Välkomna till information och samtal kring Introduktionsperioden

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Viktiga delar från skolverket
Advertisements

Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Skola och arbetsliv i samverkan
Legitimationskrav Rekrytering
BETYG GYMNASIESKOLAN.
Center för Skolutveckling
Den nya skollagen Arbetet med den nya lagen har pågått sedan 1999
Nya bibliotekslagens betydelse för personer med funktionsnedsättning Niclas Lindberg, generalsekreterare SDK:s jubileumskonferens 2013 Stockholm 29 november.
Betyg gymnasiet Denna bild skall användas som 1:a bild/välkomstbild vid varje seminarie-start. I rubriken anges namnet på seminariet I underrubriken anges.
Stat – Huvudman - Profession
Den svenska förskolan.
Välkommen till Vikenskolan
Skoljuridik för lärare
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Exempel utifrån ett antal målområden
Legitimation för lärare och förskollärare - Särskolan
Behörighetsförordningen
Det kommunala uppföljnings- och informationsansvaret
Vardaglig observationer
En reviderad läroplan för förskolan
Tillsammans gör vi studier möjligt
Planering.
Särvux i vux-gruppen Arbetsgruppen för särvux i GR:s vuxgrupp:
Utgångspunkter Skollagen Karriärförslag 2013 Forskningsprop 2013
Skollagen 2010:800 Betygens primära funktioner
Lärarlyftet II Möte med lärosäten 2 feb 2011
Välkomna till Mötesplats Särskola 11 mars 2013
Malmö högskola Fakulteten för Lärande och samhälle.
Förskolelyftet Förskolans potential har inte utnyttjats fullt ut. Ett lekfullt lärande i förskolan kan bidra till att fler lyckas i skolan. Fortbildningen.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Lärarlyftet II Haparanda Lärarlyftet Lärarlyftet LärarfortbildningenVALForskarskolor.
Utbildningsdepartementet. Remissynpunkter 128 remissinstanser ca 60 spontana remissynpunkter.
Legitimation för lärare och förskollärare - Grundskolan
Beslut i Riksdagen Betänkande 2013/14:UbU6 Vissa bestämmelser om legitimation och behörighet för lärare och förskollärare Regeringens proposition.
Legitimation för lärare och förskollärare - Förskolan
Hur blir man behörig till högskola och yrkeshögskola genom folkhögskolans Allmänna kurs? Folkhögskolornas informationstjänst 2012.
Handläggning enligt SoL
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Den individuella utvecklingsplanen
Föräldramöte 4/9.
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Uppdrag att genomföra integrationsinsatser inom skolväsendet - ”Nyanländas lärande” Uppdragets olika delar: - kartläggnings- och bedömningsmaterial 18,5.
Grundskoleförordningen
Betänkandet Skollag för kvalitet och likvärdighet SOU 2002:121 Förlängd remisstid till den 15 september 2003 Arbetsgrupp utsedd av skolchefsgruppen: Bo.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Regional.
Försöksverksamhet med gymnasial lärlingsutbildning Information och idéutbyte.
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
GYMNASIESÄRSKOLAN i skollagen
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Kommunal vuxenutbildning grundläggande nivå gymnasial nivå (Svenska för invandrare) (Särskild utbildning för vuxna) Olika organisationer i olika kommuner!
1 Inledande förordningstext Förordning (2008:793) om försöksverksamhet med riksrekryterande gymnasial spetsutbildning Utfärdad: Träder i kraft.
Fördjupningsfrågor kring gymnasieplanering antagning, skolekonomi
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Delegering Vem får delegera?
BARNSKÖTARUTBILDNING
En av de största reformerna i modern tid
Ansvar gentemot vem/vilka?
Tillsyn och insyn i fristående verksamhet Omfattning i Kristianstad december fristående förskolor,777 barn 2fristående fritidshem407 barn 2fristående.
Förstelärare, principer från vt Vilken enhet som ska få möjlighet att utse ny förstelärare beslutas av Produktionsdirektör Fördelning per enhet.
Lärarlönelyftet Rev Politiskt beslut om statsbidrag för höjda lärarlöner Utfärdad 11 februari 2016, SFS 2016:100 1.
Två legitimationer  En lärarlegitimation  En förskollärarlegitimation.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
Vad är allmänna råd? En del av Skolverkets regelgivning (normering) för tillämpning av skolans författningar. Allmänna råd tas fram om man upptäcker.
Komvuxutredningen (U 2017:01)
Betyg och bedömning högre måluppfyllelse genom kollegialt lärande
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Nyheter i skollagen från och med
Huvudmannauppdrag 7 maj , 13 maj
Presentationens avskrift:

Välkomna till information och samtal kring Introduktionsperioden Christer Holmström Lars Havstad CfS

Kravet på legitimation Processer i ett helhetsperspektiv Kompetensförsörjning förskola/skola It-stöd Behörighets- kartläggning Nyanställning Introduktionsperiod Behörighets- komplettering Lärar- utbildningen

Kap 2: Huvudmän och ansvarsfördelning Staten Huvudman Rektor Lärare

Och Hallands floder är Ätran, Viskan, Nissan, Lagan och lilla Göta älv… En legitimerad lärare/ förskollärare har ansvar för den undervisning han eller hon bedriver (Skollagen 2 kap.15§) Eh… http://www.skolverket.se/fortbildning_och_bidrag/lararlegitimation

Bakgrund i författningarna Vem får undervisa ? Skollagen 2kap. 13 § Endast den som har legitimation som lärare eller förskollärare och är behörig för viss undervisning får bedriva undervisningen. Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om vilken utbildning som krävs för att vara behörig att bedriva viss undervisning i skolväsendet. Lag (2011:189). 14 § Utöver lärare eller förskollärare som avses i 13 § får det i undervisningen i fritidshemmet och förskolan finnas annan personal med sådan utbildning eller erfarenhet att elevernas eller barnens utveckling och lärande främjas.

