Åtgärdsplan för ekonomi i balans

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vad styrs verksamheten utifrån • Lagen om skydd mot olyckor • Handlingsprogram • Kommunal och förvaltningslag • Verksamhetsplaner • Ekonomistyrning • Avtal.
Advertisements

Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Budget 2013 Finansplan Finansiella mål •Resultat överskott 2% •Soliditet +1-3 %enheter •Likviditet ingen upplåning •Nettoinvest.100% själv- finansierade.
Sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre
Presentation av Tehusprojektet
Vad innebär val av vårdenhet?
Garantiprogrammen med särskild fokus på fas 3
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
ETT UNIKT SAMARBETE MELLAN STOCKHOLMS LÄNS LANDSTING OCH NORRTÄLJE KOMMUN INOM HÄLSA SJUKVÅRD OCH OMSORG
Informationsstruktur Förutsättning för vad?
VG Primärvård Dialogforum 15 april Dagordning 1.Inledning och allmän lägesrapport 2.Primärvårdsbesök på akutmottagningar – lägesrapport, Jarl Torgersson.
Hälso- och sjukvårdsnämnden Budget 2010 och planering 2011 – 2012
Varför förändring? Åldrande befolkning – ökat vårdbehov
Förnyelsearbetet startade 2008 med stora utmaningar för Region Skåne
Hälso- och sjukvårdens utvecklingsstrategi
Vårdval - ur universitetssjukvårdens perspektiv
Regiongemensam utveckling av hälso- och sjukvården Regionstyrelsen
VG Primärvård. Beslut VG Primärvård Grundtankar för VG Primärvård Stärka medborgarens och patientens ställning Ge medborgare och patienter.
Vård i rimlig tid Region Skåne Lund
Vårdgaranti och tillgänglighet i Region Skåne
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Caj Skoglund Direktiv Närsjukvård NLL Vissa övergripande förutsättningar –Demografi och befolkningsutveckling Från invånare år 1995.
Hemsjukvården 2011 Gitt Ström Henry Lundgren Projektledare hemsjukvård.
Pressträff 26/ Framtidens hälso- och sjukvård och en ekonomi i balans.
Behov av åtgärder Underskott mkr Budget mkr ca- 280 mkr.
Så vill vi ha det i Norrbotten Likvärdig vård i länet oavsett bostadsort – Enhetliga bedömningar & prioriteringar – Enhetliga rutiner & utrustning Nöjda.
Handlingsöverenskommelse, HÖK Norrbottens läns landsting 2013
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Kan man förbättra omhändertagandet på akuten?
Lars Weinehall, prioriteringsordförande
Medicinsk stab Patientsäkerhet
Överenskommelse 2013 Psykisk ohälsa
Blir det bättre med vårdval i primärvården? DLF symposium 15 nov 2012 Anders Anell Ekonomihögskolan, Lunds universitet.
/1 Landstinget Kronoberg 2009 – 2015 Strategisk utvecklingsplan, delrapport april 2009.
Aldrig skada Patientsäkerhetsarbete Brukarsamverkan
Försäkringskassans regleringsbrev för 2013
Resursfördelning
Detta är God Vård.
Gemensam plan landstingsgemensamt Respektive avdelnings uppdrag Fördelar de särskilda uppdragen från landstingsstyrelsen till landstingsdirektören.
Rolf Forsman stf hälso- och sjukvårdsdirektör Läget på Gotland allmänt Liten ökning av befolkningen Svagt ökande födelsetal Ökning av antalet gästnätter.
Budget 2014 Stockholms läns landsting Maj 2013
Vårdval Kronoberg /1 Vårdval Kronoberg - fakta om modellen.
Till en rimlig kostnad kan man i en åldrad befolkning få ökad trygghet, medicinsk kvalitet och en förbättrad allmänmedicinsk vardag med en ÄLDRESKÖTERSKA!
Målrelaterad ersättning i sjukhusens ersättningsmodell Målrelaterad ersättning i sjukhusens ersättningsmodell Tankar om effekter och vidareutveckling.
Månadsbokslut mars 2012 Sociala Stödresurser. Månadsbokslut mars 2012 VERKSAMHETSRESULTAT Läget i verksamheterna är bra. VSS är i ständig förändring,
Vägen mot ETT Skaraborgs Sjukhus Redovisning av åtgärdsplaner 12 september 2012 Närsjukvård.
Vad står vi inför i hälso- och sjukvården? Förändringar på kort och lång sikt.
Balanspaket Ekonomisk balans senast 31/ Minskad sjukskrivning.
KomHem – vård, omsorg och rehab nära dig Avtal om hemsjukvården Avtal mellan Landstinget och kommunerna i Jönköpings län om överlåtelse av.
Återkoppling avgifter, ”semesterkommuner” och medborgarnas rörlighet och kommunal hälso- och sjukvård Läns- och regionförbund 16 september 2015 Helena.
Läkarundersökning inför placering av barn och unga
Granskningsanteckningar av årsuppföljning 2015 Region Halland Rebecca Lindström Mars Driftnämnden Regionservice.
Landstingets ledningskontor Landstingets patientsäkerhetsberättelse 2015 Kort sammanfattning.
Regionstyrelsen Tillskriva Västra nämnden - klart Tillskriva Hälso- och sjukvårdsstyrelsen angående engångskostnader helikoptern - avvakta resultat.
Hemsjukvårdsreformen i Östergötland
Morgondagens primärvård
Ineras konferens Digitala vårdmöten 11 september
Så ska vi samverka vid utskrivning från sjukhus
Uppföljning av Temagrupper och processtöd ÖK mars 2011
Rapport: Utvärdering av primärvårdens organisation i egen regi
Omställningen av hälso- och sjukvården
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Framtidens hälso- och sjukvård i Blekinge
Effektiv, trygg och säker utskrivning
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Styr- och ledningssystem för specialiserad sjukvård
Enhetlig myndighetsutövning
Ny Nära Vård Södra Dalarna
Hur styrs landstinget?.
Samordnad utveckling för god och nära vård
Presentationens avskrift:

