Att navigera efter stjärnhimlen… En chefs betraktelser över vägen från patient till effektiv styrning Anna Pohjanen Länschef Kvinnosjukvården.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, I en liten stad vid namn Laholm
Advertisements

Frågor som vi brottats med
Nulägesanalys genom frågor
Lee Esselström 2002 Min egen julkalender - stickade sockor på rad
Välkommen till sluta röka för gott! SLUTA RÖKA Dokumenterat hög effekt i kliniska tester DEMO.
Vi utvecklar människor. Människor utvecklar företag Utvärdering Säljutbildning Öppen utbildning Vt 2010 Utbildare: Johan Skogström Plats: Consensus Utvärderingen.
Tyck till på Lnu.se Feedback/förslagslådor – vad ger det?
Märkning uteblev – patient opererades på fel sida
Implementering och bruk av Gynop-registret på klinik- och regionnivå
Varför är det viktigt att mäta?
Barnanpassad utredning
Formulär Tänkte nu gå igenom vad ett formulär är och hur man kan skapa dem i Access.
Patientenkät sommaren -13
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Lönar det sig med utbildning?
Brukarnas medverkan i kunskapsprocessen – Från egen erfarenhet till inflytande – Delaktighet och kunskapsutveckling David Rosenberg.
Hej, det är jag som är ”Nisse Solcell
Libris som mobilapplikation • Målgrupp • Specifikt mobil • Relaterat till researchprocessen • Kan sträcka sig en bit in i framtiden • Smartphones.
Ett utvecklingsprojekt för hela Ulricehamns kommuns nya organisation och dess medarbetare. Projektägare: Ulricehamns kommun Projektperiod: –
Slöjd Presentation! Av: Malte Bergman.
Ungas frågor om alkohol och droger
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Vårdmiljörond – varför gör vi det här? Reflektion 2.Ge beställaren ett bra underlag kring nu-läget inför planering av framtidens hälso-och.
Publicera användbar information Erik Geijer tydligare.se Internetdagarna
Intranät – inte för alla?
Systemkarta.
Vem har ansvar för hastigheten? ”Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen...” Thomas Nilsson, Responsive Smidig 2009.
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Malin Junerfält Mitt Syslöjdsarbete.
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Eller formativt lärande…
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Välkommen till Ledardagen!
Vårmöte 2014 NU-sjukvården NÄL.
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Debattera.
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Linnéa. Gode Gud Jag skriver för att säga förlåt för att jag var arg igår när du ignorera mina böner och ingenting blev som jag ville.
Rollfördelning i funktionärsbåset Vem gör vad i Danicahallen.
ETT BETEENDE PRÄGLAT AV HOT OCH/ELLER VÅLD.
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Brukarundersökning individ- och familjeomsorg Resultat från pilotundersökningen hösten 2014 Sveriges Kommuner och Landsting, SKL Rådet för främjande av.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Annika Hultén Vem skriver vad till vem och i vilket syfte? Några källkritiska tips när du använder nätet.
Samhällsvetenskapliga metoder
Patientsäkerhetsronder ”Executive Walk Rounds” – EWR.
Förbättringsarbete division medicin, KPP/DRG
Arbete och kraft /
Distansuppgift Klass 7 v ”Bilden av mig själv”
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Sundsvall - Trondheim.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Dalatrafik-KR Trafik AB Trafikslag: Buss Sträcka: Mora - Gällivare.
Maria Hamlin, Monica Jemsson, Ann-Sofie Rahm
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Elev loggbok.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Framtidskartläggning
Inspirationsdag Hälsofrämjande primärvård 15 nov 2012.
Vad är slöserier? Sådant vi gör som inte skapar något värde direkt eller indirekt för dem och det som vi är till för.
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Heby kommuns kvalitetspolicy
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Presentationens avskrift:

Att navigera efter stjärnhimlen… En chefs betraktelser över vägen från patient till effektiv styrning Anna Pohjanen Länschef Kvinnosjukvården

Mödan med mått Daglig frustration över svårigheten att hitta mätbara mått Systemen levererar inte det vi frågar efter Systemen levererar beroende på vad vi matat in Vem har ansvar för att ta fram data ur systemen? Fri text – doktorns rättighet, chefens mardröm

