Om energieffektivisering och miljöbalkstillsyn Miljöjurist Dr. Margaretha Svenning.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
Advertisements

PROJEKT Schakt- massor Miljöjurist, Dr. Margaretha Svenning.
Tryckfrihetsförordning (1949:105) 2 kap
Europeiska kommissionens förslag till:
MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Undersökningstillstånd (Minerallagen) •innebär ensamrätt på mineraltillgången •gäller 3 år •kan förlängas år.
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Revisionsberättelse Årsredovisning för verksamhetsåret 2010 Marks kommun Föredragning kommunfullmäktige
Miljö och Hälsa Översikt om viktig lagstiftning för företag
Olika slags regler Direkt bindande regler: Straff- eller avgiftssanktionerade (t.ex. EG-förordningar, bindande före­skrifter, information), straffregler…
Årsuppföljning LSO.
1 Rutin hantering av bostadsärenden (reviderat ) Ada och Maria.
Energikartläggning i stora företag
Europaparlamentets och rådets direktiv 2012/18/EU av den 4 juli 2012 om åtgärder för att förebygga och begränsa faran för allvarliga olyckshändelser där.
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande fiskeriprogrammet Presentationen.
§ 41 Räddningstjänstlagen
Kammarkollegiet Kammarkollegiets uppgift är att bevaka allmänna miljö- och naturvårdintressen enligt miljöbalken från juridiska utgångspunkter.
Mark- och miljööverdomstolen dom den 24 januari 2012 i Mål M
Strandskydd och miljöpolitik
Om utformningen av statlig tillsyn
ENERGITILLSYN V-Dala - 8 års erfarenheter Leif Markfjärd
Strandskydd Seminarium Miljöjurist Dr. Margaretha Svenning.
Handläggning enligt SoL
Hygienrutiner i förskolan
Socialtjänstlagen, SoL
Fritidsanläggning i Figeholm Några tankar kring The Circle Resort Jag kommer i kväll att kort och översiktligt diskutera kring: Anläggningens miljökonsekvenser.
Stockholmsbörsens granskning av noteringsavtalets krav på information om bolagsstyrning Torsten Örtengren Chef notering och bolagsövervakning, Stockholmsbörsen.
Bygg- och miljökontoret Ånge Kommun
Nollalternativ i en MKB
Tillsyn Tillsynarens roll och komptens Villkor för effektiv tillsyn
”Patientdatalagen, journaler på nätet, sociala medier – lagar och regler” Jens Larsson, Jens Larsson, Chefsjurist.
Förvaltningslagen. Förvaltningslagen Offentlighet och sekretess Tillstånd – Anmälan enligt miljöbalken Tillsyn.
Delfinansiering vid begränsat ansvar Staten kan gå in med finansiering när: Verksamhetsutövaren eller fastighetsägaren enligt skälighetsbedömning (10 kap)
Juridikgenomgång Miljö- och hälsoskyddsnämndens överläggning den februari 2015.
Advokat Anders Linnerborg
Skyltar, tillstånd och tillsyn
Nedlagda kommunala deponier
Efterbehandlingens ABC En översiktlig introduktion till efterbehandling av förorenade områden.
Patientsäkerhetsutredningens betänkande (SOU 2008:117)
På säker grund för hållbar utveckling Ansvarsutrednings- workshop del III 12 januari 2011.
Kompensationsåtgärder för natur och rekreation
Strandskydd PROP. 2008/09: 119.
CE-märkning och tillsyn i praktiken Hearing Näringslivets hus Nils Ahlén.
Förbifarten.
Workshop 7 okt Samling Välkommen Hur ska man agera som inspektör? Frukt Handläggning Egen lunch på stan Förelägganden.
Tillsynshandboken ”Sanering och efterbehandling av förorenade områden genom tillsyn och prövning”
Förvaringsfallet igen, hur angriper vi problemet?
1 Vindkraft och PBL Svårigheterna i de nya reglerna avseende detaljplan och bygglov.
Träff Miljökonsulter Rune Brandt. Miljöskydd Länsstyrelsen Miljöinspektörer kommun Branschspecifik TVL Länsmiljöträff Miljöchefer 2 ggr/år.
Tillsyn – Vattenskyddsområde
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Energikartläggning i stora företag
Tillsynens juridik och dilemman Miljöjurist, Dr Margaretha Svenning.
Principer för utredningar av oegentligheter
Bristande tillgänglighet – en ny form av diskriminering
Hälsoskydd 6 nov 2015 Miljöjurist, Dr. Margaretha Svenning.
En översikt Jan-Åke Sandell 1.  Arbetsmiljölagen är en ramlag  Lagen innefattar  Allmänna uttalanden om arbetsmiljöns beskaffenhet, om människans förhållande.
2 september 2015 Regelverket kring buller
Masshantering Avfallsbegreppet Massor i infrastrukturärenden
Miljötillsyn och sanktioner - en tillsyn präglad av ansvar, respekt och enkelhet (SOU 2017:63) Kerstin hälsar välkomna.
Tillsyn av förändringar i funktionella system – Säkerhetsgranskning
Tillsyn av egenkontroll av energihushållning
Vad är tillräcklig tillsyn?
Tillsyn av egenkontroll av energihushållning
Nya tillstånd och tydligare krav i IVO:s tillsyn från 1 januari 2019
Miljöbalken SFS 1998:808.
PROJEKT Schakt- massor Miljöjurist, Dr. Margaretha Svenning.
Intern styrning och kontroll
Undersökningstillstånd (Minerallagen)
Presentationens avskrift:

Om energieffektivisering och miljöbalkstillsyn Miljöjurist Dr. Margaretha Svenning

Vid energikartläggningar inom s k stora företag uppstår i praktiken en situation med två operativa tillsynsmyndigheter, vars uppgifter i det ena fallet ska utföras av en certifierad person enligt 2014:266 och i det andra fallet av en miljöinspektör enligt miljöbalken. Stora företag faller obligatoriskt under 2014:266 och uppgifter måste därmed redovisas enligt detta regelverk. När det gäller tillsynen enligt miljöbalken är det tillsynsmyndigheten som bedömer om det finns behov att förelägga enligt 26 kap 9 § miljöbalken. För de stora företagen torde behovet bortfalla. Frågan om rapporteringsfrihet enligt 2014:266 för bolag som har certifierade miljöledningssystem har ingen direkt bärighet på frågan om vilken tillsyn som ska drivas enligt miljöbalken. Skilj på möjligheterna enligt de två respektive regelverken! 2014:266 handlar om information, medan miljöbalken används som verktyg för att förelägga om konkreta åtgärder. Direktivet och dess genomförande i svensk rätt innebär inte att miljöbalken sätts ur spel, utan anger miniminivåer som ska gälla i hela unionen.

”Only the dead fish follow the stream” Och vad blir följderna av det här? För företaget menar jag!!!! Följderna för livet i ån/åarna har vi ju redan sett! Blir det ett förlåt, och så var det bra med det, eller…? (Insändare i Fiskejournalen 14/8 2012)

 Företagen?  Allmänheten?  Myndigheterna i sin kontext?  Konkurrerar olika myndigheter om att få bedriva tillsyn?  Ingår miljöfrågan i vårt ”allmänna rättsmedvetande”?

Hela miljöbalken eller hela miljön? Sådant som är kriminaliserat enligt 29 kap miljöbalken? 2 kap miljöbalken? Behöver regelefterlevnaden tillsyn? Fuskar vi om vi inte tillsynar allting och vad innebär en ”olägenhet”?

”Oberoende och självständig granskning av tillsynsobjekt som syftar till att kontrollera om tillsynsobjektet uppfyller de krav och villkor som följer av lag, EG-förordning eller annan föreskrift och av särskilda villkor som har meddelats i anslutning till sådana föreskrifter samt beslut om åtgärder som syftar till att vid behov åstadkomma rättelse av den objektansvarige.” Tillsynsutredningen (SOU 2004:100)

Det föreligger en absolut skyldighet för tillsynsmyndigheterna att bedriva kontrollerande tillsyn genom myndighetsutövning (prop.1997/98:45). Tillsyn innefattar inte bara kontroll utan innebär också uppföljning av tidigare ärenden, information och rådgivning samt stödjande och främjande verksamhet, som tillsammans ska skapa förutsättningar för att reglerna efterlevs.

Proaktiva styrinstrument föregår människors handlande och styr in dem i politiskt sanktionerade handlingsmönster med hjälp av lagar, förordningar, ekonomisk och kommunikativ styrning. Reaktiva styrinstrument kontrollerar att människor handlar i överensstämmelse med de politiskt sanktionerade handlingsmönstren. Härunder faller bl.a. tillsyn.

 Hur begränsas tillsynsmyndigheten av gällande villkor?  Hur förhåller sig rättskraftiga villkor till balkens allmänna hänsynsregler?  Hur prioriterar vi vår operativa tillsyn när det gäller att följa upp gällande tillstånd och villkor jämfört med andra tillsynsåtgärder? (vitt, blått, grönt)

Tillsynen opererar genom förelägganden, ej genom tillstånd Förelägganden har ingen egen rättskraft Vitet ger möjlighet till verkställighet...

Enligt 26 kap 9 § miljöbalken får en tillsynsmyndighet meddela de förelägganden och förbud som behövs i ett enskilt fall för att denna balk samt föreskrifter, domar och andra beslut som har meddelats med stöd av balken skall efterlevas. Mer ingripande åtgärder än vad som behövs i det enskilda fallet får inte tillgripas. Ett beslut får enligt 26 kap 14 § miljöbalken förenas med vite

Skilj på förelagda försiktighetsåtgärder och villkor i samband med dispens eller tillstånd! Föreläggandet har i sig ingen rättsverkan men möjliggör verkställighetsåtgärder för tillsynsmyndigheten

Vad kan vi förelägga om? försiktighetsmått i samband med anmälan rättelse rättelse på verksamhetsutövarens bekostnad förbud att söka tillstånd Uppgifter som behövs för tillsynen

Effekter av ett bra föreläggande tydligt budskap till verksamhetsutövaren (efterfölja/överklaga) underlag för tillsynsmyndighetens processföring

Strategiska överväganden för tillsynsmyndigheten? Rätt adressat? Rätt myndighet? Är kravet rimligt? Håller föreläggandet vid överklagande? (skriva ”för”domstolen)

Tydlighet, lagstöd och fog för.. det officiella språket ska skilja sig från vardagsspråket, men måste likväl vara tydligt tänk på dispositionen

Disposition Ärenderubrik, rätt adressat och dnr Beslutsmening med vad vi kräver Redogörelse för ärendet Skäl för beslutet (lagrummen) med tillsynsmyndighetens bedömning Eventuella erinringar (upplysningar) Besvärshänvisning

”En droppe, droppad i livets älv, har ingen kraft att flyta själv. Det ställs ett krav på varenda droppe: hjälp till att hålla de andra oppe!” (ur Tage Danielssons Postilla) T.ex.