Biblioteken och det livslånga lärandet / ny pedagogisk roll för bibliotekspersonal Länsbibliotek Sydost 2005-12-09 Eva-Maria Flöög.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Informationssökning Tehres Lindskog Thorildsplans gymnasium
Kan vi konkurrera med Google? Hur ett discoverytverktyg kan förändra användningen av biblioteken. -Lisa Carlson.
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Arbetsplatslärande - ett annorlunda sätt att lära
Carina Bergqvist Torvallaskolan
ANOVA ökad tillväxt och entreprenörskap
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Kommunalrådskansliet KAPITEL Stöd till och stärkt samverkan med det civila samhällets aktörer •Vision ” I Örebro finns ett levande vitalt civilt samhälle.
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
Maria Bergström Socionom och sakkunnig RFSU
Biblioteksservice till Sveriges nätuniversitetet Jan Hagerlid KB/BIBSAM Överbibliotekarie vid SLU (tjl)
Kompetensutveckling för att ge rätt stöd till arbete och studier Projekt.
InfoComp Ett samverkansprojekt mellan skola och bibliotek om informationskompetens och lärande.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Molndal.se Kultur och Fritid - Bibliotek Synliggör biblioteket - i teori och praktik Anette Eliasson
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Kafka hos familjeterapeuten Diskussionsövning. Förberedelser Ni ska bli fyra grupper. – Gregor – Mamma – Pappa – Syster.
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
Personalmöte Handlingsplaner Värdegrund.
1 Kritiska framgångsfaktorer enl. programansvariga (tolkning SKILL): GenerelltTermin 1 o 2I fas med utbildningen Programstruktur Programmets struktur Studieteknik.
Camilla Lundberg, Landskrona-Kävlinge-Svalövs Gymnasieförbund
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Låna dig rik! Förändringsarbete genom marknadskommunikation i tre län 1.
Interaktiva medier och lärande Krister Lindwall & Leif Marklund.
FUTURUM.KOM. 25 folkbibliotek i Kalmar, Blekinge och Kronobergs län Länsbibliotek Sydost Regionbiblioteket i Kalmar län.
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
2010 Christer Bergqvist & Ulf Redmo 1 Samarbete över biblioteksgränser Regionbiblioteket i Kalmar län och Länsbibliotek Sydost (Blekinge och Kronoberg)
Gymnasiebiblioteksträff Carlsunds utbildningscentrum 4 Bibliotekets roll i vuxnas lärande. Projekt KUR 4 Från information till kunskap - Kurs på.
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Kompetens KUB Kvalitet. IFLA:s beskrivning av bibliotekens uppdrag Bibliotek inspirerar människor till att drömma och att förverkliga sina drömmar, att.
Informationssökningsprocessen:
Grupp 5 Hur samarbetar lärare, lärocenter och bibliotek i undervisning av informationskompetens?
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Att arbeta vetenskapligt
Kunskapsöverföring och kunskapsutveckling Erfarenheter från Uppsala stadsbibliotek.
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
 Vad går uppgiften ut på?  Vilket ämne ska jag skriva om?  Vad vill jag veta?  Vilka frågor har jag?  Vad kan jag själv om detta?  Vad behöver jag.
Uppföljning och utvärdering
Fritidshemsutveckling - en kvalitetshöjning för alla?
Molndal.se Digitala barn – Digital delaktighet – Utmaning för regionbibliotek… Anette Eliasson, Biblioteken i Mölndal.
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Bakgrund -Generationsväxling Personalbrist Över 20% går i pension -Efterfrågan på personal inom vård och omsorg med utbildning både på gymnasial.
Elevdemokrati i praktiken
Projektår 2 - Forskningsuppdraget inom VUXBIB – Folkbibliotekens stöd för vuxnas lärande Eva-Maria Flöög Anette Eliasson Cecilia Gärdén Christina Persson.
Några möjliga steg i arbete med förändring och utveckling Eva Aalbu, den 8 april 2011 Folkhälsocentrum Demokrati, mer än valdeltagande.
PedagogGuiden - ett biblioteksstöd på nätet för lärarstuderande på distans och campus Mötesplats inför framtiden Borås 13-14/ Maria Cederblad &
Studenter som resurs - en modell för undervisning i informationssökning? Pablo Tapia Malmö högskola Bibliotek och IT.
Form Hurdant är det? Funktion Hur fungerar det? Orsak Varför är det som det är? Förändring Hur förändras det? Samband Hur är det i samband med annat? Perspektiv.
Definition Vård- och omsorgscollege är en samverkansform på regional och lokal nivå mellan utbildningsanordnare och arbetsliv inom vård och omsorg.
Bibliotek
ÄPPELHYLLEVARDAG FOLKBIBLIOTEKENS ARBETE MED TILLGÄNGLIGA MEDIER FÖR BARN Ingrid Källström Stockholm 23 april Tillgängliga medier på folkbibliotek2.
Ett snedsteg är aldrig fel ! Nya vägar för Bibliotekssamverkan LÄRSAMVERKAN I SYDOST.
Ger Webbquest ett bättre samarbete bibliotek-lärare? Saga Pohjola-Ahlin Odontologisk biblioteksträff 2004, Malmö.
Autism och Asbergers Syndrom
"Att tydliggöra kunskapskrav - arbete med källor och källkritik”
ArbetSam – Erfarenheter och satsningar
Kapitel 2 Livsstilens betydelse för hälsan.
Ny termin – nya möjligheter. Sista rycket i grundskolan.
Länsbibliotek Sydost Eva-Maria Flöög
Nordiska Ministerrådets rapport Från dröm till verklighet
Våra relationer och folkbibliotek
Systematiskt förebyggande arbete mot diskriminering
Presentationens avskrift:

