12009-11-18 ”Kvalitet för lärande” Förslag på ett nytt system för kvalitetsutvärdering av högskoleutbildningar Högskoleverket 2009-11-18.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
Ingeniørutdanning Klækken Svensk ingenjörsutbildning i förändring Bert Luvö Chalmers tekniska högskola, Göteborg.
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Bedömning och betygsättning
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Nytt från Skolverket skolverket.se/yrkesutbildning.
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Från doktorsexamen till universitetslektor tillsvidare
Bolognaseminarium om Anställningsbarhet
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Centrala innehåll och kunskapskrav
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Proposition nytt kvalitetssystem Jmf HSV´s förslag – proposition från regeringen.
1 Kvalitetsutvärdering för lärande Högskoleverkets förslag till nya kvalitetsutvärderingar för högskoleutbildningar HSVs rapport 2009:25 R Högskolan i.
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Linköpings universitet
Nytt kvalitetssäkringssystem Baserat på en presentation av Lars Haikola.
Lärandemål för examination och progression
Högskola med eller utan forskningsanknytning
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
3 timmar om Constructive Alignment (CAL); Konstruktiv länkning
Högskoleverkets nya system för kvalitetsutvärdering.
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Högskoleverkets granskning av pedagogik och ämnesdidaktik i lärarutbildningen Anders Jakobsson.
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
1 Mål som förväntade studieresultat - i ett svenskt perspektiv Jöran Rehn Uppsala universitet.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff Välkomna!.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Mål som förväntade studieresultat - i ett svenskt perspektiv
Bättre lärande! Pedagogiskt utvecklingsarbete och kvalitetssäkring av utbildningen Marianne Stenius Åbo Akademi.
Utmaningar i arbetet med BfL
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Lärandemål – en introduktion 29 oktober 2010, Åbo Akademi Fredrik Oldsjö Stefan Ekecrantz
Indikator 1a Lärcentrerad undervisning och progression Täckningsgrad – mål i relation till huvudområde, nationell examensbeskrivning Examinerbarhet –
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Nytt system för utbildningsutvärderingar Högskoleverkets rapport 2009:25 R Camilla Lindmark / Inger Bergström.
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Enkät genomförd av SCB: Inträdet på arbetsmarknaden Seminarium den 22 oktober 2010.
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
Indikator 1a Lärcentrerad undervisning och progression Täcks målen i HF:s examensbeskrivningar av utbildningens lärandemål? Är lärandemålen.
Nytt kvalitetsutvärderingssystem - under utveckling Pär Brännström Utredare, Högskoleverket NU2010, 13 oktober 2010.
Kvalitetsarbetet vid BTH
Kvalitetsutveckling för kvalitetssäkring!. Internationella utvecklingstrender Utökat kvalitetsansvar för lärosätena Från kvalitetssäkring till kvalitetsutveckling.
Nytt kvalitetsutvärderingssystem KI utbildningskonferens Lars Haikola.
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Nytt kvalitetssäkringssystem höjer ribban – studenternas bästa i sikte Universitetskansler Harriet Wallberg.
Bedömning av VFU, när blir den rättssäker? Christel Borg.
Välkommen till studentdagen 2016
Validering inom Lärarlyftet
Utvärderingssystem
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

”Kvalitet för lärande” Förslag på ett nytt system för kvalitetsutvärdering av högskoleutbildningar Högskoleverket

2 Högskoleverkets regeringsuppdrag Att presentera ett förslag till nytt system för kvalitetsutvärderingar av utbildningar (15 sep) Utvärdering av utbildningar Från sexårscykel till fyraårscykel Graderade omdömen på en tre- eller fyrgradig skala Ökat fokus på kvaliteten i utbildningsresultaten Hög kvalitet kommer ev att premieras vid resursfördelning

Kvalitetsgranskningen kommer att gå från tidigare fem till två komponenter…

5 Grundläggande krav Systemet måste… Utgå från HL och HF Uppfylla Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG), Bergen 2005 Bör på strukturell nivå utgå från/stödja lärarnas ordinarie arbete med undervisning och undervisningsplanering Vara transparent och förutsägbart

