dela upp det på två personer på en och samma skola Statsbidraget kommer att öka för varje år

Ta del av eller delta- ta del av utifrån den fortbildningsmodell det är Läs- & skrivportalen är öppen och tillgänglig för alla Fortbildningsmodell med webbstöd för både huvudmän, rektorer, språk-, läs- och skrivutvecklare (processledare) & handledare.

Utprovningsskolorna 29 st Många erbjöds att delta men tackade nej utifrån en insatsträngsel I huvudsak mycket blandade grupper av lärare

Målgrupper Lärare i den obligatoriska skolan Förskollärare och lärare i förskoleklass Skolbibliotekarier m.fl i skolbibliotek Lärare i gymnasie- och gymnasiesärskolan Förskolan

Materialet En stark slagsida mot svenskämnet i befintligt material En modul tar ca 30 h i anspråk- innebär ett högt tempo Det är av stor betydelse om lärarna som deltar upplever att de inte kan gå på saker som de senare måste ta om hand- dubbelarbetet förstör.

Frågor Allmänna frågor: laslyftet@skolverket.se Frågor om statsbidrag: Statsbidrag.laslyftet@skolverket.se Projektledare Läslyftet: erica.jonvallen@skolverket.se