Ett naturvetenskapligt arbetssätt

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Advertisements

Upptäck Naturvetenskap i förskolan
Naturvetenskap.
Ingeniørutdanning Klækken Svensk ingenjörsutbildning i förändring Bert Luvö Chalmers tekniska högskola, Göteborg.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Hej hypotestest!. Bakgrund  Signifikansanalys  Signifikansprövning  Signifikanstest  Hypotesprövning  Hypotestest Kärt barn har många namn Inblandade:
Vetenskaplig Metod.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Biologi Naturvetenskapen har sitt ursprung i människans nyfikenhet och behov av att veta mer om sig själv och sin omvärld. Kunskaper i biologi har.
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Livets uppkomst.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Mål och betygskriterier
Rapportskrivning – rep.
Formellt, skarpt och snyggt
Att analysera samhällsfrågor
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Lokal pedagogisk planering
Vetenskap och beprövad erfarenhet
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
observation förutsägelser experiment förenklingar.
Lars Niklasson Linköpings universitet
Ledning och förståelse
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Bedömning.
Introduktion fallstudie ATHF01 Ht Gatradhus i Landskrona, Elding och Oscarson.
Vetenskaplighet En gissning blir inte vetenskap för att den råkar visa sig vara sann. Vetenskap handlar om att ge tillräckligt goda /rimliga skäl för att.
Från vardagskunskap till vetenskap
Vi undersöker kraft och rörelse
Och bedömningen av laborationen Vad ska vi lära oss?
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Kunskapskrav och matriser
Kemins grunder 1 Kemi förr och nu.
Dystopia I litteraturen en skildring av ett inhumant, oftast totalitärt framtida samhälle. (Nationalencyklopedin) An imaginary place where people live.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
PPP Den moderna vetenskapsteorins berättelse om sin förhistoria.
KÄLLKRITIK.
Metodkurs 21 februari 2008 Björn Thuresson MDI-gruppen
Vetenskapsfilosofi En traditionell indelning av vetenskap som ofta används på universitet och högskoler är följande: Naturvetenskap (Exempelvis: Fysik,
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Introduktion & Säkerhet del 1
Vetenskap & Religion.
Grupparbete Nr 4 Grupp 1 Grupp 2 Grupp 3 Grupp 4 Grupp 5 Grupp 6
Naturvetenskaplig undersökning
ASTRONOMI.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Klassificering av vetenskaper
KEMINS HISTORIA OCH ARBETSSÄTT
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Formellt, skarpt och snyggt
Massmedia.
Socialpsykologi.
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Krav på vetenskaplig tolkning
Marie Norelius Kemiförsök Marie Norelius
Metod i samhällsvetenskap
"Att tydliggöra kunskapskrav - arbete med källor och källkritik”
Metod i samhällsvetenskap s Ur centralt innehåll och kunskapskrav  Tillämpning av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
Metod i samhällsvetenskap. Analysmodell: Letar kausala samband OrsakFöreteelseKonsekvens Åtgärd.
Kemins karaktär och arbetssätt
Vetenskap & Religion.
Att göra en vetenskaplig undersökning Bollnäs Folkhögskola – Svenska 3
Vetenskap = fakta, teorier, metoder
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Presentationens avskrift:

Ett naturvetenskapligt arbetssätt - det räcker inte att tycka!

Mål i kursplaner kunna planera, utföra och tolka enkla experiment och undersökningar samt kunna rapportera muntligt och skriftligt ha kunskap om olika vägar att nå information om aktuella forskningsområden

Naturvetenskap Fysik Biologi Kemi Geologi Miljökunskap

Naturvetenskapliga metoder Stegvis arbete med att göra noggranna observationer Klassificera det man iakttar Tänka fram bra frågeställningar att undersöka Ställa hypoteser Utföra experiment Göra mätningar i fält eller laboratoriet Hitta mönster i det man iakttar Påvisa samband mellan händelser Se efter hur saker hänger ihop som orsak och verkan

All vetenskap har mål och syfte All forskning inte är objektiv och det sker i ett syfte Forskarens syfte och frågeställning påverkar alltid vad forskningen visar Manliga och kvinnliga forskare frågeställningar Statens prioriteringar (månlandning, krigsföring) Naturen alltid har det sista ordet! Naturvetenskapen försöker utveckla eller förkasta tidigare resultat genom nya forskning Den nya kunskap alltid har rötter i den gamla.

Naturkunskap Ett kritisk förhållningssätt Etisk diskussion Ovetenskap Äkta samband och skensamband

Ett kritisk förhållningssätt Lär sig vara kritisk Att vara kritisk är inte det samma som att vara negativ Försök att förstå vad den naturvetenskapliga forskningen kan visa Skaffa grundläggande kunskaper om hur naturen fungerar Skaffa kunskaper om hur forskarna gått tillväga

Etisk diskussion Diskussion om hur vi ska handla i en viss situation Fakta och värderingar kombineras

Ovetenskap Uppgift ”Vad är vetenskap?” Skriv ner era svar och redovisa dem vid ett seminarium på torsdag. Välj att förklara något av följande ”fenomen”. Att hitta vatten med hjälp av slagrutor Att gå på glödande kol Att spå i kort Evighetsmaskiner Att prata så att det sprutar eld och gnistor! Currylinjer Aromaterapi Vad krävs för att något ska vara vetenskap? Är det vetenskap eller pseudovetenskap (ej vetenskap)? Varför är det så? Om det inte är vetenskap hur kan du göra för att få det vetenskapligt?

Hur gör man när man vill veta? 1. Vad vill du ta reda på? 2. Hur kan du förklara detta? 3. ”Kläm/känn/ha sönder/bygg/sök information/artikler” osv. Vad hände? Fungerade det inte/hände det inget? Blev det som du hade tänkt dig? Frågeställning Formulera hypotesen Pröva Förkasta hypotesen Hypotesen kan kallas för en teori

Ny hypotes som går att pröva Bättre teori Praktisk användning Hypotesen prövas Ny hypotes som går att prova Teori Förbättrad hypotes Hypotesen prövas Första hypotes ”Lägg märke till något”