Patientlagen och informationsplikten

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Patientsäkerhetslagen
Advertisements

Ett gott liv i ett livskraftigt län
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
Delaktighet i ett patientperspektiv. Bakgrund •Resultat patientenkät 2011 –25% kände sig inte delaktiga –25-40% var inte nöjda med information om sjukdom.
Lag 2010 Patientlag 2015 Delaktighet
Bakgrund och syfte Krav i patientsäkerhetslagen:
Varför gör de inte som vi säger?
Mål och betygskriterier
Beslut om liv och död har alltid varit en del av läkaryrket
Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659 Del 1, 1 – 7 kap
Vård i rimlig tid Region Skåne Lund
Vårdgaranti och tillgänglighet i Region Skåne
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Varför gör de inte som vi säger?
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Patientlagen Ny lag som reglerar vad som gäller ur patientens perspektiv Börjar gälla 1 januari 2015 Patientlagen ger en samlad bild av vad som gäller.
Ny patientlag 2015 Syftet med lagen är att stärka och tydliggöra patientens ställning samt att främja patientens integritet, självbestämmande och delaktighet.
DIVISION Landstingsdirektörens stab Ny patientlag Lagen träder ikraft den1 januari 2015.
Patientlagen 2014/Carita Fallström
Bakgrund och sammanfattning med inriktning mot primärvård
Aldrig skada Patientsäkerhetsarbete Brukarsamverkan
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Patientlagen och informationsplikten
Patientlagen och informationsplikten 2014:
Patientlagen 1 januari 2015 Den 1 januari 2015 införs en ny patientlag i Sverige. Hälso- och sjukvårdslagen försvinner och ersätts av Patientlagen och.
Patientlagen 1 januari 2015.
Patientlagen För att stödja medlemmarna i genomförandet av patientlagen beslöt hälso-och sjukvårdsdirektörsnätverket, informationsdirektörsnätverket och.
Ny patientlag 1 januari 2015 Beskrivning och kommentarer
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Patientlagen 2014: Den 1 januari 2015 träder den nya patientlagen i kraft. Syftet är att stärka och tydliggöra patientens ställning. Lagen ställer.
Ändra till startrubrik
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
Diagnos och delaktighet
Patientlagen och information till patienter och närstående
Överenskommelse om samordning kring barn
Landstingets ledningskontor Patientlagen 1 januari 2015 Bakgrund och sammanfattning med inriktning mot specialistvård.
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Patientlagen Källa: Sveriges kommuner och landsting.
Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Rådet för funktionshinderfrågor 27 september 2012 Jan Terneby.
Patientlagen Källa: Sveriges kommuner och landsting.
Patientsäkerhetsutredningens betänkande (SOU 2008:117)
Patientjournal Bestämmelser om journalföring finns i patientjournallagen (1985:562) och Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 1993:20)
Kommunens ansvar för barn och unga Jonas Reinholdsson KommunLex AB © KommunLex AB, får kopieras och spridas med angivande av källan.
Tystnadsplikt och Sekretess för räddningstjänsten vid IVPA-larm
Landstingets ledningskontor  Ny Patientlag  Etik, korruption och oegentligheter Jens Larsson, Chefsjurist
Barnets rättigheter i nya patientlagen
Rätt information på rätt plats i rätt tid (SOU 2014:23) MAS-kompetensutv.dagar 2015 Carita Fallström
Patientlagen 2014:821 Texten är framtagen och reviderad ( ) av länets Medicinskt Ansvariga Sjuksköterskor tillsammans med Kunskapscentrum för.
Vaccination mot influensa
Patientmaktsperspektivet Johan Assarsson. En ny Patientlag – vad innebär det?
Patientlagen ur ett hjälpmedelsperspektiv Karlskrona den 26 maj 2016.
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Barns Röst. För och med: Barn med NPF år och yrkesverksamma inom BUP & Hab Mål: Ökad delaktighet i den egna vården Av: Riksförbundet Attention i.
Hantering av krav på vård av viss behandlare inom hälso- och sjukvården.
Vad är 1177 Vårdguiden?.
Patientlagen 1 januari 2015 Under 2011 gav regeringen utredaren Johan Assarsson i uppgift att lämna förslag på hur patientens ställning inom och inflytande.
Lex Maria.
PERSONCENTRERAD VÅRD DE KRONISKA SJUKDOMARNAS UTMANING
Do I Look Like An Idiot Teach Back
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Patientlagen (2014:821).
Patientsäker vårddokumentation
Patientlagen och informationsplikten 2014:
ATTENTION! Nelli Kalnak, leg logoped, PhD
Diagnos och delaktighet
Läkarintyg för sjukpenning
Samordnad utveckling för god och nära vård
Behandlingsbegränsningar i vården
Presentationens avskrift:

