Bedömning 2014-2015 Strategi 2 Tillfälle 4 1 Att ta fram belägg för elevers prestationer Att åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

Samtala om böcker.
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Kap 4 Dylan Williams - Att ta fram belägg för elevernas prestationer
Att träna Läsförståelse
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
Utifrån entreprenöriellt lärande
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Närvaro!!.
Vecka 47 Måndag Onsdag Vecka 48 Måndag Torsdag Fredag Vecka 49 Måndag Onsdag Torsdag Vecka 51 Onsdag 19 dec Här och nu! tenta.
Pedagogisk dokumentation
Formellt, skarpt och snyggt
Välkommen Skriv ditt namn på en glasspinne och ställ den i muggen.
Läroplansträff Välkomna!.
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
Lokal pedagogisk planering
Syftet med en personlig handlingsplan
The big 5 1.
Övning nationella prov svenska
Eller formativt lärande…
Betyg och förmågor.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Läroplansträff Välkomna.
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
Bedömning.
Att synliggöra lärande
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Individuella utvecklingsplaner ska: - vara ett stöd för elevens lärande - innehålla omdömen om elevernas kunskapsutveckling - innehålla en planering av.
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
Att upptäcka matematiken med symbolhanterande räknare biennetten 2005 Patrik Erixon.
Kunskapskrav och matriser
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff Välkomna!.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Att lära sig att analysera
En guide för arbeten i SO
Kursplaner vid KV Institutionen för Kulturvetenskaper.
Bedömning O Bedöma = åsätta någon ett visst värde
Naturvetenskaplig undersökning
Diskussionstillfälle 4
Rörelse och konstruktion
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Vilka är vi och vem är jag?
Vilka är vi? GR Utbildning Pedagogiskt Centrum Sandra Svensson.
Bedömning Matriser Tillfälle 3 1. Till idag Läst Pettersson Konstruerat matris, 2.
Leda och planera sokratiska samtal
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Formativt och Summativt
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Elev loggbok.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Elever skriver. Att läsa och skriva utvecklas parallellt. När vi läser lär vi oss att packa upp innehållet i en text för att förstå vad den som skrivit.

Bedömning för lärande Erfarenheter från arbetet med respons
Svenska – skriva berättelser
Presentationens avskrift:

Bedömning Strategi 2 Tillfälle 4 1 Att ta fram belägg för elevers prestationer Att åstadkomma effektiva klassrumsdiskussioner, aktiviteter och inlärningsuppgifter som visar att lärandet skett Var befinner sig eleven?

Syfte & Mål Elevernas lärande ska öka genom att kvaliteten i bedömning utvecklas Jag har fått fler alternativ hur jag kan ta reda på elevers kunskaper 2

Innehåll TPS, matriser m.m. Notering från och film Strategi 2 −Tekniker −Frågor Bloom 3

De här teknikerna använder jag idag för att snabbt se hela klassens lärande. govote.at code

5

Påståenden Varför- eller hur- frågor? Kontraster 6

Berätta för mig om uppgiften. Vad vet du om uppgiften? Kan du beskriva uppgiften för någon annan? Har du mött en liknande uppgift tidigare? Vilka kunskaper tror du att du kan behöva? Vad är lika… Vad är annorlunda…? Har du ett förslag?...en hypotes?...gissning? Vad skulle hända om…? Är det alltid sant att…? Kan du bevisa…? Kan du hitta en annan metod? Kan du förklara…förbättra din förklaring? Vad har du kommit fram till? Vilket råd skulle du ge någon annan…? Vad var svårt/enkelt med denna uppgift? 7

8 Blooms reviderade taxonomi Kognitiva processer MinnasFörståTillämpa Analys- era VärderaSkapa Känna igen Komma ihåg Tolka Exemplifiera Klassificera Sammanfatta Dra slutsatser Jämföra Förklara Verkställa Applicera Särskilja Organisera Tillskriva Kontrollera Kritisera Generalisera Planera Producera Kunskapsdimensionen Fakta- kunskap Terminologi Specifika detaljer och delar Begrepps- kunskap Klassificeringar och kategorier Principer och generaliseringar Teorier, modeller och strukturer Procedur- kunskap Ämnesspecifika förmågor Ämnesspecifika tekniker och metoder Kriterier för att avgöra när man ska använda lämpliga procedurer Meta- kognitiv kunskap Strategisk kunskap Kunskap om inlärningsfrågor inkluderat lämplig kontextuell och villkorlig kunskap Kunskap om sin egen kognition

* 9 Återberätta viktiga poänger med denna nyckelstrategi.

Utgångspass De här teknikerna är användbara för att snabbt visa att lärande skett govote.at code

Till nästa gång Ta med (förbered Bloom) –En planering, eller –Ett prov (en diagnos) Pröva en teknik för att snabbt skanna av lärandet i en hel grupp Andreia Balan 18 november: notering och/eller reflektion Utmaning: No hands up 11

Charlotta Andersson Jane Tuominen Tack! 12