INNEHÅLL Hur kunde man beskriva den vuxnes inlärning ? pedagogik

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Den hermeneutiska metoden
Advertisements

Det goda samtalet Lena Fritzén 21 maj 2013
Handlednings-samtal Utforska – klargöra samband mellan tanke
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Informationsteknologi och didaktiska perspektiv
P ERSONLIG S TUDIE P LAN NÄR ? HUR ? VAD ? Petri Salo Åbo Akademi Pedagogiska institutionen 2000 Utgångspunkt I) Individens tidigare studier II ) Arbetserfarenhet.
Individuellt lärande tillsammans
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
Dept. of Design Sciences, Lund University
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Aktionsforskning Harriet Axelsson
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Varför arbeta med interpersonella relationer i handledning?
En reviderad läroplan för förskolan
SET Social Emotionell Träning
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Petri Salo Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Finger, M
historia och filosofiska
Behöver vi en skild pedagogik för vuxna ?
Det svenska politiska systemet: Introduktion
Yngre skolbarns kamratkulturer
Ledning och förståelse
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Petri.
Barnehagen som læringsarena
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
VUXENVUXEN DIDAKTIK INLÄRNING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Inlärning ? en förutsättning en utgångspunkt en process ett resultat.
Kommunikation och samspel
INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Petri.
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Måste vi lära oss genom hela livet ?
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
VUXENVUXEN DIDAKTIK DEFINITIONER Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Undervisning ”De åtgärder och arrangemang med vilkas hjälp man skapar.
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
LÄRANDETS PARADOX FÖRÄNDRING INDI VID SAM FUND KONTINUITET
Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi Petri Salo Åbo Akademi i Vasa/Vuxenpedagogik2006 Kursdeltagarnas lärarinriktning.
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
W EBQUEST Vad är det?. W EBQUEST : HISTORIA OCH DEFINITION Konceptet Webquest utvecklades 1995 av Bernie Dodge i samarbete med Tom March vid San Diego.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
VUXENVUXEN DIDAKTIK LÄRAREN Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Bra vuxenlärare “Den gode lærar er fagligt dygtig, stiller krav, tager.
Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter Vuxenutbildningens historia och filosofiska utgångspunkter FÖRELÄSNING
Mathilda Wrede Seminariet Brukarmedverkan – mycket tal men lite vägkost? En introduktion Ilse Julkunen Professor i praktikforskning Helsingfors.
VUXENVUXEN DIDAKTIK METODER Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 StyrningStyrning Styrd Icke- styrd Deltagarinflytande – och aktivitet.
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
V U X E N DIDAKTIK Självstyrt lärande PLANERING
Mentala modeller Vad syftar vi på mer specifikt? 6 idéer kring mentala modeller Fruktbara ansatser för framtiden Att läsa: Kapitel 6 i kursboken.
INNEHÅLL ~ Vuxenpedagogik som ett akademiskt ämne ~ Centrala forskningsområden under 1990-talet ~ Tyngspunktsförskjutningar inom forskning ~ Aktuella begrepp.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Skriv en kort uppsats med rubriken
VUXENVUXEN DIDAKTIK STUDERANDE Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Den vuxne studerande... har livserfarenhet (kompenserar t.ex. sämre.
Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi BILDER FRÅN ELLEN KEYS ”STRAND”
VUXENVUXEN DIDAKTIK UTVÄRDERING Petri Salo/Åbo Akademi/Pedagogiska institutionen 2001 Fem viktiga frågor i samband med utvärdering 1. När skall utvärderingen.
IT-pedagogik Inlärning och utbildning med stöd av IT och Internet
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Skolutveckling genom aktionsforskning
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
PEER LEARNING Karin Karlsson Verica Vuckovic
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Sociologi Introduktion.
En kort introduktion Göran Brante
Teorier och Principer bakom ”good practice” vid livsstilsförändring
Situated action ”Plans and Situated Actions – The Problem of Human -Machine Communication” - Lucy A. Suchman etnometodolog ”Varje utförande av aktivitet.
Vad betyder Social Kompetens
Lärande (i) organisationer
Presentationens avskrift:

INNEHÅLL Hur kunde man beskriva den vuxnes inlärning ? pedagogik INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK Hur kunde man beskriva den vuxnes inlärning ?         INNEHÅLL ~ En definition på den vuxnes inlärning ~ Förnyande inlärning ~ Inlärningsprocessen ~ Olika former av inlärning ~ Meningen med vuxenstudier ~ Hur utnyttja modellerna pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Källförteckning ~ Jarvis, P. 1997. Oppimisen paradokseja. I tidskriften Aikuiskasvatus 1/97 ~ Kolb, D.A. 1984. Experiential learning. Experience as the source of lear- ning and development. ~ Larsson, S. 1997. Vardagslärande och vuxenstudier. I arbetet Ellström, P-E, Gustavsson, B. & Larsson, S. (red.) Livslångt lärande. ~ Merriam, S. B. & Heuer, B. 1996. Meaning-making, learning and develop- ment. A model with implications for practice. I tidskriften International Journal of Lifelong education 4/1996. ~ Mezirow, J. 1995. Uudistava oppiminen. Kriittinen reflektio aikuiskoulutuk- sessa. .    Petri Salo Åbo Akademi/ Pedagogiska institutionen 2000

Vuxenpedagoger/-forskare om inlärning INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK Vuxenpedagoger/-forskare om inlärning Mezirow, J. (kritisk) reflektion – förnyande inlärning (USA) http://fcis.oise.utoronto.ca/~daniel_schugurensky/assignment1/1978mezirow.html Knowles, M. självstyrd inlärning (USA) http://www.infed.org/biblio/b-selfdr.htm Jarvis, P. icke-lärande – lärandets paradoxer (Stor-Britannien) Freire, P. befrielse från förtryck – dialogpedagogik (Brasilien) http://www.infed.org/thinkers/et-freir.htm Kolb, D.A. erfarenhetsbaserad inlärning (USA) http://www.infed.org/biblio/b-explrn.htm Schön, D.A lärande och reflektion i handling Argyris, C. lärande i organisation (USA) http://www.infed.org/thinkers/et-schon.htm http://www.infed.org/thinkers/argyris.htm Habermas, J. kommunikativ rationalitet – livsvärld (Tyskland) Engeström, Y. verksamhetsteori – internalisering/externalisering (Finland) pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Petri Salo Åbo Akademi/ Pedagogiska institutionen 2000

En definition på den vuxnes inlärning INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK En definition på den vuxnes inlärning utgångspunkten för inlärning är alltid någon form av verksamhet eller aktivitet pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området En meningsskapande aktivitet vars syfte är att skapa underlag för en sådan tolkning av erfarenheten som möjliggör att den tidigare förståelsen (meningsperspektiv/ förståelsehorisont) förändras och utvecklas (främst kvalitativ) Petri Salo Åbo Akademi/ Pedagogiska institutionen 2000

? ? Ett försök att illustrera den vuxnes inlärning INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK Ett försök att illustrera den vuxnes inlärning verksamhet/aktivitet erfarenhet pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området 1+2=2 xyz , ss det bästa med att kunna själv göra… ? ? xys, zys, vtc meningsperspektiv förståelsehorisont Grundläggande antaganden ackomodation assimilation kontextualism konstruktivism Den vuxne Petri Salo Åbo Akademi/ Pedagogiska institutionen 2000

Verksamhet - aktivitet INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK Förnyande inlärning enligt Mezirow (1991) E r f a r e n h e t pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Verksamhet - aktivitet Strategier och tillvägagångssätt Vanor, behov, intressen reflektion kritisk självreflektion De tanke- och verksamhets modeller som utgör menings- perspektivet kritisk reflektion Bakomliggande grundantaganden Petri Salo Åbo Akademi/ Pedagogiska institutionen 2000

Inlärningsprocessen enligt Merriam & Heuer (1996) INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK Inlärningsprocessen enligt Merriam & Heuer (1996) Den vuxne möter en ny situation eller är med om en ny erfarenhet pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området behov av att skapa/ge mening - förstå Otillfredställande menings- skapande/-givande, dvs att den nya erfarenheten stäm- mer INTE överens med den tidigare förståelsen (systemet) Tillfredställande menings- skapande/-givande, dvs att den nya erfarenheten stäm- mer överens med den tidigare förståelsen (systemet) Ett tillstånd av engagemang (kognitiv,känslomässig eller fysisk) i relation erfarenheten tid - stöd Övergång till ett vidare personligt eller socialt sammanhang Förändring i förståelsen det meningsskapande systemet (mera utvecklat/komplext) Petri Salo Åbo Akademi/ Pedagogiska institutionen 2000

Olika former av inlärning (Jarvis 1992) INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK Olika former av inlärning (Jarvis 1992) Förutfattad antagande Avvisande Ignorerande Icke inlärning pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Icke-reflektiv inlärning Förmedveten Färdigheter Utantill inlärning Reflektiv inlärning Reflektion Metakognitiv färdighet Experimentell kunskap the relationship between learning and change..paradoxes are inherent .. • learning is a response to change, but also creates it; • learning is a mechanism of adaptation, but it also has the capacity to evoke it; • people learn to be safe, but learning is also a risk-taking activity Petri Salo Åbo Akademi/ Pedagogiska institutionen 2000