Patientlagen och informationsplikten Innehåll och förändringar, tips och frågeställningar November 2014

Informationsplikten utvidgas och förtydligas Patienten ska få relevant information om sitt hälsotillstånd de metoder som finns för undersökning, vård och behandling de hjälpmedel som finns för personer med funktionsnedsättning när hon eller han kan förvänta sig att få vård det förväntade vård- och behandlingsförloppet risker för komplikationer och biverkningar eftervård metoder för att förebygga sjukdom eller skada Vårdpersonalens skyldighet att informera förtydligas och utökas i patientlagen. Det är vårdgivarens ansvar att organisera verksamheten så att hälso- och sjukvårdspersonalen kan uppfylla sin informationsskyldighet. God information till patienter ökar bland annat följsamheten till ordinationer som till exempel läkemedelsbehandling, det vill säga patienten väljer i större utsträckning att följa de råd och ordinationer som de får exempelvis vid ett läkarbesök. Bristande information kan uppfattas som bristande respekt eller dåligt bemötande. Det framgår inte minst av patientklagomålen till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) och patientnämnderna. Information ska lämnas när det är aktuellt i det enskilda fallet. En patient som avstår viss vård och behandling ska få information om vilka konsekvenser det kan medföra. Informationsplikten, patientlagen, 2014-11-13

Patienten ska även få information om möjligheten att välja behandlingsalternativ och vårdgivare möjligheten att få en ny medicinsk bedömning och en fast vårdkontakt vårdgarantin möjligheten att hos Försäkringskassan få upplysningar om vård utanför landet. Information ska lämnas när det är aktuellt i det enskilda fallet. Exempelvis är det inte relevant att informera om vårdgarantin om vården kan erbjudas direkt. Diskutera: Vad betyder det här för oss? Informationsplikten, patientlagen, 2014-11-13

Samtycke Hälso- och sjukvård får endast ges om patienten samtycker Samtycke kan lämnas skriftligt, muntligt eller genom handlande Patienten ska vid en nödsituation få sjukvård även om hon eller han inte är i stånd att ge sitt samtycke Om en patient avstår från viss vård och behandling ska han eller hon få information om vilka konsekvenser det kan få Barns inställning till viss vård ska klarläggas. Hälso- och sjukvård får endast ges om patienten samtycker. Patienten kan lämna sitt samtycke muntligen eller skriftligen och kan när som helst ta tillbaka sitt samtycke. Beslutsunderlag ska presenteras så att patienten kan fatta beslut. Det är viktigt att ge barnet utrymme att få uttrycka sin åsikt. Barnets inställning ska stå i relation till dennes ålder eller mognad.

Delaktighet Vården ska utformas och genomföras i samråd med patienten Hänsyn tas till patientens önskemål och förutsättningar Närstående ska få möjlighet att medverka om lämplighet, sekretess eller tystnadsplikt inte hindrar detta. Informationsplikten, patientlagen, 2014-11-13

