Processtyrning – ett sätt att kvalitetssäkra verksamheten

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ett projekt som leder Ulricehamns kommun in i en lärande organisation - en organisation som är flexibel, tar till vara erfarenheter och utvecklas i takt.
Advertisements

Nulägesanalys genom frågor
Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Uppdrag: färre fall - en möjlig utmaning!
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Vår vision ETT GOTT LIV UTIFRÅN EGNA VAL Vår verksamhetsidé Med professionella insatser gör vi livet mera möjligt för barn, ungdomar och vuxna med varaktig.
Ett utvecklingsprojekt för hela Ulricehamns kommuns nya organisation och dess medarbetare. Projektägare: Ulricehamns kommun Projektperiod: –
Visionen för Regionalt cancercentrum väst:
Nacka Närsjukhus Proxima AB är ett företag som samägs av
MEDARBETARPERSPEKTIV Avgörande framgångsfaktorer
Att införa LCP – LCP-ansvariges roll Marie-Louise Ekeström
ETT UNIKT SAMARBETE MELLAN STOCKHOLMS LÄNS LANDSTING OCH NORRTÄLJE KOMMUN INOM HÄLSA SJUKVÅRD OCH OMSORG
CHEFSENKÄT 136 chefer med verksamhets- personal- och ekonomiansvar erhöll länk till enkät. 123 svarade = 90,4 % svarsfrekvens Av de svarande var 15,4.
Landstingsdirektörens stab Forskning och Utveckling, FoU Skapar förutsättningar för människors välfärd samhällets utveckling näringslivets konkurrenskraft.
Vårdplanering Liselott Sjöqvist Västmanlands Sjukhus.
Ny målstyrningsmodell för Värnamo kommun!
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Processorienterat förbättringsarbete
Ledningssystem i sjukvården
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Balansen Balanserad resultatredovisning med balanserat styrkort.
Division Opererande specialiteter. Divisionens strategiska mål Patient 1.1 Patientfokuserad 1.2 Tillgänglig Process/produktion 2.1 Säker 2.2 Evidensbaserad.
Patientupplevd vårdkvalitet
Riktlinjer för medarbetarskap vid Karolinska Institutet
Välkommen till Ledardagen!
Ett balanserat styrkort
/1 Landstinget Kronoberg 2009 – 2015 Strategisk utvecklingsplan, delrapport april 2009.
Aldrig skada Patientsäkerhetsarbete Brukarsamverkan
Sahlgrenska Universitetssjukhuset
Levnadsvanor vid sjukdom - etiska aspekter
100 % Stolt och Kompetent Kompetensutvecklingsprojekt för att kunna skapa och bibehålla heltidstjänster i Avesta Kommuns Omsorgsförvaltning.
Detta är God Vård.
Metoddokument ”Processorienterat arbetssätt”
Kommunstyrelsens styrkort 2009 Antagen i KS DNR
Verksamhetsplanering 2012 IPKs vision: Internationellt samarbete ger förutsättningar för det bästa lärandet.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Medarbetarundersökning 2012
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
1 Innehåll Branschen  Vision  Förhållningssätt  Fjärrvärmens idé Föreningen  Verksamhetsidé  Rollfördelning  Strategiska prioriteringar Mål  Kommunikation.
Värnamo Sjukvårdsområde Patientsäkerhet
Eva Haglind Ledningens roll. Eva Haglind Exempel Sahlgrenska Universitetssjukhuset Utbrott MRSA – omfattande – ovanlig – uppmärksammad.
Ledardagen 22 september 2010 Förändrat ledarskap i Landstinget ? E Wahlberg Sept 2010 Hjärt- och medicincentrum ….en centrumchefs reflektioner.
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Målbild 2012 Mariestad
Överenskommelser 2014 Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten - Regional stödstruktur för kunskapsutveckling - Regionalt.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Vård utan omvägar - en del av programmet för ökad patientsäkerhet
Beställning av tjänster
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Palliativ vård och samordning
Kompetensutveckling inom Lunds Universitets Bibliotek - LUB Karin Ohrt Biblioteksdirektionen.
Personcentrerat förhållningsätt Margareta Albinsson Enheten för strategisk kvalitetsitveckling Region Skåne
Futurums verksamhetsidé Futurum ska utveckla och stödja lärande, forskning och kunskapsspridning inom landstingets verksamheter i samverkan med andra aktörer.
Samhälle Mål: ”Gotland erbjuder hög livskvalitet med social rättvisa, inomregional balans och en hållbar tillväxt som gör att människor vill bo och verka.
Patientens fokus utifrån TILLGÄNGLIGHET KVALITET DELAKTIGHET Ekonomi Rätt vård i rätt tid Vårdgarantin Befolkningens hälsa Bemötande Patientsäkerhet Kliniska.
1 Verksamhetsplan Verksamhetsplanering Verksamhetsidé Värdegrund Vision SWOT-analys Strategier Mål Handlingsplaner Uppföljning Varför finns vi?
Primärvårdscentrum Östergötland
Nätverksträff Trygg hemma 12 oktober 2015
på personer i behov av hjälp
Övergripande uppföljningar 2017
Omställningen av hälso- och sjukvården
Spridning av säkrare praxis
Jämlik psykiatrisk vård
ArtDatabanken Till styrmodell .
Kvalitetsarbete Verksamhetsstöd
Verktyget Utmärkelsen….
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Presentationens avskrift:

