KULTUREN I FOKUS Eleverna i årskurs 4-6 har under våren 2014 arbetat med kulturtema. Vi har under hela terminen haft en konstnär på skolan för att tillsammans.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Speldosan.
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Bildspel om konstnären
Kristinedalskolan F-9 skola i Stenungsund 600 elever 19 språk.
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Att träna Läsförståelse
Månadsbrev oktober 2013 Måsen
Kamratstödjar konferens 5/ Dagen startade för kamratstödjarna när de anlände till Munkedals folkets hus. Kamratstödjarna blev incheckade och fick.
PABLO PICASSO.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
Att skriva sig till läsning
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
BLOMMENSBERGSSKOLAN 6-9-skola Kulturprofil Temainriktat arbetssätt
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Hur du skriver en bra historia
Jenny Nyström.
Mål och betygskriterier
Pedagogisk dokumentation
Presentation av gipsmask-gör en snygg presentation av din mask
Likabehandlingsarbete mot diskriminering och kränkande behandling
Lokal pedagogisk planering
Vår resa till Kolmården 12/6-13. Under läsåret 2012/2013 har klass 1 arbetat med djur och natur i vår närmiljö. Vi har arbetat både med vilda djur i våra.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
John Bauer antogs redan vid 18 års ålder till konstakademin efter två års förberedande studier på olika konstskolor i Stockholm. Han illustrerade sagosamlingen.
Lokal Pedagogisk Planering
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
En plats för UTMANING UPPTÄCKSFÄRD ÄVENTYR
Skapande Skola Medel från statens kulturråd gör det möjligt med större och fler kulturinsatser i skolan!
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Stockholm stad Familjedaghem 2013 Staden totalt Presentation Om undersökningen Frågorna i enkäten Inför läsning av rapporten Svarsfrekvens Resultat –Staden.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Id Hk NO HOMO SAPIENS MÄNNISKAN SO Bd En Sv Ma.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
- Ett berättarprojekt på en förskola
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Läroplansträff fritidshem
Dokumentation av PRAO med hjälp av digitalt berättande
Skolutveckling via digitala medier
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Nycklar till litteraturen
Hur kan vi veta vad som hänt i det förflutna?
Skapande skola Kyrkskolan. Pengarna som tilldelats Kyrkskolan har använts till författarbesök. År 1-3 har haft besök av Helena Bross vid två.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
1. Genomför enkäten och redovisa resultatet 4. Vid vilka tillfällen fungerar bra eller hyfsat bra redan idag? Vad är det som gör att det funkar vid dessa.
Elev loggbok.
Ola Henricsson Muntligt berättande i undervisningen.
Arbeta kreativt med Ipad kunskapssubjekt estetiska lärprocesser samlärande.
- Innehåll - Form - (Svenska Impulser från s 198) Analys av roman.
Påhittade texter Kan innehålla verklighet Berättar sanningar om livet.
ATT TÄNKA PÅ NÄR DU REPRESENTERAR VÅR BRANSCH Studiebesök för årskurs 6-9.
Lära för livet!.
Rädda klassrummet.
Staffan Thorström, Slestadskolan, Linköping –
Marc Chagall Rysk konstnär född Flyttade till Frankrike Fick fly till USA under andra världskriget eftersom han var jude, återvände sedan till.
Välkommen till ett samtal om VÄRDERINGAR
TRYGGA RELATIONER I KLASSEN
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Två konstnär Rembrandt van Rijn och Jonas Åkesson
Verksamhetsbeskrivning
Rädda klassrummet SLÖJD.
Enkät i gymnasieskolan 2015
Presentationens avskrift:

KULTUREN I FOKUS Eleverna i årskurs 4-6 har under våren 2014 arbetat med kulturtema. Vi har under hela terminen haft en konstnär på skolan för att tillsammans med eleverna skapa en väggmålning.

Med inspiration från Patriks målningar framställer varje elev sin egen bild

Under projekttiden åkte vi till Stockholms stadsteater för att titta på Djungelboken.

När vi ändå var där passade vi på att gå till Medeltidsmuseumet och vi gick även en runda i Gamla stan.

Vi går i Gamla stan…..

….och besöker de smala gränderna

Eleverna i årskurs 4-6 på Valla skola har under vårterminen 2014 arbetat med ett kulturprojekt. Genom detta projekt ville vi att eleverna skulle arbeta med en del av kunskapskraven i bild och svenska, för att stimuleras till att uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer få en djupare kunskap om hur bilder skapas och kan tolkas   utveckla sin kreativitet och uppmuntras till att ta egna initiativ träna på att dokumentera och redovisa sina arbeten med hjälp av olika uttrycksformer

Vi kontaktade en konstnär för att inspirera eleverna till att skapa en väggmålning, som prydnad i skolans gemensamma utrymmen. Målningen delades upp i fyra tavlor och eleverna röstade fram temat på motiven - sjö, stad, äng och skog. Eleverna fick välja vilken tavla de ville måla en detalj till, ex. en fjäril på ängen.

Eleverna har också under vårterminen, arbetat med olika estetiska uttryck bland annat har de letat fakta om kända konstnärer och målat en tavla i en konstnärs stil. De har också i grupp analyserat bilder och berättat vad de ser inför sina kamrater.

känna till våra mänskliga rättigheter förstå det viktiga med demokrati Vi ville också att eleverna skulle arbeta med en del av kunskapskraven i samhällskunskap, för att acceptera olikheter känna till våra mänskliga rättigheter förstå det viktiga med demokrati genom texter, scenkonst och annat estetiskt berättande få möjlighet att utveckla språket, den egna identiteten och sin förståelse för omvärlden

I maj åkte vi till I maj åkte vi till Stockholm för att titta på Djungelboken. Det är en moderniserad berättelse om Mowgli och hans fosterföräldrar Baloo och Bagheera som flyttar in på Sergels torg igen. Året är 2107. Tunnelbanan har pajat, de svartvita plattorna syns knappt för allt skräp. Storstaden har blivit en djungel och ”apbratsen” håller på att ta över ”stan”. Föreställningen handlar om vänskap och utanförskap vilket efteråt ledde till bra diskussioner i klasserna. n. Det är en moderniserad berättelse om Mowgli och hans fosterföräldrar Baloo och Bagheera som flyttar in på Sergels torg igen. Året är 2107. Tunnelbanan har pajat, de svartvita plattorna syns knappt för allt skräp. Storstaden har blivit en djungel och ”apbratsen” håller på att ta över ”stan”. Föreställningen handlar om vänskap och utanförskap vilket efteråt ledde till bra diskussioner i klasserna.

I Valla skola har vi en önskan om att eleverna ska utveckla sitt samarbete med kamraterna på ett undersökande och problemlösande sätt, som kan leda till en större acceptans för att vi är olika.

Eleverna har också utvärderat och illustrerat upplevelserna från Stockholmsresan.