Autism och autismliknande tillstånd Autismspektrum

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Handlednings-samtal Utforska – klargöra samband mellan tanke
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
PRIVATSAMTAL EXPERTSAMTAL
AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
VARDAGSSTÖD SOM GÖR SKILLNAD
A survey with a focus on periodontology.
Det sociokulturella funktionshindret och Tydliggörande pedagogik
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Barnanpassad utredning
Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
Neuropsykiatriska diagnoser Kristina Darfeldt leg. psykolog kristina
Komplement Bornholmsmodell för förskolan
Aspergers syndrom och kommunikation
Diagnos- ADHD, Asperger och Borderline
Välkomna till Introduktionsdag
JOHANNA BJÖRK Konsulent
Dept. of Design Sciences, Lund University
MBT i raketfart Per Wallroth MBT-teamet, Psykiatri Sydväst
ÄR DET BÄTTRE ATT VARA SINGEL ELLER VARA GIFT?
Heléne Stern leg psykolog
Hanterbar Meningsfull SENSE OF COHERENCE – KÄNSLA AV SAMMANHANG
Neuropsykiatrisk funktionshinder
JOHANNA BJÖRK
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
VAD ÄR HÄLSA/STRESS?.
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Grundkriterium för psykisk sjukdom/störning Tillståndet leder till funktionsnedsättning och/eller lidande.
Att samtala med ungdomar om tobak
Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun
Aspergers syndrom – Vad är det ?
 I denna bilaga ger vi en kortfattad presentation inom olika områden gällande träning och hälsa som vi erbjuder på Forma träningscenter.  Kontakta gärna.
Medicinska aspekter på språkstörning
HaschAvvänjningsProgram
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Ta ställning och handla!
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Stöd i vardagen till psykiskt funktionshindrade - utgångspunkter
Valideringsprocessen
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Förebygga Tersen 1. Förebygga är bättre än ”ta hand om”! Sociologen Aaron Antonovsky flyttade fokus från externa faktorer som orsak till ohälsa till individens.
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Livsstil och återhämtning
Missbruk/beroendet Neuropsykiatriska störningar
Idrottspsykologi.
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk störning 30 januari 2009 Hur kan vi tillsammans bli bättre? Inspirationsdag för ledare, om samarbete.
Selfmutilation behaviour Self injourious behaviour Cutting
Förmågan att dra korrekta slutsatser. Cannabisrökaren upplever sin personliga historia som höljd i dimmoln. Försämring har noterats inom följande funktionsområden:
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Musslan … för dig som har en närstående som dricker för mycket alkohol, tar droger eller mår psykiskt dåligt.
Existentiella frågor i dödens närhet
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Autism och Asbergers Syndrom
Mental hälsa.
Om oss: Vi är en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) Vi företräder våra medlemmar Vi driver på utvecklingen.
Kognition och teknik Beata Terzis
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Bemötande och förhållningsätt
Egen styrka-projektet
Autism spektrum Autism Aspergers syndrom. Ett spektrum!! IQ 70 asperger ”högfungerande autism” 80% av barn med autism autism.
Lena Nylander och utvecklingsstörning (ASD och IDD) hos vuxna 19 mars 2015 Lena Nylander, psykiater, med dr Lund.
Hälsofrämjande bemötande En logopeds arbete med personer som har utvecklingsstörning och autism Helene Ahnlund, AKO 2015.
Barns delaktighet och inflytande hjälpmedelskonsulenterna Jenny Lerström & Hanna Slott Öjenhed leg arbetsterapeut och leg logoped.
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
Psykiskt funktionsnedsättning
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Funktionsvariationer
Vilka är vi? Utbildningscenter Autism ägs av Autism- och Aspergerförbundet. Vi bedriver utbildningar och sprider kunskap om autism, Aspergers syndrom.
Autism Tre symtomkomplex socialt samspel språk/kommunikation beteende.
Presentationens avskrift:

Autism och autismliknande tillstånd Autismspektrum

Klassisk autism (Infantil autism, Kanner autism/syndrom) Högfungerande autism (HFA) Asperger syndrom Atypisk autism (PDD-NOS, ”autism UNS”) Disintegrativ störning (Hellers syndrom)

Förekomst Autismspektrum nästan 1% Klassisk autism 0,2% Aspergers syndrom 0,5% Pojkar : Flickor 4 : 1

