Patientlagen 1 januari 2015.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Utredningen Patientens rätt Toivo Heinsoo, särskild utredare.
Advertisements

Patientsäkerhetslagen
Lag 2010 Patientlag 2015 Delaktighet
December 2012 Förskrivnings- processen. 2 Bedöma behov av insatser Bedömning av hjälpmedelsbehov är en del av en habiliterings-, rehabiliterings- och.
Välkomna! Förskrivarens juridiska ansvar kontra patientens egenansvar
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Samordnad individuell plan
Vård i rimlig tid Region Skåne Lund
Vårdgaranti och tillgänglighet i Region Skåne
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Patientlagen Ny lag som reglerar vad som gäller ur patientens perspektiv Börjar gälla 1 januari 2015 Patientlagen ger en samlad bild av vad som gäller.
Ny patientlag 2015 Syftet med lagen är att stärka och tydliggöra patientens ställning samt att främja patientens integritet, självbestämmande och delaktighet.
DIVISION Landstingsdirektörens stab Ny patientlag Lagen träder ikraft den1 januari 2015.
Patientlagen 2014/Carita Fallström
Bakgrund och sammanfattning med inriktning mot primärvård
Patientlagen och informationsplikten
Patientlagen och informationsplikten 2014:
Patientlagen 1 januari 2015 Den 1 januari 2015 införs en ny patientlag i Sverige. Hälso- och sjukvårdslagen försvinner och ersätts av Patientlagen och.
Patientlagen och informationsplikten
Patientlagen För att stödja medlemmarna i genomförandet av patientlagen beslöt hälso-och sjukvårdsdirektörsnätverket, informationsdirektörsnätverket och.
Ny patientlag 1 januari 2015 Beskrivning och kommentarer
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Patientlagen 2014: Den 1 januari 2015 träder den nya patientlagen i kraft. Syftet är att stärka och tydliggöra patientens ställning. Lagen ställer.
Ändra till startrubrik
Diagnos och delaktighet
Patientlagen och information till patienter och närstående
Samordnad Individuell Plan
Landstingets ledningskontor Patientlagen 1 januari 2015 Bakgrund och sammanfattning med inriktning mot specialistvård.
MEDDIX Webbaserat IT-stöd vid samordnad vårdplanering och informationsöverföring mellan huvudmän.
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Patientlagen Källa: Sveriges kommuner och landsting.
Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Rådet för funktionshinderfrågor 27 september 2012 Jan Terneby.
Patientlagen Källa: Sveriges kommuner och landsting.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Patientjournal Bestämmelser om journalföring finns i patientjournallagen (1985:562) och Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 1993:20)
1 Processen i Region Skåne Regional arbetsgrupp –identifiera målgrupper, –ta fram lämpliga kommunikationskanaler, –ta fram utbildningsmaterial, verktyg.
Delegering Vem får delegera?
Landstingets ledningskontor  Ny Patientlag  Etik, korruption och oegentligheter Jens Larsson, Chefsjurist
Barnets rättigheter i nya patientlagen
Värdighetsgarantier. Uppföljning 2014 BrukareNärståendePersonal Antal besvarade enkäter Känner till att det finns värdighetsga- rantier 14%27%69%
Patientlagen 2014:821 Texten är framtagen och reviderad ( ) av länets Medicinskt Ansvariga Sjuksköterskor tillsammans med Kunskapscentrum för.
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Kunskap till Praktik Patientdatalag (2008:355) Sanna Othman – Landstingsjurist JLL.
Kunskap till praktik Hälso- och sjukvårdslagen (1982:763) och Offentlighet och sekretesslag (2009:400) Sanna Othman landstingsjurist.
Patientlagen (2014:821) Förskrivarkonferensen den 10 november 2015.
Patientmaktsutredningen Landstinget i Värmland mars 2014 Patientlag.
Patientmaktsperspektivet Johan Assarsson. En ny Patientlag – vad innebär det?
Patientlagen ur ett hjälpmedelsperspektiv Karlskrona den 26 maj 2016.
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
1 Patientlagen 1 januari Varför införs en patientlag? Lagen ska: -stärka patientens ställning -skapa förutsättningar för delaktighet och självbestämmande.
Patientlagen 1 januari 2015 Under 2011 gav regeringen utredaren Johan Assarsson i uppgift att lämna förslag på hur patientens ställning inom och inflytande.
Nyhetsbrev 1, januari 2017 Trygg och effektiv vård
Do I Look Like An Idiot Teach Back
Tillgängliga Samordnade Individuella Planer
Lag samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård (2017:612) Träder i kraft 1 januari 2018 enligt beslut 15 juni 2017 och har bestämmelser.
Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Vård- och behandlingsgarantin - en del av patientlagen
Samverkan vid utskrivning kort information om utskrivningsprocessen
Krävs det remiss för att söka vård i Jämtland Härjedalen?
Patientlagen (2014:821).
Patientsäker vårddokumentation
Patientlagen och informationsplikten 2014:
Samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
ATTENTION! Nelli Kalnak, leg logoped, PhD
Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Utvidgad uppföljning i Primärvården Förstärkt vårdgaranti
Samordnad utveckling för god och nära vård
Behandlingsbegränsningar i vården
Vårdgaranti.
Presentationens avskrift:

Patientlagen 1 januari 2015

Målet med patientlagen: Stärka och tydliggöra patientens ställning Främja patientens integritet, självbestämmande och delaktighet Patientlagen innehåller bestämmelser om: Tillgänglighet Information Samtycke Delaktighet Fast vårdkontakt och individuell planering Val av behandlingsalternativ och hjälpmedel Ny medicinsk bedömning Val av utförare Personuppgifter och intyg Synpunkter, klagomål och patientsäkerhet Lagen ersätter delar av hälso- och sjukvårdslagen och omfattar inte tandvård. Patientlagen bygger på de skyldigheter vårdgivarna och hälso- och sjukvårdspersonal har gentemot patienterna. Patientlagen är ingen rättighetslag för patienter, beslut som fattas inom vården kan inte överprövas i domstol.

Vad innebär patientlagen i stora drag? Val av vård över landstingsgränser utökas. Patienter kan lista sig i ett annat landsting. Man kan också söka primärvård utan att vara listad. All öppenvård är valbar, även högspecialiserad. Skyldighet att ta emot utomlänspatienter i öppenvård. Patienten har rätt att i besökssituation få individuellt anpassad information om vård och behandling samt valfrihet och vårdgaranti. Landstinget ska erbjuda öppen vård åt utomlänspatienter på samma villkor som för egna länsinvånare. Utomlänspatienter omfattas dock inte av landstingets vårdgaranti. Det fria vårdvalet i öppen vård omfattar alla vårdnivåer, även den högspecialiserade vården. Patienten kan välja offentligt finansierad primärvård och öppen specialistvård inom länet eller i ett annat landsting. Det fria vårdvalet ska handla om hälso- och sjukdom på grund av sjukdom eller skada.

forts. patientlagen i stora drag Det fria vårdvalet ska handla vård på grund av sjukdom eller skada. Patienten kan välja av det vårdutbud som finns i andra landsting, även om motsvarande vård inte finns i Örebro län. Hemlandstingets och vårdlandstingets remissregler ska följas. Om öppenvårdsbesöket resulterar i ett förslag om operation eller behandling som innebär inläggning i slutenvård måste hemlandstinget först godkänna det. Vårdgarantin Vårdgarantin 0-7-90-90. Vårdgarantin gäller inte för utomlänsbor.

Övrigt om utomlänsvård Hemlandstinget svarar för vårdkostnad. Samma regler för akutvård och specialistvårdsremiss som idag. Vårdlandstingets patientavgifter gäller. Hemlandstinget svarar för eventuell sjukreseersättning. Hjälpmedel regleras i riksavtalet. Subventioner som landstinget beslutat om gäller i första hand länsbor, men kan i vissa fall förskrivas för utomlänsbor.

Informationsskyldighet Patienten har rätt att i besökssituationen få individuellt anpassad information om vård och behandling samt valfrihet och vårdgaranti. Vårdgivaren ansvarar för att organisera verksamheten så att kravet på fullgod information kan upprätthållas. Det är ett gemensamt ansvar mellan vårdgivaren/verksamhetschefen, hemlandstinget och vårdlandstinget att försäkra sig om att patienten blivit informerad.  

Patienten ska få information om: sitt hälsotillstånd, de metoder som finns för undersökning, vård och behandling, de hjälpmedel som finns för personer med funktionsnedsättning, vid vilken tidpunkt han eller hon kan förvänta sig att få vård, det förväntade vård- och behandlingsförloppet, väsentliga risker för komplikationer och biverkningar, eftervård, och metoder för att förebygga sjukdom eller skada. Informationen behöver enbart lämnas när det är aktuellt i det enskilda fallet. Exempelvis är det inte relevant att informera om vårdgarantin om vården kan erbjudas direkt o.s.v. Vården ska utformas och genomföras i samråd med patienten. Hänsyn tas till patientens önskemål och förutsättningar. Närstående ska få möjlighet att medverka om lämplighet, sekretess eller tystnadsplikt inte hindrar detta.