Åtgärdsplan för ekonomi i balans Åtgärdsplan för ekonomi i balans i Landstinget Dalarna, med fokus på hälso- och sjukvården, samt med tidsperspektiv 2011-2012

Dagens meny Ekonomiförutsättningar Åtgärdsplan inom centrala förvaltningen Åtgärdsplan inom ”övriga” förvaltningar Åtgärdsplan inom hälso- och sjukvården Ekonomisammanfattning

Dagens meny forts Åtgärdsplan inom hälso- och sjukvården Grundläggande ideologi och ställningstaganden Åtgärder inom budget 2011 Bemanning Utbudsstruktur Intäkter Övrigt Investeringar

Ekonomiförutsättningar Lägesrapport februari. Hälso- och sjukvården har 2011 ett ”ekonomiskt gap” i nivån 180-200 Mkr Åtgärdsplanen motsvarar i första hand ekonomi i balans 2011, i andra hand förstärkt ekonomisk stabilitet 2012 och framåt

Åtgärdsplan inom centrala förvaltningen Ny samlad ledning och administrativ stödfunktion 20 Mkr redan från 2011 Projekt om inköpsrutiner Helårseffekt 10 Mkr Fortlöpande utbetalning av ersättning för jour och beredskap Helårseffekt 8 Mkr

Åtgärdsplan inom ”övriga” förvaltningar Landstingsfastigheter, minskat fastighetsunderhåll. Avkastningskrav 5 Mkr (totalt 25) IT-enheten, senareläggning vissa projekt Avkastningskrav 4 Mkr Landstingsservice, reducering av servicetjänster (i samråd med HoS) Avkastningskrav 4.5 Mkr

