Projekt Helhet – två processförbättringar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Arbetssätt som stöder äldres funktionsförmåga
Advertisements

Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Tyresö – en del av Storstockholm
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
Samordnad vårdplanering och informationsöverföring Sörmland
Delaktighet i ett patientperspektiv. Bakgrund •Resultat patientenkät 2011 –25% kände sig inte delaktiga –25-40% var inte nöjda med information om sjukdom.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Vårdprevention- ett långsiktigt förbättringsarbete
Viktiga utgångspunkter
Bidrar en integrerad vårdmodell till personcentrerad vård ? sjuksköterskors erfarenheter från en onkologisk klinik Anki Delin Eriksson.
Att införa LCP – LCP-ansvariges roll Marie-Louise Ekeström
Genombrottet – ett patientfokuserat arbete
Bil. 1. Grafisk presentation av händelsekedjan
Webbkollen hemma Följ upp förbättringsåtgärder för att säkra en trygg utskrivning Intervjustödet Webbkollen hemma kan användas vid uppföljning av åtgärder.
"Inter- och intraprofessionell utveckling
Förbättringsarbete AVA-H. A-TUR vardagar Läsrapport Avstämning med nattpersonal Sitting utgår Dagdriften lägger ut placeringslistor på varje.
Regiongemensam utveckling av hälso- och sjukvården Regionstyrelsen
Patientsäkerhetsronder
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Särskilda boendens antibiotikaanvändning SANT-studien
Teamarbete och delegerat ansvar ger LEAN på MAVA
Så vill vi ha det i Norrbotten Likvärdig vård i länet oavsett bostadsort – Enhetliga bedömningar & prioriteringar – Enhetliga rutiner & utrustning Nöjda.
Budgetarbete - enhetschef
Välkommen till Ledardagen!
Fördröjt återbesök efter tumör i ett öga
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Kan man förbättra omhändertagandet på akuten?
Resultat Införandet av rapporter uppskattas och ses som mycket värdefullt av personalen. Personalen känner sig tryggare och bättre informerade. Alla tar.
Någon nära blir psykiskt sjuk… Från demensvård 1982 till dagens psykiatri. Min utgångspunkt; Psykosteam i Uddevalla. Hur skulle jag vilja bli bemött/behandlad?
Vårmöte 2014 NU-sjukvården NÄL.
Steg 3 – Mötet RUTINER FÖR VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Utvärdering av processmognad
Enkelrum, för patient och personal Anita Nilsson, avd
/1 Landstinget Kronoberg 2009 – 2015 Strategisk utvecklingsplan, delrapport april 2009.
S E N I O R A L E R T Team: Särkivaaragården, Övertorneå
ÅRSRAPPORT För helåret 2007
Detta är God Vård.
Betydelsen av processorientering - Hur kan vi tillsammans med patienten utveckla vårt sätt att tänka och agera! Linköping 18 maj 2010 Regionala gruppen.
Elisabeth Kristiansen Malin Gren Landell
Calicivirus små runda virus vinterkräksjuka
Bättre tillgänglighet till Barnlogopedi Ett Genombrottsprojekt 2006 och dess implementering i verksamheten Enheten för Barnlogopedi Drottning Silvias barn-
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
– överenskommelse mellan de halländska kommunerna och
Vården i siffror Tekniska bilder 2015.
Herman & Brita Utskrivningsprocessen Gislaved.
Stroke/TIAprocessen                                                                      
Patientsäkerhetsronder ”Executive Walk Rounds” – EWR.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Mer sammanhållen vård och färre återinläggningar
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
En säker e-tjänst till vården
Herman & Brita Uppföljningsmöte Utskrivningsprocessen
Onödiga återinläggningar – nej tack!
Blekingesjukhuset Karlskrona-Karlshamn Landstinget Blekinge: invånare. 2 Sjukhus, Karlshamn och Karlskrona. 6 mil mellan sjukhusen Akutmottagning.
Höftprojekt i Sundsvall Varför blev det så här? Thomas Blomberg
Patientens fokus utifrån TILLGÄNGLIGHET KVALITET DELAKTIGHET Ekonomi Rätt vård i rätt tid Vårdgarantin Befolkningens hälsa Bemötande Patientsäkerhet Kliniska.
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Lag samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård (2017:612) Träder i kraft 1 januari 2018 enligt beslut 15 juni 2017 och har bestämmelser.
”Hur arbetar vi i ambulanssjukvården som en del i framtidens sjukvård”
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Omställningen av hälso- och sjukvården
Spridning av säkrare praxis
Kvalitetsberättelse 2017.
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Stefan Segerman Emma Borgstrand
Steg 4 Övningsexempel för strokevård
Resultat och bedömningsrapport
Den här delen i presentationen skall handla om Mätning och mätresultat
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