Informationen ska anpassas …till mottagarens ålder, mognad, erfarenhet, språkliga bakgrund och andra individuella förutsättningar Det gäller även information till vårdnadshavare och andra närstående Barn har samma rätt till information Den som ger informationen ska vara säker på att mottagaren förstått informationens innehåll och betydelse Mottagarens önskan om att avstå från information ska respekteras. Detta är en översiktsbild. Fördjupning på bilderna 4-7 Informationen ska anpassas till mottagarens ålder, mognad, erfarenhet, språkliga bakgrund och andra individuella förutsättningar. Det innebär bland annat att hälso- och sjukvårdspersonalen, om det behövs, ska använda tolk när de informerar. Med ”andra individuella förutsättningar” menas till exempel funktionsnedsättning, utbildning, könsidentitet, religion och andra omständigheter som kan påverka hur informationen bör ges. Mottagarens önskan om att avstå från information ska respekteras. Den som ger informationen ska så långt som möjligt försäkra sig om att mottagaren har förstått innehållet i och betydelsen av den lämnade informationen. Informationen ska lämnas skriftligen om det behövs eller om han eller hon ber om det. På så sätt kan den som fått informationen gå tillbaka i efterhand och till exempel kontrollera vissa detaljer eller andra uppgifter. Informationsplikten, patientlagen, 2014-11-13

Informationen ska anpassas efter mottagarens ålder och mognad Barn har samma rätt till information som andra Även mycket små barn kan ta till sig viss information Information ska utformas med omsorg och ges på ett hänsynsfullt sätt utifrån barnets mognad och situation. Diskutera: hur bemöter vi barn? Hur kan vi anpassa informationen till dem? Informationsplikten, patientlagen, 2014-11-13

Information ska anpassas efter mottagarens erfarenhet Tidigare erfarenhet av sjukvården Erfarenheter och förståelse för vad som händer i kroppen Diskutera: Finns det fler erfarenheter som har betydelse? Informationsplikten, patientlagen, 2014-11-13

Information ska anpassas efter mottagarens språkliga bakgrund Patienter som inte förstår eller talar svenska fullt ut har rätt till samma goda information som andra patienter Vårdpersonalen ska anlita tolk och har ett ansvar för att utforma sin information så att den blir tillgänglig för alla Informationsplikten, patientlagen, 2014-11-13

Information ska anpassas efter mottagarens andra individuella förutsättningar Utbildningsbakgrund Könsidentitet Religion Kognitiva och andra funktionsnedsättningar Livssituation Andra omständigheter som kan påverka hur informationen bör ges Patientlagen

Forskning visar att … … patienter glömmer 40-80 procent av den medicinska informationen som ges av hälso- och sjukvårdspersonal Kessels, 2003 … hälften av informationen missförstås Anderson et al., 1979 … upp till 45 procent av patienterna inte kan redogöra för de största riskerna med sin operation trots att de ha skrivit på ett medgivande. Graham, 2003 Informationsplikten, patientlagen, 2014-11-13

Förstå mig rätt/Teach-backmetoden Personalen ber patienten att återberätta … inte för att kontrollera patienten utan för att få en återkoppling om hur väl hen har förklarat Personalen sammanfattar det som patienten har sagt Sveriges Kommuner och Landsting rekommenderar metoden teach-back. Teachback-metoden rekommenderas av Sveriges Kommuner och Landsting. Metoden går kort ut på att personalen under och efter mötet ber patienten att återberätta vad som sagts och vad man har kommit överens om. Det handlar inte om att kontrollera patienten utan att få en återkoppling på hur väl personalen har förklarat och för att försäkra sig om att patienten förstått det som har sagts. På Youtube finns flera bra exempel på teach-back-metoden. Informationsplikten, patientlagen, 2014-11-13

Krav på skriftlig information Många patienter har svårt att ta till sig den muntliga informationen som ges under besöket Informationen kan vara detaljerad och patienten är ofta i en ovan och svår situation Informationen ska lämnas skriftligen om det behövs med hänsyn till mottagarens individuella förutsättningar eller om personen ber om det Genom skriftlig information kan den som fått informationen gå tillbaka i efterhand och exempelvis kontrollera vissa detaljer eller andra uppgifter. Informationsplikten, patientlagen, 2014-11-13

1177.se för information: 1177 Vårdguiden på webben Tusentals artiklar om hälsa, sjukdomar, regler och rättigheter Temasidor med fakta, råd och stöd, reportage, krönikor och filmer. Till exempel barn och föräldrar, cancer, gravid, psykisk hälsa, stroke, tänder, sex och relationer, senior Ställ en anonym fråga till vårdpersonal Självtester E-tjänster Allt material produceras och kvalitetssäkras med experter på områden inom hälso- och sjukvård och tandvård i flera led. mationsplikten, patientlagen, 2014-11-13 På 1177 Vårdguiden finns information, inspiration och e-tjänster inom hälsa och vård. 21 landsting samarbetar och finansierar.