Autism och autismliknande tillstånd Wings triad Begränsad förmåga till ömsesidigt socialt samspel Begränsad förmåga till ömsesidig kommunikation Begränsning av fantasi, lek, beteenden och intressen Förklaras inte av den allmänna begåvningsnivån

Fyra grupper Avskärmade Passiva Aktiva men udda, distanslösa Överdrivet formella, rigida

Viktiga kognitiva funktioner Theory of mind(Mentaliseringsförmåga) Förmåga att förstå att människor har egna inre liv, tankar och känslor, som ligger bakom de beteenden vi ser. En förutsättning för inlevelseförmåga. Exekutiva funktioner Förmågan att i tanken kunna planera, organisera, hålla tillbaka impulser för att behålla vald strategi, tillfälligt växla fokus och hitta tillbaka till ursprunglig plan. Nödvändig för att utveckla känsla för tid Central koherens Förmågan att se helheter och meningsfulla sammanhang. Sortera bort oviktiga detaljer.

Annorlunda perception Annorlunda känslighet för Ljud Matens smak och konsistens Visuella intryck (ljus, färg, avstånd, storlek) Lukt Smärta Temperatur Bristande bortfiltrering av ovidkommande sinnesintryck Synestesi Svårt med samordning av sinnesintryck Bristande kroppsuppfattning

De biologiska grunderna för ASD Förståndshandikapp 80% Epilepsi 30-40% Synnedsättning 20% Skelning 40% Hörselnedsättning 25% Associerad medicinsk sjukdom 25% Fragilit-X, Angelmans syndrom, Tuberös skleros, Itos hypomelanos, Intrauterin rubella, Postnatal herpes, metabola sjukdomar Ärftlighet Syskonrisk 5% Tvillingstudier, HZ konkordans 80-90% Asperger 50% nära släkting Genetiska studier Pre- och perinatal stress Macrocephalus

Funktionell hjärnavbildning (SPECT, PET, fMRI) Frontalt Obduktionsdata Funktionell hjärnavbildning (SPECT, PET, fMRI) Frontalt Temporalt Hjärnstamsdysfunktion (ABR, ögonmotorik) 55% Neurotransmittorer DA, NA GFA proteiner Gangliosider Pekar på dysfunktionell synapsbildning och nedbrytning Spegelneuron

Autism – Ofta också Adhd 50% Tics OCD Ångest, ssk panik Depression Bipolärt syndrom Selektiv mutism Ätstörning minst 10-15% Sömnstörning Epilepsi Personlighetsstörning Utvecklingsstörning

Specifikt Inte underordnat utvecklingsstörningen Mer annorlunda än sen utveckling Kommunikations handikapp fr a Ojämn kognitiv profil Detaljfokuserad kognitiv stil Ekotal Svårt med mentalisering Svårt att generalisera Visuellt tydliggörande strategier Strategier för ökad social förståelse och social kommunikation Mycket viktigt att känna igen ”De allra svåraste” har ofta autism, epilepsi och utvecklingsstörning

Man är inte sin diagnos! Man är inte autistisk, man har autism

Man är först och främst en människa, en unik individ sen kan man ha problem

Att ha autism är inte detsamma som att vara omänsklig Att ha autism är inte detsamma som att vara omänsklig. Men det innebär att man är annorlunda i grunden. Det innebär att det som är normalt för andra inte är normalt för mig, och det som är normalt för mig är inte är normalt för andra. Jag är på sätt och vis illa rustad för att överleva i den här världen, likt en utomjording som strandat utan karta. Men min personlighet är intakt. Mitt själv är oskadat. Livet har både mening och värde för mig och jag önskar inte bli botat från mig själv….. Inse att vi är lika främmande för varandra och att mitt sätt att vara inte endast är en skadad variant av ditt…. Visa mig respekten att möta mig på mina egna villkor. Ifrågasätt dina slutsatser. Definiera dina villkor. Arbeta med mig för att bygga broar mellan oss. Jim Sinclair 1992

Om jag vill lyckas med att föra en människa mot ett bestämt mål, måste jag finna henne där hon är och börja just där. Den som inte kan det lurar sig själv när han tror att han kan hjälpa andra. För att hjälpa någon måste jag visserligen förstå mer än vad han gör, men först och främst förstå det han förstår. Sören Kirkegaard