Välkomna till PTS marknadsdag! Berns, 17 mars 2009

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Regional digital agenda för Östergötland
13 jan feb apr jul jul nov feb okt nov dec 2006 Vad har EU för befogenhet/behörighet?
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Nödvändiga perspektivskiften
Nationellt forum Digital agenda för Örebro län
Kulturdepartementet Arbetet med att ta fram en nationell strategi för digitalisering, digitalt bevarande och digital förmedling(/tillgängliggörande)
Nordisk slutkundsmarknad
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
Slutsatser från Thomas och Aurora (SOA)
Mikael Fjällström Affärsutveckling för tillväxt. Affärsutveckling och kommersialisering på energiområdet •Skapa förutsättningar för en ökad kommersialisering.
Riksbankschef Stefan Ingves 15 mars 2012 Finansiell stabilitet ur ett konsument- perspektiv Finansutskottet.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
Svensk konsumtion och global miljöpåverkan Hur fortsätter arbetet ?
Nationell samordning av kommunala öppna data 22 maj 2014.
NEA forum - PEPPOL Sören Pedersen.
FoU-samverkan på EU-arenan – Regionala FoU-strategier för Norra Sverige Erik Bergkvist Rapportör EuropaForum.
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Branschrådet SERAC Single European Railway Committee Bakgrund / kommitténs grund och roll Nätverk och arbetsgrupper Vad har hänt ? möten,
Regional digital agenda för Östergötland
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Mervärden av internationellt samarbete Vär(l)den i Västerbotten 24 januari 2013 Lisa Hörnström Senior Research Fellow Nordregio.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Tillväxtverket 1 Ny myndighet – nya möjligheter.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
1 ”Efter Akureyri”  Feb 05: Nordels rapport överlämnad till Nordiskt Ministerråd  Aug 05: Energiministermöte i Nazaazuurak, Grönland  Energiministrarna.
Lantmäteriets informationsförsäljning
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Samtal om eventuell förhandling om överenskommelse för 2015
Idéburet Offentligt Partnerskap
Stockholm 11 december 2008 Mobilising Private Sector Action Rolf Nordqvist.
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Patientens valfrihet och andra utmaningar för hälso- och sjukvården Jonas Andersson Oppositionsråd (FP) vice ordförande hälso- och sjukvårdsutskottet.
Organisera vattentjänsterna för framtiden. Vattentjänstorganisationernas utmaningar Klimatförändringen ställer nya krav på dricksvattenproduktion och.
Sidnummer Vad händer och vart är vi på väg? Biblioteksstämman 2010 Gunnar Sahlin Foto: Jimmie Mac.
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Nationella Geodatastrategin – Geodatasamverkan - Standarder Gunnar Lysell Lantmäteriet 19 november 2013.
Samordning inom EU Statusrapport från arbetet inom EUs Expert Grupp för elektroniska fakturor Leif Karlsson Chef Betalningar.
TELEITRADIOPOST Teleavdelningen Klicka här för att ändra Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten –Nivå två Nivå tre –Nivå fyra »Nivå.
Ministry of Education and Research Framtiden för Europas forskning, det svenska ordförandeskapet prioriteringar Presentation av Olof Sandberg Utbildningsdepartementet.
Program 13.00Introduktion - vad är CSD? Kort historik Resultaten från CSD-12 samt svenska prioriteringar inför CSD Presentation av två.
”National Champions” Nordiska konkurrensnätverket Bergen 2008 Hans Henrik Lidgard.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Rätten till telefoni – PTS arbete på nationell nivå
Kommissionen för jämlik hälsa
Farofyllda vägar Annika Winsth Economic Research September 2015.
Post- och telestyrelsen Ny kalkylmodell för det fasta accessnätet Informationsmöte, 28 september 2015.
Regional Digital Agenda för Gotland. Bakgrund och syfte En digital agenda för Sverige, november 2013 Konkretisering av EU:s mål för Europa Syftet med.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Om ESMA – European Securities Markets Authority Anna Jegnell Avdelningschef Marknader, Finansinspektionen Stockholm
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Types of Business Consulting Services Cornerstoneorg.com.
GDPR - General Data Protection Regulation
Stöd till riktade insatser inom området psykisk hälsa 2016
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Miljömålen består av tre slags mål
STRATEGI FÖR SVENSK VILTFÖRVALTNING
VÄLKOMNA PÅ ERFARENHETS DAGAR FÖR BESTÄLLARNÄTVERK
Accounts + SD = ♥? SD indicators generated from an integrated statistical account New report financed by Eurostat, DG Environment and Statistics Sweden.
Miljömålen består av tre slags mål
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
SPELPLANEN Implementering Identifierat BEHOV! Välj väg!
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Presentationens avskrift:

Välkomna till PTS marknadsdag! Berns, 17 mars 2009 Telekombranschen 2015 – PTS bjuder in till diskussion om möjliga framtider

För- middag 9.00-9.05 Lars Dahmén, IDG, moderator 9.05-9.25 Marianne Treschow Aktuella frågor på PTS 9.25-9.45 Katarina Kämpe Bred och långsiktig analys… 9.45-10.00 Åsa Torstensson, infrastrukturminister Den framtida svenska IT-politiken 10.00-10.15 Nicklas Lundblad, Google Framtiden inom elektronisk kommunikation 10.15-10.45 KAFFE 10.45-11.15 Bo Martinsson Hur ska Internet förvaltas? 11.15-11.45 David Troëng Framtidsscenarier accessnät 11.45-13.00 LUNCH & MINGEL 2009-03-17

Efter- middag 13.00-13.30 Teresia Widigs Ahlin Tillgänglighet 13.30-14.15 Bernd Langeheine, EU-kommissionen Ett europeiskt perspektiv 14.15-14.40 KAFFE 14.40-15.05 Per G Andersson Spektrumförvaltningen mot 2015 15.05-15.50 PANELDEBATT Sebastian Cederschiöld, STOKAB Erik Heilborn, TDC Peder Ramel, 3 Sara Andersson Urban Landmark David Troëng 15.50-16.00 Marianne Treschow Avslutning 2009-03-17

Generaldirektör Marianne Treschow Aktuella frågor på PTS Generaldirektör Marianne Treschow

Några aktuella frågor Behovet av en politisk vision och målsättning på bredbandsområdet. Möjligheterna i frekvensutrymmet som tidigare rymde analoga tv-sändningar – 800 MHz-bandet. Framtiden för tillstånden i 900 MHz-bandet. 2009-03-17

Behov av politisk vision och målsättning på bredbandsområdet Tillgängligheten till IT-infrastruktur allt bättre. Viktigt skilja på ”golvnivå” som alla ska ha rätt till och vilken vision vi har och vilka målsättningar vi ska arbeta mot. Flera länder satsar på bredband i rådande kristider – kan ge skjuts åt tillväxt och produktivitet. Viktigt med svenska mål att samlas kring – annars riskerar vi att tappa vår tätposition. 2009-03-17

800 MHz-bandet – en stor möjlighet för mer mobilt bredband i Sverige 800 MHz-bandet: 72 MHz spektrum i ett lågt frekvensutrymme – lämpligt för god yttäckning och för att möta kraven på ökad kapacitet i mobila bredbandsnät. Likartat agerande i Europa ökar möjligheterna – Sverige, Finland, Frankrike, Schweiz är redan med och förhoppningsvis snart Storbritannien. Pågående arbete med harmonisering – gemensamma tekniska regler för bandet. Sverige: licensiering planeras ske 2010. 2009-03-17

900 MHz-bandet – lösning för fortsatt GSM-verksamhet och teknikutveckling Gemensam ansökan från GSM- och UMTS- operatörerna. PTS krav på operatörerna – behåll befintlig täckning för mobiltelefoni, frigör utrymme för ytterligare operatör. Säkerställer fortsatt GSM-verksamhet med bibehållen täckning och tillgänglighet för de svenska konsumenterna. Utrymme för migrering från GSM till mobila tjänster med hög kapacitet (teknikneutralitet). 2009-03-17