Använd 1177.se i mötet med patienten Både innan, under och efter besök Tipsa patienter och anhöriga om att de kan läsa mer på webbplatsen 1177.se Skriv gärna ut artiklar om sjukdomar, undersökningar och behandlingar och dela ut i mötet med patienten Tipsa patienter om att man på sidan kan ta del av andras erfarenheter. Informationsplikten, patientlagen, 2014-11-13

Informationskampanj till invånare och patienter 1177 Vårdguiden har uppdraget att utforma en kampanj om den nya lagen med start våren 2015 Stöd till patienter, närstående och allmänhet Kommer att leda till frågor från pålästa patienter, närstående och allmänhet Ställer krav på vården att snabbt hitta information och kunna svara på frågor. 1177 Vårdguiden har uppdraget att utforma en kampanj om den nya lagen med start våren 2015. Informationsplikten, patientlagen, 2014-11-13

Förstudie inför informationskampanjen visar att Efterfrågan är större än väntat Kvinnor, sjuka och äldre är särskilt intresserade Specialistvård är särskilt efterfrågat – den bästa vården, oavsett landsting/region Kraven på information liksom söktrycket efter den bästa vården kommer att öka – vårdjämförelser får allt större betydelse Patientens kunskap om den nya lagen kan användas i vårdmötet. Informationskampanjen kommer att leda till att invånarna blir mer pålästa, får ökade förväntningar och kommer att ställa mer frågor. Diskutera: Vad betyder det för oss? Hur kan vi dra nytta av kampanjen? Informationsplikten, patientlagen, 2014-11-13

Synpunkter, klagomål och patientsäkerhet Patientnämndernas roll förstärks och de ska tillhandahålla eller hjälpa patienter att få den information de behöver för att kunna ta till vara sina intressen främja kontakterna mellan patienter och vårdpersonal hjälpa patienter att vända sig till rätt myndighet Patientnämndens roll förstärks och blir mer aktiv. Lagen förtydligar att patientnämnderna ska tillhandahålla, inte enbart hjälpa patienter att få, den information som de behöver för att kunna ta tillvara sina intressen i hälso- och sjukvården. Informationsplikten, patientlagen, 2014-11-13

Synpunkter, klagomål och patientsäkerhet (fortsättning) Om det har inträffat en vårdskada ska patienten snarast få information om händelsen som har inträffat vilka åtgärder som ska vidtas möjligheten att anmäla klagomål och begära ersättning information om patientnämndernas verksamhet Patienten ska snarast informeras om inträffad vårdskada. Patienten ska informeras om åtgärder som vidtas. Möjlighet att anmäla till IVO. Möjlighet att begära ersättning från Patientförsäkringen eller från Läkemedelsförsäkringen. Information om Patientnämndernas verksamhet. Patient och närstående ska erbjudas möjlighet att delta i patientsäkerhetsarbetet. Informationsplikten, patientlagen, 2014-11-13

Mer från Socialstyrelsen (Socialstyrelsen.se) och på 1177.se ”Din skyldighet att informera och göra patienten delaktig” ”Min guide till säker vård” 1177.se Mer om vårdens informationsskyldighet finns i Socialstyrelsens publikationer ”Din skyldighet att informera och göra patienten delaktig” (för vårdpersonal) och ”Min guide till säker vård” (för patienter). Dessa kommer att uppdateras. På Västra Götalandsregionens hemsida finns mer om metoden ”Förstå mig rätt”. Informationsplikten, patientlagen, 2014-11-13

Förslag på diskussionsfrågor Vad ställer patientlagen för krav på oss? Vilka utmaningar och svårigheter ser vi? Vilka möjligheter ser vi? Hur ser vi till att patienter och anhöriga förstår och kommer ihåg den information de får? Är det något i vårt arbetssätt som behöver förändras? Har vi rutiner för att anpassa information till patientens situation? Vilken kunskap har vi för att anpassa informationen? Får informationen ta den tid som behövs? Informationsplikten, patientlagen, 2014-11-13