Handling Tanke Kolb (1984) om inlärning göra pröva tänka INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK D e f i n i t i o n Inlärning är en process under vilken kunskap skapas genom omgestaltning av erfarenheter pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Handling förmåga att göra, prestera, riskera i nya situationer göra kan tillämpa idéer, vågar pröva, reso- nerar induktivt Erfara har fantasi, nya ideer ser saker från olika perspektiv pröva Experimentera Reflektera tänka Abstrahera begrepps- liggöra Tanke kan skapa modeller, resonera in- duktivt, behärskar abstraktioner Petri Salo Åbo Akademi/ Pedagogiska institutionen 2000

personlighetspsykologi Grupp och socialpsykologi INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK Lärandets tre dimensioner - Illeris (2001) Utvecklings- och personlighetspsykologi Freud Inlärningspsykologi Piaget, Vygotsky Kognitiv process tänkande motoriska färdigheter Psykodynamisk process Känslor, attityder, motivation pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området INLÄRNING Social, samhällelig process Kommunikation samspel socialisation Grupp och socialpsykologi Socialisationsteori Marx Petri Salo Åbo Akademi/ Pedagogiska institutionen 2000

Vuxenpedagogerna i Illeris´ triangel INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK Vuxenpedagogerna i Illeris´ triangel Kognitiv process Psykodynamisk process pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Kolb Knowles Schön Argyris Engeström Jarvis Mezirow Habermas Freire Social, samhällelig process Petri Salo Åbo Akademi/ Pedagogiska institutionen 2000

Vad handlar undervisning då om ? INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK Vad handlar undervisning förhandling, försäljning, ledning, guidning då om ? pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området gemensam förståelse överensstämmelse m.m. 3+4=7 xyz 3+3=7-1 xyz Vuxenlärare försäljare marknadsförare ledare guide Vuxenstuderande potentiell kund arbetstagare turist Petri Salo Åbo Akademi/ Pedagogiska institutionen 2000

om meningen med vuxenstudier Staffan Larsson (1997) om meningen med vuxenstudier   Utgångspunkt: Den studerande “bär med sig” ett sammelsurium av tankar och handlingar som formats till mönster. Inlärning uppstår då dessa mönster i form av tolkningar och handlingsmönster förändras. Förändring, d.v.s inlärning förutsätter att det tidigare inlärda utmanas, eller att det uppstår en spänning mellan det gamla och det nya. Tre krav på studierna - dess form och innehåll Autentiskt lärande • Lärandet skall ha någon mening - skapa genuint intresse. Detta sker genom att innehållet kan relateras till den vardagsförståelse som de studerande har utvecklat gällande det aktuella innehållet Relevans • Att kunna se sammanhangen och sålunda skapa mening kring det som läggs fram. Det praktiska sammanhanget ger innehållet en naturlig meningsfullhet Det goda omdömet • Att kunna bemöta argument och påståenden, att kunna ta ställning genom att betrakta fenomen från ett annat perspektiv än det egna. Förståelsen blir fullständigare. INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Petri Salo Åbo Akademi/ Pedagogiska institutionen 2000

för den vuxnes inlärning ? INTRODUKTION TILL VUXENPEDAGOGIK Hur kan/bör man utnyttja modellerna för den vuxnes inlärning ? Utgångspunkt Läraren behöver kunskap om deltagarnas meningsperspektiv (sätt att konstruera kunskap om verkligheten, sätt att förstå) för att kunna ta ställning till hur den kan utvecklas Diskussion – dialog – meningsutbyte (ta del av varandras sätt att tänka och förstå – en utmaning medvetenhet om perspektiven – frågan varför?) Heterogenitetet – mångfalden gällande uppbyggnad av meningsperspektiven, inlärningsstilar/ -strategier m.m. tackla genom: exempel från olika områden, göra de vuxna medvetna om sitt sätt att förstå och lära sig eller överlåta exemplifieringen åt de studerande Fortlöpande respons och feedback – vart är vi på väg ? Analys av dåliga resultat, missnöje de grundläggande antaganden, ”filtren” Meningsskapande tar tid pedagogik för vuxna ? livslångt lärande inlärning vuxenstudier deltagande och motiv historia vetenskaps- området Petri Salo Åbo Akademi/ Pedagogiska institutionen 2000