Åtgärdsplan inom ”övriga” förvaltningar, forts Tandvården, fortsatt effektiviseringsarbete. Avkastningskrav 1 Mkr Kultur och bildningsförvaltningen, vakanshållande vissa tjänster Avkastningskrav 0,5 Mkr Totalt övriga förvaltningar 15 Mkr

Åtgärdsplan inom hälso- och sjukvården Grundläggande ideologi och ställningstaganden Åtgärder inom budget 2011 Bemanning Utbudsstruktur Intäkter Övrigt Investeringar

Grundläggande ideologi och ställningstaganden Bevarad och förstärkt medicinsk kvalitet och patientsäkerhet Rimlig närhet till sjukvårdens utbud Tillfredsställande arbetsmiljö och rimliga anställningsvillkor

Grundläggande ideologi och ställningstaganden, forts Välfungerande producentorganisation, med helhetsperspektiv, rationella verksamhetslösningar, robust bemanning, goda rekryteringsmöjligheter och kostnadseffektivitet

Vad innebär ”rimlig närhet till sjukvårdens utbud”? Decentraliserat utbud Insatser för vårdbehov som är Vanligt förekommande i befolkningen Ofta återkommande inom patientgrupper Möjligt att bedriva decentraliserat, med hänsyn till faktorer som kvalitet, kompetens, utrustning, bemanning

Vad innebär ”rimlig närhet till sjukvårdens utbud”? Centraliserat utbud Insatser för vårdbehov som är Sällan förekommande i befolkningen Vid få tillfällen återkommande för individen Lämpligt att bedriva centraliserat, med hänsyn till faktorer som kvalitet, kompetens, utrustning, bemanning

Åtgärder inom budget 2011 Översyn av verksamhet, bemanning och övriga kostnader i brett perspektiv Totalt 44 Mkr, varav Specialiserad sjukvård 10 Mkr Primärvård (hälsoval) 25 Mkr Hemsjukvård 5 Mkr Övrigt 4 Mkr

Bemanning Översyn av anställningsvillkor, i vissa fall återgång till grundavtalen i ”AB” Utredning behövs, ekonomiska effekter från 2012 Generellt sparbeting (4 %) avseende personalkostnader, genomförande med anställningsstopp och restriktiv undantagsprövning Helårseffekt 90 Mkr, 65 Mkr under 2011

Bemanning forts Minska stafettnyttjande Helårseffekt 5 Mkr, i huvudsak redan under 2011 Minska konsultnyttjande Helårseffekt 2 Mkr, i huvudsak redan under 2011

Bemanning forts Minskad utbildningsbudget, och indirekt vikariekostnad Helårseffekt 15 Mkr, 10 Mkr under 2011 Senarelägga utökning av antalet AT-läkare Engångseffekt 5 Mkr under 2011

Utbudsstruktur Förändring av medicin-geriatrik Ludvika till ”närvård” med Fokus på multisjuka äldre Färre vårdplatser Beredskap för egen verksamhet och patienter Överföring av den specialiserade medicinjourverksamheten till Falun Kvarvarande primärvårdsjour dygnet runt Helårseffekt 15-20 Mkr, 5 Mkr under 2011

Utbudsstruktur forts Överföring av dagkirurgiverksamheten i Ludvika till Mora (och Falun) Helårseffekt 5 Mkr, i huvudsak från 2012 Förändring av verksamhetsinnehåll inom specialistmottagningarna gynekologi, barn och ögon, i Avesta-Ludvika-Borlänge Helårseffekt 5 Mkr, 3 Mkr under 2011

Utbudsstruktur forts Förskjutning av verksamhetsinnehåll inom specialistmottagningarna i vuxenpsykiatri, med komplett verksamhet på fem orter, kompletterat med ”filial”-verksamhet inom respektive kommun Helårseffekt 5 Mkr, 3 Mkr under 2011, utöver redan budgeterad reduktion