Bred och långsiktig analys för området elektronisk kommunikation Stf. generaldirektör Katarina Kämpe

"Skate to where the puck's going, not where it's been." Walter Gretzky (Waynes pappa) 2009-03-17

Uppdragets syfte och omfattning PTS ska beskriva och analysera utvecklingen inom området elektronisk kommunikation, ur ett strategiskt perspektiv. identifiera och föreslå åtgärder som effektiviserar myndighetens arbete med att uppnå målen för området elektronisk kommunikation.  Arbetet ska resultera i en rapport som ska ge PTS vägledning i kommande arbete och åstadkomma ökad förutsägbarhet på marknaden. 2009-03-17

Vilka trender är viktigast  2015? Efterfrågan på mobilitet överallt Ökad efterfrågan på bandbredd Högt beroende i samhället av elektroniska kommunikationer Ökade trafikvolymer driver operatörernas investeringar i infrastruktur Säkerhetsfrågor och personlig integritet har hög prioritet 2009-03-17

Fokusområden i rapporten Tillgänglighet Spektrum Utveckling av infrastrukturbaserad konkurrens i accessnätet Samtrafik Broadcasting Säkerhet och integritet 2009-03-17

Tillgänglighet Formulera mål och strategier för tillgänglighet. Uppgradera funktionellt tillträde till Internet. Utveckla kommunernas roll när det gäller tillgång till bredband. Ge Vägverket i uppdrag att vid ny- och ombyggnation av vägar förlägga kanalisation. Överväg villkorade skattesubventioner för investeringar i kanalisation och fiberbaserad infrastruktur. Implementera möjligheten att inrätta en fond för finansiering av USO i LEK enligt direktivet. 2009-03-17

Tillgänglighetsaspekter blir allt viktigare i PTS konkurrensarbete och i spektrumfrågorna! 2009-03-17

Spektrum Genomför en översyn av frekvensbanden för att förbättra spektrumeffektiviteten och upprätta en handlingsplan. Avskaffa den särställning som marksänd tv har när det gäller frekvenstilldelning. Frigör spektrum från Försvarsmakten genom avgifter som står i proportion till innehavet. Anslå medel till forskning om dynamisk spektrumanvändning, s.k. kognitiv radio. 2009-03-17

Utveckling av infrastrukturbaserad konkurrens i accessnätet På kort sikt krävs fortsatt reglering i accessnätet. På längre sikt kan reglering minska genom: konkurrens från trådlös teknik ökad konkurrens genom trådbunden teknik likabehandling via teknikneutral funktionell separation Marknadsutvecklingen och graden av infrastrukturbaserad konkurrens är styrande för regleringsbehovet på längre sikt. 2009-03-17

Samtrafik På kort sikt bibehålls nuvarande prisreglering (LRIC) – det ger stabilitet På längre sikt krävs en modell som svarar mot de trender vi ser på marknaden, t.ex. utveckling mot IP-baserade nät och tjänster samt en högre andel mobil trafik. 2009-03-17

forts. Samtrafik Inför tredje generationens SMP-beslut bör följande modeller utvärderas: LRIC med särkostnad Reciproka priser fast/mobil Bill & Keep Val av reglering och övergångstakten anpassas till den tekniska utvecklingen och konsumenternas efterfrågan. Ett viktigt mål är att främja kommersiella överenskommelser och öka förutsägbarheten på marknaden. 2009-03-17

Broadcasting Det finns problem avseende marksänd digital tv – ett skäl är konflikter mellan olika intressen. Konkurrensproblem tas om hand i SMP-analyser, men bristande förutsägbarhet på marknaden leder till exempelvis investeringsproblem. PTS föreslår att en statlig utredning tillsätts för att ta fram en målbild för marknätet. Den bör tydliggöra vilka krav som ska ställas utifrån närings-, kultur- och ägarpolitiska intressen och hur konflikter däremellan ska hanteras. 2009-03-17

Den framtida svenska IT politiken Åsa Torstensson PTS marknadsdag 17 mars 2009

Först på to do-listan Marknaden efterfrågade bättre konkurrens Effektivare LEK (Karlströmutredningen) Funktionell separation – ikraftträdande 1 juli 2008 Reglering av internationell roaming Övergång till digital-TV – effektiv frekvensanvändning Regeringen ser över postlagen

