Minskad elevdokumentation
Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare ha ett utvecklingssamtal om hur elevens kunskapsutveckling och sociala utveckling bäst kan stödjas samt om vilka insatser som behövs för att eleven ska nå kunskapskraven och i övrigt utvecklas så långt som möjligt inom ramen för läroplanen. Informationen vid utvecklingssamtalet ska grunda sig på en utvärdering av elevens utveckling i förhållande till läroplanen och kunskapskraven i de ämnen som eleven får undervisning i. Skriv namn och verksamhet
Fortsättning…. Skriftlig individuellt utvecklingsplan I årskurs 1–5 ska läraren en gång per läsår, vid ett av utvecklingssamtalen, i en skriftlig individuell utvecklingsplan 1. ge omdömen om elevens kunskapsutveckling i förhållande till kunskapskraven i de ämnen eller ämnesområden som eleven får undervisning i, och 2. sammanfatta vilka insatser som behövs för att eleven ska nå kunskapskraven och i övrigt utvecklas så långt som möjligt inom ramen för läroplanen.
”Sociala omdömen”… Den individuella utvecklingsplanen får även innehålla omdömen om elevens utveckling i övrigt inom ramen för läroplanen, om rektorn beslutar det. Överenskommelser mellan läraren, eleven och elevens vårdnadshavare vid utvecklingssamtalet ska alltid dokumenteras i utvecklingsplanen. Rektorn beslutar om utformningen av sådan skriftlig information som ges i utvecklingsplanen Se förslag till blankett skolverket …
Arbetsgång Hur gick det ? Vart är vi ? Vart ska vi ? Hur gör vi ?
Underlag för samtal Läraren gör en bedömning som grundar sig på all tillgänglig information om elevens kunskaper i ämnet. Under kommentarer kan läraren ange förutsättningar, styrkor, skäl till otillräcklig utveckling m.m. Dessa används av läraren på utvecklingssamtalet Hur ofta gör vi dessa ? Hur gör vi på år 6-9 ?
Skolans insatser… Sammanfattning av skolans insatser för att eleven ska nå så långt som möjligt EX..Förändring av utformning, genomförande av undervisingen samt olika stödinsatser Viktigt att insatserna uttrycker skolans ansvar Allt ansvar får ej läggas på elev och vårdnadshavare (Får ej uttrycka värderingar om elevens personlighet ex. Du är ….)
Arbetsgrupp tar fram förslag En arbetsgrupp inom kvalitet och utveckling grundskolan tar nu fram ett underlag som innehåller förslag till nya kommungemensamma mallar. Underlaget kommer att diskuteras i en referensgrupp, bestående av pedagoger, skolledare, representanter från grundskolans ledning och objektsspecialister, och går sedan vidare till grundskolans ledning för beslut. Om allt går som planerat kan grundskolans ledning besluta om nya dokumentationsmallar i början av december. Planen är att mallarna ska börja användas i Edwise efter årsskiftet.