RIALTO 2005-2007 Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Stadsledningskontoret Medborgarundersökning 2013 Norrmalm.
Advertisements

Välkomna till Förskolan Lodet
Att förstå anonymiteten (översättning från
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.

Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
En Dag i Ramadan Ramadan
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Välkommen Barnet i rättsprocessen Brottsmål & Vårdnadsmål
Idrottslärare om astma
Felaktig/Missvisande uppgift i marknadsföring : :6 Marknadsföring utan delägares uppdrag :8 Marknadsföring utan skriftligt.
Känner du att du har rätt att älska vem du vill utan att någon lägger sig i?
Samtalet På Arbetsplatsen.
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
Brott och utsatthet för brott Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Resultat från SWEA Framtidsenkät December Januari 2009 REGION ANALYS: MAME Korta version 13 april 2009 Kontakt med enkätgruppen:
Resultat från SWEA Framtidsenkät December Januari 2009 REGION ANALYS: Okänd Korta version 13 april 2009 Kontakt med enkätgruppen:
Resultat från SWEA Framtidsenkät December Januari 2009 REGIONANALYS / KORTARE VERSION: Svenska avdelningar 9 april 2009 Kontakt med enkätgruppen:
Webbkollen hemma Följ upp förbättringsåtgärder för att säkra en trygg utskrivning Intervjustödet Webbkollen hemma kan användas vid uppföljning av åtgärder.
SkolPlus Skol- Positivt Lärande Utifrån Samarbete.
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Vård i rimlig tid Region Skåne Lund
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Föräldrainflytande. 1. Anser du att det finns ett fungerande samarbete mellan förskola och hem på ditt/dina barns avdelning?
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
V ersion Dialogseminarium – Patientens väg i vården Välkommen!
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Blackebergs Gruppboende Bromma.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Elevhälsovården Rikskonferens 14 sept 2009
Frånvarorutin i förskolan
Fakta om undersökningen
Gymnasieskolan år 2 Brott och utsatthet för brott 2008 BILD 1 Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Grundskolan år 9 Brott och utsatthet för brott 2008 BILD 1 Elever som snattat de senaste 12 månaderna.
Växjö 1 Gustav, Petra, Christer, Pernilla, Elisabeth
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Fakta om undersökningen
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Bromma.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Innehåll  Introduktion  Profeten Nuh (Noa)  Profeten Ibrahim (Abraham)  Profeten Musa (Moses)  Profeten ’Isa (Jesus)  Profeten.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Läroplansträff fritidshem
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Fakta om undersökningen
Läroplansträff fritidshem
Ingrid Lindberg, Elin Carlson och Stefan Frisk Medicinkliniken Eksjö
COPE – föräldrautbildning Erfarenheter från Linköping 1999 – 2003
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
78 svar 73 st för barn boende i Hudiksvalls kommun 5 för barn boende i Nordanstigs kommun Datum för mötet okt nov jan (2) 28.
Vem som svarat på enkäten Fig 1. Män =75 år Boende Fig 2 Eget boende, ej hemtjänst Eget boende med hemtjänst.
1 Anneli Juhlin FP
Riktlinjer Dokumentation Kompetens- utveckling Stödmaterial.
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Välkommen! Förskoleklass hösten 2013.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
1 Laholms kommun Skolundersökning 2015 Vårdnadshavare/Föräldrar Katthults förskola 17 respondenter - svarsfrekvens 61% April 2015.
Presentationens avskrift:

RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola. Personligt anpassat stöd: rådgivning, handledning till föräldrar o personal. Föräldrautbildning.

RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Avtalet mellan kommun och landsting :  Vara en remissinstans för primärvården och elevhälsan (för barn tom sex år).  Utföra utredningar vid neuropsykiatriska frågeställningar.  Informera, ge råd och handledning till familj och förskola/skola för aktuella barn.  Erbjuda föräldrautbildning till aktuell målgrupp.

RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud En utvärdering av hur verksamheten har fungerat utifrån ett föräldraperspektiv.

RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud 2. Utredningen av mitt barn i Rialto påbörjades år

RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud 3. Mitt barn är fött år

RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud 4. Jag fick information innan så att jag förstod vad utredningen skulle komma att innebära

RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud 5. Jag fick tillräcklig information under utredningens olika faser. T ex om nästa steg, så att jag förstod vad som skulle ske och när.

RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud 6. Har utredningen, i sin helhet, skett på ett bra sätt för ditt barn?

RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud 7. I vilken utsträckning har du kunnat påverka utredningens upplägg?

RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud 8. I vilken utsträckning har du kunnat påverka vilka åtgärderna ska bli?

RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud 9. Har utredningen gett det du förväntade dig? Här finns en viss skillnad mellan dem som deltagit i föräldragrupp och inte!

RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud 10. Känner du dig trygg med att den information du lämnar vid utredningen i Rialto stannar där och att information endast lämnas vidare efter ditt godkännande?

RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud 11. I vilken utsträckning har utredningen bidragit till att situationen för ditt barn har förbättrats hemma och på fritiden? Här finns en viss skillnad mellan dem som deltagit i föräldragrupp och inte

RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud 12. I vilken utsträckning har utredningen bidragit till att situationen för ditt barn har förbättrats i förskolan/skolan?

RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud 13. Hur uppfattade du den utredning och observation specialpedagogen gjorde av barnet? Bra (9) Av litet värde/tveksam till jobbet (2) Såg inte barnets problematik (3) OK (2) Vet ej (1)

RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud 14. Hur uppfattade du det/de möten du/ni haft med specialpedagogen på förskolan/i förskoleklassen?

RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud 15. Hur upplevde du samtalet med läkaren - då du/ni berättade om barnets uppväxt, styrkor och svårigheter? Mycket bra (8) Bra (7) (för) Lite tid (3)

RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud 16. I vilken utsträckning tycker du att samtalet handlade om rätt saker?

RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud 17. Hur uppfattade du läkarens undersökning av ditt barn?

RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud 18. Hur uppfattade du samtalet med läkaren och specialpedagogen, då ni gick igenom er gemensamma bild och kom överrens om vad nästa steg skulle bli?

RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud 19. Bedömdes ditt barn även av en psykolog som ett led i utredningen i Rialto?

RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud 20. Hur uppfattade du utredningen som psykologen gjorde? Bra (3) Mycket bra (2) Slutfördes aldrig (2) ”Genomfördes på dagis, förälder ej närvarande” (1)

RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud 21. Hur uppfattade du återkopplingen med psykologen, d v s samtalet om vad utredningen visade?

RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud 22. Hur uppfattade du det sammanfattande samtalet - då ni gick igenom vad läkaren, specialpedagogens och psykologens utredning visat?

RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud 23. Har du/ni deltagit i föräldrautbildning/-stöd som erbjudits via Rialto?

RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud 24. Hur uppfattade du själva utbildningen vad gäller t ex tid, omfattning, innehåll och upplägg? Bra (3) Tiden bra/ej bra (2)

RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud 25. I vilken utsträckning har du haft nytta av det som togs upp?

RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud 26. Har er situation hemma i familjen förbättrats som en följd av utbildningen?

RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud 27. Är det något annat du/ni haft behov av men som inte har tillgodosetts av Rialto? Stöd/avlastning i familjen (3) Fortsatt stöd för barnet i skola/lekis (3) Information om vilka rättigheter barnet har vid diagnos (3) Är utredningen avslutad? (1) Vad gick det ut på?/Har inte lett fram till något. (2) Tog för lång tid, inte bra för barnet (1) Ville vara inblandad (1) Nej (3) Fortfarande problem med språket (1)

RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud 28. Är det något vi bör tänka på eller göra annorlunda? Information om vad Rialto kan göra vid skol/lekis-start (2) Uppföljning (2) Involvera pappan (1, 2?) Det har tagit för lång tid (1) Mer tid för att lyssna in och förstå barnet (1) Mer stöd till föräldrarna (1) Inte som jag vet nu (1)

RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud  Extrafråga om överlämning (7 svar) –Överlämning till skolan har fungerat mkt bra (4 svar) –Inte fungerat alls, ”en ny assistent dök bara upp vid skolstart” (2 svar) –Vet ej pga flytt (1 svar)

RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud  BUP anger att de får ett bra underlag från Rialto, inget mer att önska. Dessutom att remisserna kommer till rätt vårdgivare.  HAB, frågetecken ang de två senaste remisserna. Den tidigare var ”klockren” + bra underlag.