Framtida aktiviteter EU-ordförandeskapet hösten 2009 underlag till en förnyad IT-agenda inom EU genom en IT-konferens om framtidens IT-politik inom EU Visby Agenda – creating impact for an eUnion 2015 Östersjöstrategin Harmonisering av frigjorda frekvenser e-förvaltning

Framtida aktiviteter Förnyad nationell IT-agenda - nationell strategi Minskade digitala klyftor – uppdrag till Handisam Tillgänglig elektronisk kommunikation Utredning om bredband Utredning om spektrum Proposition om ändrade regler för radiotillstånd i maj Ett klimatanpassat informationssamhälle Handlingsplan för att åstadkomma ett klimatanpassat informationssamhälle e-delegationen Telekompaketet, direktiv tas troligen under 2009 USO

Några tankar om framtiden Fungerande marknader Internet som en demokratiskt redskap Öppna nät

Några tankar om framtiden Fungerande marknader Internet som en demokratiskt redskap Öppna nät Tack för mig!

elektronisk kommunikation Framtider elektronisk kommunikation

causa materialis causa formalis causa efficiens causa finalis

causa materialis causa formalis causa efficiens causa finalis

causa materialis causa formalis causa efficiens causa finalis

<causa formalis>

<träd/skog>

<stjärna>

<ring>

<mesh>

<causa finalis>

Hur ska Internet förvaltas? Bo Martinsson, nätsäkerhetsavdelningen

Är allt frid och fröjd? 2009-03-17

Eller är det strid och maktkamp? 2009-03-17

Innehållet i presentationen Innebörden av begreppet Internet Governance Nytt uppdrag från regeringen till PTS Samordningen i Sverige Övergripande områden som omfattas Aktuella frågor i dagsläget Internationella fora där sådana frågor diskuteras 2009-03-17

Innebörden av begreppet Internet Governance Arbetsdefinition från WSIS 2005: Internet Governance is the development and application by governments, the private sector and civil society, in their respective roles, of shared principles, norms, rules, decision-making procedures, and programmes that shape the evolution and use of the Internet. 2009-03-17

Nytt uppdrag från regeringen till PTS PTS ska i samråd med näringsdepartementet löpande ansvara för beredning av frågor rörande Internets förvaltning i internationella organ. PTS ska företräda Sverige i dessa organ, t.ex. HLIG, IIG, GAC, IGF och ITU. PTS ska redovisa till näringsdepartementet senast 30 juni och 31 december 2009: Hur insatserna bereds och genomförs för att på ett effektivt sätt företräda Sverige i dessa sammanhang. Hur myndigheten kommunicerar frågorna med berörda organ och andra intressenter på nationell nivå. 2009-03-17

Samordningen i Sverige PTS har skapat en referensgrupp (RGIG) där PTS är ordförande. Exempel på deltagare: näringsdepartementet, riksdagen, Sida, .SE, Netnod, ISOC-SE, Cisco, KTH, operatörer Syftet är att öka transparensen genom att i ett nationellt forum kunna diskutera aktuella frågor och svenska ståndpunkter. Referensgruppen har tre möten per år, men diskussion kan också ske via e-postlista. Intresserade att delta kan kontakta mig, bo.martinsson@pts.se. Nästa möte är den 28 april, kl. 9-12 2009-03-17

Områden som omfattas av samordningen Hantering av frågor relaterade till: domännamn, såsom gTLD:er, ccTLD:er och IDN ccTLD:er. domännamnssystemet. adressering, såsom IPv4, IPv6 och AS. säkerhet och robusthet, såsom skydd av Internets fysiska och logiska infrastruktur. I övrigt frågor kring tillgång, öppenhet, mångfald m.m. 2009-03-17