STH-LLQ023-20090202-A2-Internmedicin Projekt Helhet Verksamheten måste effektiviseras och prioriteras så att vi inom våra ekonomiska ramar kan leverera god sjukvård till medborgarna samtidigt som vi säkerställer att vår personal utvecklas och trivs

Projekt Helhet – två processförbättringar STH-LLQ023-20090202-A2-Internmedicin Projekt Helhet – två processförbättringar Projekt helhet lanserades i november som ett genomgripande förbättringsarbete på Helsingborgs lasarett. Arbetet har bestått i två delar Pilot projekt inom Akutcentrum och Internmedicin där kostnads- och processförbättringar identifierats Övergripande styrning av sjukhuset där nytt styrkort samt ny struktur i ledningsgruppsmöten har tagits fram Inom pilotprojekten har medarbetare inom både Internmedicin och Akutcentrum involverats och detta arbete har bland annat resulterat i två processförbättringar Strokeprocessen: Helsingborgs lasarett uppfyllde inte regionens krav på god strokevård varför ett förbättringsarbete inleddes för att bland annat Öka andel patienter med stroke som direkt skrivs in vid stroke avdelningen Öka andel patienter med stroke på stroke avdelningen Koordinatorsköterska: Genom ett förändrat arbetssätt på akuten vill man förenkla arbetsdelningen för personal samt förtydliga vårdansvaret Båda piloterna har resulterat i goda resultat, och fortsätter att kontinuerligt utvärderas.

om symptom för max 4,5 timmar sedan STH-LLQ023-20090202-A2-Internmedicin Processen för strokepatienter kan förbättras på flera sätt, vilket kan möjliggöra både minskat antal vårddygn och ökad vårdkvalitet Innan förändring FÖRENKLAD PROCESS CT + bedöm-ning ”Snabbspår” om symptom för max 4,5 timmar sedan Trombolys- behandling Diagnostik/ prover Ankommer till akuten Akuten Inskrivning, bedöm- ning + beställning (CT-röntgen + lab) Inskrivning på avdelning Utskrivning Övervakning på avdelning Rond Andel patienter av de som diagnostiserats med stroke Procent En majoritet av patienterna skrivs inte in på Stroke direkt Av denna majoritet kommer 72% någon gång under sitt besök skrivas in på Stroke (t.ex. efter 1-2 dygn på AVA-MED) ”Ett att våra problem är att en stor del av patienterna på enheten inte är strokepatienter. Det gör att patienter som behöver vårdas av oss antingen inte får rätt vård, eller måste flyttas vilket i sin tur resulterar i förlängd vårdtid” - Medarbetare stroke Andel patienter på stroke-avdelningen som har stroke Procent Skrivs in direkt på StrokeSkrivs in direkt på StrokeSkrivs in direkt på Strokeavd. Skrivs någon gång in på StrokeSkrivs någon gång in på StrokeSkrivs någon gång in på Strokeavd. 2007 2008 Källa: QV; intervjuer