Två viktiga utgångspunkter Ett ökat fokus på kvaliteten i utbildningsresultaten medför… ett ökat fokus på målen i HFs examensbeskrivningar* och hur man säkerställer att studenterna når dessa mål Ett nytt kvalitetssystem för högre utbildningen måste därmed baseras på kunskap och forskning om både utvärdering och lärande/lärprocesser * Uttrycks i tre kunskapsformer: Kunskap och förståelse, färdigheter och förmågor, värderingsförmåga och förhållningssätt

Så här kommer processen att gå till…

9 Innan vi går vidare … … behöver vi skilja på Lärandemål –dvs skriftliga formuleringar i kursplaner, examensbeskrivningar etc. (intended learning outcomes, ILO) Läranderesultat –dvs vad studenterna faktiskt har uppnått (achieved learning outcomes, ALO)

Vad ska granskas? Grundfrågan: Säkerställer utbildningarna att studenterna når målen i HFs examensbeskrivningar? Grundstruktur: Tre kvalitetsindikatorer 1.Lärandemål och examination (? %) 2.Läranderesultat (? %) 3.Studenternas erfarenheter (? %) Varje indikator innehåller ett el flera bedömningsområden som ska bedömas utifrån kända bedömningskriterier och resultera i en sammanvägd bedömning av hela utbildningen, utmärkt god kvalitet, godtagbar kvalitet eller ej godtagbar kvalitet

Inrapportering och bedömningsunderlag Kommer att ske digitalt Exempel på bedömningsunderlag –Urval av lärandemål och motiveringar –Urval av examinationsuppgifter och motiveringar –Uppgifter om betygskriterier –Kursplaner (littlistor) –Utbildningsplaner –Lokal examensordning –Självständiga arbeten + förteckningar över dessa

Indikator 1 Lärandemål och examination Baseras på ”lärcentrerad utbildningsplanering” (”aligned teaching”) –Indikatorn granskar relationen lärandemål – examination* – bedömning –En särskild granskning görs av hur progressionen säkerställs samt faktorer som rör anställningsbarhet/användbarhet –Indikatorn granskar också den samlade lärarresursen *Innehåll/vad som examineras och form/hur man examinerar

Vad är egentligen lärandemål och lärcentrerad undervisning?

Från kursens/ utbildningens början Till kursens/ Utbildningens slut … och att skifta tidsperspektiv Från lärarens aktiviteter ”Vad ska jag göra?” Till studentens aktiviteter ”Vad ska studenten göra?” Innebär att skifta fokus …

De nya utvärderingarna kommer att granska lärandemål på kursnivå i förhållande till nivån nationella examensbeskrivningar…

Om vi tittar närmare på de tre bedömningsgrunderna i indikator ett …

Indikator 1a Lärcentrerad undervisning och progression Täcks målen i HF:s examensbeskrivningar av utbildningens lärandemål? Är lärandemålen examinerbara? Är examinationsuppgifterna/-formerna relevanta för kursens lärandemål? Betygskriterer och bedömning Bedömningsunderlag –framför allt exempel på lärandemål och examinationsuppgifter

Indikator 1a Lärcentrerad undervisning och progression Progression i fyra spår –Vetenskaplig/metodologisk –Ämnesmässig –Språklig –I förekommande fall professionsrelaterad Exempel på bedömningsunderlag –Exempel och förklaringar på hur lärandemål från början till slutet av utbildningen ger en successiv fördjupning för vart och ett av ovanstående perspektiv –Granskning av litteraturlistor till de kursplaner som lämnats in

Indikator 1b Utbildningens användbarhet … Utgångspunkt: Systemet kan enbart granska företeelser som ligger inom ramen för utbildningsansvarigas möjligheter att själva förändra Skilj på anställningsbarhet och etableringsgrad Definition: –"Employability is taken as a set of achievements - skills, understandings and personal attributes - that make graduates more likely to gain employment and be successful in their chosen occupations, which benefits themselves, the workforce, the community and the economy." (Yorke, 2004, s. 7)