Aktuella frågor i dagsläget Framtiden för IGF Makten över Internets kritiska resurser Utvecklingen av ICANN efter att avtalet med USA:s handelsdepartement löper ut i september 2009 GAC:s roll inom ICANN Implementering av internationella domännamn, IDN ccTLD Implementering av nya generiska toppdomäner, gTLD Införande av IPv6 och hantering av ledigt IPv4- adressutrymme Införande av DNSSEC på rotzonsnivå 2009-03-17

Internationella fora där sådana frågor diskuteras På global nivå: ICANN inklusive GAC IGF ITU (främst CWG WSIS, WTPF och ITR) På europeisk nivå: HLIG IIG RIPE CEPT WG ITU/PT3 2009-03-17

ICANN och GAC ICANN är en privat- rättslig organisation: arbetar för att främja Internets användning och operationella stabilitet. ansvarar för tilldelning av IP-adresser. ansvarar för domännamns- systemet (DNS). GAC är en rådgivande kommitté till ICANN: öppen för regeringar och vissa andra organisationer. 2009-03-17

Framtidsscenarier accessnät David Troëng, chef konkurrensavdelningen

Stora utmaningar för framtiden! Osäkerhet om tillväxt i efterfrågan och betalningsvilja för ökad bandbredd Två ytterligheter: Fiberaccess till hushåll och företag. Mobilt bredband komplement. Många likvärdiga alternativ: koax, LTE, fiber, VDSL… Behov av finmaskigt fibernät 2009-03-17

Förutsättningar för ökad infrastrukturkonkurrens Trådlösa tekniker kan bli substitut till fasta accesstekniker Hur mycket kommer slutkundernas efterfrågan på bandbredd öka till 2015 och hur snabbt? Affärsmodeller och slutkundernas betalningsvilja Trådlösa teknikens prestanda Fiber för anslutning av basstationerna Tillgång på spektrum 2009-03-17

forts. Förutsättningar för ökad infrastrukturkonkurrens Trådbundet accessnät PTS bedömer att det i huvudsak saknas kommersiella förutsättningar för etablering av parallella fiberaccessnät i Sverige p.g.a. befolkningens storlek och densitet. Migrering till fiber har påbörjats och TeliaSonera har betydande konkurrensfördelar såsom nationellt utbredd kanalisation och en stor befintlig kundbas. Vissa kommunala aktörer har fördelar framför privata investerare. Av fiberleverantörerna är TeliaSonera ett av få vertikalt integrerade företag. 2009-03-17

Risker för minskad infrastruktur-konkurrens LLUB-investeringar hotas vid migrering från koppar till fiber Utfasning av telestationer tvingar samlokaliserade operatörer att upphöra med sina tillträden. Kan också orsaka kapitalförluster vid kort framförhållning vid nätförändringar. Uteblivna fiberinvesteringar Tillgång på kapital och möjlighet till avkastning. Avsaknad av infrastrukturbaserad konkurrens kan medföra att det är rationellt för TeliaSonera att avvakta för att minska osäkerhet. Digitala klyftan riskerar att öka i vissa områden. 2009-03-17

PTS målbild för accessnätet Långsiktigt hållbar konkurrens, dvs. en konkurrenssituation utan sektorsspecifik reglering och med fungerande köp- och säljrelationer mellan operatörerna. Förhindra återmonopolisering av accessnätet. Tillträdesregleringen ska främja att operatörerna ges möjlighet att genomföra kapitalkrävande investeringar i infrastruktur. Effektivt resursutnyttjande av spektrum. Minska regulativ osäkerhet. 2009-03-17

PTS utkast till regulativa åtgärder på kort sikt (1-3 år) Fortsatt reglering av kopparnätet Reglerade villkor för utfasning av telestationer Reglerat fibertillträde i accessnätet Begränsad reglering av tillträde till kanalisation Väl avvägd prisreglering av fiber och kanalisation 2009-03-17

Forts. PTS utkast till regulativa åtgärder på kort sikt (1-3 år) Utreda fiberkapacitet till basstationer Väl avvägd reglering av tillträde på mer förädlade nivåer (bitström) Dialog med privata och kommunala aktörer om negativa effekterna av exklusivitetsavtal mellan operatör och fastighetsägare 2009-03-17