Processtyrning – ett sätt att kvalitetssäkra verksamheten Geriatrik Sahlgrenska Processtyrning – ett sätt att kvalitetssäkra verksamheten Thomas Wallén Projektledare, verksamhetschef 97-04 DÄR IDÉER BLIR VERKLIGHET

Geriatrik Sahlgrenska Var skapas värdet i vården? Vårdens mikrosystem! DÄR IDÉER BLIR VERKLIGHET

Det kliniska mikrosystemet!

Geriatrik Sahlgrenska Geriatrik Sahlgrenska är ett gott föredöme och har tilldelats Kvalitetsutmärkelsen Svensk Hälso- och Sjukvård 2003. Geriatrik S är utvecklingsorienterad med aktiv forskning, kompetensutvecklingsplaner för medarbetarna och ett systematiskt kvalitetsarbete med stark patientfokusering. Engagerade och delaktiga medarbetare skapar tillsammans med tydliga och synliga ledare en attraktiv arbetsplats där idéer blir till verklighet. DÄR IDÉER BLIR VERKLIGHET

Geriatrik Sahlgrenska Verksamheten 1998 Faktor 1998 Medelvårdtid 28 dagar Antal vårdplatser 225 Direktintag < 5% Antal väntande ca 40 Medarbetare i strategiskt arbete ca 15 Riskpatienter för trycksår okänt Andel utvecklade trycksår okänt Andel malnutrierade okänt Rekryteringsproblem Budgetproblem DÄR IDÉER BLIR VERKLIGHET

Geriatrik Sahlgrenska Verksamheten 1998 Ledningsstrukturen otydlig för medarbetarna Otillräcklig användning av medarbetarnas kompetens eftersom denna ej var systematiserad och synliggjord Otillräcklig kunskap om medarbetares bedömning av våra tjänster Osäkerhet om våra rutiner och tillvägagångssätt var de rätta Otillräcklig kunskap om våra kunders behov och önskemål DÄR IDÉER BLIR VERKLIGHET

Geriatrik Sahlgrenska Start av förändringsarbete Förhållningssätt och attityder Identifiera patienternas problem Inrätta verksamhetsutvecklare Kartlägga medarbetarnas kompetens Synliggöra och tydliggöra ledningsgruppen(erna) QUL-utbildning BSC 1999 DÄR IDÉER BLIR VERKLIGHET

Geriatrik Sahlgrenska Kundfakta Ständig kundkontakt Nöjd kund-indexenkät Egen patientenkät 2 ggr årligen Fokusgrupp Avvikelseregistrering Forskningsresultat DÄR IDÉER BLIR VERKLIGHET

Hur får man alla att gå åt samma håll?

Geriatrik Sahlgrenska Strategier för allas delaktighet DÄR IDÉER BLIR VERKLIGHET

Geriatrik Sahlgrenska Strategier för allas delaktighet Verksamhetsråd Utökat verksamhetsråd Vision Verksamhetsidé Grundläggande värderingar BSC DÄR IDÉER BLIR VERKLIGHET

Geriatrik Sahlgrenska Visionen Geriatrik Sahlgrenska skall vara nationellt ledande och ett internationellt föredöme inom geriatrisk sjukvård samt forskning och utveckling DÄR IDÉER BLIR VERKLIGHET

Hur får vi alla att göra rätt saker?

