Gymnasiebiblioteksträff 030120 Carlsunds utbildningscentrum 4 Bibliotekets roll i vuxnas lärande. Projekt KUR 4 Från information till kunskap - Kurs på.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lokal evidens - Loke En modell att använda för lokal uppföljning av till exempel missbruks- och beroendevården.
Advertisements

2-årigt samverkansprojekt
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Gymnasiearbetet p..
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Regler och lösningar för uppdragsutbildning
(Maria Scullman, Advantum Kompetens)
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
InfoComp Ett samverkansprojekt mellan skola och bibliotek om informationskompetens och lärande.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Projekt Bemötande Växjö universitetsbibliotek Hösten 2006 – våren
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
UR LTU:S strategi LTU ska utveckla sin förmåga att arbeta med högkvalitativt flexibelt lärande.
Flödesschema Unga in Inflöde Start Individuell anpassning Utflöde Uppföljning Jobb Studier Annan känd planering Okänd orsak 1.
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Effektiv miljötillsyn Ett projekt för Ökat Lärande och Hälsa.
Peter Gustavsson IEI/Företagsekonomi Torsdag 5 december 2013 kl (ca) Lokal: A2 Examensarbete - Information inför kurs 722A35/722A36/722A42 VT 2014.
Peter Gustavsson IEI/Företagsekonomi torsdag 7 okt 2011 kl (ca) Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2012.
Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2011
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND IT-piloternas utbildning Månad 1 Månad 2 Månad 3 Månad 4 Introduktion och utbildning,Praktik 3 dagar/vecka,
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
SP Tvär Mikael Svensson och Ann-Marie Skarrie
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Välkommen till ESF:s seminarium
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
VFU inom sjuksköterskeutbildningen en arbetande konferens Jan Florin Rachel Nygren VFU.
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Biblioteken och det livslånga lärandet / ny pedagogisk roll för bibliotekspersonal Länsbibliotek Sydost Eva-Maria Flöög.
Skolinspektionen Kvalitetsgranskning av svenskundervisning för invandrare i Falkenbergs kommun.
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Vision och organisation Högskolebiblioteket MDH Lisa Petersen Presentation för Biblioteksrådet
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Det reflekterande samtalets inre liv
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Gymnasial lärlingsutbildning »Bakgrunden till Skolverkets förslag till Gy-lärling? » Hur kan förslaget bli framgångsrikt för alla elever i gymnasieskolan.
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Tre missuppfattningar 1 It-löser alla problem 2 Konkurrens leder alltid till bättre kvalitet 3 Komvux är traditionell, dyr och dålig Sven Salin Idéseminarium.
En grupp universitetslärares syn på studenters informationskompetens vid Linköpings universitet Ann-Katrin Perselli Kajsa Gustafsson Åman Linköpings Universitetsbibliotek.
Uppföljningsbesök Uppföljningsbesöken Besöken har givit Delegationen för IT i skolan värdefull information om hur satsningen genomförs.
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
Benkt Wiklund Enheten för näringsliv och samhälle.
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Bakgrund -Generationsväxling Personalbrist Över 20% går i pension -Efterfrågan på personal inom vård och omsorg med utbildning både på gymnasial.
Region Östergötland Nätverk för IT och lärande Mjölby den 19 mars 2003 Verksamhet med NätverkSamordnare 2003 ingår nu i nya myndigheten för skolutveckling.
Om skrivande av uppsats
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Elevdemokrati i praktiken
Projektår 2 - Forskningsuppdraget inom VUXBIB – Folkbibliotekens stöd för vuxnas lärande Eva-Maria Flöög Anette Eliasson Cecilia Gärdén Christina Persson.
Årskurs 9 Entréskolan vt 2013
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Definition Vård- och omsorgscollege är en samverkansform på regional och lokal nivå mellan utbildningsanordnare och arbetsliv inom vård och omsorg.
Bibliotek
Ger Webbquest ett bättre samarbete bibliotek-lärare? Saga Pohjola-Ahlin Odontologisk biblioteksträff 2004, Malmö.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Skolutveckling genom aktionsforskning
i högskolebiblioteket
Skolornas arbete med demokrati och värdegrund Kvalitetsgranskning 2012 Skolinspektionen.
Regionala stödstrukturer för kunskapsutveckling inom socialtjänsten.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Länsbibliotek Sydost Eva-Maria Flöög
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
LULEÅ GYMNASIEBY Fyra kvarter samt bibliotek och Hälsans hus.
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Högskolepedagogik för Utmaningsbaserat lärande
Regionalt utvecklingsarbete evidensbaserad praktik inom verksamhetsområdet stöd till personer med funktionsnedsättning. Sammanställning av intervjuer med.
MIK-projekt Grundlärarutbildningen
Projektplaner maj 2018 för förstudie tidiga insatser på skolans arena vid, eller risk för, psykisk ohälsa.
Presentationens avskrift:

Gymnasiebiblioteksträff Carlsunds utbildningscentrum 4 Bibliotekets roll i vuxnas lärande. Projekt KUR 4 Från information till kunskap - Kurs på LiU Från information till kunskap 4 Lokala seminarier - Samarb. LB, ITiS och KK-stiftelsen 4 Skol- och gymnasieutredningen 4 Vad är på gång hos er - samverkansgrupp, projekt etc? 4 Projektarbete 4 Referensgrupp 4 Studieresa i vår

Bakgrund 4 EU:s memorandum om livslångt lärande 4 Prop. om vuxnas lärande… Budgetprop. Infrastruktur för vuxnas lärande Globalisering

Mål Att stärka bibliotekens funktion som ett stöd för vuxnas lärande.

Frågeställningar 4 Insatser för att biblioteken ska bli en aktiv del av infrastrukturen kring vuxnas lärande? 4 Hur tillmötesgår biblioteken den studerandes behov och önskemål? 4 Roll i lärandet utöver medieförsörjning? 4 Bibliotekarien som handledare? Stöd genom kompetensutveckling?

Genomförande 4 Omvärldsanalys 4 Strategisk förankring 4 Kompetensutveckling 4 Metodutveckling

Kritiska framgångsfaktorer 4 Engagemang från bibliotekscheferna 4 Goda möjligheter för kompetensutveckling –flexibilitet hos LBÖ 4 Goda studiemiljöer på biblioteken 4 Biblioteken ingår i nätverk kring vuxnas lärande 4 Avtal med utbildningsanordnare om studierelaterade medier etc.

Kritiska framgångsfaktorer 4 Länets beslutsfattare inser bibliotekens roll i kunskapssamhället 4 Öppenhet för pedagogiskt perspektiv 4 Ökad samsyn på medieförsörjning som utgår från den enskildes behov

Från information till kunskap Vetenskapliga redskap Förutsättningar: 4 Behovet att problematisera, strukturera och söka kunskap 4 Många saknar redskapen 4 Gymnasiets projektarbete

Från information till kunskap Vetenskapliga redskap Syfte: 4 Förmedla metodiska redskap som underlättar bearbetning av information till kunskap. 4 Förmedla kunskap om handledning som pedagogisk metod

Från information till kunskap Vetenskapliga redskap Omfattning: Kurs A METODISKA REDSKAP 5 poäng (åttondelsfart) Kurs B TILLÄMPAD METOD 5 poäng (åttondelsfart) Sen eftermiddagstid 15-17

Kurs A: Metodiska redskap Innehåll: 4 Problematisering som metod 4 Källkritiska redskap 4 Från information till kunskap 4 Handledning som metod 4 Projektarbete, lär- och examinationsform

Problematisering - ligger till grund för både inhämtning och bearbetning av information 4 Avgränsa ett problem som styr inhämtningen av informationen 4 Definiera en ”spelplan” för problemet 4 Knyta problemet till en teori - förstärker ytterligare möjligheten att förstå /förklara informationen 4 Värdera och granska kunskapen.