Möjliga regulativa åtgärder på lång sikt Regellättnad till följd av effektiv/hållbar konkurrens genom trådlös och trådbunden teknik Regellättnad till följd av effekterna av funktionell separation Fortsatt reglering av koppar, fiber och kanalisation om effektiv/hållbar konkurrens uteblir Om lokala fibermonopol etableras kan tillträdesreglering krävas 2009-03-17

Teresia Widigs Ahlin, konsumentavdelningen Tillgänglighet Teresia Widigs Ahlin, konsumentavdelningen

”Idag har väl nästan alla bredband, eller?” 2009-03-17

Grundläggande förutsättningar till bredband, 2008 (andel av befolkningen i procent) 98 % 35 % 37 % 94 % 99 % xDSL Fibernät Kabel-TV HSPA CDMA 2000 Trådbunden bredbandsaccess Trådlös bredbandsaccess 2009-03-17

”Men, om man väljer att bedriva sin verksamhet eller att bo långt ut i skogen, då får man väl skylla sig själv?” 2009-03-17

Med ökad efterfrågan krävs en långsiktig strategi 2009-03-17

? Hur kan vi möta morgondagens efterfrågan? Hur nära kunden måste vi ha fiber? 2009-03-17

Tillgänglighet till IT-infrastruktur handlar lika mycket om att kunna nå som att kunna bli nådd. 2009-03-17

Positionerna på bredbandsområdet behöver flyttas fram Sverige bör formulera en tydlig, långsiktig nationell målsättning för tillgången till bredbandsinfrastruktur. Sverige bör främja utbyggnad av bredband genom samverkan mellan privata aktörer och riktade upphandlingsinsatser. Offentlig-privata samarbetsinitiativ kan bidra till att avhjälpa geografiska digitala klyftor. Sverige bör ge kommunerna större möjlighet och ansvar att planera, underlätta och driva på bredbandsutbyggnad lokalt. 2009-03-17

MARKNADSDAGEN Stockholm, 17 March 2009 “The future of EU Telecoms Regulation” Bernd LANGEHEINE(*) European Commission, Information Society and Media Directorate-general (*) The views expressed are those of the author

The State of the Telecoms Sector Economic Performance expected to slow down in 2009 – but the Telecoms sector is doing better than other sectors (positive cashflows) Positive growth of 1.3% compared to 0.9% real growth of the economy Operators need to refinance some € 60 bn debt by mid-2010 but situations differ considerably Operators need to innovate, reduce costs and move to new (value-added) services

Regulatory Challenges Ahead Economic Regulation Promoting the roll-out of Next Generation (Access) Networks Maintaining Competition as a driver for growth and innovation Promoting wireless services – flexibility in the attribution of spectrum Creating a level playing field for all market players

Consumer Protection Regulation Transparency / Choice (triple play offers / roaming) Net freedoms / Net neutrality (traffic prioritisation) Security of personal data (data breach notification)

Regulatory Work in Progress Review of the e-Communications Directives Recommendation on Termination Rates Recommendation on Next Generation Access Networks Review of Universal Service concept Second Roaming Regulation

Review of EU Framework for e-Communications Main topics include: Spectrum – flexibility/availability Investments in Next Generation Networks Functional Separation Enhanced consistency of regulation Stronger role for national regulators (BERT/GERT or BEREC ?) Extension of Art. 7 FWD oversight (veto on regulatory remedies)

Spectrum – Main issues Spectrum policy action plan (involvement of EP) General authorisations (as a default or in selected bands ?) Harmonisation of bands (for trading – and beyond ?) Spectrum trading (harmonised bands – but also conditions ?)

Investments in Next Generation Networks Investment is driven by need to reduce costs and to upgrade networks to provide new services (audio-visual/triple play) Regulatory holidays are not an option in view of the risk of re-monopolisation But investment risk needs to be rewarded – risk sharing is problematic – risk premium can be included in access prices Cooperation and facility sharing can be useful (within the limits of competition law) – as can be symmetrical remedies in certain circumstances.

