SKARABORGS FLYGFLOTTILJ Flygvapnets utmaning inför nästa steg i FLYGSÄKERHETSARBETET Patientsäkerhet ! Jan Larsson F7.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
De eviga frågorna behöver ett svar
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
Målstyrning utifrån Lag om skydd mot olyckor
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Swot - analys.
Nyttorealisering på 10 min
Tematräff 4 vid distriktsträffen 2012 Micke Melander.
En översyn av riksintressen pågår
En av de främsta samhällsteoretikerna.
Att samverka i arbetsmiljöarbete
Patient fick smärtstillande läkemedel i fel kateter
En introduktion till Datakommunikation och Säkerhetstänkande
Ett arbete med att etablera
Teman VEGA Verksamhetsutveckling genom eget arbete.
Att arbeta praktiskt.
Ett projekt inom Lean Automation
Mänskliga rättigheter Demokrati och frånvaro av mänskliga rättigheter är en omöjlig kombination.
S OCIALA INVESTERINGAR Några frågor. Ä R DET NÅGON SKILLNAD MELLAN SOCIALA INVESTERINGAR OCH VANLIGA UTVECKLINGS - PROJEKT ? Sociala investeringar innebär.
Syftet med en personlig handlingsplan
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Urakut kejsarsnitt fördröjdes – barnet fick en hjärnskada
Workshop för GIS samordnare
LSO som verktyg i det kommunala säkerhetsarbetet
SORKANALYS Systematisk risk- och konsekvensanalys vid organisatorisk förändring. HE LAGERSTRÖM AB.
Patientsäkerhetsronder
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Svenska Kraftnät Arbetsmiljö
Mellan äldreomsorg och psykiatri
Skriv här ArtDatabanken Konventionen om biologisk mångfald Från Rio till idag – vad gör vi nu? Jan Terstad ArtDatabanken, programchef Naturtyper och naturvård.
Den etiska plattformen för prioriteringar inom svensk sjukvård
Arkitekturenheten © CSN 2010 IBM System Architect - CSN Örjan Carlsson, chef för Arkitekturenheten på CSN
Uppsökande och förebyggande arbete
Aldrig skada Patientsäkerhetsarbete Brukarsamverkan
Arbetsmiljöns regelverk – låg hippfaktor eller…
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Öppen diskussion angående stöd för PDL Av: Thomas Engdahl.
Att tillsammans påverka!
Steg 2 – Mötet HUR ÄR VÅR ARBETSMILJÖ OCH VAD BEHÖVER VI GÖRA?
Elisabeth Ingesson, Kalmar Läns Landstingsavdelning 097
Samhällets krisberedskap – kommunen i fokus
Kvalitetssäkrad välfärd Torkel Wadman
AVVIKELSER.
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Patientsäkerhetsronder ”Executive Walk Rounds” – EWR.
Lagen om extraordinära händelser i landstinget
SBAR utvecklades för; Verktyg för säkrare kommunikation
Samordna rehabiliteringen – Brukarcoach/IPS Bakgrund SoL, HSL Överenskommelser/avtal Riktlinjer Förordningar Samordna rehabiliteringen 2011 Supported employment.
Vinster med förebyggande företagshälsovård
Personligt agerande PIE. IEI. LiU. Carina Höyheim 2010
Politikerna har dessa uppgifter. Politikerna har dessa uppgifter Se till att verksamheten drivs i enlighet med arbetsmiljölagen och föreskrifterna för.
Herman & Brita Uppföljningsmöte Utskrivningsprocessen
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Dålig kvalitet - isberget
Den framtida operativa trafikbilden Inst. för informationsteknologi Uppsala universitet Bengt Sandblad.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Vad? Varför? Stabens delar.
Riktlinjer för misskötsamhet
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Gemensam kundtjänst Skellefteå kommun
Förebyggande arbetsmiljöarbete sett ur anläggningsägarens perspektiv
Rapportering av luftfartshändelser Ingrid Cherfils Chef, avdelningen för utredning och omvärldsanalys Henrik Lundberg Chef, enheten för flygsäkerhetsanalys.
Statusbedömning av byggnadsverk
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Systematiskt hälso- och arbetsmiljöarbete (SHAM)
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
MedControl Instruktion för ärendeansvarig
Presentationens avskrift:

SKARABORGS FLYGFLOTTILJ Flygvapnets utmaning inför nästa steg i FLYGSÄKERHETSARBETET Patientsäkerhet ! Jan Larsson F7

SKARABORGS FLYGFLOTTILJ Politiker och tjänstemän? Vem är vem ? ROLLSPEL ? Chef – underställd ! Personalansvarsnämnd ! Tingsrätt !

