Flygplan Av: Mathilda & Leona

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Husets Historia Så här kan möjligen ett utav de första hemmen ha sett ut på stenåldern- en grotta. Egentligen är det ingen specifik person som har.
Advertisements

Den industriella revolutionen
Kraft och rörelse.
Varför förlorade jag mitt favoritjobb?
Vet du om att klimatet förändras?
Hur det kom sig att vi började studera generna (arvet)
Bildspel om konstnären
Gratis kollektivtrafik för Studenter!
Lee Esselström 2002 Min egen julkalender - stickade sockor på rad
Optik Läran om ljus.
Geografi Henrik Carlsson.
Mopeden.
Cykeln.
~ Den första mobiltelefonen ~
Tekniska System - Elvispen
Nivåanpassad träning För att inkludera alla
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
Geografiska begrepp svåra ord
Grekland bestod av flera små riken/stater
Flygplanets Historia Nutidens flygplan Leonardo Da Vincis.
Mellankrigstiden.
Bilens Historia av: Johan, Erik och Max
Traktorer då och nu.
Slöjd Presentation! Av: Malte Bergman.
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Vad är skillnaden på klimat och väder?
Tema Konsumtion/Avfall/Återvinning
Spisens historia.
Turismen växer fram kapitel 2
Hur bör samhället organiseras
Mobiltelefonins utveckling
Bilar 1769 av Nicholas Cugnot 1885 Carl Benz tvåtaktsmotor (gas)
Behov av guider och reseledare
Kvinnor i konfucianismen Av Theresa Kelleher. Kvinnor i konfucianismen under den klassiska perioden Kelleher börjar med en översikt över konfucianismen.
Kraft och Rörelse Prov Ons v.20
Rörelse Kapitel 7.
Krafter Sid
Rymden Bilder: Clipart
Vasatiden
Glödlampa Av: Johanna Wermlund och Sanna Stenberg.
Kemins grunder 1 Kemi förr och nu.
FLYGPLAN.
Hållbar utveckling Vårt hem jorden Vårt hem jorden.
Vasatiden
Tredje världskriget Emma Augustin, Matilda Blohm, Oscar Pettersson, Adam Qvirist, Caroline Pettersson & Matilda Krantz.
Tredje världskrig Hur kan ett tredje världskrig uppstå och vart kommer Sverige stå? Ellen, Julia, Leo och John.
Arbete, energi och effekt
Människan Vi människor har en överlägsen hjärna och en unik hand med tumme. Människans första steg mot att bli människa togs när hon började använda.
Val av transport till resmålet.
Rörelse Kapitel 7.
Teknikprojekt - mopedväg Gjord av Linda Forslen Lindström Linda Gustafsson Ellinor Gustavsson.
Mobiltelefon.
Luftballonger de första flygfarkosterna av européer var varmluftballonger som utvecklades på 1700-talet. Som sen utvecklades till vätgasballonger i slutet.
Mobiler.
läran om ljusets utbredning och brytning
Godhet “Att gör gott”.
Fotoalbum Shanghai, 1-3 januari Då Per var ledig ett par dagar efter nyår, passade vi på att åka det nya snabbtåget till Shanghai. Tåget gick från.
Kalla kriget! Vad hände sedan?
1800-talet.
Atomfysik och kärnfysik
JÄRNRIDÅN FALLER ANDRA VÄRLDSKRIGET
Kemi finns överallt runtomkring oss.
BESÖKET PÅ ÅTERVINNINGSCENTRALEN VI HAR VARIT PÅ STUDIEBESÖK PÅ ÅTERVINNINGSCENTRALEN. ÅTERVINNINGSCENTRALEN ÄR EN SOPTIPP DÄR MAN KAN SLÄNGA SKRÄP SOM.
Naturlandskap blir kulturlandskap
Industriella Revolutionen
Karl XII & Stora Nordiska kriget
Istiden, Stenåldern, Bronsåldern och Järnåldern
Min friggebod Skiss i 3D Miljö/omgivning Vad den ska användas till Material Motivera materialval Jämför med ett annat material, varför är ditt val bättre?
Ett bild och text repotage
LOKOMOTIVET!!!.
Presentationens avskrift:

Flygplan Av: Mathilda & Leona

Första skisserna av glidflygplanet Runt 1800-talet så började hela tanken med att skapa ett flygplan. Människor på flera ställen runt om i världen började med olika skisser. Första flygplanet var gjort av trä. Hela tanken med flygplan var att det är ett smidigare och snabbare sätt att frakta varor och människor. Flygplanets historia började med ett glidflygplan, alltså ett plan utan motor. År 1885 var Ibn Firnas den första som flög ett glidflygplan innan planet kunde användas hade Ibn experimenterat med flera olika modeller och verktyg. För att att ett flygplan ska kunna flyga måste det generera en lyftkraft som i planflykt är lika stor som sin tyng och ha tillgång till en dragkraft som är minst lika stort som sitt luftmotstånd. Lyftkraft genereras när flygplanets vinge tvingas framåt genom luften och på grund av sin anfallsvinkel accelerera luft tvärs vingens rörelseriktning, i normalfallet nedåt.