Patienten ska även få information om: möjligheten att välja behandlingsalternativ, fast läkarkontakt samt vårdgivare och utförare av offentlig finansierad hälso- och sjukvård, möjligheten att få en ny medicinsk bedömning och en fast vårdkontakt, vårdgarantin, och möjligheten att hos Försäkringskassan få upplysningar om vård i ett annat EES-land eller i Schweiz   Vårdpersonal blir också skyldig att försäkra sig om att patienten förstått informationen. Information ska lämnas skriftligt om det behövs eller efterfrågas.

Barns inflytande över sin vård Bestämmelser om barns inflytande över sin vård beskrivs i Patientlagen. Barn har samma rätt till information som vuxna patienter har. Informationen ska anpassas till barnets ålder och mognad. Både hälso- och sjukvårdspersonal och vårdnadshavare bör ge barnet möjlighet att uttrycka sin inställning och underlätta barnets delaktighet i hälso- och sjukvården. Vad som är barnets bäst avgörs utifrån förhållandena i varje enskilt fall.

Krav på samtycke förtydligas Hälso- och sjukvård får inte ges utan patientens samtycke. Samtycke till fortsatt vård får när som helst tas tillbaka. Nödvändig vård får ges vid akut fara, om patientens vilja inte kan utredas.

Kommunikation kring patientlagen Huvudbudskap Målet med patientlagen är att stärka och tydliggöra patientens ställning och att främja patientens integritet, självbestämmande och delaktighet. De viktigaste målgrupperna Patienter och invånare. Hälso- och sjukvårdspersonal som möter patienter. Mål med kommunikationen Informera om nya patientlagen. Kommunicera förändringar. Få olika verksamheter att anpassa sina rutiner så att patientlagen tillämpas. Få hälso- och sjukvårdspersonal som möter patienter att följa den nya patientlagen.

Vem gör vad? Vårdens verksamheter har ansvaret för att informera patienterna och se till att lagen följs. SKL är en gemensam kunskapsbas och har ansvar för nytt riksavtal, faktureringsrutiner, webblösning för listning över landstingsgränser med mera. 1177 Vårdguiden förbereder kampanj riktad till allmänheten samt utbildning för telefonsjuksköterskor. Kampanjstart efter årsskiftet. Arbetsgrupp inom landstinget stödjer införandet genom att ta fram stödmaterial, instruktioner, remissregler, betalnings- och faktureringsrutiner med mera. Vårdslussen inom Örebro läns landsting kan svara på frågor om vårdval, vårdgaranti, remissregler och så vidare. Det är vårdens verksamheter som har ansvaret för att informera patienterna och se till att lagen efterlevs. Vårdpersonalen kan behöva stöd och utbildning för att kunna leva upp till de nya kraven på informationsplikt och anpassning av den medicinska informationen i samband med patientmötet. I Örebro läns landsting finns en arbetsgrupp med ansvar för att stödja implementeringen av den nya lagen på ett landstingsövergripande plan. 1177 Vårdguiden: Informationskampanj riktad till patienter, närstående och vårdsökande.

Informationsmaterial Idag finns information om patientlagen på intranät och webb: http://intra.orebroll.se/patientlagen www.orebroll.se/patientlagen Här finns bland annat vårt regelverk Valfrihet och vårdgaranti i Örebro län från 1 januari 2015 Vanligt förekommande frågor och svar (FAQ) Lathundar för olika områden om patientlagen www.1177.se/patientlagen På intranätet finns bland annat en övergripande powerpoint presentation som kan användas av verksamheterna, det finns en kommunikationsplan, det finns nationellt material om patientlagen.

Frågor för verksamheten Hur ska vi kommunicera kring patientlagen inom våra respektive verksamheter? Vilken fortsatt information/kommunikationsstöd behöver vi för att kunna tillämpa patientlagen i mötet med patienter? Hör gärna av er med frågor eller synpunkter, se kontaktdetaljer sista sidan.

Kontaktuppgifter patientlagen Gunnel Åkesson, utredare, gunnel.akesson@orebroll.se, 019-602 7423. Henrik Karlsson, landstingsjurist, henrik.karlsson@orebroll.se, 019-602 7363. Helena Jansson, kommunikationsstrateg, helena.jansson3@orebroll.se, 019-602 7365.