Utbudsstruktur forts Samordning av primärvården i Avesta, till 1-2 vårdcentraler, med gemensam ledning Helårseffekt 5 Mkr, i huvudsak från 2012 Samordning av primärvården i Västerbergslagen Helårseffekt 5 Mkr, i huvudsak från 2012 Översyn av utbudsstruktur i Falun Helårseffekt 10 Mkr, i huvudsak från 2012

Utbudsstruktur forts I övrigt generell översyn av samordningsmöjligheter inom primärvården i hela Dalarna Helårseffekt 3-5 Mkr, i huvudsak från 2012

Övrigt Förbättrad intern kontroll, ökad följsamhet till beslut, avtal, riktlinjer. Internbank LD genomförs för alla finansiella ställningstagande. Inköpsstopp vissa inventarier och material under 2011. Helårseffekt 15-25 Mkr, 15 Mkr 2011

Övrigt, forts Läkemedelskostnader, följsamhet till strategi och rekommendationer. Intensifierad uppföljning och dialog. ”Verktyg” för analys utvecklas. Helårseffekt 20-25 Mkr, 20 Mkr 2011 Högspecialiserad vård. Intensifierad uppföljning och dialog. ”Verktyg” för analys utvecklas. Hög kostnadsutveckling motsvaras av ”sparbeting” Helårseffekt 0 Mkr, 0 Mkr 2011

Intäkter Patientavgifter. Helårseffekt 10-15 Mkr, 8 Mkr 2011 slopande av 50% reducering för 65 och äldre generell ökning (80-100, 125-150, 250-300) ambulansavgift införs (prel 150) avgift för uteblivna patienter införs. Helårseffekt 10-15 Mkr, 8 Mkr 2011

Intäkter, forts Egenavgift. Helårseffekt 2-4 Mkr, 1 Mkr 2011 Egenavgift för andningsmask (CPAP) hjälpmedel införs, Översyn genomförs för övriga hjälpmedel Helårseffekt 2-4 Mkr, 1 Mkr 2011 Subventioner reduceras, avseende omskärelse, sterilisering och för speciallivsmedel. Helårseffekt 2-3 Mkr, 1 Mkr 2011

Investeringar, ny plan 2011

Ekonomisammanfattning Ekonomistyrningen skärps Budgetbeslut förtydligas, bemanningsnivå och volymer. Förstärkt budgetkontroll Intensifierad uppföljning och analys Intensifierad intern kontroll Förbättrad omvärldsanalys

Ekonomisammanfattning, forts Den samlade åtgärdsplanen har ett ekonomiskt värde som för 2011 är i nivån 200-220 Mkr respektive för 2012 i storleksordningen 300-350 Mkr Detta innebär förutsättningar, med viss marginal, för ekonomi i balans 2011 Detta innebär också i andra hand tydligt förstärkt ekonomisk stabilitet 2012 och framåt

Ekonomisammanfattning forts Dock och men: Landstingets verksamhet, särskilt hälso- och sjukvården, är komplex och ekonomiskt svårfångad, varför det alltid är bra med en ödmjukhet inför framtiden och dess ekonomiska utfall

Landstingsdirektörens slutord Koncerngemensam ledning, styrning och ansvar Hälso och sjukvårdslagen är basen Omfattande sjukvårdsuppdrag, hög och ökande andel akutverksamhet, vårdgarantiuppfyllelse, medicinsk kvalitet och patientsäkerhet Omfattande åtgärdspaket, men med hänsyn tagen till befolkning, berörda patientgrupper och medarbetare

Landstingsdirektörens slutord Hälso- Sjukvården i Dalarna moderniseras Den nära vården utvecklas i samspel med kommunerna Den specialiserade vården utvecklas i landstinget och i samspel med andra landsting, främst i vår sjukvårdsregion Detta till gagn för våra medborgare och patienter