STH-LLQ023-20090202-A2-Internmedicin En ny effektivare strokeprocess skall säkra vårdkvaliteten och behållet strokeuppdrag från regionen Konkreta åtgärder i den nya strokeprocessen Stroke- avdelningen Fokus på proaktivitet och undvikande av hinder i vårdprocessen – undersökning över liggtider Reservation av en vårdplats* från och med kl 20:00, samt prioritering av patienter inför kväll och natt på strokeavdelningen Ökad kontinuitet i läkarscheman (längre tidsperioder på strokeavdelningen) Akutavdelningen Inläggningsrätt hos ansvarig läkare på avd 47 (vardagar 08:00-16:30) med egen telefonlinje från akuten Strokeprocessen som val i patientliggaren och automatiserat trombolyslarm upp till strokeavdelningen Uppdaterat PM och tydliga affischer kring nya riktlinjer Gemensamt Förbättrad information kring strokeprocessen till vårdplatskoordinatorer, vårdpersonal och läkare både på akuten och på strokeavdelningen Uppföljning av uppsatta måltal samt förbättringsmöjligheter i veckomöten med representanter från både akuten och strokeavdelningen * Om möjligt

92 STH-LLQ023-20090202-A2-Internmedicin De första resultatmätningarna från strokepiloten är klart positiva – dock måste de nya processerna adapteras av alla för att säkerställa resultaten Ej mätetal för alla dagar efter implementering Andel patienter på stroke-avdelningen med stroke* Procent “Alla fall som registrerades som strokeprocess i patientliggaren under första veckan kom till rätt avdelning” Medelvärde 2008 “För att få en bättre resultatmätning måste den nya registreringen i patientliggaren på akuten dock bli bättre” Medelvärde under strokepilotenMedelvärde under strokepiloten +40 Not: Resultat anses som väldigt bra med tanke på dagens vårdplatssituation * Inklusive patienter med misstanke om stroke Källa: Strokeavdelningen; teamanalys

Sedan 20 jan pågår en pilot runt koordinatorsköterska på STH-LLQ023-20090202-A2-Internmedicin Sedan 20 jan pågår en pilot runt koordinatorsköterska på Idag Pilot 20 januari Nyheter Med Kir/ort Med Kir/ort 1) Vårdpersonalen känner tydligt ansvar för ett avgränsat antal patienter 2) Ingen flaskhals för rapportering till ledningssköterska då teamen själva skriver in i patientliggaren 3) Teamarbete ökar vi-känslan och lägger grunden för vidare teamarbete med läkare 4) Patienterna kommer i högre grad än idag vänta i det yttre väntrummet för att undvika trängsel 5) Ledningssköterskans kompetens kommer patienterna till godo då hon blir mer patientnära Ledningssköterskan på MED koordinerar arbetsuppgifter och sammanställer vad alla gör Ingen koordinering på kir/ort Koordinatorsköterskan ”delar ut” patienter till team utefter arbetstyngd som sedan själva fördelar arbetet inom teamet Vårdnadspersonalen registrerar själva sina åtgärder Två ”lika fungerande” koordinerings-funktioner på med & kir/ort

Ett genomarbetat informationsarbete föregick piloten 2,0 STH-LLQ023-20090202-A2-Internmedicin Ett genomarbetat informationsarbete föregick piloten Källa: Intervjuer

Personalen är positiv till piloten redan efter tre veckor 2,0 STH-LLQ023-20090202-A2-Internmedicin Personalen är positiv till piloten redan efter tre veckor ”Vi klarar oss inte om vi inte har en koordinatorsköterska. Ta aldrig bort detta!” - Sjuksköterska akuten ”Jätteskönt med en som tar alla telefonsamtal, så att man kan ta hand om sina patienter utan stress” - Sjuksköterska, akuten ”Det blir nog bra det här med teamansvar, när vi lär oss hur vi ska kommunicera” - Sjuksköterska, akuten ”Kanon att jag har kunnat ta tid till att möta patienter och anhöriga” - Koordinatorsköterska Källa: Intervjuer