SKARABORGS FLYGFLOTTILJ AGENDA Bakgrund. Vad vill vi uppnå? Patientsäkerhet/Flygsäkerhet Q kund/brukarkrav A-miljö - och miljökrav Vad orsakar olyckor/skador? Hantera och förebygga FV flygsäkerhetsarbete Nästa steg Utmaningen Frågor (hela tiden)

SKARABORGS FLYGFLOTTILJ Att skapa nya rutiner och system tar tid ! Q Vi började med att utveckla ett systematiskt flygsäkerhetsarbete på 60-talet. Idag är processen/kulturen etablerad i ”flygprocessen”. Nästa steg är en annan typ av utmaning som är svårare att motivera och påvisa effekten av.

SKARABORGS FLYGFLOTTILJ Flygsäkerhet Haverier/ tim ÅrTidigt 60-talSent 70-tal Traditionellt flygsäkerhetsarbete Modernare och mera pålitlig materiel bättre anpassad till människan Acceptabelt? ? 90-tal Bakgrund, utveckling av flygsäkerhetsarbetet

SKARABORGS FLYGFLOTTILJ Vad orsakar olyckor? Ofta är det till synes oberoende händelser, faktorer som länkas samman till en kedja. Människor placerade i samma system tenderar till att prestera likartat resultat !

SKARABORGS FLYGFLOTTILJ Hantera och förebygga olyckor Samla information Rapportering DA Egna misstag Andra störningar - Mänskliga faktorer - Tekniska faktorer TRAB

SKARABORGS FLYGFLOTTILJ Klassificera DA Egna misstag Andra störningar - Mänskliga faktorer - Tekniska faktorer TRAB Hantera och förebygga olyckor

SKARABORGS FLYGFLOTTILJ Analys och åtgärder Vi lär oss att att se och kan därmed bryta kedjan Konkreta verktyg! Hantera och förebygga

SKARABORGS FLYGFLOTTILJ Inget allvarligt tillbud FL har kontrollsystem Utan ”egenrapport” sannolikt ingen rapport från FL Flpl FL TMA FL ? Exempel på händelse 4000 m 3650 m

SKARABORGS FLYGFLOTTILJ 22 Brutet färdtillstånd: Under stigning till sektorn fick jag STD. Strax innan jag nådde denna höjd frågade FL vilken kurs jag ville ha då min inflygningspunkt i övningsområdet inte var den vanliga (FVÖ02). I samband med detta steg jag över min tilldelade höjd och stannade på 4000 m. Frågade om jag kunde ligga kvar, men då ville FL att jag skulle planera till 3650 STD. DC: Den aktuelle flygföraren har inte flugit med någon större kontinuitet det senaste året, vilket gör honom extra känslig för störningar som går utanför normal rutin. Flygtrim? Flygtidstilldelning? Grundorsaker som med all säkerhet stämmer in på allt fler piloter i Flygvapnet idag. DA FLYG

SKARABORGS FLYGFLOTTILJ Korrigerande och förebyggande åtgärder Divisionen Flygchefen Centralt Direktanmälan m m (centrala åtgärder) Flygdags (Exempel)(Exempel) Flygsäkanalysen (Exempel)(Exempel) Vad är då nästa steg ?

SKARABORGS FLYGFLOTTILJ Nästa steg Händelse kedja

SKARABORGS FLYGFLOTTILJ Frekvens KatastrofUppfattas som normal- tillstånd Marginella konsekvenser Begränsade konsekvenser (Störning) Omfattande konsekvenser (Incident) “Strul” (kostnader och förlorad tid) “Strul” (kostnader och förlorad tid) Teknisk störning (reg. i Didas) Teknisk störning (reg. i Didas) DA Dagligen Frekvent “Kvalitets- problem” “Kvalitets- problem” Potentiella flygsäkerhets- problem Potentiella flygsäkerhets- problem Formell utredning initieras Formell utredning initieras Vem kan påverka vad? Låg Frekvens Konsekvens Ett samband mellan “strul” och katastrof kan påvisas

SKARABORGS FLYGFLOTTILJ Human Factors Analysis and Classification System Människor placerade i samma system tenderar till att prestera likartat resultat !

SKARABORGS FLYGFLOTTILJ

Utmaningen för F7 Utveckla ett gemensamt avvikelsehanteringssystem: »DA FLYG »DA Bas »Miljöavvikelse »Arbetsmiljöavvikelse »”STRUL”-avvikelse Kräver ett utvecklat verksamhetsledningssystem: »Ta hänsyn till arvet »Nya insamlings- och ledningsrutiner »Organisation och resurser »Nulägesbeskrivning »Systematisk dokumentation

SKARABORGS FLYGFLOTTILJFramgångsfaktorer FörtroendeFörsiktighet MisstroendeNaivitet Ärlighet Kompetens Värdighet Nyttan Vilja och beslutsamhet Medvetenhet/systemtänkande

SKARABORGS FLYGFLOTTILJ Ledningens engagemang –Ledningen väljer –Ledningen tjänar på att gå före –Pröva = insikt om vad som krävs – Ta en bit i taget Frågor/diskussion!Framgångsfaktorer