Glädjen över grafen När måtten fungerar stor fördel att kunna åskådliggöra för sig själv och andra vikten av åtgärder Trevligt att kunna visa på förbättring Nödvändigt att kunna visa på försämring för att vidta åtgärder Rätt presenterade kan data skapa en ”vi-känsla” som främjar verksamhetens utveckling och motiverar medarbetarna att göra sitt bästa

Visionen – flerdimensionella mått Ur VO-plan 2009

…men vad ligger bakom siffrorna? 31 mått varav… 3 inte alls går att få ut ännu (GynOp) 5 inte går att få ut färskare än mars 2009 (till tertialrapport 2 per ) 6 mäts alldeles för sällan för att kunna användas för styrning (en gång per år) 1 levereras i så underlig form att det är svårt att använda (CallMe) 3 till mycket stor utsträckning beror på hur vi registrerar i VAS – och det görs fel! 1 måste handräknas

…men något klarar systemen i alla fall: 31 mått varav… 5 med stor tillförlitlighet kan hämtas ur VAS (gäller beläggning, diagnossättning, nyttjad optid – ej medicinska resultat) 2 med stor tillförlitlighet kan hämtas ur PA- system 2 med stor tillförlitlighet kan hämtas ur ekonomisystem endast 3 som speglar medicinska resultat kan med lätthet hämtas dagsfärska ur journalsystem (Partus – strukturerad dokumentation)

Hönan och ägget Vi är för dåliga på att hitta mätbara mått för de processer som påverkar de mått som är lätta att mäta! Särskilt svårt för en chef som gärna vill ha mått att styra på, men är dålig på att leta fram data och förstå vad som går att få ut ur systemen

Patient, process, perspektiv VAS: levererar idag bara en bråkdel av det vi behöver eftersom dokumentationen i mycket stor utsträckning är baserad på fri text, som inte enkelt kan behandlas och omvandlas till resultat. KPP: baserar sig på ICD/KVÅ/DRG, mycket beroende av hur bra vi är på att registrera OCH tveksamt om det speglar medicinska resultat (ytterfall – majoriteten registreringsmissar!)

Patient, process, perspektiv Flödesmodellen – vi längtade… men har ännu bara kunnat få ut halvdana mått. Återstår handräknad statistik. Vem hinner? Vem kan? Produktionsplaner – hur kan vi mäta BEHOV annat än med hjälp av historiska data? Och går det att styra på en plan som baserar sig på gårdagens behov när det är morgondagens patienter som står på tröskeln?? Det enda vi vet är ungefär vad vi behöver göra de närmaste 2-3 månaderna.

Tänk om… Jag med gott samvete kunde be någon om en snygg grafisk sammanställning över hur många fall av en viss tumör vi haft per år i Norrbotten och vilket stadium patienterna var i när de fick sin diagnos? (min verklighet: jag beställer sökningen, får långa listor med personnummer, krävs manuell kontroll av varje journal på tid som inte finns, krafsa ner stadium på pappret, i bästa fall fixa till en halvtaskig graf)

Tänk om… …jag med ett par enkla klick kunde få en tydlig bild av hur vi lyckats med vår kirurgi de sista fyra veckorna? …kvalitetsregister och VAS kunde samarbeta kring strukturerad inmatning, vilket skulle minska dubbelarbete och ge färska data att styra på…

TACK - -Alla ekonomer som hjälper mig att ta fram kostnadsanalyser och på ett lättfattligt sätt presenterar vår ekonomiska verklighet så att jag förstår hur läget är och kan fundera på vad som kan göras -Alla personalspecialister och personalassistenter som hjälper mig att ta fram data kring personal på ett sådant sätt att jag faktiskt kan göra en analys av förändringar som sker -Alla sekreterare och andra som hjälper till att ta fram de data som går att ta fram, och gör ert bästa för att hjälpa mig att realisera de mått jag valt (även när det inte riktigt är möjligt!) UTAN ER VORE JAG HELT STÄLLD! Att leta data skulle ta så lång tid och mycket kraft att ingen energi sedan fanns kvar till analys och planering av verksamheten – så att vi kan styra på måtten! Och det är DET som är min uppgift.

Stjärnor är vackra men ingen skeppare navigerar längre på känsla… Vi har ett ansvar – vi måste hitta bra mått för att säkra god vård och hållbar ekonomi!