Bakgrund i författningarna Vem får anställas ? Skollagen 2kap. 20 §. Endast den som har legitimation får anställas som lärare eller förskollärare i skolväsendet utan tidsbegränsning. Den som inte har legitimation som lärare får dock anställas som lärare i skolväsendet utan tidsbegränsning, om han eller hon ska undervisa i modersmål eller i ett yrkesämne i gymnasieskolan, gymnasiesärskolan, kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå eller särskild utbildning för vuxna på gymnasial nivå, eller individuella kurser eller orienteringskurser i kommunal vuxenutbildning. Detta gäller bara om 1. det saknas sökande som har legitimation, 2. den sökande har tillräcklig kompetens för att undervisa i det aktuella ämnet eller på den aktuella kursen, och 3. det finns skäl att anta att den sökande är lämplig att bedriva undervisningen. Även den som ska bedriva undervisning som avses i 17 § får anställas som lärare i skolväsendet utan tidsbegränsning. Lag (2011:189).

”undantaget” i 2 kap.17§ Lärare som inte uppfyller kraven i 13 § får trots det bedriva 1. annan undervisning på ett främmande språk än språkundervisning, och 2. undervisning i fristående skolor med särskild pedagogisk inriktning. Lärare som avses i första stycket 1 ska för att få undervisa, ha en utländsk lärarutbildning som motsvarar en svensk lärarexamen och ha kompetens att undervisa på det främmande språket.

Legitimationskravet gäller även beslut om betyg 16 § Betyg ska beslutas av den eller de lärare som bedriver undervisningen vid den tidpunkt då betyg ska sättas. Om läraren eller lärarna inte är legitimerade, ska beslutet fattas tillsammans med en lärare som är legitimerad. Kan dessa inte enas ska betyget beslutas av den legitimerade läraren under förutsättning att han eller hon är behörig att undervisa i det ämne som betyget avser. I annat fall ska betyget beslutas av rektorn.

Förutsättning för legitimation 2kap.16 § Statens skolverk ska efter ansökan meddela legitimation till en lärare eller förskollärare som - har behörighetsgivande examen, - med tillfredsställande resultat har genomfört en introduktionsperiod om minst ett läsår eller motsvarande på heltid inom undervisning som i huvudsak svarar mot examen, och - i övrigt är lämplig att bedriva undervisning.

Övergångsregel om legitimationskravet för undervisning 33 § I fråga om lärare eller förskollärare som saknar legitimation för att bedriva undervisning i skolväsendet enligt 2 kap. 13 § i den nya skollagen och som har ingått avtal om före den 1 juli 2011 anställning som lärare, förskollärare eller fritidspedagog ska under tiden för anställningen 2 kap. 3 § första och andra styckena eller 2 a kap. 3 § andra stycket i 1985 års skollag tillämpas i stället för 2 kap. 13, 17 och 18 §§ i den nya skollagen, dock längst till utgången av juni 2015.

Övergångsregel angående beslut om betyg (2010:801) Lärare som saknar legitimation för att besluta om betyg enligt 3 kap. 16 § i den nya skollagen och som har ingått avtal om anställning som lärare, förskollärare eller fritidspedagog före den 1 juli 2011 ska under tiden för anställningen vara behöriga att besluta om betyg, dock längst till utgången av juni 2015.

Finns det nationell reglering av introduktionsperioden ? Skollag och lag om införande – här finns övergångsregler till legitimationskravet Förordning – innehåller förordningstext till introduktionsperiodens ramar Föreskrifter – beskriver syftet och kompetensprofiler Samlat kommentarmaterial från Skolverket

…i sammanfattning Rektor/förskolechef utser mentor och ansvarar för en planering av introduktionsperioden Bedömning vid minst tre tillfällen Dokumentationen skall omfatta : Mötet med eleven/barnet, ledarskap, samverkan, ansvar för lärande och yrkesutveckling, samt kunskaper om bestämmelser för skolformen Rektor/Förskolechef lämnar ett yttrande

Information om introduktionsperioden i Göteborg Länk till hemsida informationsinsatser Kvalificerad mentorsutbildning Strategiska frågor om omfattning, kontinutet, mötesplatser, andra yrkesgrupper än mentorer

Måste alla genomföra en introduktionsperiod ? De lärare och förskollärare som har en lärar- eller förskollärarexamen daterad före den 1 juli 2011, samt har arbetat som lärare eller förskollärare minst ett läsår på heltid eller motsvarande, är undantagna kravet på att göra en introduktionsperiod. Kravet på genomförd introduktionsperiod gäller inte heller lärare och förskollärare som efter den 30 juni 2011 men före den 1 juli 2018 har avlagt behörighetsgivande examen, eller har fått ett behörighetsbevis av Högskoleverket och har arbetat sammanlagt minst ett läsår eller motsvarande i en eller flera anställningar som lärare eller förskollärare före den 31 mars 2012. En fritidspedagog som har kompletterat sin utbildning till lärare eller förskollärare och som har tjänstgjort i huvudsak som fritidspedagog eller inom ramen för sin nya behörighet under minst ett läsår eller motsvarande på heltid anses ha genomfört en introduktionsperiod.