Återföring till beredningarna Bemötande 11 mars 2009 Handläggning av patientnämndsärenden. Revisionsrapport 2009 Elisabeth Holmgren Landstingsdirektör.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Patientsäkerhetslagen
Advertisements

Överenskommelse om psykisk ohälsa 2013
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Lag 2010 Patientlag 2015 Delaktighet
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Revisionsberättelse Årsredovisning för verksamhetsåret 2010 Marks kommun Föredragning kommunfullmäktige
Patientnämnden.
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Stipendium för bästa förbättrings- och utvecklingsarbete i vården
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Politisk organisation
Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659 Del 1, 1 – 7 kap
Granskning av handikappanpassning Sunne kommun juli 2012.
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Uppsala Kompetensutvecklingsdagar MAS
ÖVERGRIPANDE GRANSKNING 2010 ENKÄTUNDERSÖKNING BARN- OCH UTBILDNINGSNÄMNDEN Utskick till samtliga ordinarie ledamöter Bra svarsfrekvens BUN 92% KS och.
ÖVERGRIPANDE GRANSKNING 2010 ENKÄTUNDERSÖKNING SAMHÄLLSBYGGNADSNÄMNDEN Utskick till samtliga ordinarie ledamöter Bra svarsfrekvens SBN 91% KS och alla.
ÖVERGRIPANDE GRANSKNING 2010 ENKÄTUNDERSÖKNING KOMMUNSTYRELSEN Utskick till samtliga ordinarie ledamöter Excellent svarsfrekvens KS 100% KS och alla nämnder.
En presentation av enheten
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Medicinsk stab Patientsäkerhet
Överenskommelse 2013 Psykisk ohälsa
Aldrig skada Patientsäkerhetsarbete Brukarsamverkan
Tillsammans för världens säkraste vård
Psykiatri Vård- och stödsamordningsprojektet Psykiatrin i Dalarna
Pontus Österberg Projektledare. Vad gör vi? OmVård.se samlar offentligt redovisad statistik om enskilda vårdgivare Ger användarna en möjlighet att jämföra.
1 Statens beredning för medicinsk utvärdering. 2 SBU:s uppgift att vetenskapligt utvärdera tillämpade och nya metoder ur (ett samlat) medicinskt, ekonomiskt,
Vårdhygien i praktiken
Patientnämnden Patientnämnden är en oberoende/fristående instans dit patienter och anhöriga kan vända sig då det uppstått problem i kontakt gällande all.
Patientnämnden 2010.
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
Gemensam plan landstingsgemensamt Respektive avdelnings uppdrag Fördelar de särskilda uppdragen från landstingsstyrelsen till landstingsdirektören.
Patientsäkerhetsutredningens betänkande (SOU 2008:117)
Avvikelsekampanj 15 sept -15 oktober inkomna avvikelser Inga händelseanalyser eller Lex-Maria anmälningar I sex ärende (18%) bedöms risk för vårdskada.
Vad är arbetsmiljö-/kvalitets-/miljörevision?
Ledning och styrning av sjukskrivningsprocessen
Stroke/TIAprocessen                                                                      
Ledamot i en beredning - vad innebär det? Anders Öberg.
– Gunnar Olausson Skolinspektionen, Linköping
Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659
SBAR utvecklades för; Verktyg för säkrare kommunikation
Regeringsuppdraget Länsstyrelsernas tillsyn: Granskning av handläggning och dokumentation Granskning av anmälningar Särskild tillsyn av alla HVB Tillsyn.
Undersökning av förtroendevalda i Norrbottens läns landsting 2008 Anders Lidström Umeå universitet.
Programberedningen 2010 Årets uppdrag: Bemötande i vården (Etik i vården) Programberedningen består av 11 ledamöter: Anders Öberg (S) ordförande Elisabeth.
Presentation februari 2015
Patientnämnden 2007.
Mars 2010 Eva Sjölund Bemötande/Patientsäkerhet Arbetet sen Patientsäkerhetsrådet bildades 2007 Mätning och uppföljning Hur verksamheterna arbetar Planeringen.
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Region Östergötland Rätt kompetens på rätt plats- Arbetsterapeut som ansvarig för vårdplaneringsprocessen Emelie Larsson, Arbetsterapeut, Ortopedkliniken,
Mål: ”Gotland utvecklas i linje med visionsmålen och har ett starkt varumärke” Delmål för : Minst bor på Gotland Gotlänningarnas välstånd.
”Patientsäkerhet för Alla” Hur jag som arbetar i vården bidrar till en säker vård! ”Patientsäkerhet för Alla” Grundläggande utbildning ”Patientsäkerhet.
BILD 1. BILD 2 Vi skulle vilja prata om: Iakttagelser från revisionsåret 2007 Planer för revisionsåret 2008.
Samverkan angående barn och unga med psykisk ohälsa Dnr: Rev Genomförd av: Revisionsenheten VGR Borås stadsrevision.
Utvärderingsmatris för en kunskapsbaserad bedömning Två utvärderingsmatriser har tagits fram i samarbete med SIQ, Nationella rådet för strokevård och ett.
Avvikelsehantering En säker verksamhet = en säker arbetsmiljö!
Övergripande uppföljningar 2017
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Kvalitetsarbete Verksamhetsstöd
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet mall kortversion – underlag i annat underlag Datum 2018-XX-XX.
Patientnämnden 2009.
Intern styrning och kontroll
Strategi kroniska sjukdomar
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Inkluderande rehabilitering
Att använda PrimärvårdsKvalitet, del 1
Hjälpmedelsförskrivning
Information till verksamhetschefer
Systematiskt förbättringsarbete för jämställda resultat
Presentationens avskrift:

Återföring till beredningarna Bemötande 11 mars 2009 Handläggning av patientnämndsärenden. Revisionsrapport 2009 Elisabeth Holmgren Landstingsdirektör

Revisionsrapport oktober 2009 Revisionsfråga Bedöma om landstingets handläggning av patientnämndsärenden bedrivs på ett ändamålsenligt sätt Hanterar berörda divisioner patientnämndsärendens iakttagelser enligt de direktiv som sätts upp för handläggning av patientnämndsärenden? Hur beaktas patientnämndsärendena i divisionernas kvalitetsarbete? Sker divisionernas återkoppling av ärenden till patienter, anhöriga samt till patientnämnden i enlighet med landstingets gällande regler och rutiner?

Revisionens slutsatser Vårdgivarens regler och riktlinjer är tillräckliga Ärenden endast till viss del handläggs på ett ändamålsenligt sätt. Ärendena beaktas till viss del i divisionernas kvalitetsarbete – utvecklingspotential finns. Brister: –Oklarheter i roll och ansvarsfördelning, –Gällande rutiner och riktlinjer tillämpas inte fullt ut Brister i kunskap om hur ärenden ska handläggas En fjärdedel av patienter/anhöriga i en enkätundersökning har ej fått återkoppling från verksamheten – endast från patientnämnden.

Landstingsstyrelsen februari 2010 Granskning av två divisioner Nationella definitioner för PN-ärenden följs Det är anmälarens uppfattning av frågans karaktär som ska gälla i handläggningen PN-ärenden – en viktig del i underlag för förbättringsarbetet sedan flera år Landstingsdirektören får i uppdrag att ytterligare framhäva betydelsen av att verksamheterna tillämpar gällande regler och riktlinjer.

Åtgärder - arbetsområden Värdegrund för patientsäkerhet ska tillämpas PN-data – en av grunderna för förbättringsarbete –Identifiera systematiska avvikelser – åtgärda! Divisionerna träffar patientnämndens tjänstemän regelbundet sedan några år PN-ärende = avvikelse Återföring till patient/anhörig även från verksamheten Viss förskjutning i ärendetyper, varaktig?

Åtgärder – arbetsområden - uppföljning Patientsäkerhet inkl bemötande - strategi Regelbunden återföring av PN-data Patientenkät, generell Patientenkät kopplad till åtgärd – vissa kvalitetsregister Händelseanalyser i vissa fall Mål för bemötande Uppföljning – förbättringsarbete - helhet