Glidflygplan Första gången man skulle flyga ett glidflygplan putta man det över branta stup och höll tummarna för att planet skulle lyfta upp. Även när bröderna Wright uppfunnit en motor till flygplanet slutade man inte använda glidflygplanen. Istället använde man det som en fördel. Man kopplade fast glidflygplanet i planet med motor och drog med glidplanet upp i luften. När man var tillräckligt högt uppe i luften släppte man glidplanet. Sedan så fick piloten i glidflygplanet en åktur i luften.

Bröderna Wright Det dröjde ända till 1903 innan bröderna wright började experimentera med flera olika modeller och lyckades konstruera en förbränningsbar motor som installerades i ett plan med två skjutande propeller. Dem gjorde också första flygningen någonsin med motor. Detta blev en inledning till en mycket snabb utveckling.

Stridsflygplan När utvecklingen tog fart började även skisser om flygplan som kunde frakta vapen och andra krigsredskap detta kallades för krigsflygplan. Krigsflygplanen kunde flyga upp till 500 km/h. Människan ville ha ett tryggare, snabbare och smidigare sätt att kriga på, men stridsflygplanen ledde till mycket större förstörelser.

Skillnaden mellan första och nutida stridsflygplan. Stridsflygplanet har utvecklat både hastigheten, storleken och konstruktionen. Planet flög från början runt 200km/h och flyger nu upp till 2000km/h vilket är en otrolig fart. Utseendemässigt är skillnaden också stor. Första stridsflygplanen flögs med propeller och var mindre än de nutida planen. På det äldre planen höll man bomber och vapen inuti, men på det nutida planen har man utrustat bomber och vapen på både utsida och insida.

Stridsflygplanet genom tiderna Gamla stridsflygplan Moderna stridsflygplan VS

Passagerarflygplan Efter att lyckas installera en motor i ett flygplan så väcktes en ny ide att bygga ett plan för passagerare. Bröderna Wright väckte ett flygarintresse värden över. Flygindustrin fortsatte att utvecklas och 1931 byggdes det första flygplanet med fyra motorer, plats för 16 passagerare, åkte och kunde flygas på 2000 meters höjd. Under första världskriget fortsatte flygplanet utveckla sin hastighet.

Passagerarflygplan genom tiderna G a m l a p a s s a g e r a r f l y g p l a n Passagerarflygplan genom tiderna Moderna passagerarflygplan

Passagerarflygplan idag Passagerarflygplan idag åker upp mot 800 km/h. Det har plats för ungefär 100-200 passagerare. Det största och vanligaste flygplanet har plats för 250 passagerare. Passagerarflygplanet kan transportera oss människor dit vi nu vill, t ex på semester eller affärsresor. På så sätt är det en fördel för oss människor att vi kan åka vart vi vill. Nackdelarna är att det inte är så bra för miljön. Förslag som kommit är att fler långresor borde ske med båt eller tåg. flygtrafiken idag svarar för omkring 2 procent av de globala utsläppen av koldioxid

Fördelar & nackdelar Fördelar med flygplanet är att det ger oss ett bra sätt att ta oss till olika platser i världen snabbare, smidigare och även säkrare. Faktum är att det faktiskt sker flera olyckor i trafiken än i luften. Nackdelar med flygplanet är att det inte är bra för miljön det är en riktig miljöbov och det gäller flygplan med motor, alltså inte glidflygplanen. Flygplanet släpper ut co2 som har negativ påverkan på miljön. Om det är dåligt väder kan inte flygplanen landa och flygplanen kan bara landa på flygplatser så om något skulle hända när planet är uppe i luften kan man inte landa vart som helst. Vi tycker att det borde finnas ett miljövänligare sätt att färdas på. Det kanske kommer i framtiden, vad vet vi?

Varför utvecklar människan flygplanet? Människan utvecklar flygplanen för att man ska få en allt säkrare, bekvämare och snabbare resa. Teknik som kommit på senare tid är tex luftkonditionering, bekvämare säten, mer plats för bagage med mera. Det är även viktigt att byta ut gammalt byggmaterial mot nyare fräschare material som kommit med tiden. Flygplanen utvecklas hela tiden för att det alltid •ska vara i toppskick och vara så säkra som mögligt. Något som många uppfinnare jobbar på är att göra flygplanet allt mera miljövänligt. Flygplanen släpper ut farliga giftiga ämnen som har extremt dålig påverkan miljön och därefter människan.