Functional Separation Instrument designed to ensure fair and non-discriminatory access of competitors Introduced or under consideration in several Member States (UK, Italy, Poland, Sweden) Problem : Effectiveness – no deterioration of the rights/position of third parties (competitors of SMP undertaking) – notification to Commission Proposal for new Art. 13a FWD - Pr.: according to EU legislators large number of conditions need to be fulfilled (e.g. failure of traditional regulation, no prospect of infrastructure based competition, social « balance sheet »)

More consistent regulation – The « Body » Improve capacity and efficiency of ERG – draw on knowledge and experience of national regulators (NRAs) Nature, structure and tasks are still being discussed by EU institutions – Not included any more: security (ENISA) and spectrum Community body or private law body ? BERT, GERT or BEREC ? Unitary structure or two tiers (Board of Regulators/Office) Financing / Staff

More consistent regulation – Veto on Remedies Commission’s amended proposal : veto only in agreement with BEREC – otherwise comitology procedure (advisory) EP Position : as Commission but regulatory comitology procedure (in case of disagreement with BEREC) Council Position : no veto but only recommendations/opinions Art. 19 FWD – General guidance via decisions or recommendations

Universal service – which way forward? « Broadband for all » as a policy objective Last Commission review did not suggest to include broadband Commission Communication launched wide-scale reflection on the future of Universal Service Porposal in the context of the Review to include broadband and let the appropriate speed be decided at national level (amendment of recital 8 of the US Directive)

The Second Roaming Regulation Commission Proposal Voice roaming: Price caps extended by a further three years. Principle of per second billing (plus set-up charge) for all roaming calls (20% consumer savings) Texting abroad: A wholesale (4c) and retail price cap (11c) Data roaming: anti-”bill shock” transparency measures + safeguard wholesale cap (€1 per MB)

Outlook Review of Framework : 31 March : vote in EP Committees / end April : vote EP plenary / 12 June : Telecom Council Agreement in 2nd reading (or conciliation under Swedish Presidency ?) Recommendation on Termination Rates : Adoption end March/early April Recommendation on NGAs : foreseen for Third Quarter 2009 Second Roaming Regulation : adoption foreseen for June 2009

How to regulate less More infrastructure-based competition : Spectrum for wireless applications – some symmetrical remedies to accompany access to passive network elements (ducts, dark fibre etc.) Low termination rates may lead to « Bill-and-keep » solutions Functional separation as a means to replace regulatory day-to-day intervention by private incentives / self-regulation

Spektrumförvaltningen mot 2015 Per G Andersson, spektrummarknadsavdelningen

Spektrum – en begränsad resurs Vilka frekvensband är (tekniskt) lämpliga för yttäckande tjänster? > 300 MHz < 3 GHz Vilka frekvensband är (ekonomiskt) lämpliga för yttäckande tjänster? 2009-03-17

Tre modeller för spektrumförvaltningen Administrativ tilldelning Staten bestämmer Marknadsmekanismer Marknaden bestämmer Kollektiv användning Användarna bestämmer 2009-03-17

Liberalisering av spektrumförvaltningen Övergång från administrativ tilldelning till marknadsmekanismer och kollektiv användning Teknik- och tjänsteneutralitet WAPECS 2009-03-17

Marknadsmekanismer Auktioner som metod att tilldela spektrum Överlåtelse av tillstånd Hur ser vi till att hänsyn tas till allmänintresset? 2009-03-17

Kollektiv användning Hur mycket spektrum ska avsättas för kollektiv användning (undantag från tillståndsplikt)? Kan tekniken lösa problem som har att göra med efterfrågan på en begränsad resurs? Vilka affärsmodeller är realistiska? 2009-03-17

Mot 2015 Hur kan vi tillgodose den ökade efterfrågan på spektrum? Försvarsmaktens spektrum Spektrum för marksänd tv – ”the Digital Dividend” 800 MHz-bandet (790–862 MHz) Kognitiv radio – en teknik för framtiden? 2009-03-17

Rapporten ”Bred och långsiktig analys för området elektronisk kommunikation” och dagens presentationer hittar du på: www.pts.se/marknadsdag 2009-03-17