Reflektion kring Caseseminarium Grupp 1 Victoria Carlsson, Madeleine Eriksson, Magnus Grönhult, Cecilia Löfgren, Anna Reuterskiöld
Reflektion om caset Fråga 1 ABB var nytänkande och byggde upp en relation med FG Wilson FG Wilson blev smickrade och uppmärksammade av ABB FG Wilson hade ingen nära relation med tidigare leverantör Fråga 2 Det fanns ingen relation mellan ABB och CAT ABB saknar ett helhetsperspektiv angående CAT som kund Fråga 3 Rädda relationen med CAT Ta reda på varför det gått snett Koordinera ett erbjudande som passar CAT och dess ”nya” strategi som samtidigt gynnar ABB.
Fördelar och nackdelar med case som undervisningsform Fördelar Ger utrymme för diskussion Spännande och lärorikt med verkliga situationer Bäst om alla grupper är väl förberedda samt har underbyggda argument. Kan vara intressant att ställa argument mot varandra. Öva analytisk förmåga samt presentationsteknik i grupp Nackdelar Dödläge om inte alla grupper är förberedda Ger utrymme för free riders Case utan ”riktiga svar” tenderar att bli väl luddiga För komplexa case leder till otydlighet i både lösning och presentation