Geriatrik Sahlgrenska GERIATRIC GIANTS Impaired vision and hearing Incontinence Inanition (malnutrition) Instability (falls) Immobility Intellectual impairment (delirium, dementia) Isolation (depression) Insomnia Iatrogenesis (especially polypharmacy) Impecunity (poverty) DÄR IDÉER BLIR VERKLIGHET

Geriatrik Sahlgrenska Läkemedel DÄR IDÉER BLIR VERKLIGHET

Geriatrik Sahlgrenska Utökat verksamhetsråd Strategisk processgrupp Prioriterade ansvarsområden Struktur Process ägare – verksamhetsråd Utser processgrupp – behöriga Tvärprofessionell Representativ Adjungerade Ansvar Utveckla processen PM/Riktlinjer Indikatorer Utbildningsplaner Årlig projektplan Resurser Process ägare – 8h/mån Övriga – 4h/mån Fastställd utbildning 50% intäkter DÄR IDÉER BLIR VERKLIGHET

Geriatrik Sahlgrenska Utökat verksamhetsråd Strategisk processgrupp Verkställande grupp Prioriterade ansvarsområden Struktur Ansvar Resurser Leds av biträdande process ägare Utveckla processen Biträdande – 8h/mån Ansvariga ssk och usk-behöriga Implementera Övriga 4h/mån Sprida information Fastställd utbildning Internutbilda enheten Kvalitetssäkra Återkoppla DÄR IDÉER BLIR VERKLIGHET

Vart är vi på väg?

Geriatrik Sahlgrenska DÄR IDÉER BLIR VERKLIGHET

Geriatrik Sahlgrenska Ekonomi Process Kund FoUU Medarbetare Vision Ekonomi Process Kund FoUU Medarbetare Strategiska mål - Vilka mål leder oss mot visionen? Kritiska framgångsfaktorer - Vad måste vi göra bra? Mått - Hur mäter vi att vi når vårt mål? Handlingsplan - en beskrivning av planerade aktiviteter DÄR IDÉER BLIR VERKLIGHET

Perspektivkommunikation

Geriatrik Sahlgrenska Vision Process 1 Process 2 Process 3 Process 4 Ekonomi Process Kund FoUU Medarbetare DÄR IDÉER BLIR VERKLIGHET

Var finns incitamenten?

Geriatrik Sahlgrenska Trycksår Vision Att ingen av våra patienter skall utveckla trycksår under vårdtiden Vilket värde tillfaller patienten om vi når vår vision ? Slippa onödiga vårddagar Effektiv rehabilitering av hög kvalitet Färre omflyttningar Slippa onödigt lidande Hur uppfattas vi av omvärlden om vi uppnår vår vision ? Arbetsplats: Attraktiv, stolt över, gärna söker sig till Medarbetare: Kompetenta, intresserade, engagerade, delaktiga Verksamheten: Kostnadseffektiv, kvalitetsmedveten, banbrytande, förtroendeingivande, strategisk, hälsoekonomisk DÄR IDÉER BLIR VERKLIGHET

Geriatrik Sahlgrenska Strategier Process Kund Medarbetare FoUU Ekonomi Framtagande av vårdprogram Patient empowerment Tydliga definierade roller i teamet Kontinuitet i arbetet Evidensbaserat arbetssätt Utbildningsplan Definierade ansvarsområden Uppföljning av trycksårsutveckling Rätt sårmaterial i lager DÄR IDÉER BLIR VERKLIGHET

Geriatrik Sahlgrenska Framgångsfaktorer Process Kund Medarbetare FoUU Ekonomi Tydlig målformulering Alla arbetar enligt vårdprogram Individuellt anpassad vård Få avvikelser Ind. kompetensutvecklingsplaner Motiverad personal Tid för forskning, informationssökning Strategiska arbetsgrupper Hög andel ordinarie medarbetare DÄR IDÉER BLIR VERKLIGHET

Geriatrik Sahlgrenska Mått och mål Process Kund Medarbetare FoUU Ekonomi Intag dag 1 50% Nortonbedömning 100% Energi-balansuträkning 100% av riskpat. Ej utveckla trycksår 100% Nöjd med kost 100% enl enkät Utvecklingsplaner 100% Motiverad personal 100% Ansvariga med erforderlig utbildning 50% Arbetstid vid nya trycksår 100% = 0 timmar DÄR IDÉER BLIR VERKLIGHET

Hur vet vi att vi är på väg åt rätt håll?

Geriatrik Sahlgrenska DÄR IDÉER BLIR VERKLIGHET

Geriatrik Sahlgrenska Resultat? Faktor 1998 Medelvårdtid 28 dagar Antal vårdplatser 249 Direktintag hemmet/akuten < 5 % Medelantal väntande för intag ca 40 Medarbetare i strategiskt arbete ca 15 Andel riskpatienter för trycksår okänt Andel utvecklade trycksår okänt Andel malnutrierade patienter okänt Årets resultat neg 2004 18 dagar 141 26 % ca 13 ca 150 ca 30% ca 1,5% ca 60-70% + 1,8 Mkr DÄR IDÉER BLIR VERKLIGHET