Biblioteken och det livslånga lärandet / ny pedagogisk roll för bibliotekspersonal Länsbibliotek Sydost Eva-Maria Flöög

Livslångt lärande  Folkbildning  Poänggivande kurser  Yrkesrelaterade vidareutbildningar  Privata studier  Vad kan vara folkbildning idag?

Varför diskuteras dessa frågor?  Fler människor studerar  Nya utbildningsanordnare  Fler ovana användare  Ny pedagogik, nya frågor  Mer tillgänglig information  Mer komplexa redskap för informationssökning

Bibliotekstyper  Målrelaterade –Skol- och gymnasiebibliotek –Högskolebibliotek –Företagsbibliotek  Värderelaterade –Folkbibliotek

Pedagogik  Pedagogisk miljö –Katederundervisning –Undersökande arbetssätt –Distansundervisning  ”Alla har blivit undervisade utan att lära sig och alla har lärt sig utan att bli undervisade”

Vilken hjälp?  Hjälp att söka litteratur  Kurslitteratur  Hjälp att formulera sökfrågor  Handledning  Bra studiemiljö

Vems ansvar?  Vilket uppdrag har folkbiblioteken?  Vilka resurser har man?  Hur ser samarbetet ut mellan olika bibliotekstyper?

Diskussionsfrågor:  Hur har biblioteksverksamheten förändrats de senast ca 10 åren?  Vad beror förändringen på?  Upplever ni att högskolebibliotek och folkbibliotek fungerar på olika sätt och vilken/vilka är de viktigaste skillnaderna?

Vad menas med pedagogisk kompetens?  Undervisningssamhället och hur man kan samarbeta med utbildningsanordnare  Modern pedagogik, lärande  Kunskap om de ämnen som studeras  Handledning  Användarundervisning och andra metoder  Källkritik

Viktiga faktorer för att kunna utveckla kunskap  Avgränsade frågeställningar  Meningsfulla frågeställningar som anknyter till tidigare kunskap  Kunskap om informationssökningsprocessen  Stödstrukturer

Metoder  Referenssamtal  Användarundervisning  Samarbete med utbildningsanordnare och andra aktörer  Samarbete mellan olika bibliotekstyper  Medieplanering  Lokalutformning  Systemutveckling

Förändring  Behövs förändring?  Vem är förändringsbenägen?  Vilka hinder finns för förändring?

Diskussionsfrågor  Hur ser samarbetet mellan olika bibliotekstyper ut? Finns det problem i samarbetet?  Hur ser samarbetet med utbildningsanordnare och andra kommunala funktioner ut? Problem?  Behöver biblioteken förändra sitt arbetssätt? Varför? Hur? Vad är det att förändras?

Vad kan studier betyda ?  Nya kunskaper  Grund för nya intressen  Nya tolkningar av omvärlden  Ökat självförtroende

Slutsatser  Vad behöver göras?  Vilken kompetensutveckling behövs?  Hur får vi saker och ting att hända?