Läroplansträff fritidshem

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Advertisements

Den svenska förskolan.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Välkommen till Edboskolan
Kyrkskolans fritidshem
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Välkomna 28/
En reviderad läroplan för förskolan
Verksamhetspresentation av Tunets fritidshem
VART SKA VI…?.
Föräldraråd Östermalm 29/11
Pedagogiskt ledarskap
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Fritidsverksamheten på Södermalms skola
Välkomna Föräldrarmöte Måsöskolans fritidshem HT 2012
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff förskolan
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Läroplansträff Välkomna.
Läroplansträff Välkomna.
Hej och välkomna!.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Pedagogiskt ledarskap och kvalitetsarbete i förskolan - en beskrivning av hur vi jobbar i Ånge kommun Framtidens förskola Lars Thorin.
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
för att synliggöra fritidshemspedagogiken?
Skollagen - innehåll Inledande bestämmelser, kapitel 1
Förslag till fortsatt arbete med kunskapsuppdraget Rektorsträff
VÄLKOMMEN TILL KASTANJENS FRITIDSHEM
Att samla in underlag - kap 4 Håkanssons bok Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem.
Läroplansnätverk förskola
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Kyrkskolans fritidshem
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Läroplansträff Välkomna!.
Välkomna Föräldrarmöte Måsöskolans fritidshem HT 2013
Läroplansträff fritidshem
Förskoleklass på Tomtebogård
Välkomna till Kungsholmens grundskola F
Förskoleklassen Torpshammar
Välkomna till Edboskolan
Läroplansnätverk förskolan
Läroplansträff Välkomna!.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
Välkomna till Landvetterskolan
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Läroplansnätverk förskola 27/ Välkomna!. Dagordning Återblick från förra träffens arbete med språklig begreppsförståelse Kort genomgång av dagens.
Kyrkskolans fritidshem  På fritidshemmet går elever från förskoleklass upp till den termin eleven fyller 13 år.  Efter årskurs 3 måste platsen sökas.
Läroplansträff Välkomna.
GFN 11 dec 2014 Mål för mötet Skolverkets allmänna råd fritidshem Intern utbildning fritidshem FFH Systematiskt kvalitetsarbete Skolinspektionen-
Nämndplan 2015.
Matematik Tavelsjö Fritidshem Våren 2011 Förvandling av tema - rum till affär, där vi tränar pengars rätta värde och att växla pengar upp till 20 kronor.
SKÄRSÄTRA SKOLAS FRITIDSHEM
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
Välkommen till Ljungbackens skola!!
Lillsjöskolan Bildspel visat 26 januari 2016 Vid öppet hus inför valet till förskoleklass.
Välkommen till strandskolans fritidshem. Utbildningens syfte 2§ Fritidshemmet kompletterar utbildningen i förskoleklass, grundskolan, grundsärskolan,
Målens betydelse i formativt ledarskap. Upplägg Formativt ledarskap Förskolans uppdrag Styrdokument Analysera mål.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Samverkan – att komplettera skolan Hur dokumenterar vi?
Välkomna till styrd helpdesk
Välkomna till Storängsskolan
Fritidshem på Knappekulla
Föräldramöte år 2-3 Välkomna!
Presentationens avskrift:

Läroplansträff fritidshem 2014-09-15 Välkomna!

Vad styr fritidshemmets verksamhet? Skollagen kap 1-6 och kap 14 Läroplanen kapitel 1 och 2 Utveckla barnens förmågor Verksamheten ska vila på vetenskaplig grund Lars Thorin

Uppgift Vad menas det att verksamheten ska vila på vetenskaplig grund? Bikupa med bänkgrannen i 5-6 min Lars Thorin

Rapport kvalitet i fritidshem Det pedagogiska uppdraget måste tas på större allvar Barnens emotionella och intellektuella utveckling behöver mer stöd Större variation behövs för att kunna stimulera alla barn Verksamheten är inte anpassad för de äldre barnen ( Skolinspektionen 2010:3 ) Lars Thorin

Att fundera på Hur ser fritidshemmen pedagogiska uppdrag ut? Arbete i grupper 20 min Varje grupp sammanfattar på ett blädderblock Lars Thorin

Skollagen 14 kap. Fritidshemmet 2 § Utbildningens syfte Fritidshemmet kompletterar utbildningen i förskoleklassen och grundskolan. Fritidshemmet ska stimulera elevernas utveckling och lärande samt erbjuda dem en meningsfull fritid och rekreation. Utbildningen ska utgå från en helhetssyn på eleven och elevens behov. Fritidshemmet ska främja allsidiga kontakter och social gemenskap.

Lgr 11 Ett ömsesidigt möte mellan de pedagogiska synsätten i förskoleklass, skola och fritidshem kan berika elevernas utveckling och lärande. Samarbetsformer mellan förskoleklass, skola och fritidshem ska utvecklas för att berika varje elevs mångsidiga utveckling och lärande. Skapande arbete och lek är väsentliga delar i det aktiva lärandet. Särskilt under de tidiga skolåren har leken stor betydelse för att eleverna ska tillägna sig kunskaper. Skolan ska sträva efter att erbjuda alla elever daglig fysisk aktivitet inom ramen för hela skoldagen.

Hur bemöter vi pojkar respektive flickor i förskolan? Kort föreläsning med Christian Eidevald Vad tänker ni kring detta? Hur kan vi aktivt arbeta på våra förskolor så vi inte behandlar pojkar och flickor annorlunda? Bikupa 6-7 min

Lars Thorin

Hur mäter man kvalité i fritidshemmet? Bedömningsmatris för sex områden från Allmänna råd om kvalité i fritidshemmet Vilka kännetecken finns i verksamheten när vi når olika kvalitetsnivåer? Bedömningsmatris för fritidshemmet Lars Thorin

Uppgift Dela in i tre grupper Vad betyder de olika områden för er Fundera på var ni på ert fritidshem ligger inom de sex områden som finns i matrisen Tid: 30 min Lars Thorin

Om du tänker som du alltid har tänkt så gör du som du alltid har gjort och då blir det som det alltid har varit Okänd

Intressanta tankar….. Barn blir olika beroende på vilka aktiviteter och sammanhang de erbjuds på förskolan Barns förmågor och svårigheter kan förändras beroende på vilka aktiviteter och sammanhang som erbjuds Barns förmågor och svårigheter kan förändras oavsett barnets ryggsäck, hemförhållanden, uppväxt och tidigare erfarenheter

Intressanta tankar…… När man säger något om ett barn säger man samtidigt något om den pedagogiska verksamhet man erbjuder. Ett koncentrerat barn befinner sig i en verksamhet med något att koncentrera sig på. Ett okoncentrerat barn befinner sig i en verksamhet med lite att koncentrera sig på för detta barn. Ett passivt barn befinner sig i en verksamhet med lite att vara aktiv med för detta barn.

Tankar kring förmiddagen Var förmiddagen som ni hade förväntat er? Vad var särskilt bra? Vad önskar ni för innehåll framöver

Uppgift till nästa träff Filma 3-4 minuter vardagsverksamhet och ta med till nästa träff Läs kap 3 i Allmänna råd, Lärande i fritidshemmet