Indikator 1b Utbildningens användbarhet … forts. Fokus blir Hur generiska/arbetslivsrelaterade förmågor examineras Arbetslivsrelaterade inslag som handlar om exempelvis verksamhetsförlagd utbildning samverkan/kontakter med avnämare alumnikontakter etc Bedömningsunderlag exempel på lärandemål och examinationsuppgifter (generiska) exempel på inslag och hur de examineras

Exempel på generiska/ arbetslivsrelaterade förmågor Förmåga att: –Självständigt urskilja, formulera och lösa problem HL §8 –Möta förändringar i arbetslivet HL §8 –Arbeta i team (tillsammans med personer med andra kompetenser) –Prioritera och planera sin tid –Kommunicera skriftligt och muntligt –Söka, välja och värdera information –Samla, bearbeta och tolka data –Identifiera egna kunskapsbehov

Indikator 1c Samlad lärarresurs Lärarkompetens –vetenskaplig meritering –meritering map. undervisning och lärande inom högre utbildning –i förekommande fall professionsrelaterad meritering

Indikator 1c Samlad lärarresurs Tid i anställning* direkt relaterad till utbildningen år ett och tre (alt. fyra, fem) för: –Olika lärarkategorier disputerad/ickedisputerad lärare, alt professor, docent, lektor, adjunkt, i förekommande fall också för lärare med en relevant yrkesutbildning - att diskuteras! –Uppdelat på kvinnor och män * utgå från uppgifter som finns i institutionens tjänstgöringsplaner

Definition av ”tid i tjänst direkt relaterad till utbildningen” All kontakt tid (inkl elektronisk kontakt) ex föreläsningar, seminarier, laborationer, examinationsarbete, handledning, etc, samt schemaläggning och annat planeringsarbete direkt relaterat till utbildningen som finns i lärarens tjänstgöringsplan övergripande och allmänt administrativt och/eller planeringsarbete ska ej räknas in här redovisas i antal klocktimmar ej procentsatser

Innan vi går vidare till Indikator 2 … … en påminnare … Lärandemål –dvs skriftliga formuleringar i kursplaner, examensbeskrivningar etc. (intended learning outcomes, ILO) Läranderesultat –dvs vad studenterna faktiskt har uppnått (achieved learning outcomes, ALO)

Indikator 2a Läranderesultat Självständiga arbetet/examensarbeten och ev andra examinationsuppgifter (Betygsfördelningar) Indikatorns bedömningsområde –Ett urval av självständiga arbeten jämförs med ett i förväg fastställt gränsvärde (”ribba”) för Godtagbar kvalitet

Indikator 2a Läranderesultat forts. Vad är fördelarna? –Robustare bedömningar –Vi kommer med säkerhet att kunna uttala oss om en utbildning inte håller kvaliteten dvs har arbeten som hamnar under de fastställda betygsribborna (istället för att uttala oss om den generella kvaliteten med de statistiska mätfel som då kan finnas) –Arbetsinsatsen kommer att kunna minskas –Drivkraften blir att förbättra kvaliteten nedifrån och upp

Indikator 3 Studenternas erfarenheter och inflytande Indikator 3a Enkäter till studenter som studerat tre, fyra och fem år Vilka områden bör finnas med? –Ex Tydliga mål Förståelseinriktad examination och aktivt lärande Tydlig återkoppling Träning av vetenskaplig metod och tänkande Träning av generiska färdigheter Träning av professionsrelevanta färdigheter Lämplig arbetsbelastning och studentens egen arbetsinsats Indikator 3b Alumnenkäter

Resultaten av utvärderingarna kommer att kunna illustreras i kvalitetsprofiler som bygger på de tre indikatorerna och deras enskilda bedömningsgrunder….

Information finns på Nytt kvalitetsutvärderingssystem Observera att detta förslag är under bearbetning och alltså kommer att kunna förändras.